AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aneta Marczak, 2015-02-02
Wasilków

Zajęcia artystyczne, Scenariusze

Wakacyjny wyjazd. Scenariusz warsztatu arteterapeutycznego.

- n +

SCENARIUSZ WARSZTATU ARTETERAPEUTYCZNEGO

Temat: Wakacyjny wyjazd.

Cel główny: Nabywanie umiejętności pracy w grupie i rozwiązywania problemów.
Cele szczegółowe:
• Budowanie ciepłych, opartych na sympatii i zaufaniu relacji wśród członków grupy.
• Doskonalenie umiejętności konstruktywnej współpracy w zespole i dochodzenia do kompromisów.
• Zachęcanie do odważnego, otwartego wypowiadania się na forum grupy.
• Nawiązanie kontaktów wzrokowo-dotykowych między członkami grupy.
• Wymiana doświadczeń na temat ciekawych miejsc do spędzania letniego wypoczynku.
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Metody: elementy dramy(przynęta, stop-klatka, scenki improwizowane, rzeźba), projekt, zabawy relaksująco-rozluźniające.
Środki dydaktyczne: słomkowy kapelusz, pareo, szeroka spódnica, chłopięce szorty, 2-3 kolorowe podkoszulki, kostium kąpielowy, okulary przeciwsłoneczne, muszelki, bursztyn, piłka plażowa, kamyki, bilet do kina, tekst „Historia pogody”
Pomoce techniczne: pocztówki, płyta z muzyką relaksacyjną, arkusz papieru, markery, kredki świecowe, taśma klejąca, nożyczki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I. Działania na powitanie.
1. Skrzynia skarbów.
Materiały: słomkowy kapelusz, pareo, szeroka spódnica, chłopięce szorty, 2-3 kolorowe podkoszulki, kostium kąpielowy, okulary przeciwsłoneczne, muszelki, bursztyn, piłka plażowa, kamyki, bilet do kina,
Uczestnicy siadają w kręgu na podłodze. Prowadząca stawia pośrodku otwartą walizkę, w której są letnie ubrania i inne przedmioty kojarzące się z wakacjami. Zadaniem uczniów jest podejść do walizki, wybrać dowolne rzeczy i zaprezentować je na sobie lub wykonać w stosunku do nich jakiś gest w „stop-klatce”. Każdą prezentację obserwatorzy nagradzają brawami.

II. Część właściwa zajęć.


1. „Gdzie spędzamy wakacje?” – scenki improwizowane
Materiały: Pocztówki z różnych rejonów kraju: znad morza, z jezior, z gór, pocztówka przedstawiająca wieś lub zagrodę wiejską oraz duże miasto.
Prowadząca przygotowała kilka pocztówek przedstawiających różne miejsca w Polsce.
• Dzieli uczniów na 3 zespoły 4-osobowe. Przedstawiciel każdego zespołu losuje pocztówkę dla swojej grupy. Zadaniem każdej grupy jest zaprezentowanie w krótkiej scence improwizowanej, gdzie dzieci spędzają wakacje: w górach, na wsi, w lesie, w mieście itd.? w zależności od tego, jaką pocztówkę wylosowały. Pozostałe grupy odgadują, o jakie miejsce chodzi.
• Każda grupa rozpoczyna prezentację na klaśnięcie prowadzącej.
• Prowadząca, aby objaśnić prezentację, może zastosować dodatkowe klaśnięcie, czyli "stop-klatkę". Najpierw uprzedza uczniów, że zatrzyma ich prezentację w "stop-klatce", aby omówić lub wyjaśnić to, co prezentują. Kładąc rękę na ramieniu dowolnej osoby, zadaje jej pytania:
Kim jesteś?
Co teraz robisz?
Jak się czujesz w tej roli?
Dlaczego tak się zachowałeś?
• Po "stop-klatce" grupa kontynuuje prezentację, aż do jej zakończenia na kolejne klaśnięcie prowadzącej.
2. Projekt wspólnych wakacji.
Materiały: Duży arkusz papieru, markery, kredki świecowe, taśma klejąca, nożyczki.
Uczestnicy warsztatu mają zdecydować, gdzie chcieliby pojechać na wakacje. Wybierają kraj, region, miasto itp. oraz sposób, w jaki mają tam dotrzeć(samochodem, samolotem, pociągiem itp.). Decydują także ile wakacje będą kosztowały, gdzie się zatrzymają(hotel, motel, schronisko itp.), na jak długo wyjadą. Ustalają również, co będą tam robić(zwiedzać, opalać się na plaży, wędrować). Następnie dzieci tworzą na wielkim arkuszu papieru pracę przedstawiającą ich wspólne wakacje. Po zakończeniu pracy następuje jej omówienie.
3. „Wakacyjne pamiątki” – technika zbiorowa rzeźba.
W kilkuosobowych grupach uczestnicy ustalają, co mogli przywieźć jako pamiątkę z wakacji. Następnie ustawiają się w formie zbiorowej "rzeźby" i prezentują, co przywieźli z wakacji np.:
znad morza: muszelkę, statek,
znad jezior: żaglówkę, rybę,
z gór: owieczkę, ciupagę, itp.
• Grupy, które obserwują „rzeźby” starają się odgadnąć, co one przedstawiają.

III. Zakończenie zajęć.


Jestem Twoją pogodą – zabawa rozluźniająco-relaksacyjna. (5-7 min.)
Materiały: tekst „Historia pogody”, muzyka relaksacyjna.
W zabawie biorą udział pary. Prowadząca poleca by uczestnicy wyobrazili sobie, że są na wakacjach, budzą się rankiem na świeżym powietrzu i starają całym sobą poczuć otaczającą pogodę. Jeden z partnerów jest pogodą, drugi zamyka oczy. Prowadząca opowiada historię pogody, którą wszyscy partnerzy, odgrywający rolę pogody, muszą pokazać przy pomocy palców na twarzach i ciałach swoich niewidomych kolegów.
„Jest ranek. Pierwsze promienie słońca uderzają w moje ciało. Łagodny wiatr wieje mi w twarz, wiatr staje się coraz silniejszy, kołysze moim ciałem, ba, wstrząsa nim. Czuję pierwsze krople deszczu uderzające w moje ciało, uderzają coraz mocnej, deszcz spływa po mnie, woda przybiera u moich stóp, ochlapując je i moje nogi. Deszcz powoli ustaje, woda opada. Słońce znowu świeci, wiatr ogrzewa i wysusza moje ciało.” Następuje zamiana ról w parach. Zabawie towarzyszy muzyka relaksacyjna.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 492


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.