Katalog Aniela Hołodniak, 2015-05-04 Dobrzykowice Zajęcia zintegrowane, Konspekty Dzień z jeżem afrykańskim w świetlicy.Scenariusz otwartych zajęć świetlicowych dla uczniów oddziału przedszkolnego ,,0’’ zrealizowanych w PSP Nr 2 w Jelczu- Laskowicach dnia 22.09.2014 r. Temat zajęć: Dzień z jeżem afrykańskim w świetlicy. Cel ogólny: Poznanie jeża jako gatunku, kształtowanie postaw proekologicznych oraz uświadomienie dzieciom konieczności ochrony przyrody. Cele operacyjne: - uczeń rozpoznaje i nazywa części ciała jeża; - uczeń wie, czym żywią się jeże; - uczeń potrafi powiedzieć, jaki tryb życia prowadzą jeże; - uczeń zna ciekawostki z życia jeża; - uczeń rozumie dlaczego jeże są pod ochroną; Metody: problemowa, słowna, pogadanka, obserwacja, zabawy muzyczno-ruchowe Pomoce dydaktyczne: jeż afrykański, ilustracje, wiersz pt. ,,Jeż” Jana Brzechwy, gazeta, jabłka, wykałaczki Formy pracy: praca indywidualna, zespołowa Czas trwania: 2 godziny zegarowe Ilość uczestników: 20 uczniów Przebieg zajęć: 1.Pogadanka na temat jeża: Nauczycielka pokazuje jeża afrykańskiego przyniesionego na zajęcia, omawia cechy tego gatunku hodowlanego i przypomina dzieciom, że w Polsce również na wolności żyją jeże- prezentacja ilustracji jeża europejskiego. Dzieci mogą dotknąć igieł żywego jeża, posłuchać odgłosów jakie wydaje zwierzątko. Następnie wymieniają zaobserwowane podobieństwa i różnice. Prowadząca opowiada dzieciom, że wszystkie jeże to bardzo pożyteczne zwierzęta, ponieważ zjadają gąsienice i ślimaki, które są szkodnikami (podjadają uprawiane w ogrodach rośliny). Żywią się także owadami, dżdżownicami, myszami, grzybami i owocami. Na poszukiwanie pożywienia jeże wyruszają w nocy. Najwięcej jedzą w sierpniu i we wrześniu, zanim zapadną w sen zimowy. Pod gałęziami albo korzeniami jeże przygotowują sobie sypialnię - wciągają dużo suchych liści, traw i mchów. Przesypiają całą zimę i budzą się dopiero w kwietniu. Dzikich zdrowych jeży nie wolno łapać i trzymać w domu, ponieważ bardzo wówczas cierpią. Pomagamy tylko tym rannym, transportując jak najszybciej do weterynarza lub kontaktując się z organizacją pomagającą tym zwierzętom, np.. EKOSTRAŻĄ. 2. Zabawy ruchowe „Na dywanie siedzi jeż” i zabawa z gazetami „Jeżyk” Dzieci siedzą na dywanie w kręgu; jedno z nich jest jeżem. Pozostali mówią tekst zabawy i naśladują ruchy jeża, po czym jeż wybiera swego następcę, wskazując jego imię. Na dywanie siedzi jeż, co on robi, to my też. Co robisz jeżyku? My lubimy bardzo jeże, Zobaczymy kogo jeż wybierze Czy dziewczynkę czy chłopaka, Czy grzecznego przedszkolaka? Tupie jeżyk: tup, tup, tup (trzy uderzenia ręką w gazetę) Je jabłuszko: chrup, chrup, chrup (zgniatanie gazety) Drzwiami cicho trzasnął (uderzają zwiniętą kartką o podłogę) Po obiadku zasnął (prostują kartkę, kładą ją na podłogę i przykładają do niej buzie udając, że śpią). 3. Praca z tekstem wiersza Jana Brzechwy „Jeż”. Nauczyciel odczytuje tekst: Idzie jeż, idzie jeż, Może ciebie pokłuć też! Pyta wróbel: "Panie jeżu, Co to pan ma na kołnierzu?" "Mam ja igły, ostre igły, Bo mnie wróble nie ostrzygły!" Idzie jeż, idzie jeż, Może ciebie pokłuć też! Zobaczył jeża młody szczygieł: "Po co panu tyle igieł?" "Mam ja igły, ostre igły, Żeby kłuć niegrzeczne szczygły!" Sroka też ma kłopot świeży: "Po co pan się tak najeżył?" "Mam ja igły, ostre igły, Będę z igieł robił widły!" Wzięła sroka nogi za pas: "Tyle wideł! Taki zapas!" Rozmowa na temat wysłuchanego utworu. Przypomnienie wiadomości o tym, że jeż należy do gatunku zwierząt chronionych. Jeże prowadzą nocny tryb życia, na łowy wyruszają o zmroku. W razie niebezpieczeństwa jeż zatrzymuje się, nadsłuchuje i węszy. Słuch i węch ma znacznie lepszy niż wzrok. Napadnięty ucieka lub zwija się w kłębek. Przyjmuje wtedy prawie kulisty, obronny kształt. Głównym pokarmem jeży są owady, dżdżownice, ślimaki, larwy, pająki, stonogi i szarańczaki. Jeże nie są roślinożerne. 4. Praca plastyczna – wykonanie jeża z jabłka i wykałaczek Nauczycielka pokazuje etapy wykonywania jeża. Zwraca uwagę na bezpieczne posługiwanie się nożyczkami w czasie wbijania wykałaczek symbolizujących kolce jeża. Dzieci wykonują wizerunek jeża z jabłka w zespołach. Prezentacja prac. 5. Podsumowanie zajęć. Utrwalanie wiadomości poprzez zabawy słowne, zagadki, rebusy, szarady związane z jeżami. BIBLIOGRAFIA: 1. Domka L., Rozwijanie kompetencji ekologicznych u dzieci w nauczaniu integralnym ,,Życie szkoły” 8/2000, WSiP. 2. Materiały metodyczne - Zagadki dla najmłodszych, PW „M.A.C.”, Kielce 1992. 3. Czapczyk P., Zwierzęta chronione w Polsce, Wydawnictwo Podsiedlik Ra¬niow¬ski i Spółka, Poznań 2000. Wnioski z przeprowadzonych zajęć: Podczas przeprowadzania zajęć zrealizowałam wszystkie postawione cele. Dzieci bardzo chętnie współpracowały, a poprzez zabawę, gry ruchowe, lekturę i pracę plastyczną oraz obserwację żywego zwierzątka mogły rozbudzić swoje zainteresowania przyrodnicze. Dzięki obecności rodziców i opiekunów całe rodziny miały możliwość zainteresować się tak ważną tematyką ekologii i ochrony środowiska obecną na ich podwórkach czy w ogrodach. Obserwujący zajęcia wychowawcy świetlic oraz klas 0-3 mogli zaczerpnąć inspiracje i nowe pomysły przydatne w konstruowaniu własnych zajęć, a także wymienić się doświadczeniami związanymi z wprowadzaniem tematyki przyrodniczej. Wzmocnił się ponadto wizerunek szkoły jako placówki zainteresowanej propagowaniem wśród dzieci i rodziców postawy ekologicznej; oferującej w świetlicy oprócz zajęć opiekuńczych także ciekawą ofertę dydaktyczno- wychowawczą. Wyświetleń: 478
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |