Katalog

Agnieszka Kościjańczuk, 2015-05-29
olsztyn

Wychowanie fizyczne, Konspekty

EDUKACJA ZDROWOTNA: Znaczenie prawidłowego odżywiania cz.2.

- n +

LEKCJA 2 Znaczenie prawidłowego odżywiania cd

Na początku lekcji uczniowie przypominają najważniejsze, w ich przekonaniu, informacje zapamiętane z poprzedniej lekcji. Proponuję dokładnie przeanalizować, co uznano za najważniejsze i czy nie pominięto naprawdę istotnych przesłanek i ewentualnie jeszcze raz to powtórzyć.

Kolejna lekcja poświęcona będzie przemianie materii i zapotrzebowaniu energetycznemu

1. Zadaję pytanie: dlaczego jemy? – Dążę do uświadomienia uczniom, iż nie zaspakajamy tylko burczenia w brzuchu, ale dostarczamy paliwa aby funkcjonować, a im jest lepszej jakości tym dłużej i lepiej funkcjonujemy.
Głównym powodem jedzenia jest zaspokojenie głodu.
Głód fizyczny
Energia pozyskiwana z jedzenia i płynów wykorzystywana jest do:
- utrzymania podstawowych funkcji organizmu czynność serca, regulacja temperatury ciała, TRAWIENIA itd.
- utrzymywania prawidłowej czynności mózgu – warto podkreślić, iż jedynym „paliwem” dla mózgu jest glukoza, dlatego należy dostarczać organizmowi węglowodanów najlepiej złożonych, ponieważ dłużej się trawią, dostarczane są porcjami do krwi i przez dłuższy czas dostarczają „paliwa”, dają poczucie sytości najdłużej. Cukier prosty szybko się wchania, szybko wzmacnia i równie szybko organizm słabnie

PODSTAWOWA PRZEMIANA MATERII – warunkuje dostarczenie energii niezbędnej do zachowania podstawowych funkcji życiowych w optymalnych warunkach
Zależna od aktywności narządów (mózg najaktywniejszy), płci, wieku, kg, cm, powierzchni skóry, klimatu, stanu zdrowia
Na tablicy zapisuję wzór (jest to najprostszy wzór, od tych skomplikowanych wychodzi około do 100kcal mniej) i proszę aby każdy obliczył wartość dla siebie
WZÓR PPM= 1KCAL* 1KG * 24godz / np.: JA na dobę 1kcal * 62kg * 24h = 1488 kcal

Po obliczeniu pytam po kolei o wartość. Wiadomo, że są różne. Podkreślam, iż jest to dowód na to, że jesteśmy różni i każdy ma inne zapotrzebowania i powinno być to przestrogą przed pochopnym stosowaniem diet od koleżanek czy z Internetu. Poza tym prawdziwy dietetyk dostosuje dietę do konkretnej osoby. Taki, który wyciąga gotową kartkę bez uprzedniego wywiadu i stworzenia diety dla danej osoby nie jest godny zaufania.
Kolejne ważne stwierdzenie: obliczony wynik ukazuje w przybliżeniu ile kalorii potrzebuje organizm na podstawowe procesy jak oddychanie, krążenie, odbudowa tkanek, rozbudowę organizmu itd. w stanie spoczynku– dlatego nieuzasadnione ograniczanie ilość kalorii (np.: dieta 1000kcal u osób bez wskazań) zaburza rozwój, zmusza do poszukiwania zapasów wewnątrz (trawi tłuszcze, w ostateczności białka – zjada sam siebie)


Zmiany zużycia energii PPM w ciągu doby
- w nocy spadek 0 – 4 rano najniższy poziom przemiany,
- od 4 wzrost zużycia energii do 11 – najbardziej efektywny organizm jest około 9 – ale pod warunkiem, że dostanie śniadanie
- od 11 do 13 następuje spadek wydolności - pora na jedzenie
- 13 -15 wzrost
- od 17 spadek, aż do nocy
Ten sposób funkcjonowania naszego organizmu jest dowodem na konieczność regularnego dostarczania pożywienia.

Powyższe rozważania dotyczyły stanu spoczynku, ale my jesteśmy też aktywni fizycznie. Dlatego wyróżniamy też Ponad Podstawową Przemianę Materii tzn. praca fizyczna, wykonywanie codziennych czynności, nawet praca umysłowa (mózg pracując zużywa ogromne ilości energii – zwłaszcza przy klasówkach ;) )
CAŁKOWITA PRZEMIANA MATERII = PPM + PPPM

Teraz proszę o obliczenie o obliczenie każdy swojego zapotrzebowania energetycznego po uwzględnieniu swojej aktywności fizycznej – oczywiście jest to najprostszy wzór i daje przybliżone wartości, ale wiele dziewcząt uświadamia sobie ile potrzeba kalorii aby funkcjonować
Podstawowa Przemiana Materii * współczynnik aktywności fizycznej
1,4 – 1,5 dla osób o małej aktywności
1,7 dla osób o umiarkowanej aktywności (np.: aktywnie ćwiczące na wf 4*w tyg)
2,0 dla osób o dużej aktywności fizycznej (np.: codziennie trenujące po1,5h)

Wzrastanie ciała wymaga dużej ilości energii ważne jest aby nie były to puste kalorie, ale wartościowe jedzenie. Bez potrzeby młody człowiek nie powinien ograniczać ilości kalorii.


Na koniec obliczanie BMI wskaźnika masy ciała – masa ciała w kg dzielona przez kwadrat wysokości ciała w metrach. Odczytanie wyniku: nie poleca pobierać ogólnych wartości z byle strony, ponieważ są to interpretacje dla dorosłych. Piękna tabelka zamieszczona jest w książce „Edukacja zdrowotna” pod redakcją B.Woynarowskiej – wartości centylowe BMI młodzieży w wieku 12 – 18 lat.
Uczennice określają: czy mają prawidłową wagę – samoocena

Powtórzenie najważniejszych wiadomości
Wyświetleń: 385


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.