Katalog Beata Marszałek, 2014-12-10 Wola Rzędzińska Fizyka, Konspekty Konspekt: Ciśnienie hydrostatyczne.KONSPEKT LEKCJI FIZYKI W II KLASIE GIMNAZJUM Temat: Ciśnienie hydrostatyczne. Cel ogólny: Przekonanie uczniów o istnieniu ciśnienia hydrostatycznego, poznanie wzoru na ciśnienie i wielkości od których zależy to ciśnienie. Cele operacyjne: UCZEŃ: Zna definicję ciśnienia i jego jednostki, Zna pojęcie ciśnienia atmosferycznego i wie od czego ono zależy, Potrafi zdefiniować ciśnienie hydrostatyczne, Potrafi wykorzystać wprowadzony wzór do rozwiązania prostych zadań i wyjaśnienia obserwowanych zjawisk, Opisuje praktyczne skutki występowania ciśnienia hydrostatycznego Posiada umiejętność wykorzystania poznanych wiadomości do rozwiązywania zadań problemowych, konkretnych przykładów z życia. Metody: Wykład, pogadanka, pokaz doświadczeń. Środki i materiały dydaktyczne: Butelka plastikowa po napojach z otworami, miska, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne. Etapy lekcji I.Wstęp Przypomnienie poznanych wcześniej wiadomości. n – zadaje pytania sprawdzające wiedzę u. u – odpowiadają na zadawane przez n pytania, n – ocenia wypowiedzi u. II.Faza przygotowawcza 1.Uświadomienie celów lekcji i podanie jej tematu. n – podaje temat lekcji, u – zapisują temat w zeszytach, n – zadaje pytanie: Znacie już definicję ciśnienia atmosferycznego, może sami potraficie mi podać definicję ciśnienia hydrostatycznego, proszę kto spróbuje? u – odpowiadają na pytanie: 2. Podanie definicji ciśnienia hydrostatycznego. Ciśnienie hydrostatyczne jak sama nazwa wskazuje jest to nacisk mas wody na ciała fizyczne znajdujące się pod nią na pewnej głębokości. n – ocenia prawidłowość udzielonej odpowiedzi i dyktuje definicję do zeszytu, u – zapisują definicję, III.Faza realizacji 1.Postawienie problemu. n – stawia problem do rozwiązania: Od czego zależy ciśnienie hydrostatyczne? 2. Pokaz doświadczeń n – przygotowaną wcześniej plastikową butelkę z otworami napełnia z pomocą ucznia wodą u – obserwują doświadczenie, udzielają odpowiedzi na zadawane pytania i wyciągają wnioski u – zapisują wniosek do zeszytu 3. Wprowadzenie wzoru na ciśnienie hydrostatyczne oraz jednostki n – tłumaczy wzór na ciśnienie hydrostatyczne wraz z jednostką 4. Zadanie z wykorzystaniem poznanego wzoru n – podaje zadanie umożliwiające obliczenie ciśnienie hydrostatycznego Zad.1.Do szklanki o wysokości 15cm nalano wodę o gęstości 1000 kg/m3. Oblicz ciśnienie wody na dnie szklanki. Przyjmij wartość przyspieszenia ziemskiego 10 m/s2. u – rozwiązują zadania na przygotowanych karteczkach, n – kontroluje prawidłowość wykonania zadania IV.Faza podsumowująca 1.Podsumowanie lekcji. n – przedstawia sytuacje praktycznych skutków występowania ciśnienia hydrostatycznego u – odpowiadają na pytania podsumowujące, 2.Zadanie pracy domowej. n – rozdaje pracę domową. Najgłębsze miejsca w oceanach to tzw. rowy. Odszukaj na mapie świata, który rów oceaniczny ma największą głębokość. Odczytaj tę głębokość i oblicz ciśnienie hydrostatyczne panujące na dnie tego rowu. Opracowała mgr Beata Marszałek Wyświetleń: 848
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |