AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Pesta, 2015-02-02
Bartoszyce

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Świąteczne pierniczki ”- scenariusz zajęć otwrtych dla rodziców.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW
w roku szkolnym 2014/2015
Grupa: 4 latki
Nauczyciel: Danuta Pesta

TEMAT: „Świąteczne pierniczki ”- wspólne pieczenie i dekorowanie
CELE OGÓLNE:
- poznanie tradycji i zwyczajów świątecznych, - ukazanie piękna Świąt Bożego Narodzenia,
- próby samodzielnego wygniatania ciasta, wykrajanie i dekorowanie pierników
- rozbudzanie, budowanie więzi między dzieckiem a rodzicem w czasie wspólnego pieczenia pierników,
- wdrażanie do zachowania porządku podczas pieczenia pierników,
- pobudzanie wyobraźni i inwencji twórczej w czasie dekorowania pierników.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
- dziecko zna zwyczaje i tradycje Świąt Bożego Narodzenia,
- dziecko wymieni i nazwie produkty potrzebne do wypieku ciastek
- samodzielnie wygniata, wyciska i dekoruje pierniki,
- czerpie radość ze wspólnego pieczenia pierników z rodzicami.

METODY:
- słowna – rozmowa o zwyczajach i tradycjach Świąt Bożego Narodzenia,
- czynna – wygniatanie ciasta, wykrajanie i dekorowanie pierników.

FORMY:
- indywidualna
- zbiorowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- ilustracje, szarfy
- produkty do pieczenia pierników
- wałki
- deski
- foremki
- przepis obrazkowy dla każdej drużyny
- płyta CD z kolędami.
- fartuszki dla dzieci, czapki kucharskie dla rodziców.

PRZEBIEG ZAJĘCIA.
1. Powitanie:
„Puszczam iskierkę przyjaźni w krąg, niechaj wróci do mych rąk”.
2.Rozmowa przy tablicy z serią ilustracji na temat zwyczajów i tradycji Świąt Bożego Narodzenia.Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające różne tradycje świąt Bożego Narodzenia,opisują je,opowiadają o tradycjach w swoich domach. 3.Zabawa integracyjna : „Pieczemy ciasto”( Klanza)
•Bierzemy dużą miskę – skłon do przodu, gest obejmowania oboma rękami misy do ciasta.
•Wsypujemy cukier, wbijamy jajka i mieszamy – prawą ręką gest wsypywania cukru, klaśnięcie w dłonie rozdzielenie skorupki jajka, mieszanie obiema rękami, ruchy okrężne.
•Dodajemy roztopione masło, wsypujemy mąkę i mieszamy – gest wlewania i wsypywania oraz mieszania.
•Teraz wyrabiamy cisto i wałkujemy – obiema rękami gest wyrabiania ciasta i wałkowania.
•Wycinamy ciasteczka i wykładamy na blaszce – prawą ręką wycinamy kształty a następnie przekładamy do lewej ręki (blaszka).
•Wkładamy pierniczki do piekarnika – naśladowanie wsuwania blachy i zamykania piekarnika.
•Patrzymy przez szybkę jak rosną ciasteczka – pochylenie się do przodu z dłońmi zbliżonymi do czoła.
•Wąchamy jak pięknie pachną – wciąganie powietrza przez nos.
•I przełykamy ślinkę – połykanie śliny przy zamkniętych ustach.
•Słychać dzwonek piekarnika „dryń” i już możemy wyciągnąć ciasteczka z pieca – naśladowanie otwierania piekarnika i wyciągania blachy.
•Studzimy ciasteczka – dmuchanie.
•Nareszcie możemy spróbować czy się udały – gest wkładania ciasteczka do buzi i naśladowanie jedzenia przy zamkniętych ustach.
•Ciasteczka są pyszne więc zjadamy do ostatniego okruszka, oblizujemy wargi – dokładne oblizywanie wargi górnej i dolnej.
•I uśmiechamy się zadowoleni pokazując ząbki – szeroki uśmiech.
4.Zapoznanie dzieci z produktami potrzebnymi do przygotowania pierniczków. Dzieci wymienią i nazwą produkty potrzebne do wypieku ciastek. 5.Rozpoznawanie produktów za pomocą zmysłów: dotyku , węchu i smaku.
6. Przygotowanie się do robienia ciasta
Dzieci i rodzice myją ręce i zakładają fartuszki ochronne.( jeden rodzic zakłada fartuch maser szefa i czapkę. Dzieci wybierają kolory szarf ( tworzą się cztery zespoły. Każdy zespół podchodzi do stolika. Jeden stolik stoi na środku , a przy nim rodzic- masterchef. Masterchef – zagniata ciasto, dzieci mówią jakie produkty należy po kolei dodawać czytając z przepisu obrazkowego. Gdy ciasto zostanie zrobione , każda drużyna dostaje kawałek ciasta, wałkuje i wyciska foremkami ciastka. Rodzice układają ciastka na blaszki. Gdy ciastka są już gotowe wędrują do upieczenia.
7.Wspólne śpiewanie kolęd ( w oczekiwaniu na upieczone pierniki) 8. Dekorowanie gotowych pierników według własnych pomysłów 9. Poczęstunek
10 Ewaluacja zajęcia: tablica podzielona na dwie części, dzieci przyczepiają magnesem wesoła minkę , jak zajęcie podobało się i smutną minkę, jak zajęcie nie podobało się (dz. próbuje wyjaśnić dlaczego nie podobało się).


Opracowała i przeprowadziła:
mgr Danuta Pesta
Integracyjne Przedszkole Publiczne nr 4
w Bartoszycach


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1963


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.