Katalog

Monika Wójtowicz, 2015-02-05
warszawa

Język angielski, Scenariusze

Scenariusz turnieju jęz.angielskiego FAMILY FORTUNES dla kl.6 SP.

- n +

SCENARIUSZ TURNIEJU JĘZYKA ANGIELSKIEGO
FAMILY FORTUNES
DLA KLAS 6-YCH SP

Celem konkursu jest pogłębienie zainteresowania językiem angielskim, rozwijanie świadomości językowej, zbadanie poziomu wiedzy oraz utrwalenie i powtórzenie materiału językowego.
Czas przeprowadzenia konkursu to koniec roku szkolnego, kiedy w atmosferze zabawy można zaspokoić potrzebę rywalizacji klas.
Konkurs ma formę quizu podobnego do znanego teleturnieju Familiada. Uczestnicy otrzymują pytania i muszą trafić w odpowiedż najczęściej udzielaną przez ankietowanych wcześniej przed konkursem uczniów. Im częściej udzielana odpowiedż, tym więcej punktów. Np. What activities do you do while cooking? 1)wash-5 pt. 2)peel-4 pt. 3)chop-3 pt. 4)dress-2 pt. 5) mix- 1pt. Inne odpowiedzi nie są punktowane.
Wśród słownictwa pojawiają się tematy programowo omawiane na lekcjach. A w przypadku mojej szkoły są to również tematy związane z projektem ekologicznym realizowanym w ramach Comenius.
Materiały, rekwizyty
- kostka do gry
- nieprzezroczysta misa z numerkami (jest ich tyle, ile pytań)
- klepsydra lub timer 2-minutowy ( ew. gong sygnalizujący koniec czasu do namysłu)
- 3 stoliki
- tablica i marker do zapisywania wyników
- drobne nagrody np. słodkie batoniki dla reprezentacji klas ( 15 szt.) a dla zwycięzców dodatkowo coś extra np. angielskie readers'y ( 5 szt.)

Otoczenie - duża sala mieszcząca 3 klasy.
Ustawienie uczestników
- drużyny reprezentantów zajmują miejsce na scenie, każda przy swoim pulpicie, jako pierwszy stoi kapitan
- zespoły klasowe siadają po turecku jako publiczność
- na- dwoje sędziów liczących punkty siada przy stoliku z boku sceny
uczyciel lub uczeń prowadzący krąży po scenie z mikrofonem, odczytuje pytania i podaje mikrofon odpowiadającym.

Przebieg zabawy
1. Przywitanie.
2. Wyłonienie kolejności drużyn za pomocą kostki ( np. wynik 1 i 2 na kostce oznacza, że jako pierwsza odpowiada klasa A, wynik 3 i 4 - daje pierwszeństwo klasie B, 5 i 6 - klasie C).
3. Przedstawienie zasad gry.
Gra odbywa się w dwóch etapach.
Półfinał to 3 rundy, w których rywalizują ze sobą wszystkie klasy ; A i B, B i C, C i A wg losowej kolejności.. Zarówno w półfinale jak i w finale każda klasa odpowiada na 5 pytań. ( W sumie potrzebujemy 25 pytań.) Wyniki są na bieżąco sumowane przez sędziów i zapisywane w tabeli na tablicy.
Do finału przechodzą dwie klasy, które zdobyły najwięcej punktów. Ostatecznie zwycięży oczywiście ta klasa, która pokona przeciwnika na punkty.
Na każdym etapie gry pytania losuje kapitan drużyny. Pytania są odczytywane przez nauczyciela. Każdy członek reprezentacji ma czas na podanie swojej odpowiedzi, ale drużyna musi zmieścić się w limicie 2 minut.
Uwaga! Po dwóch odpowiedziach nie trafionych w klucz - drużyna konkurencyjna zaczyna się naradzać, a po trzech pytanie przechodzi na jej konto. Jeśli udzieli odpowiedzi punktowanej przez klucz, wtedy zgarnia wszystkie punkty zdobyte za to pytanie przez przeciwnika!
Jeśli danej drużynie nie uda się podać żadnej punktowanej odpowiedzi, a czas na to pozwala kapitan może zdecydować się na konsultację się ze swoją klasą, ale taki ,, telefon do przyjaciela'' kosztuje 2 punkty.
4. Rozstrzygnięcie turnieju, gratulacje, wręczenie nagród i podziękowania.
Ewaluacja
Dzieci uwielbiają tę zabawę! Turniej jest bardzo dynamiczny i towarzyszą mu ogromne emocje , dlatego ze względów organizacyjnych można podzielić go na 2 godziny lekcyjne.

Wtedy na pierwszej lekcji przeprowadzimy półfinały ( ta część wraz ze wstępem zajmuje ok. 40 min) a po przerwie na drugiej - finał.
Jeśli chcemy zmieścić się w ciągu jednej lekcji dobrze jest zmniejszyć liczbę pytań w półfinale - do czterech lub trzech. Podobnie w finale. Można też przeprowadzić spokojniejszy wariant dla 2 grup.
Sędziowie mogą przyznać dodatkową premię punktową( do 3 pt.) dla klasy najładniej kibicującej swojej drużynie, albo odwrotnie, ukarać odebraniem kilku punktów drużynie, jeśli jej kibice zachowują się zbyt głośno.
Dla wzmocnienia efektu integracyjnego możemy na dzień przed turniejem poprosić klasy, aby ubrały się wg. jednego kodu kolorystycznego, np. cała 6A na niebiesko, 6B na zielono itp. (Tym bardziej jeśli nie uczymy wszystkich klas, pomoże nam to w sprawach porządkowych i identyfikacji publiczności.)
Wariant dla dwóch grup ( klas lub chłopcy vs dziewczynki)! Ta wersja zabawy pozwala na większą aktywizację językowa dzieci. Przygotowując Family Fortunes możemy ułożenie pytań ,,zlecić" uczniom w ramach pracy domowej. Wtedy jedna grupa układa pytania dla drugiej i nie ma ryzyka przecieków. Ja zadając tę pracę dzieciom poprosiłam, aby pomysłów na pytania szukały w całym podręczniku kl. 6-ej (ambitni sięgnęli nawet do kl. 5 -ej). Moja rola ograniczyła sie do wyboru najciekawszych pytań i ich ew. doszlifowaniu.
Ostatnim etapem przygotowań było przeprowadzenie sondażu opinii publicznej. W czasie przerw uczniowie zadawali pytania swoim kolegom z klas 5,6 i 1-ej gimnazjum. Na każde pytanie odpowiedziało min. 20 respondentów i na podstawie ich odpowiedzi został przeze mnie ułożony klucz punktowy.
Życzę dobrej zabawy!!!
Oto nasze pytania wraz z kluczem.

1.What are the synonyms of the word BIG? l
large-5pt. huge-4pt. great-3pt. enormous-2pt. giant-1pt.
2.What are the most famous Polish people?
JPII -5 L. Wałęsa-4 M.Curie Skłodowska-3 F. Chopin-2 D.Tusk-1
3.How else you can say IT'S GREAT!

It's cool!-5 It's excellent!-4 It's brilliant!-3 It's awesome!-2 It's fantastic!-1
4. What are the most popular famous American people?
B.Obama-5 M.Monroe-4 E.Presley-3 S.Spielberg-2 Lady Gaga-1
5.What do people do when they get up in the morning?
eat breakfast-5 brush teeth-4 get dressed-3 go to bathroom-2 take shower-1
6.What are the most important British cities?
London-5 Edinburgh-4 Liverpool-3 Belfast-2 Cardiff-1
7.What do teenagers do in the evening?
watch tv-5 play computer games-4 do homework-3 sleep-2 have dinner-1
8. What are the most popular irregular verbs in English?
go-5 make-4 have-3 get-2 do-1
9.What are the most famous British writers?
Ch.Dickens-5 J.K Rowling-4 Tolkien-3 Shakespeare-2 C.S. Lewis-1
10.What are the most dangerous jobs?
firefighter-5 police officer-4 pilot-3 coal miner-2 war reporter-1
11.What are the excuses for not having your homework done?
My dog ate it-5 Left it on the bus-4 I forgot it-3 I was sick-2 I didn't know-1
12.What are the most popular free time activities?
sleeping-5 playing computer games-4 playing sports-3 shopping-2 meeting friends-1
13.How to protect natural environment?
sort the rubbish-5 close windows in winter-4 save electricity-3 take showers instead of baths-2 plant trees-1
14.What do you call parts of a plant in English?
fruit-5 flower-4 seeds-3 roots-2 leaves-1
15.What ingredients do you use to make a salad?
vegetables-5 vinegar-4 oil-3 salt-2 garlic-1
16.What activities do you do in the kitchen while cooking?
wash-5 peel-4 slice-3 chop-2 fry-1
17.What can you recycle?
plastic-5 glass-4 paper-3 metal-2 organic waste-1
18. What household jobs teenagers hate most?
making their bed-5 loading dishwasher-4 dusting-3 cleaning windows-2 throwing the rubish out-1
19.What can we buy at the newsagent's?
newspapers-5 bus tickets-4 matches-3 sweets-2 pens-1
20.What do people say to a shop assistant when they go shopping?
Hello!-5 Can you help me, please?-4 I'm looking for...-3 Where are the changing rooms?-2 What size is it?-1
21.What should you do when you have a cold?
go to bed-5 keep warm-4 stay home-3 take an aspirine-2 go to a doctor-1
22.What are the adverbs of time we use with Past Simple?
yesterday-5 last week-4 last year, month etc.-3 ...ago-2 in 1975,etc.-1
23.What animals are the most typical of Australia?
kangaroo-5 koala-4 wombat-3 platypus-2 dingo-1
24.When people think of England what jumps to mind?
Big Ben-5 LondonEye-4 The Queen-3 red bus-2 5 o'clock tea-1
25.What's the most favourite type of film for teenagers?
action film-5 adventure film-4 fantasy film-3 comedy-2 animated film-1

Opracowała Monika Wójtowicz
SP nr 28 w Warszawie
Wyświetleń: 414


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.