Katalog

Lesław Zdanowicz, 2015-03-18
Gryfów

Danuta Kotowska, Mateusz Kaczmarek, Małgorzata wasilewska
Różne, Projekty edukacyjne

„Drugie życie książki”.

- n +

Zespół Szkół Technicznych „Mechanik” w Jeleniej Górze

Program szkolny bazujący na idei bookcrossing, mający na celu zwiększyć czytelnictwo w szkole

Program opracowali we współpracy Rodzice i Nauczyciele:
Pani Małgorzata Wasilewska – Przewodnicząca Rady Rodziców,
Pani Danuta Kotowska - nauczyciel bibliotekarz ,
Pan Mateusz Kaczmarek - nauczyciel języka polskiego i etyki


Wstęp

Program „Drugie życie książki” skierowany jest do uczniów Zespołu Szkół Technicznych „Mechanik” w Jeleniej Górze przy współpracy z Radą Rodziców,Szkolnym Centrum Informacyjnym i nauczycielami szkoły. Ma na celu stworzenie warunków do zwiększenia czytelnictwa w szkole oraz rozwijać zaangażowanie uczniów w funkcjonowanie Szkolnego Centrum Informacji. Program opiera się na idei
bookcrossing. Wszystkie książki należące do projektu przekazywane są nieodpłatnie przez rodziców uczniów szkoły. Mogą to być egzemplarze nowe i używane.
Miejscem realizacji programu jest biblioteka szkolna.
Osobami odpowiedzialnymi za realizację programu są:

Pani Małgorzata Wasilewska – przewodnicząca Rady Rodziców
mgr Danuta Kotowska – nauczyciel bibliotekarz
mgr Mateusz Kaczmarek – nauczyciel języka polskiego i etyki w ZST „Mechanik”

Bookcrossing

Bookcrossing to idea nieodpłatnego przekazywania książek poprzez pozostawianie ich w miejscach publicznych, jak również w miejscach celowo utworzonych tzw. półkach bookcrossingowych (stoliki, regały, gabloty), po to, by znalazca mógł je przeczytać i przekazać dalej.
Bookcrossing to niekonwencjonalna forma popularyzowania książki i czytelnictwa. Bookcrosserzy, czyli ludzie uprawiający bookcrossing, tłumaczą swoją ideę tym, że
książki nie lubią być więzione w domu na półkach, wolą krążyć z rąk do rąk i być czytane.
Celem bookcrossingu jest zachęcenie do czytania i jednocześnie umożliwienie korzystania z książek, zwłaszcza tym, których nie stać na ich zakup. W tej chwili na świecie krąży około 650 tysięcy "uwolnionych książek". Do całego ruchu należy 150 tysięcy czytelników na całym świecie, w tym 2,5 tysiąca w Polsce.

Adresaci programu

 rodzice uczniów Zespołu Szkół Technicznych „Mechanik”
 uczniowie technikum i zasadniczej szkoły zawodowej
 słuchacze liceum ogólnokształcącego dla dorosłych
 słuchacze kwalifikacyjnych kursów zawodowych
 nauczyciele szkoły
 pracownicy szkoły

Czas realizacji

Niniejszy program ma charakter długofalowy i ciągły. Nie jest obliczony na jeden rok szkolny. Czas realizacji obejmuje cały cykl kształcenia (technikum, zasadnicza szkoła zawodowa, liceum ogólnokształcące dla dorosłych oraz kwalifikacyjnych kursów zawodowych).

Cele programu

Program „Drugie życie książki” skierowany jest do uczniów Zespołu Szkół Technicznych „Mechanik”.
Główny cel programu to promowanie czytelnictwa oraz dzielenie się książkami.
1. Zwiększenie poziomu czytelnictwa w szkole.
2. Motywowanie uczniów do poznawania utworów literackich.
3. Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
4. Przygotowanie do uczestnictwa w komunikacji międzyludzkiej (w roli aktywnego czytelnika, słuchacza).
5. Wdrożenie do właściwego sposobu spędzania wolnego czasu.
6. Wzbudzanie refleksji językowej (język jako tworzywo literatury).
7. Rozbudzanie kreatywności ucznia, pomaganie w odkrywaniu osobistych preferencji czytelniczych.
8. Kształtowanie postaw humanistycznych, motywowanie do poszukiwania w literaturze prawdy, dobra, piękna.
9. Propagowanie zasad zdrowego współzawodnictwa.
10. Kształtowanie postawy polegającej na dzieleniu się książkami i poznana wiedzą
11. Współpraca uczniów z biblioteką szkolną
12. Zaangażowanie rodziców w rozwój i wychowanie uczniów.

PRZEWIDYWANE EFEKTY

 zdobywanie kultury czytelniczej, pojmowanie książki jako niezbędnego źródła informacji i wartości uznanej,
 wzrost zainteresowania książkami i czasopismami,
 zmniejszenie liczby nieaktywnych czytelników,
 stworzenie swoistej listy bestsellerów, książek, które warto, a nawet trzeba znać,
 poprawa jakości techniki czytania,
 wzrost poziomu umiejętności czytania ze zrozumieniem,
 kształtowanie postawy twórczej,
 umiejętność wyrażania własnej opinii o przeczytanej książce, rekomendacji książki kolegom,
 odpowiednie zachowanie się w bibliotece.
Wyświetleń: 281


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.