Katalog

Izabela Liskowicz, 2015-06-16
Rzeszów

Plastyka, Scenariusze

Scenariusze zajęć plastycznych w szkole podstawowej.

- n +

Zaproponowane poniżej scenariusze zajęć były realizowane z powodzeniem podczas zajęć plastycznych, również otwartych. Wymagają jednak od nauczyciela opracowania krótkiej prezentacji do tematu,która bardzo urozmaica lekcję i ułatwia pracę.
Scenariusz zajęć plastycznych w klasie VI.
Temat: Architektura jako dziedzina sztuki. (45 min)
Cele lekcji:
UCZEŃ:
• wyjaśnia terminy: architekt, urbanista, zabytek, konserwator zabytków,
• rozumie specyfikę i rolę architektury jako dziedziny sztuki,
• zna podział architektury pod względem funkcji na : mieszkaniową, sakralną, użyteczności publicznej, przemysłową, /świecką/,
• zasady dobrej architektury oraz funkcjonalne i estetyczne planowanie przestrzeni,
• analiza i porównanie dzieł architektury
• współpracuje w grupie,
• wskazuje w swojej miejscowości przykłady funkcjonalnie i estetycznie zaplanowanej architektury,

METODY:
• praca z tekstem,
• słoneczko,
• metoda aktywizująca – praca w grupie,
• rozmowa nauczająca (pogadanka),
• praca z materiałem ilustracyjnym, opis
• prezentacja multimedialna
• praca pisemna – zadanie domowe
FORMY PRACY:
• indywidualna, grupowa, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• podręcznik do dzieła „Do dzieła!” (s.131 - 135),
• cztery lub pięć zestawów zdjęć przedstawiających różne typy budowli ze względu na ich funkcje po 4 zdjęcia, karteczka z instrukcją czego grupa ma szukać np. budowla sakralna,
• prezentacja multimedialna z reprodukcjami z tematem o architekturze,
• PRZEBIEG LEKCJI:
• Faza wprowadzająca
• Na tablicy multimedialnej wyświetlony jest slajd z tematem lekcji – Architektura i z fotografią miasta.
• Celem naszej lekcji jest poznanie dziedziny sztuki jaką jest architektura, jaka jest jej funkcja i specyfika tworzenia oraz najważniejsze pojęcia z nią związane.
• Nauczyciel upewnia się czy zrozumieli cele lekcji. Następnie informuje o kolejnych etapach lekcji.
• Zaczniemy od przekazania informacji na podstawie prezentacji, popracujemy z podręcznikiem w celu szukania informacji i zdjęć. Następnie otrzymacie zadanie do zrealizowania w grupach. Po jego zakończeniu każda grupa przedstawi swoje wnioski i spostrzeżenia, które zostaną zapisywane na tablicy, jako podsumowanie lekcji. Będziecie słownie uzasadniać swoje wybory opowiadając dlaczego podjęliście taką decyzję. Ocenimy waszą aktywność.

• Wprowadzenie pojęcia architektura, architekt, urbanista, zabytek w toku omawiania prezentacji.
• Nauczyciel podczas omawiania poszczególnych slajdów, przerywa i prosi uczniów o odszukanie w tekście, w podręczniku definicji, i odpowiedników ilustracji do poszczególnych zagadnień.
• Konserwator zabytków sprawuje stałą opiekę nad obiektami zabytkowymi, zabezpiecza przed niszczeniem i naprawia uszkodzenia. To pojęcie jest tylko w podręczniku. (s. 135).

• Praca w grupach.
• Nauczyciel dzieli na grupy – najszybciej będzie poprzez odwrócenie się uczniów w ławkach do siebie w najbliższym sąsiedztwie. Powstaną grupy około 4-5 osób.
• Wyjaśnienie zadania: Każda grupa otrzymuje zestaw fotografii z budowlami o różnej funkcji oraz karteczkę z wyznaczeniem zadania do wykonania. I grupa – wyszukuje budowlę sakralną, II grupa budowlę o użyteczności publicznej, III grupa – przemysłową, IV grupa – mieszkaniową, V grupa– wiejską i ogrodową.
• Grupy mają zebrać jak najwięcej informacji o przeznaczeniu budowli, związku z wyglądem, umieszczeniem na odpowiednim terenie. (notują informacje na przygotowanych kartkach)
• Czas ok. 8-10 min.
• Podsumowanie:
• Nauczyciel pisze na tablicy hasło – praca architekta - w celu zastosowania metody słoneczka. Uczniowie podają swoje spostrzeżenia odpowiadając na pytanie: Co musi wziąć pod uwagę architekt przy projektowaniu budynku?
• Zaczynają ochotnicy, potem nauczyciel motywuje mniej chętnych do mówienia.
• Nauczyciel stawia pytanie: Czego dowiedzieliśmy się na lekcji ?

• II część podsumowania: zadanie domowe.
• Na zadanie domowe proszę wykonać krótką notatkę na podstawie podręcznika.
Opracowała: mgr Izabela Liskowicz





Scenariusz zajęć do lekcji plastyki w klasie V
Temat: Perspektywa powietrzna i malarska. (45 min)
Cele lekcji:
UCZEŃ:
• wyjaśnia pojęcie perspektywy,
• omawia zasady tworzenia perspektywy malarskiej,
• omawia zasady tworzenia perspektywy powietrznej,
• współpracuje w grupie,
• uzupełnia kompozycję plastyczną zgodnie z zasadami tworzenia perspektywy powietrznej i malarskiej,
• odnajduje w albumach malarskich przykłady dzieł, w których zastosowano perspektywę malarską i powietrzną,
• uzasadnia słownie swoje wybory,
METODY:
• praca z tekstem,
• doświadczenie,
• metoda aktywizująca – praca w grupie, układanka elementów plastycznych,
• rozmowa nauczająca (pogadanka),
• praca z materiałem ilustracyjnym,
• praca pisemna
FORMY PRACY:
• indywidualna, grupowa, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• podręcznik do dzieła „Do dzieła!” (s.82-83), a także s.171,
• tablice korkowe, kompozycje plastyczne ilustrujące perspektywę malarską (2szt.) i powietrzną(2 szt.), elementy do przypinania, pasujące do poszczególnych kompozycji (cztery zestawy w kopertach, ilość elementów wystarczająca dla każdego ucznia po jednym),
• prezentacja multimedialna,
• plansza przedstawiająca fragment galerii,

PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca
 Na tablicy jest umieszczona za pomocą magnesów plansza przedstawiająca chłopca w galerii, który ogląda obrazy.
Nauczyciel: Kiedy oglądamy obrazy, zadajemy sobie pytanie, dlaczego jakieś dzieło podoba nam się? Jakim sposobem artysta osiągnął złudzenie, że świat przedstawiony na płaszczyźnie jest trójwymiarowy, czyli posiada głębię?
Celem naszej lekcji jest poznanie sposobu, dzięki któremu dzieło staje się bardziej realne, trójwymiarowe – jest to perspektywa.
 Na ekranie slajd z wybranym w powiększeniu dziełem w perspektywie powietrznej – nauczyciel uzupełnia wypowiedź – dowiecie się na czym polega perspektywa powietrzna, którą stworzył na tym obrazie malarz;
 Kolejny slajd z dziełem w perspektywie malarskiej – dowiecie się na czym polega perspektywa malarska.
Celem lekcji jest również to, aby każdy z was potrafił wypowiedzieć się na temat dzieła i określić jego perspektywę.
Nauczyciel upewnia się czy zrozumieli cele lekcji. Następnie informuje o kolejnych etapach lekcji.
Teraz nastąpi krótkie powtórzenie wiadomości o barwach, potem poznacie pojęcie perspektywy, popracujemy z podręcznikiem w celu omówienia zasad tworzenia perspektywy powietrznej i malarskiej. Później podzieleni na grupy wykonacie ćwiczenie plastyczne – uzupełniając kompozycję, którą otrzymacie. Po wykonaniu tego ćwiczenia wspólnie ocenimy czy dobrze grupy wykonały zadanie i podsumujemy sobie naszą lekcję. Będziecie słownie uzasadniać swoje wybory opowiadając dlaczego podjęliście taką decyzję.

Teraz krótkie powtórzenie wiadomości o barwach, które są potrzebne do rozpoznawania poznawanych dzisiaj rodzajów perspektywy.
Jak dzielimy barwy ze względu na temperaturę? – odp. ciepłe i zimne, wymieniamy te barwy.
 Slajd na ekranie z podziałem barw.
 Slajd z paskami barw uporządkowanymi według natężenia, mocy koloru od najciemniejszych do najjaśniejszych.
Mieliśmy lekcję, kiedy to grupowo tworzyliśmy kompozycję z drzewami i tam wykorzystaliśmy zjawisko waloru. Natężenie, moc, wyrazistość to kolejna właściwość barw od najciemniejszej zieleni do najjaśniejszej – delikatnie tylko widocznej.
Nagrodzić plusami zasłużonych.
Wprowadzenie pojęcia perspektywa.
 Slajd z definicją:
Perspektywa – przedstawienie złudzenia głębi na płaszczyźnie.
Doświadczenie – zabawa w kadrowanie. Uczniowie z ostatniej ławki próbują określić, co dzieje się kiedy patrzą na nauczyciela stojącego przed tablicą przez kadr wykonany na szybko z palców dłoni.
Wniosek - gdy nauczyciel się zbliża to powiększa się i nie mieści się w kadrze.
Otaczający nas świat jest trójwymiarowy – posiada szerokość, wysokość i głębię. Czy odległość można przedstawić na płaskiej kartce – płaszczyźnie?
Artyści przez wieki wymyślali różne sposoby, aby stworzyć to złudzenie – perspektywę.
Teraz zapoznamy się z dwoma sposobami wykonywania perspektywy, do których wykorzystujemy wiadomości o barwach.
Praca z podręcznikiem:
Otwieramy podręczniki s.82.
Wspólne czytanie tekstu i omawianie obrazu z podręcznika. Najpierw omówienie perspektywy powietrznej. Koniecznie należy podkreślić, że barwy elementów w miarę ich oddalania stają się mniej wyrazistsze, mają słabszy walor, a dodatkowo tracą ostrość krawędzi, są rozmazane.
Wnioski mają wypływać z naprowadzających pytań nauczyciela związanych z obrazem.
Potem kolejny tekst analogicznie omawiany – dotyczący perspektywy malarskiej/barwnej.
Wnioski: tutaj najważniejszy jest zawsze podział barw na ciepłe i zimne, gdyż te ciepłe mają właściwość sprawiania wrażenia przybliżania przedmiotów, a zimne oddalania.
Praca w grupach.
Nauczyciel dzieli na grupy – najszybciej będzie poprzez odwrócenie się uczniów w ławkach do siebie w najbliższym sąsiedztwie. Powstaną grupy około 4-5 osób.
Wyjaśnienie zadania: Każda grupa otrzymuje zestaw obraz i kilka elementów w kopercie do przypięcia. Obraz jest umieszczony na tablicy korkowej wraz ze szpilkami. Oprócz tego otrzymuje dwa napisy perspektywa malarska/barwna oraz perspektywa powietrzna. Uczniowie wspólnie mają zdecydować, jaką perspektywę przedstawia ich kompozycja, a następnie przypiąć odpowiedni napis, potem uzupełnić elementami z koperty w taki sposób aby nie zepsuć jej właściwości, istoty.
Czas ok. 8-10 min.
Podsumowanie:
Po skończeniu ustawiamy prace na środku na sztalugach, robiąc wystawę, w celu podsumowania i oceny wzajemnej wykonanego zadania.
Nauczyciel pyta uczniów z kolejnych grup o słowne uzasadnienie swojego wyboru . Jeśli nie ma ochotnika, nauczyciel wybiera ucznia sam.
Nauczyciel wywołuje uczniów z grupy, która pracowała nad perspektywą powietrzną do wyrażenia opinii na temat kompozycji w perspektywie malarskiej, barwnej i odwrotnie.
Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na kompozycję przedstawiającą zimę , którą wykonano tylko w barwach zimnych (wąska gama barwna) oraz na drugą kompozycję z perspektywą powietrzną (w szerokiej gamie). Chodzi o podkreślenie różnicy w wyrazistości kształtów i rozjaśnianiu barw.
II część podsumowania: zadanie domowe.
Slajd z objaśnieniem zadania. Zadanie pisemne do zeszytu.
Wyszukaj z podręcznika po jednym obrazie do perspektywy powietrznej i malarskiej. Uzasadnij swój wybór pisemnie.
Opracowała: mgr Izabela Liskowicz
Wyświetleń: 689


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.