Katalog Jolanta Sabina Czyż, 2015-05-25 Bieszków Dolny Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Klasyfikowanie dinozaurów ze względu na wyróżnioną cechę, przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów.Jolanta Czyż nauczyciel PSP w Gąsawach Rządowych ZAJĘCIA OTWARTE EDUKACJA MATEMATYCZNA kl. I Krąg tematyczny: Wiosenne przebudzenie. Temat dnia: Dinozaury. Temat zajęć : Klasyfikowanie dinozaurów ze względu na wyróżnioną cechę, przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów. CELE OGÓLNE Rozwijanie umiejętności klasyfikowania, przeliczania i porównywania liczebności zbiorów. Utrwalenie poznanych znaków matematycznych: „<, >, =”. Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 13. Kształcenie umiejętności zgodnego współdziałania podczas zabaw i w sytuacjach zadaniowych. CELE OPERACYJNE Uczeń: • klasyfikuje dinozaury ze względu na wyróżnioną cechę, • przelicza i porównuje liczebność dinozaurów w danym zbiorze, • wie jakie znaki umieścić między cyframi, • dodaje i odejmuje w zakresie 13, • współdziała z rówieśnikami podczas zabaw i w sytuacjach zadaniowych. METODY: czynne: zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń praktycznych; oglądowe: pokaz; aktywizujące integrację grupy: „Uśmiech jak…”, „Iskierka”, „Muzyczne powitanie”, zabawy dydaktyczne; metoda symulacji – inscenizacja, relaksacyjno-ćwiczeniowa; FORMY: indywidualna jednolita, indywidualna zróżnicowana, zbiorowa jednolita i grupowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kartoniki z hasłem „PARK JURAJSKI”, fragment bajki o królu Danusiu i jego krainie, kartoniki z cyframi dla każdego ucznia, ilustracja króla Danusia, 2 plansze z bramami, liczmany (ilustracje dinozaurów) dla każdej pary, 2 pętle dla każdej pary, znaki matematyczne: „>, <”, płyta CD z piosenką integracyjną i muzyką relaksacyjną, plansza „Spacer po Parku Jurajskim”, rekwizyty do planszy „Spacer po Parku Jurajskim”, karta pracy nr 2 dla uczniów zdolniejszych, karta pracy nr 1 dla uczniów potrzebujących wsparcia, plansze: „Jaskinia barozaura”, „Tarcza strzelecka”. Hasła podstawy programowej realizowane w czasie zajęć: 7. Edukacja matematyczna. Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz kształtowanie wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci. Uczeń: 1) w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki: b, c) układa i klasyfikuje obiekty, d) w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania, 2) w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych: a) sprawnie liczy obiekty w zakresie 13, zapisuje liczby cyframi, b) wyznacza sumy (dodaje w zakresie 13) manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na liczmanach, palcach. Przebieg zajęć: 1. Powitanie. zabawa integracyjna ze śpiewem „Wszyscy są…”, zabawa wyciszająca „ Uśmiech jak…”, „Iskierka” . 2. Sprawdzenie pracy domowej. 3. Wprowadzenie do tematu lekcji. Porządkowanie liczb od 12 do 1 – ułożenie hasła „PARK JURAJSKI”. 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 P A R K J U R A J S K I 4. Wysłuchanie bajki o matematycznej krainie nazywanej PARKIEM JURAJSKIM, jego władcy i strażnikach. Krótka rozmowa na temat treści bajki. „Za dziesięcioma górami, za trzema lasami, czarodziejska jest kraina, PARK JURAJSKI się nazywa i tam bajka się zaczyna. Tam DINUŚ – król czarodziej swe rachunki rozpoczyna. Chcesz go spotkać? Musisz przejść przez dwie bramy. Lecz uważaj, licz starannie! Bo strażnicy: Dodać, Odjąć. Pilnie strzegą, by wyniki Dobrze podać!” 5. „Słyszymy, liczymy” – podróż matematycznym pociągiem do czarodziejskich bram. Dzieci podzielone na 2 zespoły tworzą dwa pociągi. Nauczyciel wyjaśnia, że na dźwięk tamburyna przesuwają się do przodu tyle kroków – ile usłyszą dźwięków, a po usłyszeniu bębenka przesuwają się do tyłu tyle kroków, ile usłyszą dźwięków. 6. Zabawa matematyczna „Czarodziejskie bramy” – doskonalenie techniki pamięciowego dodawania i odejmowania w zakresie 10 bez przekroczenia progu dziesiątkowego. a) przejście przez bramę, której strzeże strażnik Dodać. Uczniowie wyjmują kartoniki z liczbami od 0 do 10 i układają je przed sobą od najmniejszej do największej liczby. Nauczyciel wskazuje dwie liczby i znak działania. Dzieci liczą w pamięci i podają wynik podnosząc kartonik z wynikiem. b) przejście przez bramę, której strzeże strażnik Odjąć. 7. Przywołanie władcy krainy – króla Dinusia i wspólna podróż po Parku Jurajskim. 8. „Ten dinozaur do tej pętli” – klasyfikowanie dinozaurów ze względu na podaną cechę – praca w parach. a) przeliczanie elementów zbiorów, b) porównywanie liczebności zbiorów. 9. Gimnastyka śródlekcyjna – „Spacer po Parku Jurajskim”. Uczniowie wędrują w ciszy po dróżce. Gdy n-l wyłączy muzykę dzieci biorą 4 rekwizyty leżące obok dróżki i wkładają je do elipsy. Zasada: nikt z uczniów nie może zmieniać położenia już ułożonych rekwizytów. W efekcie końcowym powstaje obrazek. 10. Uzupełnienie zadania 1 w karcie pracy nr 1 i karcie pracy nr 2 – praca na dwóch poziomach. (Załącznik nr 1) 11. Zadanie pracy domowej – zeszyt ćwiczeń str. 17. 12. Podsumowanie zajęć uczniów. Podsumujmy dzisiejsze zajęcia. Co robiliśmy na dzisiejszych zajęciach? Ocena pracy uczniów przez nauczyciela. 13. Ewaluacja zajęć . Zastosowanie tarczy strzeleckiej. Zajęcia były... Moja praca na zajęciach. Wyświetleń: 362
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |