Katalog

Justyna Tomczak, 2015-06-12
Kościan

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Co to jest zdrowa żywność?”- w oparciu o wiersz „Jak to jest z tym odżywianiem?”

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W GRUPIE 4-5 LATKÓW
Prowadząca: Justyna Tomczak
CZEMPIŃ
Temat: W oparciu o wiersz „Jak to jest z tym odżywianiem?” odpowiadamy na pytanie „Co to jest zdrowa żywność?”

Cele:
• poznanie piramidy zdrowego żywienia,
• rozróżnianie zdrowej i niezdrowej żywności,
• rozpoznawanie żywności po opakowaniu
• wyrabianie nawyków prozdrowotnych
Metody:
• aktywizujące
• czynne
• poglądowe
• Edukacji przez ruch
• pedagogika zabawy Klanzy
Forma:
• zespołowa,
• z całą grupą,
• indywidualna.

Środki dydaktyczne: wiersz „Jak to jest z tym odżywianiem”, ilustracje zdrowej i niezdrowej żywności, papierowe talerzyki o zróżnicowanej wielkości do układania piramidy, opakowania po produktach od zdrowej i niezdrowej żywności, nasiona rzeżuchy, talerzyki plastikowe, dwa koszyki z zieloną i czerwoną wstążką, napisy sok jajko, ser, mleko,

PRZEBIEG:
1. Powitanie „Asia dzisiaj przyszła do nas…”(KLANZA)
2. Przypomnienie piramidy- zabawa z obrazkami; N. rozdaje dzieciom puzzle piramidy, następnie dzieci odnajdują swoje piętro piramidy tworząc zespół, N. wymienia różne produkty, np. śliwka, bułka, ser, itp. , gdy N wymieni produkt, podskakują dzieci z danej grupy żywieniowej, do której produkt jest przypisany.
3. „Co to jest zdrowa żywność?”
Zwrócenie uwagi na znaczenie jakości jedzenia i jego pochodzenie. N wyjaśnia, że wartościowe są naturalne produkty, które nie są przetworzone, należy wystrzegać się jedzenia przetworzonego, którym są konserwanty i barwniki. Należy kupować produkty świeże, z krótkim terminem przydatności do spożycia, sezonowe, krajowe, naturalne przetwory, dodatki i przyprawy. Dobrym miejscem do robienia zakupów są targi owocowo- warzywne, gdzie można kupić żywność prosto od producenta. Zdrowa żywność to jedzenie dobrej jakości, czyli żywność nieprzetworzona w postaci naturalnej lub prawie naturalnej bez dodatków chemicznych. Produkty powinny pochodzić ze znanych źródeł, z gospodarstw, gdzie są zdrowe badane zwierzęta, a owoce i warzywa z upraw, gdzie nie stosuje się oprysków chemicznych i nawozów sztucznych
Niezdrowa żywność to produkty przetworzone z dodatkiem konserwantów, wzmacniaczy smaku , zapachu, barwy.
Żywność ekologiczna jest produkowana bez używania nawozów sztucznych.
4. Pokaz ilustracji.
5. Wiersz „jak to jest z tym odżywianiem?”-słuchanie, rozmowa.
Zatem, jak z tym odżywianiem? Nadal, stawiam to pytanie! Sama mam już mętlik w głowie, może kucharz nam odpowie. Twój brzuch – twoje ciało to wielki piec, co węgla pożera niemało. Masz - jedz! Ten węgiel to bułki, kanapki, kotlety, to ptysie i rurki, z wanilią omlety. To wszystko codziennie wędruje w głąb brzucha i staje się węglem, co krzepi w nas ducha. Zanim jednak wszystko zjesz, pomyśl najpierw – chyba wiesz! Jeśli tego nie uczynisz, niech dzisiejsza lekcja przypomni Ci, że chory chodzić będziesz Ty! Nikt z nas nie chce chorować. Każdy z nas pragnie swoje zdrowie zachować. Dlatego na dzisiejszym spotkaniu mówimy o zdrowym odżywianiu.

6. Zabawa z koszykami. Wkładanie zdrowej żywności do koszyka z zieloną wstążką, niezdrowej do koszyka z czerwoną wstążką.
7. Zgaduj zgadula-rozwiązywanie zagadek, wyszukanie napisów jajko, sok, ser, mleko.
W sklepie ją kupujesz,
masłem ją smarujesz.
Rumiana, choć mała,
będzie smakowała – bułka

Ładnie pachną żółtą skórką,
kwaśny mają smak.
Zawierają witaminy,
wiemy, że to są... – cytryny

Włoskie czy laskowe
– smaczne są i zdrowe – orzechy

Latem w ogrodzie
wyrósł zielony,
a zimą w słoiku
leży kiszony – ogórek

Dobra gotowana i dobra surowa,
choć nie pomarańcza,
jest pomarańczowa.
Kiedy za zielony
pochwycisz warkoczyk
i pociągniesz mocno,
wnet z ziemi wyskoczy - marchewka

Ten biały napój daje ci zdrowie.
Nie możesz zgadnąć kotek ci powie-mleko

Kura je zniosła, mama przyniosła,
ugotowała dzieciom je dała- jajko

Porzeczkowy czy jabłkowy,
zawsze smaczny jest i zdrowy- sok

Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba.
Zjem go z apetytem razem z kromką chleba- ser


8. Quiz- „Prawda czy fałsz?” N. czyta dzieciom hasła, dzieci oceniają zdania, gdy jest prawdziwe to klaszczą, gdy fałszywe tupią nogami.
- chipsy są zdrowe
-Coca cola ma dużo witamin
-twarożek ze szczypiorkiem jest dobrym pomysłem na śniadanie
-hamburgery są niezdrowe
-powinniśmy jeść jak najwięcej cukierków i żelków
-myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem
-należy obierać jabłko ze skórki
-hamburgery mają dużo witamin
-jabłka są niezdrowe
-od coca-coli psują się zęby
-codziennie powinniśmy jeść słodycze

9. Zabawa „Robimy zakupy” N. rozkłada na stoliki różne obrazki z produktami zdrowymi i niezdrowymi. N. zaprasza dzieci do zrobienia zakupów zdrowej żywności. Dzieli grupę na kilka zespołów. Jedna osoba z zespołu otrzymuje torbę ekologiczną Dz. przy muzyce chodzą między stolikami , na zatrzymanie muzyki kupują jeden produkt. N powtarza zabawę kilka razy. Przy każdej powtórce dzieci przekazują torbę kolejnej osobie z zespołu. Po zrobieniu zakupów dzieci wyciągają swoje produkty z torby i nazywają je. Pozostałe zespoły oceniają wykonanie zadania. Po prezentacji zakupów klasyfikują produkty wg kolorów na talerzykach, porównują wielkość talerzy, układają zgodnie z zasadą od największego do najmniejszego. N nawiązuje do piramidy i dzieci układają talerze jak piramidę.
10. Sianie rzeżuchy. N. nawiązuje że każdy może wyprodukować ekologiczną żywność. Przy stolikach dzieci otrzymują watę , talerzyk i butelki z wodą oraz nasiona na talerzykach. N. pokazuje sposób siania, po czym dz. wykonują samodzielnie zadanie.
11. Ewaluacja- wyrażanie przez dz. emocji towarzyszących podczas zajęcia. Zajęcie miejsca przy smutnej lub wesołej mince.
Wyświetleń: 410


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.