Katalog

Bożena Dąbrowska, 2015-06-16
Warszawa

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Wyprawa do dżungli - Parada zwierząt egzotycznych.

- n +

Cele ogólne:

• Wzbogacenie wiadomości o zwierzętach egzotycznych
• Rozwijanie wyobraźni plastycznej przez wykonanie elementu stroju
• Wykorzystanie w zabawie efektów akustycznych powstających przy ruchu własnego ciała: tupanie, klaskanie, pstrykanie itp.
• Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez obcowanie różnymi z rodzajami muzyki.

Cele operacyjne:

Dziecko:
- potrafi naśladować zaprezentowane przez nauczycielkę element tańca afrykańskiego (tupanie, klaskanie, głaskanie, pstrykanie w czasie ruchu i bezruchu itd.)
- potrafi zilustrować piosenkę ruchem
- potrafi naśladować sposób poruszania się danych zwierząt
- czerpie radość i zadowolenie ze wspólnej zabawy

Metody:

• słowna: rozmowa, opis słowny
• oglądowa: obserwacji i pokazu
• czynna: zadań stawianych dziecku i praktycznego działania, kierowania działalnością dziecka

Formy aktywności:
• ruch przy muzyce
• taniec naśladowczy i odtwórczy
Środki dydaktyczne wspomagające działania:

• płyta CD z oryginalną muzyką afrykańską Afric Simone, African Drums i odgłosami z dżungli
• płyta CD z muzyką klasyczną
• płyta CD z piosenkami Bebe Lilly „W dżungli”, ,,Leonecek’’, ,,Bambo’’, ,,Cztery słonie’’
• list od Króla Lwa




Przebieg zajęć:

WPROWADZENIE

1 „Dżungla, dżungla” - wspólne odśpiewanie znanej dzieciom piosenki wraz z ilustracją ruchową.
Rozmowa na temat piosenki.
Jak jest dżungla? Co się w niej znajduje?
Kim jest Ambo Sambo i w czym mieszka?
Co robią strusie i małpy? Kogo nie boi się Ambo Sambo?
Dla kogo ma coś smacznego?

Witajcie w afrykańskiej dżungli! Na powitanie zaśpiewajmy hymn (dzieci powtarzają za nauczycielką)

O, ale le
O, beri ,tiki, tonga
,masa, masa, masa
O, balua, balue.



2. ”List od Króla Lwa”- odczytanie przez nauczycielkę listu do dzieci.

„Kochane dzieci, słyszałem, że ostatnio interesujecie się życiem ludzi i zwierząt na innych kontynentach a szczególnie w Afryce. Jak dobrze wiecie jestem królem wszystkich zwierząt i muszę się świetnie orientować jak sobie żyją moi podwładni, czyli afrykańskie zwierzęta. Właśnie otrzymałem specjalne raporty od mądrej papugi Ary, które Wam przesyłam. Na moją prośbę opisała ona wesołe zabawy zwierząt. Myślę, że Wy też możecie się tak wesoło pobawić. Życzę udanej zabawy! Z królewskim pozdrowieniem - Król Lew Pierwszy Grzywiasty.”

3. Pląsy przy piosence ,,Lew Leonecek’’.

4. ,,Spacer po dżungli”- dzieci naśladują sposób poruszania się „swego” zwierzęcia
starając się dostosować tempo chodu do rytmu piosenki Bebe Lilly „W dżungli”.

5. Słuchanie afrykańskiej bajki pt. ,,Lew’’ opowiadanej przez nauczycielkę.

4. „Karnawał zwierząt” – taniec przy muzyce wszystkich zwierząt z dżungli ("senny miś", "groźny lew", "skoczny kangur", "wesoła małpka" …).
5. Quiz wiedzy ,,Jakie to zwierzę ?" - rozwiązywanie zagadek słownych. Po odgadnięciu zagadki, nauczyciel odkrywa ilustrację zwierzęcia.
Choć przypomina człowieka
Na drzewo chętnie ucieka
Banany zjada łapczywie
I wrzeszczy przeraźliwie (małpa)

Wielkie łapy
Wielka głowa
Wokół głowy grzywa płowa
Kłopot musi mieć prawdziwy
Z uczesanej takiej grzywy (lew)
Jest szary, powolny i wielki
I uszy ma w kształcie wachlarzy,
Ma trąbę i ogon z pędzelkiem
Je dużo i dużo też waży (słoń)

Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję
Więc pewno nie często ją myje
Na sierści ma plamy wzorzyste,
Wprost z drzewa zrywa liście soczyste (żyrafa)
• Kalambury ,,Jakie to zwierzę?”
Każda z grup wymyśla wspólnie zagadkę ruchową o wybranym zwierzątku. Pozostałe grupy odgadują.

• Zgaduj-zgadula - „Odgłosy dżungli”- zagadki słuchowe rozpoznawanie odgłosów wybranych zwierząt: papug, małp, ryku dzikich zwierząt i trąbienia słoni.
• Zabawa ,,Skojarzenia’’- stosowanie określeń.
Odważny jak /lew/
Chytry jak /lis/
Powolny jak /żółw/
Dumny jak /paw/
6. ,,Murzyńskie rytmy” - improwizacje przy muzyce, swobodne poruszanie całym ciałem zgodnie z rytmem. Dzieci otrzymują różne owoce egzotyczne. Tańczą w rytm muzyki afrykańskiej wymieniając się owocami.
7. ,,Pokaz mody zwierzęcej’’ – konkurs na najbardziej orginalne przebranie.

Zaprezentowanie się przez dzieci przy piosence Black- Wonderfal Life kolejno w grupach swojego przebrania zwierzątkowego . Wybranie przez jury z każdej grupy najbardziej pomysłowego przebrania. Wręczenie zwycięzcom nagród.


8. Zakończenie. Wręczenie każdemu dziecku-zwierzątkowi dyplomu i cukierków od ,,Króla Lwa’’ upamiętniającego wspólną zabawę.


Wyświetleń: 170


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.