Katalog Faustyna Plajstek, 2015-03-10 Gorlice Zajęcia zintegrowane, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowego.Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania (nazwa placówki) 2. Prowadzenie zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. 3. Poznanie środowiska uczniów, jego problemów oraz umiejętna współpraca ze środowiskiem rodziców. 4. Zdobycie umiejętności omawiania i prowadzenia zajęć. 1. Poznawanie procedury awansu zawodowego: Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Analizowanie przepisów prawa oświatowego odnoszących się do awansu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego. -Śledzenie informacji w mass mediach poświęconych tematyce oświatowej oraz awansowi zawodowemu nauczyciela. -Sporządzenie planu rozwoju zawodowego. Dokumentacje i dowody realizacji: -Analiza przepisów, takich jak: Karta Nauczyciela, Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Rozdział 3a, Awans zawodowy nauczycieli), Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela, Ustawa z dnia 15 lipca 2004 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. -Strony internetowe poświęcone oświacie. -Poprawnie skonstruowany plan rozwoju zawodowego. Termin realizacji: wrzesień 2014 2. Nawiązanie współpracy stażysty z opiekunem stażu Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu. -Zawarcie z opiekunem stażu pisemnego kontraktu. Dokumentacje i dowody realizacji: -Umowa o wzajemnej współpracy pomiędzy nauczycielem stażystą, a opiekunem stażu. Termin realizacji: wrzesień 2014 Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły* (Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. § 6 ust. 2 pkt 1). 1. Zapoznanie się z zadaniami, organizacją oraz zasadami funkcjonowania szkoły. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Analiza dokumentów, takich jak: Statut Szkoły, program wychowawczy, program profilaktyczny, Program nauczania w pierwszym etapie edukacyjnym kształcenia zintegrowanego dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, rozkłady, dzienniki zajęć oraz zarządzenia Rady Pedagogicznej i regulamin wycieczek i pracy. Dokumentacje i dowody realizacji: -Notatki własne. Termin realizacji: wrzesień 2014 2. Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Zredagowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedstawienie go do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły Dokumentacje i dowody realizacji: -Plan Rozwoju Zawodowego. Termin realizacji: wrzesień 2014 3. Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji w obszarze edukacji wczesnoszkolnej. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Zapoznanie się ze sposobem prowadzenia dziennika lekcyjnego, Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego, dokumentacji wychowawczej. -Udział w Zespole ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla klasy I - II. Dokumentacje i dowody realizacji: - Prowadzenie dziennika lekcyjnego. - IPET-y. Termin realizacji: cały okres stażu 4. Zapoznanie z tygodniowym rozkładem zajęć w klasie I – II, zastępstwami oraz współpraca Dyrektora placówki z pracownikami Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Udział w Radach Pedagogicznych. -Obserwacje. -Organizacja własnych zajęć. Dokumentacje i dowody realizacji: -Dziennik lekcyjny. -Plany miesięczne, półroczne. Termin realizacji: Cały okres stażu 5. Zaznajomienie się z zasadami higieny pracy i bezpieczeństwa oraz przepisami przeciwpożarowymi. Działania podjęte dla realizacji wymagań: - Poznanie przepisów prawnych związanych z BHP placówki. Dokumentacje i dowody realizacji: -Praktyczne zastosowanie przepisów BHP podczas codziennej realizacji zajęć praktycznych. Termin realizacji: wrzesień 2014 – maj 2015 6. Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, konspektów zajęć oraz zdjęć. Dokumentacje i dowody realizacji: .-Teczka stażysty. Termin realizacji: cały okres stażu 7. Uczestnictwo w pracach organów oddziału wczesnoszkolnego. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Udział w konferencjach Radach Pedagogicznych. - Udział w warsztatach WDN. Dokumentacje i dowody realizacji: -Listy obecności i zaświadczenia. Termin realizacji: Cały okres stażu 8. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji stażu i przedstawienie go Dyrektorowi. Działania podjęte dla realizacji wymagań: - Przygotowanie sprawozdania zawierającego przebieg jak i stopień realizacji z przyjętego planu z uwzględnieniem modyfikacji planu rozwojowego. Dokumentacje i dowody realizacji: --Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego za okres pierwszego półrocza. -Sprawozdanie z całościowej realizacji stażu. Termin realizacji: luty 2015, maj 2015 9. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dokumentacją Działania podjęte dla realizacji wymagań: --Złożenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji. Dokumentacje i dowody realizacji: -Wniosek. -Dokumentacja z realizacji planu. Termin realizacji: maj 2015 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły* (Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. § 6 ust. 2 pkt 2). 1. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Obserwacja zajęć i ich omówienie. Dokumentacje i dowody realizacji: -Arkusz obserwacji zajęć. Termin realizacji: raz w miesiącu 2. Prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Opracowanie konspektu zajęć. -Konsultacja z opiekunem stażu Dokumentacje i dowody realizacji: -Konspekt zajęć. -Autorefleksja. Termin realizacji: raz w miesiącu 3. Doskonalenie wiedzy i umiejętności w procesie doskonalenia zawodowego. