Katalog Anna Łysiak, 2015-06-16 Ulhówek Matematyka, Konspekty Konspekt lekcji matematyki.Prowadzący :------------- Rodzaj zajęć: matematyka Czas trwania: 45 minut. Klasa: I Data: ---------- I. Zagadnienia wynikające z podstawy programowej: 10. Figury płaskie Uczeń: 9) oblicza pola i obwody trójkątów i czworokątów 10) zamienia jednostki pola II. Zagadnienia programowe: Własności czworokątów. III. Temat: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem wzorów na pola i obwody czworokątów IV. Cele lekcji Cel główny: doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań z zastosowaniem wzorów na obwód i pole czworokąta. Cele szczegółowe : Uczeń: rozpoznaje czworokąty, zna wzory na pole kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu i deltoidu potrafi obliczyć pole dowolnego czworokąta; oblicza szukaną wielkość, mając dane pole czworokąta potrafi zapisać treść zadania w postaci wyrażenia arytmetycznego, samodzielnie rozwiązuje postawione problemy, porównuje liczby naturalne, zamienia jednostki pola, zapisuje sytuacje z zadania, używając języka matematyki; czyta teksty matematyczne ze zrozumieniem, pracuje efektywnie w zespole, dzieli się swoją wiedzą z innymi, myśli logicznie. V. Kryteria sukcesu: znam wzory na pola czworokątów obliczam pola i obwody czworokątów obliczam brakujące odcinki w czworokącie mając dane jego pole lub obwód zapisuję za pomocą symboli pole figury przedstawionej na rysunk VI. Metody : ćwiczeniowa, pogadanka, dyskusja, problemowa VII. Typ lekcji : ćwiczeniowa VIII. Formy pracy na zajęciach: praca z całą klasą praca indywidualna praca w parach IX. Środki dydaktyczne: karty pracy uczniów, podręcznik rzutnik i komputer kalkulator czworokąty X. Literatura: D. Sterna - „Ocenianie kształtujące w praktyce” Zasoby internetowe Scholaris, Edukator, Profesor, WSiP B. Niemierko "Kształcenie szkolne" - Podręcznik skutecznej dydaktyki. VIII. Przebieg zajęć dydaktycznych Czynności organizacyjne . 1. Sprawdzenie obecności 2. Sprawdzenie pracy domowej. ( zad.16,17,20 i 26 podręcznik moduł 14) Faza wprowadzająca : Omówienie celów lekcji. Podanie kryteriów sukcesu. Nawiązanie do zastosowania w praktyce. Omówienie zasad pracy na lekcji. Zapisanie tematu zajęć. III. Faza realizacji : Przypomnienie wzorów i zapisanie ich na tablicy pod odpowiednimi figurami. Czy obliczając pole czworokąta musimy zawsze korzystać ze wzorów? Uczniowie rozwiązują zadanie 14 a) z podręcznika moduł 14 i odpowiadają na pytanie. Rozdanie kart pracy Po przeczytaniu poleceń i wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości uczniowie przystępują do pracy. Podczas rozwiązywania zadań przypominają wiadomości niezbędne do wykonania otrzymanych zadań. Potrzebnych informacji poszukują w podręczniku. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, udziela wskazówek w miarę potrzeb. Uczniowie rozwiązują zadania w parach, ustalają końcowe rozwiązania. Wyniki zadań są odczytywane. Zadania sprawiające trudności są rozwiązywane wspólnie, przy pomocy nauczyciela. IV. Podsumowanie zajęć: Krótka informacja o pracy uczniów na lekcji. Rozwiązanie zadań z testu podsumowującego. V. Zadanie pracy domowej Praca domowa na celu doskonalenie i utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcji. Zad. 25 i 26 oraz „Domek Dominika” z modułu 14. IX. Indywidualizacja nauczania: przygotowanie odpowiednich zadań, dostosowanie wymagań, metod i form pracy do możliwości poszczególnych uczniów, pomoc koleżeńska, wskazanie źródeł informacji w przypadku pojawienia się trudności. X. Informacja zwrotna wypowiedzi uczniów zapisanie wzorów przez uczniów na tablicy rozwiązania zadań na kartach pracy test podsumowujący na koniec lekcji XI. Uwagi: XII. Data rozmowy poobserwacyjnej: ----------- Rozmowa przedobserwacyjna ( informacje nauczyciela) Nauczyciel: ------------- Który rok pracuje: ----------- Stopień awansu: nauczyciel mianowany Przedmiot i klasa: lekcja matematyki, I Planowany temat zajęć: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem wzorów na pola i obwody czworokątów Treści podstawy programowej: 10. Figury płaskie Uczeń: 9) oblicza pola i obwody trójkątów i czworokątów 10) zamienia jednostki pola Umiejętności kształcone lub rozwijane przez uczniów podczas zajęć: obliczanie pola dowolnego czworokąta z wykorzystaniem danych liczbowych i odpowiedniego wzoru; zapisywanie wzoru na pole czworokąta na podstawie rysunku i zastosowanych przy jego opisie symboli literowych; zamienianie jednostek pola i jednostki długości; stosowanie wzorów na pole i obwód czworokątów do obliczenia długości brakujących odcinków; klasyfikowanie czworokątów; wybieranie odpowiednich odcinków do obliczenia pola czworokąta; rozwiązywanie zadań o treści praktycznej związanych z polem czworokąta; logiczne myślenie; Zamierzone cele: doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań z zastosowaniem wzorów na obwód i pole dowolnego czworokąta; kształcenie umiejętności zamiany jednostek długości i pola; podnoszenie sprawności rachunkowej; praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki; doskonalenie umiejętności czytania tekstu matematycznego ze zrozumieniem; doskonalenie umiejętności pracy w zespole; wyrobienie systematyczności, pracowitości, wytrwałości oraz pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego. Przewidywany sposób sprawdzenia, czy cele zostały osiągnięte: wypowiedzi ustne uczniów, rozwiązania zadań na kartach pracy, krótki test na zakończenie lekcji Przewidywane formy: indywidualna, zbiorowa, praca w parach Przewidywane metody: ćwiczeniowa, pogadanka, dyskusja, problemowa. Środki dydaktyczne: karty pracy uczniów, podręcznik figury kalkulator komputer i rzutnik Informacje o klasie i pracy na zajęciach: Uczniowie klasy I b tworzą zróżnicowany zespół, zarówno pod względem intelektualnym jak podejścia do nauki. Większość uczniów posiada wysoki potencjał , ale nie wszyscy pracują na miarę swoich możliwości i brak im systematyczności. Czterech uczniów w klasie ma bardzo niski zasób wiedzy, ma trudności z wykonywaniem podstawowych działań i rozwiązywaniem prostych zadań. Uczniowie aktywnie pracują na lekcjach, systematycznie odrabiają prace domowe, brak pracy domowej zdarza się sporadycznie. Większość posiada spory zasób wiedzy i umiejętności, dobrze radzi sobie z rozwiązywaniem zadań, w tym zadań o treści praktycznej. Klasa najchętniej pracuje zespołowo lub indywidualnie, uczniowie rywalizują ze sobą ale też pomagają wzajemnie. Trzech uczniów posiada opinię z poradni, a jeden uczeń orzeczenie. Uczniowie nie sprawiają trudności wychowawczych. .................................................. ( podpis nauczyciela) Data przeprowadzenia rozmowy przedobserwacyjnej: ............................................... ................................................ ( podpis dyrektora) Wyświetleń: 205
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |