Katalog Aniela Hołodniak, 2015-05-04 Dobrzykowice Język polski, Prezentacje ,,Świat jest teatrem, aktorami ludzie..."- prezentacja Koła Teatralnego.mgr Aniela Hołodniak Gimnazjum nr 3 we Wrocławiu Scenariusz prezentacji w Dniu Otwartym Szkoły Czas realizacji: ok. 20 minut TEMAT: „ ŚWIAT JEST TEATREM, AKTORAMI LUDZIE…”- PREZENTACJA DZIAŁALNOŚCI KOŁA TEATRALNEGO W GIMNAZJUM NR 3 MOTTO ZAJĘĆ: „ ŚWIAT JEST TEATREM, AKTORAMI LUDZIE, KTÓRZY KOLEJNO SCHODZĄ I ZNIKAJĄ.” ( W. SZEKSPIR „ JAK WAM SIĘ PODOBA” ) CELE ZAJĘĆ: uczestnik- - rozwija talenty artystyczne oraz dyspozycje twórcze, - doskonali umiejętność interpretacji tekstu literackiego, - usprawnia pracę narządów mowy, trenuje technikę prawidłowego oddechu, - promuje dorobek Szkoły w środowisku lokalnym. METODY PRACY: ćwiczenia relaksacyjne („przebudzenie”, „lina”), narządów mowy („policzki- piłeczki”, „guma do żucia”, „oblizywanie”), doświadczenia i wprawki dramowe („pół twarzy”, „mina”, „lustro”, „rzeźba”), performance, interpretacja tekstu. FORMY PRACY: próby w zespole ośmioosobowym, ćwiczenia w parach. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: fragmenty „Jak wam się podoba” W. Szekspira, magnetofon, nagrania z płyty „Zagrać siebie” A. Barcisia, afisze teatralne, albumy dotyczące działalności Koła Teatralnego i historii teatru, rekwizyty z przedstawień, czarne i białe podkoszulki, rękawiczki, sznurek, plakietki z logo Koła Teatralnego. UCZESTNICY: członkowie Koła Teatralnego PRZEBIEG ZAJĘĆ: FAZA WSTĘPNA- WPROWADZENIE Powitanie zebranych. Zapowiedź przebiegu prezentacji wygłoszona przez ucznia do widzów: Serdecznie witamy Państwa w sali nr 6 i zapraszamy na krótką wizytówkę działalności Koła Teatralnego pod hasłem „Świat jest teatrem, aktorami ludzie”. W pierwszej części prezentacji przedstawimy wybór ćwiczeń relaksacyjnych, oddechowych i artykulacyjnych wplecionych w scenkę dramową związaną z tematem całego spotkania. Następnie przybliżymy cele, metody i formy pracy oraz realizowane na zajęciach teatralnych zadania. FAZA REALIZACJI- I Nagranie utworu „Garderoba” w wykonaniu A. Barcisia. Animatorzy kolejno wprowadzają swoje „lalki” na scenę, przypinają do rękawów i kołnierzy sznurki, sadzają na podłodze i przytrzymują. Zakładają im rękawiczki, malują twarze, poprawiają włosy. II Narrator powoli z pauzami odczytuje fragment „Jak wam się podoba” W. Szekspira. Animatorzy sekwencjami ustawiają swoje „lalki” w pozy pasujące do kolejnych etapów życia człowieka (niemowlęctwo, dzieciństwo, młodość, wiek średni, wiek dojrzały, starość i późna starość): ŚWIAT JEST TEATREM, AKTORAMI LUDZIE, KTÓRZY KOLEJNO SCHODZĄ I ZNIKAJĄ. KAŻDY Z NAS MUSI ODEGRAĆ WIELE RÓL W STOSOWNYM CZASIE, ABY PRZEDSTAWIĆ SIEDEM ODMIAN WIEKU. NAJPIERW NIEMOWLĘ W RAMIONACH PIASTUNKI, PŁACZĄCE CICHO… PÓŹNIEJ TO UCZEŃ Z TWARZĄ CZYSTĄ JAK PORANEK PEŁZNĄCY Z WOLNA JAK ŚLIMAK DO SZKOŁY, PÓŹNIEJ MŁODZIENIEC WZDYCHAJĄCY Z PIEŚNIĄ ŻAŁOSNĄ O BRWIACH SWOJEJ DAMY. A PÓŹNIEJ ŻOŁNIERZ GWAŁTOWNY, SKORY DO KŁÓTNI, PRAGNĄCY WYRWAĆ ULOTNĄ SŁAWĘ. PÓŹNIEJ SĘDZIA Z OKIEM SUROWYM PEŁEN ZDAŃ MĄDRYCH Z NIEDAWNYCH WYROKÓW. SZÓSTY WIEK PRZYBIERA POSTAĆ CHUDEGO STARCA W KAPCIACH I OKULARACH NA NOSIE… WRESZCIE OSTATNIA SCENA, KTÓRA KOŃCZY TĘ PEŁNĄ ZDARZEŃ PRZEDZIWNĄ KRONIKĘ, TO NIEMOWLĘCTWO NOWE I NIEPAMIĘĆ, BEZ ZĘBÓW, OCZU, SMAKU, BEZ WSZYSTKIEGO! Na zakończenie sekwencji „lalki” z animatorami przybierają pozy początkowe. III Nagranie utworu „Zagrać siebie” w wykonaniu A. Barcisia w tle. Pary wykonują ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i dramowe. -„chrapanie” („lalki” nadal we śnie na podłodze), -„przebudzenie”(otwierają oczy, przeciągają się, wstają, zdejmują sznurki), -„lina” (przeciąganie sznurka w parach między „lalką” a animatorem), -„lustro” (inicjatywę przejmuje „lalka”, animator naśladuje ćwiczenia: policzki- piłeczki, guma do żucia, kasownik, oblizywanie, połowa twarzy, mina). Powolne zbliżanie dłoni, dotychczasowa ożywiona „lalka” wciąga animatora w lustro- łapie go za ręce . -„rzeźba” (odwrócenie ról- animator staję się „lalką”, ustawienie pozy). Nowy animator przypina sznurki, sadza „lalkę” na podłodze, maluje twarz, zakłada jej rękawiczki- powtórzenie sekwencji początkowej. IV Nagranie utworu „Garderoba” w wykonaniu A. Barcisia. Animatorzy na chwile zostawiają swoje „lalki” na podłodze, jakby o nich zapomnieli i schodzą ze sceny, po chwili wracają i je wyprowadzają. Wyświetleń: 321
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |