Katalog Edyta Oracz, 2015-06-16 Jelenia Góra Fizyka, Plany pracy Program koła fizycznego.Program Zajęć Koła Fizycznego dla klas technikum Opracowała Edyta Oracz Nauczyciel fizyki w Zespole Szkół Technicznych „Mechanik” w Jeleniej Górze 1. Wstęp. Zagadnienia z fizyki nie są czytelne i proste dla wszystkich uczniów. Poznanie i zrozumienie praw oraz zjawisk fizycznych rozwija ciekawość zrozumienia świata, poszukiwania odpowiedzi na wiele pytań i dążenia do samorealizacji. Wiadomości z fizyki i ich strona rachunkowa stwarza duży problem dla uczniów. Powinni oni znać podstawowe definicje i wzory oraz umiejętnie je przekształcać, przeliczać jednostki a także wykonywać wykresy. Nie zawsze aparat matematyczny nadąża za potrzebami lekcji fizyki, poza tym istnieje cała trudna sfera poznania i zrozumienia omawianych zjawisk. Zajęcia w kole fizycznym pozwalają na głębsze poznawanie zjawisk fizycznych i ich opisu matematycznego a w szczególności umożliwiają wykraczanie poza realizowany program. Na spotkaniach uczeń ma możliwość zaprojektowania i wykonania samodzielnie doświadczenia a następnie omówienia go z kolegami. Zajęcia umożliwiają zaspokojenie ciekawości ucznia, pozwalają na samorealizację uczniom zdolnym i ambitnym oraz pozwalają nauczycielowi szerzej poznać możliwości i zainteresowania poszczególnych uczniów. Wzrost zainteresowania fizyką, chęć zdawania matury z fizyki, przyczyniły się do utworzenia tych zajęć. W programie ujęte są zagadnienie z IV etapu edukacyjnego na poziomie rozszerzonym, wzbogacone o doświadczenia i eksperymenty. Chcę aby każdy uczeń mógł samodzielnie wykonać pracę badawczą, obliczenia i podzielić się swoimi osiągnięciami z rówieśnikami. Zajęcia mają charakter badawczy ale również zaplanowany jest czas na rozwiązywanie zadań tekstowych a w szczególności zadań maturalnych. 2. Cele ogólne: rozwijanie zainteresowania uczniów fizyką stymulowanie rozwoju intelektualnego uczniów inspirowanie do twórczego myślenia i rozwijania problemów w sposób twórczy pogłębianie poznanych zagadnień z fizyki uzupełnienie i rozszerzenie wiedzy z fizyki wspieranie ucznia mającego trudności z przyswajaniem i zrozumieniem wiadomości z fizyki 3. Cele szczegółowe: rozwijanie umiejętności projektowania i wykonywania doświadczeń kształtowanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania przebiegu zjawisk fizycznych na podstawie poznanych praw rozwijanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń przygotowania ucznia do korzystania z technologii informacyjnej rozwijanie umiejętności analizowania tekstu popularnonaukowego rozwijanie umiejętności sprawnego rozwiązywania zadań i problemów pogłębianie umiejętności analizowania wykresów i przekształcania wzorów kształtowanie umiejętności dostrzegania, wykorzystywania i interpretowania zależności funkcyjnych, związków wyrażonych za pomocą wzorów, wykresów, diagramów i tabel kształtowanie umiejętności pracy w zespole i pracy indywidualnej rozwijanie samodzielności w podejmowaniu decyzji sprawne posługiwanie się sformułowaniami matematycznymi kształtowanie umiejętności wykorzystania różnych źródeł do zdobywania wiedzy inspirowanie do świadomego i aktywnego udziału w procesie nauczania inspirowanie dociekliwości i postawy badawczej, wdrażanie do rzetelnej i odpowiedzialnej działalności intelektualnej 4. Formy pracy: praca zespołowa i indywidualna praca z tekstem popularnonaukowym praca z komputerem 5. Metody: problemowa dyskusja pokaz doświadczenie 6. Treści: • Zadania rachunkowe niepewności pomiarowe • Zjawisko ruchu ruch jednostajny prostoliniowy ruch jednostajnie zmienny ruch jednostajny po okręgu spadek swobodny rzut pionowy rzut poziomy i ukośny • Ruch i siły: wektorowe dodawanie sił zasady dynamiki Newtona siła tarcia • Energia i pęd: praca i moc energia potencjalna energia kinetyczna energia potencjalna sprężystości przemiany energii pęd ciała i zasada zachowani pędu zderzenia sprężyste i niesprężyste • Mechanika bryły sztywnej: ruch postępowy i obrotowy bryły sztywnej moment siły moment bezwładności energia potencjalna i kinetyczna bryły sztywnej moment pędu druga zasada dynamiki w ruchu obrotowym 7. Plan zajęć koła fizycznego 1. Zadania rachunkowe. - Obliczanie niepewności pomiarowych bezpośrednich i pośrednich - Graficzne przedstawienie wyników pomiarów wraz z ich niepewnościami - Dopasowanie prostej do wyniku pomiarów - uczniowie wykonują zaplanowane przez siebie doświadczenie (np.: pomiar czasu kulki zsuwającej się z równi pochyłej ) - wykonują odpowiednie obliczenia i przedstawiają wyniki 2. Zjawisko ruchu. a. Ruch jednostajny prostoliniowy. - omówienie ruchu jednostajnego prostoliniowego - wykonanie doświadczenia - uczniowie za pomocą szklanej rurki z pęcherzykiem powietrza dokonują pomiaru czasu pęcherzyka na obranych odcinkach drogi - obliczają niepewności pomiarowe i wykonują wykres s(t)i v(t), wyciągają wnioski b.Ruch jednostajnie zmienny. - omówienie ruchu jednostajnie zmiennego - wykonanie doświadczenia - uczniowie za pomocą koła Maxwella i dwóch prętów dokonują pomiaru czasu poruszania się koła - wykonują tabele z wartościami drogi, czasu i przyspieszenia które obliczają ze wzoru na drogę - konstruują wykresy s(t2), v(t) - wyciągają wnioski i przedstawiają je kolegom c. Ruch jednostajny po okręgu. - wykonanie pokazu za pomocą wirownicy - omówienie zależności prędkości od częstotliwości i okresu - omówienie siły dośrodkowej i przyspieszenia dośrodkowego - omówienie zależności prędkości liniowej od kątowej - nauczyciel przy pomocy uczniów prezentuje za pomocą wirownicy ruch po okręgu d. Spadek swobodny. - omówienie spadku swobodnego - uczniowie wyszukują w Internecie lub podręczniku materiałów dotyczących spadku swobodnego i przedstawiają swoje wiadomości - dokonują pomiaru prędkości lub czasu za pomocą programu komputerowego Edu-Rom e. Rzut pionowy. - omówienie rzutu pionowego ku górze i ku dołowi - uczniowie rozwiązują zadania z rzutu pionowego i spadku swobodnego f. Rzut poziomy i ukośny. - omówienie rzutów - wykonanie doświadczenia - dwoje uczniów przygotowuje się do zajęć i omawiają rzut poziomy i ukośny - dwoje uczniów planuje doświadczenie przedstawiające rzuty - uczniowie dokonują obliczenia zasięgu rzutu 3. Ruch i siły. a. Wektorowe dodawanie sił. - uczniowie rozwiązują zadania z dodawaniem wektorów i wykonują działania na wektorach b. Zasady dynamiki Newtona. - omówienie zasad dynamiki Newtona - doświadczalne zaprezentowanie zasad dynamiki - rozwiązywanie zadań - uczniowie prezentują doświadczalnie zasady dynamiki wykorzystując: kulki wykonane z różnych materiałów, równie pochyłą, piłki pingpongowe , magnes i stal c. Siła tarcia. - omówienie sił oporów ruchu i siły tarcia - wykonanie doświadczenia - wyznaczenie współczynnika tarcia kinetycznego za pomocą równi pochyłej - uczniowie wykonuja doświadczenie w grupach następnie przedstawiają rezultaty (każda grupa dostaje inny zestaw badawczy) 4. Energia i pęd. a. Praca i moc. - omówienie zjawiska pracy i mocy - rozwiązywanie zadań b. Energia potencjalna. - omówienie energii potencjalnej - wykonanie doświadczenia z podziałem na grupy - uczniowie puszczają samochodzik z równi pochyłej i mierzą długość drogi jaką pokonał, następnie zwiększają odległość wzdłuż równi dwukrotnie i mierzą drogę i jeszcze raz zwiększają odległość - sporządzają wykres zależności długości drogi pokonanej od wysokości z jakiej zjeżdżał samochodzik - dokonują analizy pomiarów c. Energia kinetyczna. - omówienie energii kinetycznej - rozwiązywanie zadań d. Energia potencjalna sprężystości. - wykonanie doświadczenia z wykorzystaniem: sprężyny, ciężarków i linijki - uczniowie dokonują pomiaru położenia końca sprężyny w zależności od obciążenia jej ciężarkami (grupy dostają inną sprężynę) - sporządzają wykresy zależności x(F), F(x) - wyznaczają współczynnik sprężystości sprężyny e. Przemiany energii. - rozwiązywanie zadań f. Pęd ciała i zasada zachowania pędu. - omówienie zagadnienia pędu - wykonanie doświadczenia - uczniowie wykonują doświadczenie z wagonikami , mierzą ich prędkość po zderzeniu - wykonują to samo doświadczenie lecz zwiększają masę jednego z nich - do pomiaru prędkości wykorzystana jest kamera g. Zderzenia sprężyste i niesprężyste. - uczniowie pracują z podręcznikiem i na jego podstawie muszą zaprojektować doświadczenie przedstawiające zmianę energii podczas zderzeń sprężystych lub niesprężystych - uczniowie po zapoznaniu się z tematem sami prezentują doświadczenie 5. Mechanika bryły sztywnej. a. Ruch postępowy i obrotowy bryły sztywnej. - uczniowie w domu zapoznają się z tematem - na zajęciach dyskutujemy na temat ruchu postępowego i obrotowego - wyznaczamy oś obrotu, środek masy, środek ciężkości b. Moment siły. - omówienie zjawiska momentu siły - rozwiązywanie zadań c. Moment bezwładności. - omówienie momentu bezwładności dla figur o różnych kształtach - uczniowie pracują z tablicami fizycznymi w których podany jest moment siły i rozwiązują zadania d. Energia potencjalna i kinetyczna bryły sztywnej. - omówienie zagadnienia - przeanalizowanie zagadnienia przy użyciu programu komputerowego - uczniowie wyszukują w Internecie wiadomości i programów opisujących energię kinetyczną i potencjalną - na zajęciach prezentują swoją pracę e. Moment pędu. - omówienie zjawiska momentu pędu - przedstawienie zasady zachowania pędu, efektu żyroskopu - uczniowie używając krzesła obrotowego i hantli obserwują prędkość kątową ruchu (zmieniamy położenie hantli trzymanych w rękach) - uczniowie obserwują ruch człowieka na krześle obrotowym, który trzyma w rękach koło rowerowe f. Druga zasada dynamiki w ruchu obrotowym. - omówienie drugiej zasady dynamiki - rozwiązywanie zadań - uczniowie rozwiązują zadania z działu „Mechanika bryły sztywnej” g. Wahadło Oberbecka. - wykonanie doświadczenia przy użyciu wahadła Oberbecka - uczniowie opracowują notatkę o Antonie Oberbecku - uczniowie przygotowują prezentacje na temat zastosowania koła zamachowego w silniku spalinowym - uczniowie wykonują wahadło na podstawie instrukcji - uczniowie projektują i wykonują doświadczenie pozwalające wyznaczyć maksymalny i minimalny moment bezwładności wahadła 8. Założone osiągnięcia uczniów. Uczeń potrafi: • zaprojektować proste doświadczenie lub zmodyfikować istniejące, • wykonywać proste eksperymenty fizyczne, • wyciągać właściwe wnioski z zaobserwowanych doświadczeń, • wyjaśnić zjawiska fizyczne i podać ich interpretację matematyczną, • przekształcać wzory matematyczne dotyczące pojęć z fizyki, • podać jednostki wielkości fizycznych, ich wielokrotności i podwielokrotności, • przeliczać jednostki wielkości fizycznych, • zastosować swą wiedzę w praktyce do rozwiązywania zadań typowych i nietypowych, • pracować w grupie, dzielić się z innymi własnym doświadczeniem, • korzystać z Internetu, poszukiwać w nim potrzebnych informacji, • korzystać z interaktywnych, multimedialnych programów komputerowych. Wyświetleń: 137
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |