AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bożena Dąbrowska, 2015-06-16
Warszawa

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Obrazy plastyczne w muzyce Antoniego Vivaldiego.

- n +

Scenariusz


Cele ogólne:

- pogłębianie wiedzy na temat życia i twórczości A. Vivaldiego
- ćwiczenie zdolności określania nastroju muzyki
- doskonalenie pamięci muzycznej
- rozwijanie poczucia rytmu
- poszukiwanie różnych sposobów wywoływania dźwięków
- rozwijanie wyobraźni twórczej dziecka


Cele operacyjne:
- potrafi rozwiązywać zagadki
- wie kim był Antonio Vivaldi
- rozumie znaczenie słowa kompozytor
- współpracuje z zespołem wg ustalonych reguł,
-kształci spostrzegawczość, pamięć muzyczną, słuch muzyczny,
rozwija wyobraźnię

Metody:
-aktywizująco – twórcze
-słowne- pogadanka, rozmowa kierowana, opowiadanie
- oglądowe- pokaz ilustracji, prezentacja, obserwacja
-działań praktycznych- odgadywanie zagadek, zabawy ruchowe, słuchanie i analiza muzyki, wykonanie pracy plastycznej

Forma: zbiorowa, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: portret A. Vivaldiego, płyta CD z muzyką A. Vivaldiego, farby, kartony, instrumenty muzyczne, ilustracje na tablicę, nakrętki, apaszki,



I. Wstęp

1.Powitanie się piosenką ,,Podam rączkę Tobie..’’

2. Zgaduj – zgadula. Wprowadzenie do tematu zajęć ,,Jak nazywa się muzyk, który pisze utwory muzyczne?’’

/Kompozytor/

II. Zajęcia właściwe

3. N-lk pyta dz. Czy znają nazwisko jakiegoś kompozytora. Umieszcza na tablicy fotografię przedstawiającą Antoniego Vivaldiego. Zapoznaje dzieci z postacią wielkiego włoskiego kompozytora.

ANTONIO VIVALDI (ur. 1678 r. w Wenecji, zm. 1741 r. w Wiedniu)
Kompozytor włoski, był nie tylko wybitnym twórcą, ale także świetnym skrzypkiem; gry na tym instrumencie uczył go ojciec. Nie znamy dokładniejszych wiadomości i szczegółów na temat życia twórcy, wiemy, że działał jako dyrygent, pedagog i kompozytor. Zwany był ze względu na kolor włosów „rudowłosym księdzem”.
Największe zasługi w historii muzyki położył Vivaldi w dziedzinie swoich osiągnięć instrumentalnych, w tym w szczególności w utworach tworzonych na instrumenty smyczkowe. Ponieważ sam był wybitnym wirtuozem w grze na skrzypcach, utwory pisane na ten instrument zawierają nowe techniczne elementy gry skrzypcowej.
Antonio Vivaldi napisał w sumie 454 koncerty na instrumenty solowe z towarzyszeniem zespołu smyczkowego lub basso continuo. Najbardziej popularne to skrzypcowe „Cztery pory roku”
Vivaldi napisał także 12 koncertów na wiolonczelę, koncerty na flet, obój, trąbkę, mandolinę. Stworzył także utwory kameralne – na różne zespoły m.in. skrzypce i wiolonczelę, na dwoje, troje, czworo skrzypiec i wiolonczelę, na troje skrzypiec i altówkę. Napisał także 23 symfonie i ogromną ilość sonat na różne instrumenty z towarzyszeniem basso continuo.
Skomponował także dużą ilość dzieł wokalno-instrumentalnych. Napisał 49 oper oraz 2 oratoria, kantaty, opery i nieszpory.

4. Słuchanie fragmentu utworu muzycznego ,,Cztery pory roku’’-wiosna
Po wysłuchaniu utworu n-lk. pyta dzieci

- czy muzyka była smutna czy wesoła, czy szybka czy wolna?
- czy jakiś fragment się powtarza?
- o czym mogła opowiadać ta muzyka?
- na jakim instrumencie był wykonany utwór muzyczny?

5. Zabawa muzyczna ,,Skąd pochodzą dźwięki?

N-lk. mówi, że kompozytor to muzyk, który wymyśla muzykę, używając instrumentów, ale nie tylko – ponieważ może komponować, wykorzystując głos ludzki i różne odgłosy pochodzące z otoczenia.

Czy potraficie wyczarować dźwięki bez instrumentów/ Jakie dźwięki wydają wasze ręce? (Dz. Klaszczą, pstrykają palcami, pocierają dłonią o dłoń, uderzają dłońmi o uda i klatki piersiową).
Jakie dźwięki wydaja wasze nogi? (Dz. Tupią, szurają stopami, podskakują).
Jakie dźwięki wydaja wasze usta? (Dz. Syczą, gwiżdżą, cmokają, prychają, kląskają językami, udają płacz, śmiech).

6. Zabawa ,,Muzyczne ech’’. N-lk. wybija na bębenku prosty rytm. Wybrana grupa instrumentów jak echo powtarza po N-lk rytm.

7. Improwizacja ruchowa do utworu ,,Cztery pory roku ‘’ Vivaldiego – wiosna.

Dz. z apaszkami w rękach próbują za pomocą ruchu, gestu, mimiki opowiedzieć treść utworu.


III. Zajęcia końcowe

8. ,,Muzyczne obrazy’’- działania plastyczne. Dzieci podzielone na zespoły wykonują pracę plastyczną dowolnie wybranymi technikami:

Zespół I – malowanie muzyki farbami za pomocą palców.

Zespół II – naklejanie kwiatków na brystolu.

Zespół III - stemplowanie za pomocą nakrętek, tekturowych rolek.

Zespół IV – collage.

9. Prezentacja prac. Zorganizowanie wystawki prac.

10. Ewaluacja- nutki -uśmiechnięte, smutne

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 274


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.