AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ada Tworek, 2015-04-28
Łoniów

Język polski, Konspekty

I nie było już nikogo - zadania do lektury.

- n +

KARTA PRACY UCZNIA
1. Wskaż podstawowe elementy świata przedstawionego w powieści:
a) Czas akcji – określ charakterystyczne elementy świata przedstawionego, które wskazują na dany okres czasu
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
b) Miejsce akcji
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
c) Narrator i typ narracji
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
d) Najważniejsze wydarzenia, wątki, procesy
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
e) Elementy otoczenia, przyroda
.........................................................................................................................................
f) Reguły prawa, zasady obowiązujące w utworze
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
g) Rodzaj i gatunek literacki
.........................................................................................................................................
h) Fabuła i akcja
.........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
i) Styl
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................

2. Scharakteryzuj głównych bohaterów:
Imię i nazwisko Kto ją/jego zaprosił i dlaczego? O co został/a oskarżona dana osoba? Dowody z przeszłości Jaką karę ponosi dana osoba i dlaczego?








3. Każda powieść kryminalna charakteryzuje się tajemniczym morderstwem. Najważniejsza jest więc TAJEMNICA. Wymień podstawowe elementy tajemnicy w typowym kryminale a następnie zastosuj je do INBJN :
a) Podejrzany
...................................................................................................................................
b) Alibi
...................................................................................................................................
c) Motyw ...................................................................................................................................
d) Ustawienie wydarzeń
...................................................................................................................................
e) Fabuła pełna napięcia
.....................................................................................................................................
f) Wskazówki
.....................................................................................................................................
g) Motyw
.....................................................................................................................................
h) Uniewinnienie
.....................................................................................................................................

4. W każdej powieści Agathy Christie znajduje się szereg wskazówek, naprowadzających na tożsamość mordercy. Postaraj się odnaleźć te podpowiedzi
w INBJN w następujących rozdziałach:
a) Rozdział pierwszy – znajdź fragment powieści, w którym to uczestnicy tłumaczą, dlaczego postanowili udać się na wyspę.
b) Rozdział trzeci – informacja Blore’a dotycząca odcisków palców na piśmie. Głos odczytujący zaruty z taśmy magnetofonowej.
c) Rozdział dziewiąty – wszyscy starają się odkryć, kim jest zabójca. Jedynie jedna osoba wyłamuje się ze wspólnych wysiłków.
d) Rozdział dziesiąty – wszyscy skaczą sobie do gardeł, tworzą się nietypowi sojusznicy.
e) Rozdział dwunasty – szukanie rewolweru.
f) Epilog.

5. Omów rolę wiersza Ten Little Indians w INJN. Dlaczego morderca zdecydował się na mordowanie kolejnych ofiar wg tego utworu poetyckiego? Jaki to ma wpływ na innych bohaterów powieści?
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................


CYKL TEMATÓW:
1. Motyw tajemnicy w powieściach kryminalnych.
2. Na tropie Agathy. I nie było już nikogo, czyli o genialnej zbrodni na pięknej wyspie.
3. Tajemnica sędziego Wargrave.
4. Ekranizacja lektury (2 jedn. lekcyjne) – A potem nie było już nikogo (1945) w reż. Rene Clair

NACOBEZU
Po przeczytaniu lektury:
a) Będziesz potrafił/a znaleźć wskazówki autora kryminału, tyczące osoby podejrzanego.
b) Dokonasz analizy charakterystyki poszczególnych bohaterów oraz ich relacji
i wzajemnych powiązań.
c) Zdefiniujesz, określisz czyny bohaterów.
d) Poznasz nowy gatunek epicki – powieść kryminalną.
TEMAT 1
MOTYW TAJEMNICY W POWIEŚCIACH KRYMINALNYCH

I. WSTĘP
1. Czy lubicie tajemnice? A umiecie ich dochować? Lubicie rozwiązywać zagadki? Czy gracie w jakieś gry komputerowe, których fabuła opiera się właśnie na tajemnicy?
2. Czym tak w ogóle jest tajemnica? Spróbujcie stworzyć definicję tajemnicy.
Praca w grupach (5 min.)
3. Czy tajemnica wiąże się z kryminałem? Czym jest kryminał?

II. ROZWINIĘCIE
1. Przypomnijcie podstawowe rodzaje i gatunki literackie. Skupcie się głównie na epice, z uwzględnieniem powieści.
2. Spróbujcie stworzyć wyznaczniki powieści kryminalnej:
a) Fabuła pełna napięcia, zazwyczaj odwrócona – detektyw sięga wstecz, rekonstruując wypadki, które doprowadziły do przestępstwa
b) Akcja rozgrywająca się wokół przestępstwa lub zbrodni, zazwyczaj w jakimś kameralnym środowisku
c) Wyjaśnienie zbrodni przez detektywa, zazwyczaj samotnie rozwiązującego zagadki.
d) Tajemniczość
e) Pościg
f) Fałszywe ślady
g) Poszukiwanie przestępcy – śledztwo
h) Świat przedstawiony morlanie jednoznaczny, przestępstwo zawsze rozwiązane i ukarane
i) Narracja prowadzona metodą dedukcji – od szczegółu (konkretne poszlaki i ślady) do ogółu (rekonstrukcja wydarzenia przestępczego).
j) W finale detektyw zawsze odsłania przed czytelnikiem przebieg zbrodni.

3. Nauczyciel podaje przykłady typowych pododmian powieści kryminalnych. Przykłady te mogą być poparte fragmentami ekranizacji:
a) Pododmiana sensacyjno – awanturnicza
b) Pododmiana detktywistyczna – Sherlock Holmes Arthur Conan Doyle’a i panna Marple Agathy Christie
c) Czarny kryminał amerykański (noir) – Raymond Chandler, Ross Macdonald, Phillip Marlowe
d) Pododmiana milicyjna – 07 zgłoś się.

III. ZAKOŃCZENIE
1. Jaka jest funkcja tajemnicy w powieściach kryminalnych?
2. Praca domowa:
Przedstaw kilka informacji z życia i twórczości Agaty Christie.
TEMAT 2
NA TROPIE AGATHY. I NIE BYŁO JUŻ NIKOGO, CZYLI O GENIALNEJ ZBRODNI NA PIĘKNEJ WYSPIE.
I. WSTĘP
1. Co byście zrobili, gdybyście dostali zaproszenie od swojego dawnego znajomego, aby miło spędzić urlop? Albo gdybyście wygrali darmową wycieczkę na pięknej wyspie, pośród słońca, piasku i morza? Któżby się nie skusił?  Nie inaczej było z bohaterami powieści Agathy Christie.
2. Przypomnijcie, w jaki sposób bohaterowie powieści otrzymali zaproszenia.
3. Gdzie rozgrywa się akcja powieści? Opisz ją, posługując się odpowiednimi cytatami.


WYSPA BURGH JAKO INSPIRACJA A. CHRISTIE PRZY TWORZENIU INBJN



II. ROZWINIĘCIE
1. Ćwiczenie nr 1 z karty ćwiczeń.
2. Ćwiczenie nr 2 z karty ćwiczeń.


III. ZAKOŃCZENIE
1.Czy istniały jakiekolwiek powiązania między zaproszonymi gośćmi? Jeżeli tak, to jaki miało to wpływ na akcję całego utworu / na wydarzenia?
2. Praca domowa:
Czego i w jaki sposób bohaterowie dowiedzieli się o sobie?
TEMAT 3
TAJEMNICA SĘDZIEGO WARGRAVE

I. WSTĘP
1. Dlaczego sędzia Wargrave przyjął pseudonim U.N. Owen?
2. Dyskusja uczniów na temat idei sprawiedliwości, uczciwych wyroków i osądów.
Czy bohaterowie, ukazani w powieści, naprawdę zasłużyli aż na aż tak wysoki wymiar kary? Czy wyrok śmierci nie był zbyt surowy?
II. ROZWINIĘCIE
1. Proszę odnaleźć wskazówki w powieści, wg których można się zorientować , kto jest mordercą.
Ćwiczenie nr 4 z karty ćwiczeń.
2. Według jakiego planu/ wzoru były popełniane morderstwa w INJN?
Sędzia Wargrave mordował wg słów dziecięcej wyliczanki – 10 Little Indians. Podanie kserówki ze słowami wyliczanki.
Ćwiczenie nr 5 z karty ćwiczeń.
I NIE BYŁO JUŻ NIKOGO

Raz dziesięciu żołnierzyków pyszny obiad zajadało.
Nagle jeden się zakrztusił - i dziewięciu pozostało.

Tych dziewięciu żołnierzyków tak wieczorem balowało,
Że aż rano jeden zaspał - ośmiu tylko pozostało.

