Katalog

Anna Rusin, 2015-06-24
Głogów Małopolski

Chemia, Konspekty

Konspekt lekcji chemii w klasie IIg.

- n +

Konspekt lekcji chemii w klasie II gimnazjum
Temat zajęć: Otrzymywanie i identyfikacja wybranych gazów.
Zagadnienia programowe:
- metody otrzymywania tlenu, wodoru i dwutlenku węgla
-metody identyfikacji tlenu, wodoru i dwutlenku węgla
Wymagania podstawy programowej:
4.2) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne tlenu, wodoru i dwutlenku węgla ( miało to miejsce na wcześniejszych lekcjach); planuje i / lub wykonuje doświadczenia dotyczące otrzymywania ( …) tlenu, wodoru i dwutlenku węgla oraz ich identyfikację
4.9) planuje i wykonuje doświadczenie pozwalające wykryć CO2 w powietrzu wydychanym z płuc
Cel ogólny lekcji: poznanie sposobów otrzymywania i identyfikacji tlenu, wodoru i dwutlenku węgla
Cele szczegółowe:
-pisanie równań reakcji chemicznych
-doskonalenie umiejętności obserwacji przebiegu przeprowadzanych procesów, tworzenia problemu badawczego oraz wyciągania wniosków
- rozwijanie umiejętności pracy w grupach
-utrwalenie zasad pracowni chemicznej i regulaminu przeprowadzania uczniowskich doświadczeń chemicznych

Osiągnięcia uczniów - po zajęciach uczeń:
-podaje sposoby otrzymywania tlenu, wodoru, dwutlenku węgla
- podaje sposoby identyfikacji tlenu, wodoru, dwutlenku węgla
-potrafi napisać reakcję przedstawiającą otrzymywanie wodoru
- potrafi napisać reakcję przedstawiającą mętnienie wody wapiennej
-potrafi prawidłowo prowadzić obserwacje i wyciągać wnioski


Metody i formy pracy:
a) wiodąca – metoda praktyczna

formy pracy: grupowa i indywidualna
- praca w grupach – przeprowadzanie doświadczeń, tworzenie problemu badawczego, prawidłowe prowadzenie obserwacji oraz wyciąganie wniosków z eksperymentów dotyczących metod otrzymywania i identyfikowania wybranych gazów ( tlenu, wodoru i dwutlenku węgla ).
-uzupełnianie kart pracy grupowo i indywidualnie

b) wspomagająca – metoda słowna
-przypomnienie zasad pracy i zachowania w pracowni chemicznej, zwrócenie uwagi na piktogramy

Środki dydaktyczne:
-szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne, karty pracy uczniów, podręczniki, dodatkowe materiały – ksero zadań dotyczących identyfikacji gazów, zadanie domowe - krzyżówka

Przebieg lekcji:
1. Część wstępna:
a) Przypomnienie wiadomości dotyczących właściwości i zastosowania gazów ( tlenu, wodoru i dwutlenku węgla), które uczniowie poznali na wcześniejszych lekcjach
b) sformułowanie tematu lekcji i określenie jej celów
c) czynności organizacyjne
- podział na grupy, wybranie asystenta,
- rozdanie kart pracy

2. Część właściwa:
a) wykonywanie doświadczeń wg kart pracy

3. Część podsumowująca:
a) zebranie kart pracy
b) rozdanie kart z zadaniem domowym oraz zadanie pisemnego zadania:

Dlaczego należy zachować szczególną ostrożność pracując z wodorem?



Doświadczenia uczniowie wykonują pod nadzorem nauczyciela, który pomaga we wszystkich czynnościach związanych z użyciem ognia.
Doświadczenie 1. Otrzymywanie i identyfikacja wodoru w reakcji chemicznej sodu z wodą

Cel doświadczenia: poznanie metody otrzymywania i identyfikowania wodoru.

Problem badawczy:...........................................................

Odczynniki: woda, sód
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówka, szczypce metalowe, pęseta, łapa drewniana, łuczywo
Przebieg doświadczenia: Do probówki nalewamy wody ok. 1/3 objętości, następnie pęsetą wrzucamy kawałeczek sodu. Do wylotu probówki przykładamy zapalone łuczywo.
Obserwacje: ...............................................................
...........................................................................
Wniosek:..................................................................

Zachodzącą reakcję chemiczną można zapisać następująco:


Doświadczenie 2. Wykrywanie obecności tlenku węgla (IV)
Cel doświadczenia: poznanie sposobu identyfikacji/wykrywania tlenku węgla (IV)
Problem badawczy: ..........................................................

I sposób:
Odczynniki: woda wapienna
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewka, słomka
Przebieg doświadczenia: Do zlewki wlewamy świeżo przygotowaną wodę wapienną. Koniec rurki zanurzamy w wodzie wapiennej i ostrożnie wydychamy powietrze z płuc.
Obserwacje:.........................................................
Wniosek: ...........................................................
Zachodzącą reakcję chemiczną można zapisać następująco:

II sposób:
Odczynniki: soda oczyszczona, ocet 10-procentowy,
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki lub słoiki, butelka plastikowa, balon, świeczka, łyżeczka
Przebieg doświadczenia: Do butelki wlewamy ok. 30cm3 octu, do balonu wsypujemy dwie łyżeczki sody oczyszczonej, a następnie balon zakładamy na szyjkę butelki. Energicznie wysypujemy zawartość balonika do butelki i obserwujemy jak rośnie balon. Balon z gazem delikatnie ściągamy z butelki, aby nie uciekł i delikatnie „wypuszczamy” go do suchej zlewki lub słoika. Zapalamy świeczkę i zawartość zlewki/słoika „wylewamy” na nią . Obserwujemy, co się będzie działo.
Obserwacje: .................................................................................
Wniosek: .................................................................................

Doświadczenie 3. Otrzymywanie i identyfikacja tlenu
Cel doświadczenia: poznanie metody otrzymywania i identyfikacji tlenu
Problem badawczy: ...............................................................
I sposób: z manganianu (VII) potasu
Odczynniki: manganian (VII) potasu
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówka, drewniana łapa, łuczywo, palnik

Przebieg doświadczenia: Do probówki umieszczonej w drewnianej łapie wsypujemy ok. 10 g manganianu (VII) potasu. Dno probówki z manganianem (VII) potasu ogrzewamy płomieniem palnika. Lekko poruszamy probówką w celu zabezpieczenia jej przed miejscowym przegrzaniem. Po chwili do probówki wprowadzamy tlące się łuczywko. Czynność można powtarzać. Obserwujemy, co dzieje się z łuczywem.
Obserwacje:......................................................................
Wniosek: ........................................................................
I sposób: z drożdży i wody utlenionej
Odczynniki: drożdże, woda utleniona (3%)
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówka, drewniana łapa, łuczywo, palnik

Przebieg doświadczenia: Do probówki umieszczonej w drewnianej łapie wlewamy 1/3 objętości wody utlenionej i wrzucamy dużą szczyptę drożdży, wstrząsamy lekko. Wydzielający się gaz identyfikować zapalonym łuczywem. Obserwujemy, co dzieje się z łuczywem.

Obserwacje: .......................................................................

Wniosek: ..........................................................................
Opracowała Rusin Anna
Wyświetleń: 286


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.