Katalog Monika Gliniecka, 2015-02-10 Gdańsk Język polski, Scenariusze Świat jako komunikat. Scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy I LO, technikum.Cele lekcji: 1. Cele poznawcze: a) poznanie schematu aktu mowy, podstawowych składników modelowego aktu mowy: nadawca, odbiorca, komunikat, kod, kontakt, kontekst; b) poznanie definicji aktu mowy. 2. Cele kształcące: a) kształcenie umiejętności wyodrębniania składników aktu mowy; b) kształcenie umiejętności rozpoznawania intencji mówiącego i właściwej interpretacji; c) kształcenie umiejętności „korzystania” z wyobraźni; d) kształcenie twórczej postawy wobec rzeczywistości; e) kształcenie i doskonalenie różnych operacji umysłowych od postrzegania poprzez obserwowanie, porównywanie, analizowanie, wnioskowanie do uogólnienia; f) kształcenie umiejętności werbalizowania spostrzeżeń w formie kilkuzdaniowej wypowiedzi. 3. Cele wychowawcze: a) uświadomienie uczniowi, że komunikacja językowa jest elementem tworzenia więzi społecznych i kulturowych; b) wykształcenie sprawności językowej, czyli szybkiego, łatwego, funkcjonalnego i poprawnego zaspokajania swoich potrzeb komunikacyjnych przez mówienie i słuchanie, pisanie i czytanie. Metody, strategie i formy pracy ● metoda poszukująca ● strategia P, strategia O ● formy pracy: ćwiczenia analityczno-interpretacyjne. Tok lekcji Ogniwo wprowadzające 1. N: W jakim celu używamy języka? U: Aby się porozumieć z drugim człowiekiem, aby przekazać informacje, swoje myśli, uczucia. N: Każda sytuacja użycia języka po to, by porozumieć się z innym człowiekiem, to AKT MOWY. [zapis w zeszycie ucznia] 2. W modelowym akcie mowy jest zawsze obecnych 6 składników. Jakich? Do tego spróbujecie dojść sami. [zapis tematu lekcji] Ogniwo analityczne 1. [Podczas rozmowy nauczyciela z uczniami na tablicy (równolegle do rozmowy) powstaje schemat aktu mowy; uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę] N: Wyobraźcie sobie sytuację, w której Paweł mówi do Oli: Pada deszcz. Kto jest nadawcą wypowiedzi? U: Paweł. N: Do kogo Paweł kieruje te słowa? U: Do Oli, Ola jest odbiorcą. N: Co Paweł przekazuje Oli? Czym są słowa Pawła? U: Są one informacją, komunikatem. N: Komunikat czyli to, co powiedział lub napisał nadawca. N: Jak Paweł przekazuje tę informację? U: Paweł mówi, używa języka, znaków językowych. N: Jaki jest to język w tym przypadku? U: Jest to język polski. N: Czy Ola rozumie treść komunikatu? Dlaczego? U: Rozumie, bo zna język polski. N: Czyli Paweł i Ola mają jakiś wspólny system znaków, którym posługują się w porozumiewaniu się. Taki wspólny system znaków nazywamy kodem. N: Co robią Paweł i Ola? U: Rozmawiają, mówią. N: Czyli jaką drogą przekazywany jest ten komunikat? U: Drogą ustną. N: Drogę, którą przekazywany jest komunikat, nazywamy kontaktem (kanałem). N: Do czego odnosi się ten komunikat? U: Do pewnej rzeczywistości pozajęzykowej. Paweł mówi o tym, że pada deszcz. N: Ten składnik komunikacji nazywamy kontekstem. [schemat aktu mowy, jaki powinien znaleźć się w zeszytach uczniów] KONTEKST KOMUNIKAT NADAWCA ODBIORCA KONTAKT KOD Ogniwo syntetyczne N: Jaki może przyświecać Pawłowi cel, gdy wypowiada te słowa? U: Być może chce ostrzec Olę, aby nie wychodziła, bo pada. Chce, aby Ola wzięła parasol. N: Cel Pawła nazywamy intencją. N: Kiedy nastąpi porozumienie między Pawłem a Olą? U: Wtedy, kiedy Ola zinterpretuje otrzymaną informację w sposób zgodny z intencją Pawła. N: Wtedy też akt mowy będzie udany. Zadanie domowe Określ elementy aktu mowy w podanej sytuacji: Jacek napisał na kartce do Wacka: „Świeci mocne słońce.” Wyświetleń: 337
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |