Katalog Anna Rusin, 2015-06-24 Głogów Małopolski Chemia, Konspekty Konspekt lekcji chemii w klasie IIg.Konspekt lekcji chemii w klasie II gimnazjum Temat zajęć: Otrzymywanie i identyfikacja wybranych gazów. Zagadnienia programowe: - metody otrzymywania tlenu, wodoru i dwutlenku węgla -metody identyfikacji tlenu, wodoru i dwutlenku węgla Wymagania podstawy programowej: 4.2) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne tlenu, wodoru i dwutlenku węgla ( miało to miejsce na wcześniejszych lekcjach); planuje i / lub wykonuje doświadczenia dotyczące otrzymywania ( …) tlenu, wodoru i dwutlenku węgla oraz ich identyfikację 4.9) planuje i wykonuje doświadczenie pozwalające wykryć CO2 w powietrzu wydychanym z płuc Cel ogólny lekcji: poznanie sposobów otrzymywania i identyfikacji tlenu, wodoru i dwutlenku węgla Cele szczegółowe: -pisanie równań reakcji chemicznych -doskonalenie umiejętności obserwacji przebiegu przeprowadzanych procesów, tworzenia problemu badawczego oraz wyciągania wniosków - rozwijanie umiejętności pracy w grupach -utrwalenie zasad pracowni chemicznej i regulaminu przeprowadzania uczniowskich doświadczeń chemicznych Osiągnięcia uczniów - po zajęciach uczeń: -podaje sposoby otrzymywania tlenu, wodoru, dwutlenku węgla - podaje sposoby identyfikacji tlenu, wodoru, dwutlenku węgla -potrafi napisać reakcję przedstawiającą otrzymywanie wodoru - potrafi napisać reakcję przedstawiającą mętnienie wody wapiennej -potrafi prawidłowo prowadzić obserwacje i wyciągać wnioski Metody i formy pracy: a) wiodąca – metoda praktyczna formy pracy: grupowa i indywidualna - praca w grupach – przeprowadzanie doświadczeń, tworzenie problemu badawczego, prawidłowe prowadzenie obserwacji oraz wyciąganie wniosków z eksperymentów dotyczących metod otrzymywania i identyfikowania wybranych gazów ( tlenu, wodoru i dwutlenku węgla ). -uzupełnianie kart pracy grupowo i indywidualnie b) wspomagająca – metoda słowna -przypomnienie zasad pracy i zachowania w pracowni chemicznej, zwrócenie uwagi na piktogramy Środki dydaktyczne: -szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne, karty pracy uczniów, podręczniki, dodatkowe materiały – ksero zadań dotyczących identyfikacji gazów, zadanie domowe - krzyżówka Przebieg lekcji: 1. Część wstępna: a) Przypomnienie wiadomości dotyczących właściwości i zastosowania gazów ( tlenu, wodoru i dwutlenku węgla), które uczniowie poznali na wcześniejszych lekcjach b) sformułowanie tematu lekcji i określenie jej celów c) czynności organizacyjne - podział na grupy, wybranie asystenta, - rozdanie kart pracy 2. Część właściwa: a) wykonywanie doświadczeń wg kart pracy 3. Część podsumowująca: a) zebranie kart pracy b) rozdanie kart z zadaniem domowym oraz zadanie pisemnego zadania: Dlaczego należy zachować szczególną ostrożność pracując z wodorem? Doświadczenia uczniowie wykonują pod nadzorem nauczyciela, który pomaga we wszystkich czynnościach związanych z użyciem ognia. Doświadczenie 1. Otrzymywanie i identyfikacja wodoru w reakcji chemicznej sodu z wodą Cel doświadczenia: poznanie metody otrzymywania i identyfikowania wodoru. Problem badawczy:........................................................... Odczynniki: woda, sód Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówka, szczypce metalowe, pęseta, łapa drewniana, łuczywo Przebieg doświadczenia: Do probówki nalewamy wody ok. 1/3 objętości, następnie pęsetą wrzucamy kawałeczek sodu. Do wylotu probówki przykładamy zapalone łuczywo. Obserwacje: ............................................................... ........................................................................... Wniosek:.................................................................. Zachodzącą reakcję chemiczną można zapisać następująco: Doświadczenie 2. Wykrywanie obecności tlenku węgla (IV) Cel doświadczenia: poznanie sposobu identyfikacji/wykrywania tlenku węgla (IV) Problem badawczy: .......................................................... I sposób: Odczynniki: woda wapienna Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewka, słomka Przebieg doświadczenia: Do zlewki wlewamy świeżo przygotowaną wodę wapienną. Koniec rurki zanurzamy w wodzie wapiennej i ostrożnie wydychamy powietrze z płuc. Obserwacje:......................................................... Wniosek: ........................................................... Zachodzącą reakcję chemiczną można zapisać następująco: II sposób: Odczynniki: soda oczyszczona, ocet 10-procentowy, Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki lub słoiki, butelka plastikowa, balon, świeczka, łyżeczka Przebieg doświadczenia: Do butelki wlewamy ok. 30cm3 octu, do balonu wsypujemy dwie łyżeczki sody oczyszczonej, a następnie balon zakładamy na szyjkę butelki. Energicznie wysypujemy zawartość balonika do butelki i obserwujemy jak rośnie balon. Balon z gazem delikatnie ściągamy z butelki, aby nie uciekł i delikatnie „wypuszczamy” go do suchej zlewki lub słoika. Zapalamy świeczkę i zawartość zlewki/słoika „wylewamy” na nią . Obserwujemy, co się będzie działo. Obserwacje: ................................................................................. Wniosek: ................................................................................. Doświadczenie 3. Otrzymywanie i identyfikacja tlenu Cel doświadczenia: poznanie metody otrzymywania i identyfikacji tlenu Problem badawczy: ............................................................... I sposób: z manganianu (VII) potasu Odczynniki: manganian (VII) potasu Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówka, drewniana łapa, łuczywo, palnik Przebieg doświadczenia: Do probówki umieszczonej w drewnianej łapie wsypujemy ok. 10 g manganianu (VII) potasu. Dno probówki z manganianem (VII) potasu ogrzewamy płomieniem palnika. Lekko poruszamy probówką w celu zabezpieczenia jej przed miejscowym przegrzaniem. Po chwili do probówki wprowadzamy tlące się łuczywko. Czynność można powtarzać. Obserwujemy, co dzieje się z łuczywem. Obserwacje:...................................................................... Wniosek: ........................................................................ I sposób: z drożdży i wody utlenionej Odczynniki: drożdże, woda utleniona (3%) Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówka, drewniana łapa, łuczywo, palnik Przebieg doświadczenia: Do probówki umieszczonej w drewnianej łapie wlewamy 1/3 objętości wody utlenionej i wrzucamy dużą szczyptę drożdży, wstrząsamy lekko. Wydzielający się gaz identyfikować zapalonym łuczywem. Obserwujemy, co dzieje się z łuczywem. Obserwacje: ....................................................................... Wniosek: .......................................................................... Opracowała Rusin Anna Wyświetleń: 286
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |