Katalog

Katrzyna Matuszewska, 2015-03-10
Police

Matematyka, Rady

Dzielenie sposobem pisemny IMOS.

- n +

Najczęściej w klasie IV największą trudność uczniom sprawia dzielenie pisemne.
Aby uczniowie z łatwością zrozumieli dzielenie pisemne postanowiłam zastosować Łańcuchową Metoda Skojarzeń. Metoda polega na tym, aby połączyć ze sobą ciąg wydarzeń lub wyrazów, które chcemy zapamiętać. Układamy skrót literowy, który oznacza kolejno następujące po sobie etapy. W ten sposób wystarczy że zapamiętasz pierwszy – skojarzony z elementem bazowym, a reszta przypomni się automatycznie.

154
--------------------
462 : 3
-3
---------------
16
-15
----------------
12
-12
---------------
0

SKTÓT IMOS - kojarzy się dzieciom z wyrazem Eskimos
zaczynamy
I-ile się mieści w 4 trójek(odpowiadamy 1; jedynkę zapisujemy nad kreską, ponieważ I jest pierwszą literką naszego skrótu).Mówimy uczniom, że wynik dzielenia pisemnego zapisujemy nad kreską.
M-mnożenie(wracamy mnożąc 1*3,wynik iloczynu zapisujemy pod 4)
O-odejmowanie(odejmujemy 4-3=1)
S-spisywanie kolejnej cyfry 6;do otrzymanej reszty dopisujemy 6(mamy 16)
POWTARZAMY IMOS
I-ile się mieści w 16 trójek(odpowiadamy 5; PIĄTKĘ zapisujemy nad kreską, ponieważ I jest pierwszą literką naszego skrótu)
M-mnożenie(wracamy mnożąc 5*3,wynik iloczynu zapisujemy pod 16)
O-odejmowanie(odejmujemy 16-15)
S-spisywanie kolejnej cyfry 2; do otrzymanej reszty 1 dopisujemy 2 (mamy 12)

POWTARZAMY IMOS
I-ile się mieści w 12 trójek(odpowiadamy 4; czwórkęzapisujemy nad kreską, ponieważ I jest pierwszą literką naszego skrótu)
M-mnożenie(wracamy mnożąc 4*3,wynik iloczynu zapisujemy pod 12)
O-odejmowanie(odejmujemy 12-12), reszta 0
S-spisywania brak -koniec dzielenia


Wynik dzielenia 462 : 3 = 154
Katarzyna Matuszewska PSP DOBRA
Wyświetleń: 209


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.