Ośmiu dziarskich żołnierzyków po Devonie wędrowało.
Jeden zostać chciał na zawsze... No i właśnie tak się stało.

Siedmiu żołnierzyków zimą do kominka drwa rąbało.
Jeden zaciął się siekierą - sześciu tylko pozostało.

Sześciu wkrótce znęcił miodek. Gdy go z ula podbierali,
Pszczoła ukuła jednego - i tylko w piątkę zostali.

Pięciu sprytnych żołnierzyków w prawie robić chce karierę.
Jeden już przymierzył togę - i zostało tylko czterech.

Czterech dzielnych żołnierzyków raz po morzu żeglowało.
Gdy wychynął śledź czerwony, zjadł jednego - trzech zostało.

Trójka miłych żołnierzyków Zoo sobie raz zwiedzała.
Gdy jednego ścisnął niedźwiedź, dwójka tylko pozostała.

Dwóch się w słonku wygrzewało pod błękitnym czystym niebem,
Ale słońce tak przypiekło, że pozostał tylko jeden.

A ten jeden, ten ostatni, tak się przejął dolą srogą,
Że aż z żalu się powiesił i nie było już nikogo.
3. Dlaczego sędzia Wargrave postanowił dokonać aż tylu morderstw? Jaki był jego główny motyw?
III. ZAKOŃCZENIE
1. Dlaczego komisarz ze Scotland Yardu był bezradny w rozwiązywaniu zagadkowych wydarzeń na wyspie?
2. Praca domowa (do wyboru)
a) ROZPRAWKA – TEMAT: Problem winy i kary. Na podstawie INBJN i własnych doświadczeń wyraź swoje zdanie.
b) Zaproponuj inne zakończenie powieści A. Christie.

BIBLIOGRAFIA:
1. http://na-tropie-agathy.blogspot.com/2012/07/i-nie-byo-juz-nikogo-czyli-o-genialnej.html
2. http://www.englishteachersfriend.com/uploads/4/8/3/7/4837035/and_then_there_were_none_by_agatha_christie.pdf
3. http://www.portalkryminalny.pl/content/view/86/46/



I NIE BYŁO JUŻ NIKOGO – TEST ZE ZNAJOMOŚCI LEKTURY
1. Który z bohaterów zginął jako pierwszy?
a) Marston b) Blore c) Lombard d) Wargrave
2. Kto był sprawcą morderstw – prawdziwym U.N. Owen?
a) Wargrave b) Lombard c) Isaac Morris d) Blore
3. Co wydarzyło się w życiu osobistym mordercy takiego, że postanowił zacząć zabijać swoje ofiary?
a) rozwód b) utracona kariera c) choroba d) okrucieństwo w stosunku do zwierząt
4. Do jakiego zwierzęcia został porównany Wargrave?
5. a) wilk b) żółw c) wallabia d) rekin
6. Do jakiego zwierzęcia zosstał porównany Philip Lombard?
7. a) szympans b) kangur c) żółw d) wilk
8. Śmierci jakiej osoby była winna Vera?
9. a) Hugo b) Cyril c) Mrs. Rogers d) Edward Seton
10. Która osoba wysłała kochanka swej żony na wyspę?
11. a) General Macarthur b) Philip Lombard c) Rogers d) Justice Wargrave
12. Kim była Beatrice Wilson?
13. a) siostra Emily Brent b) współlokatorka Vera Claythorne c) służąca na wyspie d) osobista służąca Emily Brent
14. Co ucznił Blore, żeby załużyć na pobyt na wyspie?
a) zamordował 21 tubylców b) zastrzelił przechodnia c) popełnił krzywoprzysięstwo d) glądał za dużo “The Hills”
15. Jakie było przewinienie Rogersów ?
16. a) utopienie niewinnego chłopca b) popełnienie krzwyoprzysięstwa c) napad na bank d) niepodanie na czas lekarstwa pracodawcy
17. Który z bohaterów przejechał dwoje dzieci samochodem?
18. a) Vera b) Emily Brent c) Blore d) Marston
19. Kim był Isaac Morris?
20. a) agent U.N. Owen’a b) pilot łodzi c) tajny morderca d) kodnuktor pociągu
21. Jak zginął?
22. a) popełnił samobójstwo b) został otruty c) potrącony przez pociąg d) uderzony zegarem

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2844


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.