Katalog Adam Racis, 2015-06-16 Wólka Język polski, Konspekty O dobru i złu w sztuce na podstawie powieści Doroty Terakowskiej „Tam gdzie spadają Anioły” Konspekt lekcji interdyscyplinarnej. Adam RacisScenariusz interdyscyplinarnej lekcji otwartej przeprowadzonej w ramach lekcji języka polskiego w klasie trzeciej gimnazjum w Zespole Szkół - Publicznym Gimnazjum w Sokółkach w dniu 03.11.2014r. Nauczyciele prowadzący: ............ Adam Racis Temat lekcji: O dobru i złu w sztuce na podstawie powieści Doroty Terakowskiej „Tam gdzie spadają Anioły” • Cele lekcji: 1. Cel wychowawczy: - kształtowanie w uczniach moralnej wrażliwości na dobro i zło; - kształtowanie w uczniach wrażliwości na sztukę. Cele dydaktyczne ogólne: - zapoznanie z literacką wizją dobra i zła ukazaną w powieści Doroty Terakowskiej „Tam gdzie spadają Anioły”, analiza tekstu literackiego; - porównanie literackiej wizji dobra i zła ukazanej w powieści Doroty Terakowskiej „Tam gdzie spadają Anioły” z biblijną wizją dobra i zła; - zdefiniowanie dobrej i złej sztuki. Cele szczegółowe: - wyodrębnienie oraz analiza i interpretacja dialogów postaci: Ave i Vea jako ważnej zasady konstrukcyjnej powieści; - ustalenie kryteriów dobrej i złej sztuki; - poznanie zagrożeń moralnych mogących wynikać z dosłownego potraktowania artystycznej wizji dobra i zła ukazanej w powieści D. Terakowskiej „Tam gdzie spadają Anioły”. • Realizowane treści z podstawy programowej języka polskiego (wymagania szczegółowe) I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji 1. Czytanie i słuchanie II. Analiza i interpretacja tekstów kultury 1. Wstępne rozpoznanie 2. Analiza 3. Interpretacja 4. Wartości i wartościowanie • Metody i formy pracy: - metoda heurezy; - „burza mózgów”; - praca indywidualna; • Pomoce dydaktyczne - tekst powieści - komputer i projektor multimedialny (reprodukcje dzieł sztuki) - wydruk symbolu jin-jang • Przebieg zajęć: I. Część wstępna (5min) 1. Sprawdzenie pracy domowej 2. Podanie tematu lekcji 3. Powiązanie tematyki aktualnej lekcji z lekcją poprzednią 4. Podanie celów lekcji, przedstawienie struktury zajęć II. A) Część zasadnicza z zakresu literatury (11min.) 1. Zwrócenie uwagi na fakt, iż aniołowie Ave i Vea to główne postacie świata nadprzyrodzonego ukazanego w powieści, interpretacja symbolicznego znaczenia tego, iż anioł Dobry i anioł Zły są bliźniakami. 2. Wskazanie na dialogi tych aniołów - jako na główny element konstrukcyjny powieści 3. Analiza i interpretacja dialogów aniołów, sformułowanie wyłaniającej się z tej rozmowy wizji dobra i zła. 4. Graficzna interpretacja koncepcji dobra i zła ukazanej w powieści B) Część zasadnicza z zakresu teologii (11 min.) 1. Próba sformułowania definicji dobra i zła (indywidualnie przez każdego ucznia) 2. Odtworzenie biblijnej koncepcji dobra i zła 2. Porównanie powyższej koncepcji z wizją dobra i zła ukazaną w analizowanej powieści 3. Zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa mogące wynikać z dosłownego potraktowania literackiej wizji dobra i zła ukazanej w powieści C) Część zasadnicza z zakresu sztuki (11min) 1. Estetyka jako kryterium wartościowania sztuki - czyli kiedy mówimy, że sztuka jest „dobra” lub „zła”? 2. Relacja: wartość w sztuce – wartość sztuki, graficzne przedstawienie tych zależności 3.Sztuka dobra ukazująca zły świat i sztuka zła ukazująca piękny, dobry świat 4. Sztuka jako kreacja artystyczna, której nie należy traktować dosłownie. III. Część końcowa (7 min.) 1. Podsumowanie lekcji w zakresie przywoływanych trzech dyscyplin wiedzy 2. Zadanie pracy domowej: - Zredaguj w punktach najważniejsze zasady, którymi należy kierować się będąc odbiorcą dzieła sztuki, zwróć również uwagę na błędne pojmowanie sztuki. - Dla uczniów niepełnosprawnych: Napisz własną opinię na temat twojego ulubionego filmu, zwróć uwagę na walory tego filmu. -Dla uczniów zdolnych: Uzasadnij twierdzenie, że powieść „Tam gdzie spadają Anioły” jest dobrą literaturą. 3. Ocena aktywności uczniów Wyświetleń: 405
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |