Katalog

Adriana Zacharska, 2015-06-16
Sosnowiec

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć.

- n +

Blok tematyczny: Chciałbym być muzykiem.
Temat dnia: Czy znamy te instrumenty?

Cel ogólny:
- rozbudzanie zainteresowań muzycznych na drodze obcowania z dźwiękiem i rytmem,
- kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem.
Cele szczegółowe:
- śpiewa piosenkę ilustrując ją ruchem,
słucha opowiadania i odpowiada na pytania,
jest spostrzegawcze - łączy obrazki w całość,
- rozpoznaje wybrane instrumenty muzyczne i nazywa je,
- naśladuje dźwięki wydawane przez wybrane instrumenty muzyczne,
- segreguje instrumenty muzyczne umieszczając je w odpowiednich obręczach,
liczy w zakresie 3,
ozdabia instrument muzyczne kreśląc "kropki" w rytm słyszanej muzyki.

Metody: czynna, słowna, oglądowa, edukacja przez ruch wg D.Dziamskiej.
Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: instrumenty muzyczne, pacynki chłopca i dziewczynki, emblematy z instrumentami, puzzle, obręcze, kartoniki z oczkami, kredki świecowe, magnetofon, płyty Cd, karty pracy, wizytówki.
Przebieg:
1. Powitanie piosenką "Muzykanci - konszabelanci". Ilustracja ruchowa piosenki.
2. Słuchanie opowiadania „W krainie muzyki”.
Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka  i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki, a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.
Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni.
Małgosia i Jaś długo zastanawiali się, co zrobić, żeby muzyka wróciła do ich zaczarowanej krainy. Chodzili po okolicy szukając nutek, które pomogłyby, wydobyć piękne dźwięki z instrumentów. Nagle Jaś wpadł na pomysł, że  sami mogliby wymyśleć znaki, które pomogą im zagrać na instrumentach.
Wyciągną ołówek i narysował bardzo dziwne znaki. Małgosia długo sprzeczała się z Jasiem, że na tych znakach nikt się nie zna i, że znaki te nigdy nie zastąpią prawdziwych nutek.
Kiedy w zaczarowanej krainie rozbrzmiewały dźwięki z instrumentów wróciły kolorowe nutki, które jak zawsze rozpoczęły swój taniec po niebie.
3. Rozmowa na temat treści opowiadania.
- Jak nazywała się dziewczynka i chłopiec z naszego opowiadania?
- Gdzie mieszkali?
- Dlaczego kraina ta była zaczarowana?
- Co wydarzyło się pewnego dnia?
- Jak wtedy czuli się ludzie?
- Co zrobił Jaś by wróciła muzyka do ich krainy?
Czy udało się Jasiowi sprawić by muzyka wróciła?
4. Ćwiczenie spostrzegawczości "Pomieszane instrumenty".
Nauczyciel odsłania połówki obrazków przedstawiających wybrane instrumenty. Dzieci próbują rozpoznać instrumenty i dołożyć do nich pasujące, brakujące połowy.
5. Zabawa dźwiękonaśladowcza "Naśladujemy instrumenty".
Nauczyciel pokazuje dzieciom kolejno wybrane instrumenty perkusyjne oraz prawidłowy sposób wydobywania z nich dźwięków. Dzieci nazywają je, a następnie naśladują dźwięki jakie one wydają. Np.: bębenek: bum, bum,bum, grzechotka: szu, szu, szu, tamburyn: pac, pac, pac.
6. Zabawa matematyczna „Gdzie są moje instrumenty?”.
Drogie dzieci!
Jestem sprzedawcą w sklepie muzycznym, mam ogromny problem i potrzebuje Waszej pomocy. Moje instrumenty wybrały się wczoraj na spacer, ale po powrocie nie wróciły na swoje miejsce. Czy pomożecie mi uporządkować je? Mam nadzieję, że sobie świetnie poradzicie. Bardzo Wam dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam.
Zadaniem dzieci jest ułożyć instrumenty do odpowiednich obręczy wg obrazków. Następnie dzieci przeliczają instrumenty wskazując kartonik z odpowiednią liczbą oczek.
7. Praca plastyczna - "Kolorowe instrumenty". Dzieci ozdabiają instrumenty kredkami świecowymi kreśląc "kropki" w rytm muzyki irlandzkiej.



Wyświetleń: 192


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.