AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Kwaśny, 2015-02-02
Bielsko Biała

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

„Jak dbać o zdrowie”- zapoznanie ze zdrowym trybem życia, kształtowanie nawyków prozdrowotnych.

- n +

Konspekt z edukacji zdrowotnej
(Opracowała Anna Kwaśny – Przedszkole 44 Bielsko-Biała)

Temat zajęcia: „Jak dbać o zdrowie”- zapoznanie ze zdrowym trybem życia, kształtowanie nawyków prozdrowotnych.

Treści programowe:

- uświadamianie dzieciom konieczności spożywania potraw niezbędnych dla zdrowia w szczególności warzyw i owoców
- kształtowanie właściwych nawyków higienicznych
- uświadomienia dzieciom znaczenia świeżego powietrza dla zdrowia
- organizowanie różnorodnych zabaw słownych z zastosowaniem technik twórczego myślenia
- doskonalenie percepcji słuchowej

Cele edukacyjne:
- rozwijanie aktywnych postaw prozdrowotnych
- rozwijanie aktywnego i twórczego podejścia do problemów
- rozwijanie umiejętności sprawnego komunikowania się
- rozwijanie podejmowania właściwych decyzji i odpowiedzialności za nie
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole

Cele operacyjne (dziecko potrafi):
- uzasadnić konieczność dbania o zdrowie
- uzasadnić rolę owoców, warzyw, mleka, sera dla zdrowia
- wyjaśnić potrzebę aktywnego wypoczynku jako źródła zdrowia
- podejmuje próby twórczego myślenia i działania w różnorodnych zabawach
- zgodnie pracować w zespole

Metody pracy:
- słowna
-oglądowa
-praktyczna

Formy pracy:
- z całą grupą
- zespołowa
-indywidualna

Środki dydaktyczne:
- plansze tematyczne „Jak dbamy o zdrowie”, ilustracje
- zagadki : owoce, warzywa
-scenki sytuacyjne w postaci obrazków
-minki (buzia uśmiechnięta, buzia smutna)
-obrazki w postaci puzzli: przybory toaletowe
-wiersz B. Lewandowskiej: „Na zdrowie”
-jabłko
-parasol
-płyta CD z utworami: „Witaminki”, „Gimnastyczny blues”
-samodzielnie wykonane karty pracy

Przebieg zajęć:
1. Powitanie w kręgu: „Iskierka”- zabawa integrująca. Nauczycielka puszcza iskierkę poprzez uścisk dłoni mówiąc słowa: „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do mych rąk”. Dzieci poprzez uścisk dłoni kolegi stojącego obok puszczają „iskierkę” aż wróci do nauczycielki. Nauczycielka zakańcza zabawę mówiąc: „Płonę wielką przyjaźnią”.
2. „Na powitanie”- zaśpiewanie piosenki powitalnej.
3.Wprowadzenie do tematu poprzez zagadki słowne: warzywa i owoce

Niedaleko od drzewa pada,
każdy je z ochotą zjada.
Okrąglutkie i rumiane,
na słoneczku dojrzewane. (jabłko)

Ładnie pachnie żółta skórka,
kwaśny mają smak.
Zawierają witaminy,
każdy wie, że to… (cytryny)

Ma gruby brzuszek i ogonek mały.
Będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. (burak)

Dobra gotowana, dobra i surowa.
Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa.
Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk
I pociągniesz mocno – wnet z ziemi wyskoczy. (marchewka)


3. Przypomnienie sposobów dbania o zdrowie i zapobiegania chorobom (prawidłowe odżywianie, dbanie o higienę własnego ciała, ruch na świeżym powietrzu, prawidłowe ubieranie się w zależności od pogody, walka z zarazkami i bakteriami na podstawie plansz tematycznych.)
4. „ Czarodziejska koperta” – praca dzieci w zespołach. Zadaniem dzieci jest ułożenie obrazka z puzzli. Dzieci nazywają powstałe z puzzli przedmioty: przybory toaletowe. Uświadomienie dzieciom konieczności dbania również o swoje ciało poprzez codzienną higienę osobistą.
5. „Na zdrowie”- wysłuchanie wiersza czytanego przez nauczycielkę.

B. Lewandowska „ Na zdrowie”

Doktor rybka niech nam powie
Jak należy dbać o zdrowie!

Kto chce prosty być jak trzcina,
Gimnastyką dzień zaczyna!

Całe ciało myje co dzień
Pod prysznicem, w czystej wodzie.

Wie, że zęby białe czyste
Lubią szczotkę i dentystę!

Pije mleko, wie, że zdrowo
Chrupać marchew na surowo.

Kiedy kicha czysta chustka
Dobrze mu zasłania usta.

Chcesz, to zobacz, jak jeść jabłka
Na obrazku bez zarazków.

Rób tak samo, bo chcesz chyba”,
Tak zdrowy być jak ryba.
6.Krótkie omówienie wiersza. Wyjaśnienie zwrotu: „Zdrowy jak ryba” . Przytoczenie innych powiedzeń i haseł na temat zdrowia :
„W zdrowym ciele, zdrowy duch”, „Ruch to zdrowie”, „Kto się myje długo żyje”. Zwrócenie uwagi dzieci na ruch i gimnastykę, które zostały ujęte w wierszu jako elementy istotne dla zdrowia. Zaproszenie dzieci do gimnastyki.
7. Gimnastyka na wesoło: „Gimnastyczny blues”. Zabawa ruchowa podczas której dzieci postępują zgodnie z instrukcją podaną w piosence.
8. Podsumowanie wiadomości dzieci , uzupełnienie obrazków na tablicy o ten, który przedstawia ruch. Wyjaśnienie dzieciom w sposób obrazowy co to jest i jak działa : odporność. Nauczycielka przy pomocy parasola
wyjaśnia działanie odporności, która chroni przed wirusami i zarazkami, tak jak parasol chroni przed deszczem.
9.Zabawa utrwalająca wiadomości : Dzieci ustawione w kręgu przy piosence: „Witaminki” podają sobie jabłko. W momencie gdy muzyka zostanie zatrzymana, dziecko które aktualnie trzyma owoc losuje zagadkę obrazkową ( przedstawiającą pewien sposób spędzania wolnego czasu), którą musi przyporządkować do właściwego miejsca i zabawa toczy się dalej.

9. Wykonanie zadania w opracowanych przez nauczycielkę kartach pracy: Dzieci muszą przyporządkować ubranka właściwe do noszenia w odpowiedniej porze roku (wiosna, lato, jesień, zima).
10. Podziękowanie za udział w zajęciach, zachęcenie do dbania o zdrowie.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 780


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.