AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marlena Mroczkowska - Madejczyk, 2015-04-08
Kamieńsk

Różne, Scenariusze

Scenariusz godziny wychowawczej II.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ

godzina wychowawcza
kl. V
prowadząca: Marlena Mroczkowska
data:

Temat: Nasza klasa przy wigilijnym stole.

Cele ogólne:
1. Kultywowanie polskiej tradycji obchodów Bożego Narodzenia.
2. Integracja zespołu klasowego.
3. Aktywny udział uczniów w realizacji wspólnie podjętych zadań.
4. Kultura zachowania się przy stole, składanie życzeń.

Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna tradycje związane z Bożym Narodzeniem;
- potrafi prawidłowo nakryć do świątecznego stołu;
- kulturalnie zachowuje się, siedząc przy stole;
- potrafi składać życzenia, dzieląc się opłatkiem;
- zna popularne kolędy polskie;
- współpracuje z grupą.

Formy pracy:
- indywidualna;
- zespołowa.
Metody:
1. praca w grupach:
- I grupa – przygotowanie stołu wigilijnego;
- II grupa –potrawy;
- III grupa – porządkowanie klasy.
2. oparte na słowie mówionym – wystąpienia uczniów i nauczyciela.


Scenografia:
- świąteczny wystrój klasy;
- stół wigilijny (biały obrus, opłatek, potrawy, zapalone świece);
- uczniowie ubrani odświętnie.

Pomoce dydaktyczne:
- płyty CD;
- magnetofon;
- śpiewnik kolęd;
- Pismo Święte;
- potrawy wigilijne;
- siano;
- opłatek;
- zastawa świąteczna;
- obrus;
- ozdoby świąteczne;
- gałązki świerku;
- serwetki.

Do spotkania uczniowie starannie się przygotowali. Dwa tygodnie wcześniej podzielili się na kilkuosobowe zespoły odpowiedzialne za świąteczny wystrój klasy, przyniesienie produktów spożywczych, potraw wigilijnych, dekorację stołu.

Przebieg zajęć:

1.Czynności organizacyjne:
- odświętne nakrycie stołu – dekoracja świąteczna: zapalona świeca, biały obrus,
siano, stroik;
- przygotowanie poczęstunku – na odświętnie nakrytym stole uczniowie ustawili
talerzyk z opłatkiem, potrawy wigilijne, ciasta, napoje, słodycze oraz dodatkowe
nakrycie;
- zaproszenie gości – Dyrektora szkoły, nauczycieli uczących w szkole
i rodziców;
- spotkanie przebiega przy dźwiękach kolęd.

2. Wprowadzenie wychowawcy.
Święta Bożego Narodzenia to najpiękniejsze święta w roku: rodzinne, pełne ciepła i miłości. Obchodzimy je na pamiątkę narodzin Jezusa, który przyszedł na świat w małej stajence w Betlejem.
Już drugi rok spotykamy się wspólnie na kilka dni przed Świętami Bożego Narodzenia aby w podniosłym, uroczystym nastroju, ze wzruszeniem jeszcze raz przeżyć ten piękny czas w naszym gronie, wśród miłych gości przy opłatku i kolędzie.
3. Odczytanie fragmentu Pisma Świętego
Przewodniczący samorządu klasowego odczytuje fragment Pisma Świętego o narodzeniu Pana Jezusa (Ewangelii wg. Św. Łukasza mówiącej o Narodzeniu Chrystusa. ( Łk;1-14 ). Następnie składa zebranym życzenia świąteczne.

4. Dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń
Wychowawczyni częstuje gości i uczniów opłatkiem. Składa wszystkim zebranym życzenia. Uczniowie w parach, dzieląc się opłatkiem, składają sobie życzenia.

5.Spożywanie potraw przy stole wigilijnym.
Zaproszeni goście, uczniowie i wychowawczyni zajmują miejsca przy stole i spożywają potrawy wigilijne.

6. Rozmowy przy stole.
Podczas uroczystej wieczerzy nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tradycji bożonarodzeniowych podtrzymywanych w domach rodzinnych uczniów.

7. Śpiewanie kolęd
Nauczyciel proponuje zebranym wspólne śpiewanie kolęd.

8. Podsumowanie spotkania
Na zakończenie spotkania wychowawczyni dziękuje gościom za przybycie, uczniom – za odpowiednią oprawę spotkania i właściwą postawę.


...............................
podpis nauczyciela

SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ

koło biblioteczne
prowadząca: Marlena Mroczkowska – Madejczyk
data: 15.10.2013r.

TEMAT LEKCJI: Jak jest zbudowana książka ?

CEL GŁÓWNY:
Poznanie podstawowych elementów budowy książki i ich funkcji.

CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
- wyjaśnia pojęcia: strona tytułowa, spis treści;
- zna główne elementy zawartości książki;
- umie odszukać przy pomocy spisu treści potrzebny fragment tekstu
w książce;
- potrafi nazwać części składowe zewnętrznej i wewnętrznej budowy książki,
- potrafi korzystać z książki jako źródła wiedzy.

METODY:
- słowna – pogadanka;
- metoda oglądowa – pokaz;
- praktycznego działania uczniów – praca z książką;
- ekspresja ruchowa - elementy dramy;
- gry dydaktyczne.

FORMY PRACY:
- zespołowa;
- indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
wystawka książek, tablica poglądowa „ BUDOWA KSIĄŻKI”, krzyżówka dla każdej grupy, karta - schemat graficzny książki do uzupełnienia

PRZEBIEG ZAJĘĆ
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Czynności organizacyjno - porządkowe:
• Powitanie uczniów.
• Sprawdzenie obecności.
2. Pogadanka na temat książek i ich funkcji. Skierowanie pytań do uczniów:
3. Rozwiązanie krzyżówki praca w grupach. (załącznik nr 1).
4. Podanie tematu i celu zajęć.
II. CZĘŚĆ ZASADNICZA
1. Próba samodzielnego określenia elementów z jakich składa się książka.
2. Wspólne ustalenie - na podstawie obserwacji i pod kierunkiem nauczyciela - części składowych zewnętrznej i wewnętrznej budowy książki:
- oprawa
- okładka
- karta tytułowa
- spis treści
- strona tytułowa
- tekst główny
- trzon książki
- grzbiet
- wyklejka
3.Ustalenie różnic w budowie oraz funkcji, jaką pełnią poszczególne elementy budowy książki.
3. Prezentacja całej tablicy poglądowej: „BUDOWA KSIĄŻKI”. (załącznik nr 2).
4. Ćwiczenia praktyczne w posługiwaniu się spisem treści – indywidualna praca z książką.
• Znalezienie danego rozdziału w tekście głównym.
• Ustalenie na podstawie spisu treści, o czym jest dana książka.
5. Ćwiczenia śródlekcyjne – elementy dramy.
Za pomocą gestów i min uczniowie pokazują, jak wygląda książka, o którą dbają czytelnicy, a jak książka przez nich zniszczona. Uczniowie wcielają się w rolę zarówno „smutnej”, jak i „wesołej” książki – dyskutują o swoich odczuciach.
6. Przypomnienie uczniom, w jaki sposób należy dbać o książkę.

7. Rozdanie kartek z schematem graficznym książki do uzupełnienia - samodzielna praca uczniów. (załącznik nr 3)
9. Ustalenie, kto wypisał poprawnie najwięcej elementów budowy książki (dla najlepszych brawa).
10. Ponowne odsłonięcie planszy w celu dokonania samokontroli i autokorekty oraz uzupełnienie wiadomości pod kierunkiem nauczyciela.
III. CZEŚĆ KOŃCOWA
1. Podsumowanie i utrwalenie wiadomości.
• Czego dowiedzieliście się na dzisiejszych zajęciach?
• Kto teraz potrafiłby wymienić wszystkie elementy, z jakich składa się książka? -
samoocena.
2. Ocena aktywności uczniów przez nauczyciela i samoocena pracy własnej uczniów.
3. Pożegnanie uczniów – zachęcanie ich do odwiedzania biblioteki i korzystania z jej zbiorów.

......................
podpis nauczyciela


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 331


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.