AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Kościjańczuk, 2015-05-29
olsztyn

Wychowanie fizyczne, Konspekty

EDUKACJA ZDROWOTNA: Znaczenie prawidłowego odżywiania. cz.1.

- n +

EDUKACJA ZDROWOTNA

ZNACZENIE PRAWIDŁOWEGO ODŻYWIANIA
Opracowała mgr Agnieszka Kościjańczuk
Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom moich uczennic opracowałam serię wykładów, pogadanek z zakresu żywienia. Wiedzę z tej dziedziny zdobyłam podczas studiów z dietetyki. Zamieszczone informacje pochodzą z wykładów, w których uczestniczyłam oraz literatury – głównie „Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka.” Helena Ciborowska, Anna Rudnicka

ZADANIA:
- przekazanie podstawowych informacji na temat zdrowego odżywiania się
- uświadomienie uczniom jaką rolę spełnia spożywanie posiłków
- zachęcenie do refleksji nad własnym sposobem odżywiania się
- przygotowanie uczniów do podjęcia próby stworzenia własnego zdrowego menu na cały dzień

OCZEKIWANE EFEKTY:
- uświadomienie sobie roli jaką pełni jedzenie w naszym życiu
- świadome dobieranie właściwych produktów


LEKCJA 1 Znaczenie prawidłowego odżywiania

1. Na wstępie zadaję każdej z uczennic pytanie:
Z czym kojarzy Ci się jedzenie? Kolejno wypowiadają pierwsze skojarzenie jakie przyszło im na myśl -zazwyczaj są to nazwy produktów, potraw, miłe skojarzenia – które mają doprowadzić do stwierdzenia, iż:
Żywność zaspokaja nasz głód fizyczny, ale także spełnia silne potrzeby psychologiczne, estetyczne i społeczne

Jedzenie zaspokaja potrzeby psychologiczne, estetyczne i społeczne
- jedzenie może sprzyjać kontaktom społecznym
- jest zasadniczą częścią uroczystości i imprez okolicznościowych
- jest sposobem nagradzania, wyrażania miłości, czułości i uznania
- może być źródłem przyjemności
- zapewnia możliwość uzyskania nowych doświadczeń i poznania różnych kultur
UWAGA: osoba, która negatywnie wypowiada się o jedzeniu np.: koszmar, tortura (zdarzyło mi się to 4 razy) prawdopodobnie ma zaburzenia w odżywianiu np.: anoreksja – warto zająć się tą osobą


2. Następnie: na kartkach uczennice wypisują co zjadły poprzedniego dnia, nawet przekąski typu paluszki, napoje – dokonują samooceny czy zjadły wystarczająco, za mało, za dużo, czy wypiły wystarczającą ilość wody
Prowadzący musi podkreślić, iż:
- ważne jest jedzenie 4 – 5 posiłków dziennie, co około 4 godziny; posiłki muszą być wartościowe i urozmaicone, liczy się wszystko, co wkładamy do ust (batonik to też posiłek, ale bezwartościowy), ograniczenie spożycia „złego”tłuszczu, dużo warzyw i owców

Warto przygotować porównanie zdrowego i bezwartościowego posiłku np.:
Pokazuję dla porównania paczkę chipsów 100g około 550kcal i równowartość kalorii w wartościowym pożywieniu typu: serek wiejski 200g około 200kcal, kanapka (bułka razowa około 100kcal, masło 5g 40kcal, polędwica plaster 30kcal, pomidor cały 20kcal) jabłko 40 kcal razem około 430kcal wyszło wielkie drugie śniadanie, a i tak kalorycznością nie przebije chipsów!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


3. Zadaję pytanie: co rozumiecie pod pojęciem dieta? (zazwyczaj padają przykłady: dieta 1000kcal, Dukana, śródziemnomorska, woda i sałata)
Dieta powinna nam się kojarzyć z codziennym sposobem odżywiania danej społeczności; dopiero w drugiej kolejności jako sposób leczenia zazwyczaj otyłości.
Należy podkreślić, iż każdy zdrowy, młody człowiek, bez oznak otyłości, nie powinien stosować diet, zazwyczaj „internetowych”, tylko jeść rozsądnie.
Proszę uświadomić, iż źle dobrana dieta może doprowadzić do poważnych dolegliwości.
Np.: dieta 1000kcal – młody organizm rozwija się i potrzebuje „paliwa”, zapotrzebowanie energetyczne zależne jest od wielu czynników np.: płeć, waga, stan zdrowia, aktywność fizyczna; załóżmy dziewczyna 45kg średnia aktywność fizyczna będzie potrzebowała około 1700kcal, stosując dietę doprowadzi do wyniszczenia organizmu
Dieta bezglutenowa (choroba celiakia – zanik kosmków jelitowych) wskazana jest dla osób uczulonych na gluten, eliminując gluten bez potrzeby, czyli zboża (pszenica, żyto, jęczmień, owies) i wszelkie produkty z ich dodatkiem, narażamy się na braki wielu składników odżywczych np.: witamin z grupy B. Chudniemy, bo wyrzucamy wiele produktów (kalorii) z naszego menu.
Dieta śródziemnomorska – zdrowa jest, ale nie w naszym klimacie; temperatury w Polsce są dużo niższe, więc kaloryczność potraw musi być większa niż np.: w Grecji; wyjątek oczywiście latem.

Proponuję samemu przygotować kilka przykładów, bądź rozwinąć moje.

4. Podsumowanie lekcji:

Na tablicy, planszy, każda z uczennic po kolei, lub chętne zapisują najważniejsze wiadomości zapamiętane z lekcji.

Kolejne lekcje dotyczą: podstawowej i całkowitej przemiany materii, zapotrzebowania na energię, obliczanie BMI i porównanie z tabelami zgodnie z wiekiem (w Internecie zazwyczaj oblicza dla dorosłych), właściwości składników pokarmowych, zasady prawidłowego komponowania posiłków, błędy żywieniowe, czytanie etykiet
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 433


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.