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Uczestnictwo w różnych formach zawodowego doskonalenia nauczycieli zgodnych z edukacją wczesnoszkolną i harmonogramem WDN. -Rozpoczęcie studiów podyplomowych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Dokumentacje i dowody realizacji: -Zaświadczenia ukończenia szkoleń, kursów, warsztatów. Termin realizacji: cały okres stażu 4. Wykorzystanie w pracy pedagogicznej technologii informatycznej oraz komputerowej. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Korzystanie z publikacji dotyczących edukacji -Pomoc w przygotowaniu dokumentacji stażu z wykorzystaniem technik komputerowych. -Publikacja w internecie planu rozwoju zawodowego. Dokumentacje i dowody realizacji: -Teczka stażysty. -Płyta z elektronicznym zapisem. -Potwierdzenie zamieszczenia planu rozwoju zawodowego w internecie. Termin realizacji: cały okres stażu 5. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych i wymiana doświadczeń Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami oraz rodzicami. Dokumentacje i dowody realizacji: -Zajęcia otwarte. -Własne notatki. Termin realizacji: cały okres stażu 6. Poznawanie metod aktywizacji nauczania oraz ich wykorzystanie na lekcjach Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Studiowanie literatury metodycznej. Dokumentacje i dowody realizacji: -Konspekty. Termin realizacji: cały okres stażu Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętności współpracy ze środowiskiem uczniów* (Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. § 6 ust. 2 pkt 3). 1. Obserwacja możliwości dziecka Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Prowadzenie arkuszy obserwacji dzieci. -Obserwacja i wspieranie dzieci wykazujących trudności oraz dzieci uzdolnionych. -Współpraca z psychologiem, logopedą. Dokumentacje i dowody realizacji: -Arkusze obserwacji dziecka. Termin realizacji: cały okres stażu 2. Poznanie sytuacji rodzinnej podopiecznych Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Prowadzenie rozmów w zespole psychologiczno - pedagogicznym -Prowadzenie spotkań z rodzicami oraz rozmów indywidualnych. -Informowanie rodziców o postępach i trudnościach dziecka. -Analizowanie Karty Informacyjnej Dziecka. Dokumentacje i dowody realizacji: -Karta Informacyjna Dziecka. -Notatki własne. Termin realizacji: cały okres stażu 3. Współpraca z rodzicami Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Angażowanie rodziców w przygotowania szkolnych uroczystości. Dokumentacje i dowody realizacji: -Fotograficzna dokumentacja. -Sprawozdanie. Termin realizacji: cały okres stażu 4. Poszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu zaspokajania potrzeb dzieci Działania podjęte dla realizacji wymagań: - Studiowanie literatury psychologicznej i pedagogicznej. Dokumentacje i dowody realizacji: -Spis bibliograficzny. Termin realizacji: cały okres stażu Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć uczniów* (Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. § 6 ust. 2 pkt 4). 1. Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć na okres stażu z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Opracowanie tematów. Dokumentacje i dowody realizacji: -Konspekty lekcji, potwierdzenie opiekuna stażu. Termin realizacji: wrzesień- październik 2014 2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Opracowanie scenariuszy zajęć, -Omawianie lekcji z opiekunem. Dokumentacje i dowody realizacji: -Scenariusze lekcji. -Zapis wniosków sformułowanych przez obserwatora zajęć. Termin realizacji: cały okres stażu 3. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności Działania podjęte dla realizacji wymagań: Uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem. Dokumentacje i dowody realizacji: -Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć. -Zapis wniosków sformułowanych przez obserwatora Termin realizacji: wrzesień 2014 – maj 2015 4. Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Samoocena. Dokumentacje i dowody realizacji: -Teczka stażysty. Termin realizacji: maj 2015 Zadania, które wynikają z indywidualnych zainteresowań i potrzeb placówki 1. Zadania związane z planem rocznym edukacji wczesnoszkolnej. Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Organizowanie i współorganizowanie imprez szkolnych, takich jak: urodziny, pasowanie na ucznia, Wigilia, Dzień Mamy, Dzień Dziecka. -Dekoracja klasy na cztery pory roku. Dokumentacje i dowody realizacji: - Scenariusze, notatki, -Dokumentacja fotograficzna. Termin realizacji: cały okres stażu 2. Wspomaganie aktywności twórczej dzieci Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Udział podopiecznych w konkursach o różnorakiej tematyce. Dokumentacje i dowody realizacji: -Dokumentacja fotograficzna. Termin realizacji: cały okres stażu 3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności dydaktyczno – wychowawczych Działania podjęte dla realizacji wymagań: -Uczestnictwo w kursach doskonalenia zawodowego. -Studiowanie fachowej literatury, poszukiwanie ciekawych rozwiązań na stronach WWW. Dokumentacje i dowody realizacji: -Zaświadczenia, spis literatury, stron WWW. Termin realizacji: cały okres stażu Opracowała: mgr Faustyna Plajstek Wyświetleń: 325
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |