AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alicja Urbaniak, 2015-03-10
Gdynia

Język polski, Konspekty

Język polski dla obcokrajowców.

- n +

Temat : Dzień dobry. Jak się masz?

Poznajemy podstawowe zwroty w j. polskim

■ Cele lekcji:
Uczeń:
- zna podstawowe zwroty w języku polskim (proszę, dziękuję, przepraszam),
- potrafi przywitać się i pożegnać w j. polskim
- umie przedstawić się w języku polskim, zapytać o wiek,
- zna podstawowe nazwy związane z tematyką: jedzenia, zwierząt, ubrań czynności,
- potrafi wypowiedzieć się na temat własnego ubioru, ulubionego jedzenia, czynności, które lubi,
- określa nazwy kolorów: biały, zielony, żółty, czerwony, niebieski,
- wyszukuje informacji w słowniku,
- umie wypowiedzieć się na temat kolorów swojej flagi.

■ Metody:
- podająca,
- aktywizująca – inscenizacja, tworzenie plansz ze słówkami,
- praca ze słownikiem.

■ Formy pracy:
- praca w grupach,
- praca indywidualna.

■ Środki dydaktyczne:
- karty pracy przygotowane przez nauczyciela,
- rozsypanki z dialogami ułożonymi po polsku i angielsku,
- ilustracje ze zwierzętami, jedzeniem, ubraniami i czynnościami,
- arkusze szarego papieru,
- koperty z arkuszami kolorowego papieru,
- słowniki.

■ Tok lekcji:
[Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. Nauczyciel rozdaje dwie pary dialogów pociętych w rozsypankę. ]

1. Z otrzymanej rozsypanki zdań ułóż dialog.
[Uczniowie układają dialog wg poniższych schematów.]
Grupa I i II:
- DZIEŃ DOBRY.
(GOOD MORNING)
- DZIEŃ DOBRY.
(GOOD MORNING)
- JAK MASZ NA IMIĘ?
(WHAT’S YOUR NAME?)
- NAZYWAM SIĘ……………….. . A TY?
(MY NAME IS ………………. . AND YOURS?)
- JA NAZYWAM SIĘ ……………….. .
(MY NAME IS ………………. .)
- ILE MASZ LAT?
(HOW OLD ARE YOU?)
- MAM ……………….. LAT. A TY?
(I’M ………………… AND YOU?)
- JA MAM …………….. LAT.
(I’M ………………….)
- MIŁO CIĘ POZNAĆ, ALE MUSZĘ JUŻ IŚĆ.
(NICE TO MEET YOU, BUT I HAVE TO GO NOW)
- DO WIDZENIA.
(GOOD BYE)
- DO WIDZENIA.
(GOOD BYE)
Grupa III i IV:
- CZEŚĆ!
(HI!)
- CZEŚĆ!
(HI!)
- JAK SIĘ MASZ?
(HOW ARE YOU?)
- DOBRZE, DZIĘKUJĘ . A TY?
(I’M FINE. THANK YOU. AND YOU?)
- JA TEŻ DOBRZE, DZIĘKUJĘ.
(ALSO FINE, THANK YOU)
-GDZIE MIESZKASZ?
(WHERE DO YOU LIVE?)
- MIESZKAM W …………………… . A TY?
(I LIVE IN ……………………… . AND YOU?)
- JA MIESZKAM W ……………………… .
(I LIVE IN ………………………. .)
- PRZEPRASZAM, MUSZĘ JUŻ IŚĆ.
(I’M SORRY, I MUST GO NOW)
- JASNE, DO ZOBACZENIA!
(OK, SEE YOU!)
- DO ZOBACZENIA!
(SEE YOU)

2. Odczytaj dialog po polsku.
[Grupy typują po jednym przedstawicielu i odczytują dialog z podziałem na role – gr. I z II i gr. III z IV.]

3. W dialogach znajdź podkreślone wyrazy i uzupełnij kartę pracy nr 1 odpowiednimi zwrotami.
[Praca z nauczycielem, nauczyciel naprowadza uczniów na poprawne zwroty i zapisuje je na tablicy na wypadek trudności uczniów. Karta pracy poniżej.]

Karta pracy nr 1
1. If you want to welcome somebody in Polish, you say ………………………………
(formal)
or ………………………………………… .
(informal)
2. If you want to thank somebody in Polish, you say ………………………………….. .
3. If you want to apologize to somebody in Polish, you say …………………………… .
4. If you want to farewell somebody in Polish, you say ………………………………..
(formal)
or ……………………………… .
(informal)

4. Na podstawie poprzednich ćwiczeń, uzupełnij kartę pracy nr 2.
[Uczniowie uzupełniają kartę pracy, chętni odczytują na głos wynik ćwiczenia.]
Karta pracy nr 2
1. Nazywam się …………………………………………….. .
2. Mieszkam w ……………………………………………. .
3. Mam ……………………………………. lata.

5. Z podanych ilustracji, wybierzcie te, które pasują do napisów na waszych kartach.
[Nauczyciel rozdaje płachty szarego papieru z podpisami kolejno: JEDZENIE, ZWIERZĘTA, UBRANIA, CZYNNOŚCI oraz kartki z wymieszanymi, podpisanymi w j. polskim ilustracjami. Uczniowie wybierają te ilustracje, które dotyczą ich tematyki, a następnie reprezentant grupy odczytuje wyniki pracy przed całą klasą.]

6. Wykorzystując wiadomości z poprzedniego ćwiczenia, uzupełnij kartę pracy nr 3.
Karta pracy nr 3
Najbardziej lubię ……………………… .
(The most I like …………………... .)
activity
Najciekawsze zwierzę to …………………… .
(The most interesting animal is …………… .)
Moje ulubione jedzenie to …………………… .
(My favourite food is ……………………… . )
Najczęściej noszę ……………………….. .
(I usually wear …………………… .)

7. Odczytaj wpisane informacje o sobie.

8. Wylosujcie kopertę. W środku znajduje się kolorowa kartka papieru. Z użyciem słownika znajdźcie trzy rzeczy, które są w wylosowanym kolorze.
[Uczniowie wyszukują w słownikach wyrazy, następnie prezentują wyniki pracy grupy, zapisując słowa kolorowymi markerami na tablicy.]

9. Wykorzystując wiadomości z poprzedniego ćwiczenia, uzupełnij kartę pracy nr 4.

Karta pracy nr 4
Moje ulubione kolory to ………………………………………. .
(My favourite colours are …………………… .)
Kolory na mojej fladze to ………………………………………… .
(The colours of my flag are ……………………………. .)

10. Powiedz coś o sobie w języku polskim.
[Uczniowie prezentują wybrane informacje na swój temat w j. polskim.]
[Rozdanie uczniom słowniczków z wyrazami, które pojawiły się na lekcji.]

Opracowała mgr Alicja Urbaniak

[Materiały dydaktyczne poniżej.]
Dialogi do rozsypanki:
- DZIEŃ DOBRY.
(GOOD MORNING)
- DZIEŃ DOBRY.
(GOOD MORNING)
- JAK MASZ NA IMIĘ?
(WHAT’S YOUR NAME?)
- NAZYWAM SIĘ……………….. . A TY?
(MY NAME IS ………………. . AND YOURS?)
- JA NAZYWAM SIĘ ……………….. .
(MY NAME IS ………………. .)
- ILE MASZ LAT?
(HOW OLD ARE YOU?)
- MAM ……………….. LAT. A TY?
(I’M ………………… AND YOU?)
- JA MAM …………….. LAT.
(I’M ………………….)
- MIŁO CIĘ POZNAĆ, ALE MUSZĘ JUŻ IŚĆ.
(NICE TO MEET YOU, BUT I HAVE TO GO NOW)
- DO WIDZENIA.
(GOOD BYE)
- DO WIDZENIA.
(GOOD BYE)
- CZEŚĆ!
(HI!)
- CZEŚĆ!
(HI!)
- JAK SIĘ MASZ?
(HOW ARE YOU?)
- DOBRZE, DZIĘKUJĘ . A TY?
(I’M FINE. THANK YOU. AND YOU?)
- JA TEŻ DOBRZE, DZIĘKUJĘ.
(ALSO FINE, THANK YOU)
-GDZIE MIESZKASZ?
(WHERE DO YOU LIVE?)
- MIESZKAM W …………………… . A TY?
(I LIVE IN ……………………… . AND YOU?)
- JA MIESZKAM W ……………………… .
(I LIVE IN ………………………. .)
- PRZEPRASZAM, MUSZĘ JUŻ IŚĆ.
(I’M SORRY, I MUST GO NOW)
- JASNE, DO ZOBACZENIA!
(OK, SEE YOU!)
- DO ZOBACZENIA!
(SEE YOU)

Karty pracy
Karta pracy nr 1
8. If you want to welcome somebody in Polish, you say ………………………………
(formal)
or ………………………………………… .
(informal)
9. If you want to thank somebody in Polish, you say ………………………………….. .
10. If you want to apologize to somebody in Polish, you say …………………………… .
11. If you want to farewell somebody in Polish, you say ………………………………..
(formal)
or ……………………………… .
(informal)

Karta pracy nr 2
4. Nazywam się …………………………………………….. .
5. Mieszkam w ……………………………………………. .
6. Mam ……………………………………. lata.

Karta pracy nr 3
Najbardziej lubię ……………………… .
(The most I like …………………... .)
activity
Najciekawsze zwierzę to …………………… .
(The most interesting animal is …………… .)
Moje ulubione jedzenie to …………………… .
(My favourite food is ……………………… . )
Najczęściej noszę ……………………….. .
(I usually wear …………………… .)

Karta pracy nr 4
Moje ulubione kolory to ………………………………………. .
(My favourite colours are …………………… .)
Kolory na mojej fladze to ………………………………………… .
(The colours of my flag are ……………………………. .)

Ilustracje do ćw. 6.
BIEGAĆ
GRAĆ NA KOMPUTERZE
CZYTAĆ
RYSOWAĆ
JEŹDZIĆ NA ROWERZE
TAŃCZYĆ
SŁUCHAĆ MUZYKI
ŚPIEWAĆ
GOTOWAĆ
OGLĄDAĆ TELEWIZJĘ
KOT
KROWA
LEW
MAŁPA
NIEDŹWIEDŹ
PIES
PTAK
SŁOŃ
WĄŻ
ŻYRAFA
ARBUZ
CIASTO
CZEKOLADA
JABŁKA
JAJKO
KURCZAK
LODY
POMIDORY
SER
SZYNKA
BLUZKA
BLUZA
KOSZULA
PÓŁBUTY
SANDAŁY
SPODNIE
SPÓDNICE
SUKIENKI
SZPILKI
TRAMPKI

Podpisy na płachty szarego papieru:
JEDZENIE
(FOOD)
UBRANIA
(CLOTHES)
ZWIERZĘTA
(ANIMALS)
CZYNNOŚCI
(ACTIVITIES)

Słowniczek:
Activities:
biegać – to run
czytać – to read
gotować – to cook
grać na komputerze – to play on the computer
jeździć na rowerze – to ride a bike
oglądać telewizję – to watch TV
słuchać muzyki – to listen to the music
śpiewać – to sing
rysować – to draw
tańczyć – to dance
Food:
arbuz – water melon
ciasto – cake
czekolada – chocolate
jabłka – apples
jajko - egg
kurczak - chicken
lody – ice cream
pomidory – tomatoes
ser - cheese
szynka – ham
Animals:
kot – cat
krowa – cow
lew - lion
małpa – monkey
niedźwiedź - bear
pies – dog
ptak - bird
słoń – elephant
wąż – snake
żyrafa - giraffe
Clothes:
bluza – hoody
bluzka – blouse
koszula – shirt
sandały- sandals
spodnie – trousers
spódnica – skirt
sweter - sweater
szpilki – high heels
trampki – sneakers
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 786


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.