Katalog Karina Pasterny, 2015-02-10 Rudnik Przyroda, Program nauczania "Z ekologią za pan brat" - program edukacyjny.Karina Pasterny PROGRAM Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT 1. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU „... Człowiek jest synem Ziemi i jako składnik jej biosfery jest z nią nierozłącznie i na zawsze związany...” [prof. dr hab. W. Szafer] Kształtowanie świadomości sozologicznej jest jednym z głównych zadań współczesnej szkoły. Jako nauczyciel przyrody mam szczególną świadomość ogromu problemów związanych z zagrożeniami wynikającymi z działalności człowieka w środowisku przyrodniczym. W szkołach podstawowych nie ma oddzielnego przedmiotu poświęconego ochronie i kształtowaniu środowiska. Ważne jest aby świadomość ochrony środowiska kształtować od najmłodszych lat. Mając to na uwadze opracowałam program Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT, przeznaczony do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych w klasach IV-VI. Program może być modyfikowany w zależności od potrzeb i specyfiki grupy. Opracowany przeze mnie program nawiązuje do treści zawartych w podręcznikach do przyrody dla klas od IV do VI. Jest on próbą ujęcia podstawowych zagadnień z zakresu ochrony i kształtowania środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem stanu środowiska przyrodniczego miasta Cieszyna. Program ten rozwija zainteresowania uczniów. Rozszerza wiadomości i umiejętności z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Umożliwia wykorzystanie w praktyce zdobytych wiadomości i umiejętności. 2. ZADANIA 1.Kształtowanie obowiązku ochrony środowiska przyrodniczego 2.Rozwijanie właściwego stosunku człowieka do przyrody 3.Umożliwienie prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych, wykonywanie prostych pomiarów i interpretowanie ich wyników 4.Pobudzanie wrażliwości uczniów na piękno świata i wartość życia 5.Umożliwienie prowadzenia obserwacji środowiska w najbliższej okolicy 3. CELE EDUKACYJNE - rozwijanie wrażliwości ekologicznej - rozwijanie szacunku dla każdej istoty żywej - opanowanie podstaw wiedzy o elementach środowiska i zasadach jego funkcjonowania, - pogłębienie wiedzy o środowisku przyrodniczym własnego miasta, - rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji i pomiarów zjawisk i procesów zachodzących w środowisku oraz ich rozumienie, - przeprowadzenie prostych badań oceny stanu środowiska najbliższej okolicy i wyciąganie wniosków, - wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko, - zapoznanie z podstawami prawnymi ochrony środowiska, - umiejętność właściwego reagowania na problemy ochrony środowiska i podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu. - rozumienie konieczności zachowania w środowisku równowagi zakłóconej działalnością człowieka 4. TREŚCI NAUCZANIA 1. Sposoby poznawania przyrody. 2.Elementy środowiska przyrodniczego i zasady jego funkcjonowania. 3.Środowisko przyrodnicze własnego miasta. 4.Ocena stanu środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy 5. Czynniki antropogeniczne kształtujące krajobraz najbliższego otoczenia. 6. Wpływ środowiska na życie i zdrowie człowieka. 7. Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze. 8. Problemy i zagrożenia związane z rozwojem cywilizacji. 9. Zasady higieny i zachowania zdrowia. 10. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody. 11. Ochrona przyrody. 12. Proekologiczne działania człowieka w środowisku. 5.PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA Uczeń zna : - podstawowe terminy i pojęcia z zakresu ekologii, - źródła wiedzy przyrodniczej, - elementy środowiska, - czynniki kształtujące obraz powierzchni Ziemi, - sposoby gospodarowania człowieka w środowisku, - skutki wpływu człowieka na środowisko i na własne zdrowie, - zagrożenia cywilizacyjne, - sposoby racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody. - przykłady ekologicznych rozwiązań w domu, rolnictwie, przemyśle i innych działach gospodarki. Uczeń rozumie: - zjawiska i prawa rządzące przyrodą, - związki i zależności między składnikami środowiska przyrodniczego, - zależności miedzy środowiskiem a człowiekiem, - motywy ochrony przyrody, - przyczyny konieczności dbania o własne zdrowie. Uczeń potrafi: - całościowo postrzegać rzeczywistość przyrodniczą, - obserwować i wyjaśniać zjawiska oraz procesy zachodzące w środowisku, - dostrzegać zależności między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego oraz człowiekiem a przyrodą, - prowadzić proste badania oceny stanu środowiska najbliższej okolicy, - gromadzić i analizować materiały badawcze, - rozwiązywać problemy ekologiczne w zakresie prostych działań, 6. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW „Umysł nie jest okrętem, który należy załadować, lecz pochodnią którą trzeba rozpalić” [ Plutarch] Realizacja programu Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT odbywać się będzie na zajęciach pozalekcyjnych. W związku z tym należy szczególnie zadbać o ich atrakcyjność aby zainteresować nimi ucznia i zachęcić do uczestniczenie w nich. Atrakcyjność zajęć można osiągnąć poprzez zastosowanie różnych metod i form kształcenia oraz dostosowanie metody i formy pracy do możliwości uczniów, a także do zasobu ich wiedzy i doświadczeń życiowych. Bardzo ważną i dominującą rolę w realizowaniu zagadnień z zakresu ochrony środowiska, ekologii, powinny odgrywać zajęcia w terenie. Jest to bardzo interesująca, przystępna i skuteczna forma nauczania i uczenia się. Organizacja licznych wycieczek do obiektów chronionych (rezerwatów i pomników przyrody) w celu prowadzenia obserwacji oraz sprawowania opieki nad florą i fauną. W tych naturalnych warunkach zostaną sprawdzone umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt za pomocą wypowiedzi ustnych. Zwiedzanie miejskiej oczyszczalni ścieków, a także schroniska dla zwierząt wpłynie na prawidłowe postawy ekologiczne. Wiele treści zrealizowanych zostanie poprzez bezpośrednie obserwacje i badania (stan czystości powietrza, wód, gleb). Bezpośrednie obserwacje ułatwiają uczniom poznanie środowiska oraz umożliwiają zrozumienie wielu zjawisk oraz związków zachodzących między poszczególnymi składnikami środowiska. Bezpośrednie dostrzeganie skutków ingerencji człowieka w środowisku wpływa na kształtowanie określonych postaw proekologicznych. W czasie zajęć terenowych do metod oceny osiągnięć ucznia powinny należeć: samodzielne planowanie i przeprowadzanie obserwacji, prawidłowe posługiwanie się przyrządami pomiarowymi oraz wnioskowanie na podstawie dokonanych obserwacji. Ważne jest również organizowanie akcji („Sprzątanie Świata”, sadzenie drzew, zbiórka baterii, karmy dla zwierząt, budowa karmników i budek lęgowych) oraz zachęcanie pozostałej społeczności szkolnej do uczestnictwa w nich. Ocenie będzie podlegało powodzenie akcji , sporządzenie sprawozdań. Inną formą pracy są spotkania z działaczami należącymi do organizacji ekologicznych. Przeprowadzone zostaną konkursy przyrodnicze, wystawy, przedstawienia, które są także formami sprawdzania umiejętności, postaw i wiadomości uczniów. Na zajęciach uczniowie samodzielnie wykonają albumy, plakaty oraz proste doświadczenia i eksperymenty. Obejmą opieką hodowle roślinne i zwierzęce, podczas których systematycznie i poprawnie zostaną wypełnione karty obserwacyjne. Powodzenie w realizacji przedstawionych celów zależy również od organizacji pracy i doświadczenia nauczyciela. 7. EWALUACJA Ewaluacja polegać będzie na obserwacji pracy uczniów, ich aktywności podczas zajęć, na których wprowadzone zostaną zasady programu. Ponadto zebrane zostaną opinie uczniów (rozmowy, ankiety) i innych nauczycieli przyrody. Zarówno badania osiąganej jakości, jak i analizę i weryfikację zgromadzonych informacji przeprowadzi autor programu. Rezultaty przedstawione zostaną na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Wyświetleń: 568
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |