Katalog

Małgorzata Mach, 2015-06-16
Żołynia

Ekologia, Scenariusze

Przyszłość Ziemi zależy od nas - przedstawienie z okazji Dnia Ziemi.

- n +

Osoby:
Dzieci:
Karolina
Madzia
Kasia
Kinga
Krzyś
Daniel
Marek
Zwariowany Naukowiec

1.
(Akcja rozpoczyna się w przyszłości. Na scenie wszędzie leżą góry śmieci: butelki plastikowe, szklane, puszki po napojach, woreczki foliowe, opakowania z chipsów i słodyczy.
Dla dzieci, które znajdują się na scenie wydaje się to normalne, bawią się, kopią butelkę jak piłkę, rzucają foliowymi kulkami, układają obrazki z nakrętek z butelek.)
Odgłosy zabawy dzieci: podaj, no rzucaj, ułóż tutaj.
(Nagle zaczynają kaszleć i się dusić od dymu.)
Karolina – Znów ten dym, załóżcie maski.
Kasia – To i tak nic nie daje.
Marek – Tym razem to ze smołowni.
Kinga – Od tych zanieczyszczeń wszyscy w mojej rodzinie mają chore płuca.
Wszyscy – W mojej też.
Daniel – Chodźmy stąd.
Krzyś – Schowajmy się gdzieś.

2.
(Zaczynają schodzić ze sceny, ale spotykają Zwariowanego Naukowca.)
Zwariowany Naukowiec – Co się stało? Gdzie tak pędzicie?
Marek – Znów wszędzie unosi się ten trujący dym, chcemy się schować.
Zwariowany Naukowiec – Przed nim nie ma ucieczki. Tak, jak przed tymi śmieciami. Rozejrzyjcie się, jak wygląda nasz świat.
Madzia – Przecież zawsze tak wyglądał.
Zwariowany Naukowiec – Nie, nie zawsze. Jak chcecie, to wam pokażę, co znalazłem w tajnych archiwach. Kiedyś Ziemia była piękna, tylko my już tego nie pamiętamy.
Madzia – Jasne, że chcemy.
Zwariowany Naukowiec – To chodźcie, usiądźcie tutaj i załóżcie to.
(Zwariowany Naukowiec podłącza ich mózgi do komputera i pokazuje im obrazy, które odkrył w tajnym archiwum.)
(Pokaz slajdów wyświetlanych z rzutnika multimedialnego. Obrazy przedstawiają Ziemię, jak wyglądała w przeszłości – piękne krajobrazy lasu, łąki, rzeki, jeziora, morza, różne formacje roślinne: las równikowy, sawanna, pustynia, tajga, tundra, pustynia lodowa, krajobraz górski, dna oceanów. Przedstawiają przyrodę nieożywioną oraz rośliny i zwierzęta.
Dzieci zachwycone oglądają obrazki, słuchają dźwięków przyrody z płyty.)

3.
(Dzieci zdejmują czujniki. Są zdumione i zachwycone.)
Karolina – Tak kiedyś wyglądała Ziemia?
Kasia – Była taka piękna?
Karola – Zielone lasy, śpiewające ptaki, czyste wody i powietrze.
Kasia – Ale co się stało? Dlaczego dziś wszędzie leżą śmieci, powietrze i woda są zatrute, a zwierzęta można spotkać tylko przypadkiem?
Zwariowany Naukowiec – Sami jesteśmy sobie winni. To my ludzie zniszczyliśmy Ziemię. Nie dbaliśmy o nią dostatecznie, aby mogła służyć kolejnym pokoleniom.
Madzia – Musimy coś zrobić. Nie możemy pozwolić, żeby tak to wyglądało, bo w końcu doprowadzimy do zagłady wszystkich ludzi.
Kinga – Teraz już nic nie da się zrobić, zniszczenia są zbyt duże, żeby przyroda mogła się zregenerować, odbudować.
Marek – Skoro teraz nie możemy nic poradzić, to spróbujmy ostrzec mieszkańców Ziemi, którzy żyli w przeszłości. Powiedzmy im, co się stanie, jeśli nie będą chronić przyrody.
Daniel – Ale jak to zrobić?
Zwariowany Naukowiec – Chyba mam pomysł. Właśnie opracowałem nowy wynalazek, który może przenieść was do czasów, kiedy Ziemia nie była jeszcze tak zniszczona.
Kinga – Świetnie. To do którego roku się przeniesiemy?
Zwariowany Naukowiec – Najlepszy będzie 2015.
Karolina – A co jeśli nam nie uwierzą?
Marek – Zróbmy kilka zdjęć, żeby mieć dowód.
(Dzieci fotografują okolicę.)
Zwariowany Naukowiec – Wystarczy. Podejdźcie tutaj.

4.
(Dzieci podchodzą do wynalazku, Zwariowany Naukowiec ustawia datę na 2015 rok, maszyna zaczyna działać, buczy.)
Zwariowany Naukowiec – Powodzenia.
(Dzieci lądują w 2015 roku, ustawiają się na środku na wprost publiczności i zaczynają wygłaszać swoje orędzie do wszystkich znajdujących się w sali. Natomiast jednocześnie na slajdach widać zniszczone i zanieczyszczone tereny.)
Karolina – Witajcie dzieci. Przybywamy z przyszłości, aby was ostrzec. Nasz świat jest zupełnie zniszczony, prawie nie daje się w nim mieszkać. Oto dowód. (Pokazuje na pokaz slajdów). Te zdjęcia zrobiliśmy przed wyruszeniem tu do was.
Daniel – Planeta Ziemia jest naszym dobrem i musimy o nią dbać, żeby pozostała piękna i żeby przyszłe pokolenia mogły na niej żyć.
Kasia – Pamiętajcie! Nie niszczcie przyrody! Nie zabijajcie niepotrzebnie zwierząt, nie niszczcie roślin, nie łamcie gałęzi. To ważne, ponieważ wielu gatunkom grozi wyginięcie. My w przyszłości możemy wasze zwierzęta oglądać tylko na obrazkach.
Krzyś – W lesie nie śmiećcie, nie hałasujcie i nie palcie ognisk.
Madzia – Dbajcie o czystość wody, powietrza i gleby. W naszych czasach prawie nie można już oddychać, tak zanieczyszczone jest powietrze, w rzekach płyną ścieki, a na polach nic nie chce rosnąć.
Marek – Nie śmiećcie. Segregujcie odpady, żeby mogły być powtórnie przetworzone. Oddzielnie zbierajcie plastik, oddzielnie szkło, makulaturę i puszki aluminiowe. Baterie wyrzucajcie do specjalnych pojemników. Na zakupy zabierajcie własną torbę.
Kinga – Uczcie się, jak postępować ekologicznie i uczcie tego swoje rodziny i znajomych. Oszczędzajcie wodę: zakręcajcie kran, gdy myjecie zęby, bierzcie szybki prysznic, nie wylewajcie niepotrzebnie wody, można nią podlać kwiaty. Oszczędzajcie energię elektryczną: wyłączajcie zbędne oświetlenie, odłączajcie ładowarkę telefonu z gniazdka, kiedy bateria jest już pełna, nie zostawiajcie sprzętu w pozycji czuwania.
(Do dzieci dołącza Zwariowany Naukowiec)
Zwariowany Naukowiec – Pamiętajcie! Zniszczenia dokonane przez człowieka w przyrodzie zagrażają również samemu człowiekowi. Postępujcie tak, aby pozostawić Ziemię w dobrym stanie, aby wasze dzieci i wnuki nadal mogły tutaj żyć.

5.
Piosenka Marka Grechuty "Zostawcie nam"
Wyświetleń: 633


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.