Katalog Justyna Tomczak, 2015-06-12 Kościan Zajęcia przedszkolne, Scenariusze „Co to jest zdrowa żywność?”- w oparciu o wiersz „Jak to jest z tym odżywianiem?”SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W GRUPIE 4-5 LATKÓW Prowadząca: Justyna Tomczak CZEMPIŃ Temat: W oparciu o wiersz „Jak to jest z tym odżywianiem?” odpowiadamy na pytanie „Co to jest zdrowa żywność?” Cele: • poznanie piramidy zdrowego żywienia, • rozróżnianie zdrowej i niezdrowej żywności, • rozpoznawanie żywności po opakowaniu • wyrabianie nawyków prozdrowotnych Metody: • aktywizujące • czynne • poglądowe • Edukacji przez ruch • pedagogika zabawy Klanzy Forma: • zespołowa, • z całą grupą, • indywidualna. Środki dydaktyczne: wiersz „Jak to jest z tym odżywianiem”, ilustracje zdrowej i niezdrowej żywności, papierowe talerzyki o zróżnicowanej wielkości do układania piramidy, opakowania po produktach od zdrowej i niezdrowej żywności, nasiona rzeżuchy, talerzyki plastikowe, dwa koszyki z zieloną i czerwoną wstążką, napisy sok jajko, ser, mleko, PRZEBIEG: 1. Powitanie „Asia dzisiaj przyszła do nas…”(KLANZA) 2. Przypomnienie piramidy- zabawa z obrazkami; N. rozdaje dzieciom puzzle piramidy, następnie dzieci odnajdują swoje piętro piramidy tworząc zespół, N. wymienia różne produkty, np. śliwka, bułka, ser, itp. , gdy N wymieni produkt, podskakują dzieci z danej grupy żywieniowej, do której produkt jest przypisany. 3. „Co to jest zdrowa żywność?” Zwrócenie uwagi na znaczenie jakości jedzenia i jego pochodzenie. N wyjaśnia, że wartościowe są naturalne produkty, które nie są przetworzone, należy wystrzegać się jedzenia przetworzonego, którym są konserwanty i barwniki. Należy kupować produkty świeże, z krótkim terminem przydatności do spożycia, sezonowe, krajowe, naturalne przetwory, dodatki i przyprawy. Dobrym miejscem do robienia zakupów są targi owocowo- warzywne, gdzie można kupić żywność prosto od producenta. Zdrowa żywność to jedzenie dobrej jakości, czyli żywność nieprzetworzona w postaci naturalnej lub prawie naturalnej bez dodatków chemicznych. Produkty powinny pochodzić ze znanych źródeł, z gospodarstw, gdzie są zdrowe badane zwierzęta, a owoce i warzywa z upraw, gdzie nie stosuje się oprysków chemicznych i nawozów sztucznych Niezdrowa żywność to produkty przetworzone z dodatkiem konserwantów, wzmacniaczy smaku , zapachu, barwy. Żywność ekologiczna jest produkowana bez używania nawozów sztucznych. 4. Pokaz ilustracji. 5. Wiersz „jak to jest z tym odżywianiem?”-słuchanie, rozmowa. Zatem, jak z tym odżywianiem? Nadal, stawiam to pytanie! Sama mam już mętlik w głowie, może kucharz nam odpowie. Twój brzuch – twoje ciało to wielki piec, co węgla pożera niemało. Masz - jedz! Ten węgiel to bułki, kanapki, kotlety, to ptysie i rurki, z wanilią omlety. To wszystko codziennie wędruje w głąb brzucha i staje się węglem, co krzepi w nas ducha. Zanim jednak wszystko zjesz, pomyśl najpierw – chyba wiesz! Jeśli tego nie uczynisz, niech dzisiejsza lekcja przypomni Ci, że chory chodzić będziesz Ty! Nikt z nas nie chce chorować. Każdy z nas pragnie swoje zdrowie zachować. Dlatego na dzisiejszym spotkaniu mówimy o zdrowym odżywianiu. 6. Zabawa z koszykami. Wkładanie zdrowej żywności do koszyka z zieloną wstążką, niezdrowej do koszyka z czerwoną wstążką. 7. Zgaduj zgadula-rozwiązywanie zagadek, wyszukanie napisów jajko, sok, ser, mleko. W sklepie ją kupujesz, masłem ją smarujesz. Rumiana, choć mała, będzie smakowała – bułka Ładnie pachną żółtą skórką, kwaśny mają smak. Zawierają witaminy, wiemy, że to są... – cytryny Włoskie czy laskowe – smaczne są i zdrowe – orzechy Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w słoiku leży kiszony – ogórek Dobra gotowana i dobra surowa, choć nie pomarańcza, jest pomarańczowa. Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk i pociągniesz mocno, wnet z ziemi wyskoczy - marchewka Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć kotek ci powie-mleko Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała dzieciom je dała- jajko Porzeczkowy czy jabłkowy, zawsze smaczny jest i zdrowy- sok Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba. Zjem go z apetytem razem z kromką chleba- ser 8. Quiz- „Prawda czy fałsz?” N. czyta dzieciom hasła, dzieci oceniają zdania, gdy jest prawdziwe to klaszczą, gdy fałszywe tupią nogami. - chipsy są zdrowe -Coca cola ma dużo witamin -twarożek ze szczypiorkiem jest dobrym pomysłem na śniadanie -hamburgery są niezdrowe -powinniśmy jeść jak najwięcej cukierków i żelków -myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem -należy obierać jabłko ze skórki -hamburgery mają dużo witamin -jabłka są niezdrowe -od coca-coli psują się zęby -codziennie powinniśmy jeść słodycze 9. Zabawa „Robimy zakupy” N. rozkłada na stoliki różne obrazki z produktami zdrowymi i niezdrowymi. N. zaprasza dzieci do zrobienia zakupów zdrowej żywności. Dzieli grupę na kilka zespołów. Jedna osoba z zespołu otrzymuje torbę ekologiczną Dz. przy muzyce chodzą między stolikami , na zatrzymanie muzyki kupują jeden produkt. N powtarza zabawę kilka razy. Przy każdej powtórce dzieci przekazują torbę kolejnej osobie z zespołu. Po zrobieniu zakupów dzieci wyciągają swoje produkty z torby i nazywają je. Pozostałe zespoły oceniają wykonanie zadania. Po prezentacji zakupów klasyfikują produkty wg kolorów na talerzykach, porównują wielkość talerzy, układają zgodnie z zasadą od największego do najmniejszego. N nawiązuje do piramidy i dzieci układają talerze jak piramidę. 10. Sianie rzeżuchy. N. nawiązuje że każdy może wyprodukować ekologiczną żywność. Przy stolikach dzieci otrzymują watę , talerzyk i butelki z wodą oraz nasiona na talerzykach. N. pokazuje sposób siania, po czym dz. wykonują samodzielnie zadanie. 11. Ewaluacja- wyrażanie przez dz. emocji towarzyszących podczas zajęcia. Zajęcie miejsca przy smutnej lub wesołej mince. Wyświetleń: 410
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |