AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Adamczewska-Pająk, 2014-12-10
Łódź

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Agresja, jej przyczyny, skutki i sposoby zwalczania.

- n +

Konspekt lekcji wychowawczej w kl. ……………..

Wychowawca klasy – ………………………………….

Temat: Agresja, jej przyczyny, skutki i sposoby zwalczania.

Cele główne:
1. Identyfikacja zjawiska agresji, jej przyczyn i skutków
2. Kształtowanie postaw pożądanych społecznie

Cele operacyjne:
Uczeń:
- przyporządkowuje zachowania do grupy zachowań agresywnych i nieagresywnych
- definiuje pojęcie agresji
- wymienia źródła agresji
- wymienia przyczyny zachowań agresywnych
- wciela się w rolę zachowań agresywnych
- dokonuje podziału agresji na fizyczną i psychiczną
- wskazuje na alternatywne do agresji sposoby rozładowania złości

Metody pracy:
- pogadanka
- drama
- burza mózgów
- przyporządkowywanie
- uzupełnianie
- dyskusja

Formy pracy:
- w parach
- w grupie
- zespołowa
- indywidualna

Pomoce dydaktyczne:
- tablica
- karty pracy z przykładami różnych zachowań
- karty pracy ze zdaniami do uzupełnienia
- karty pracy z wierszem do uzupełnienia

Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel sprawdza listę obecności.
2. Nauczyciel podaje temat lekcji i cele.
3. Każda para uczniów losuje kartkę z opisem zachowania. Uczniowie czytają swoje opisy i przyporządkowują opisane zachowania do agresywnych i nieagresywnych. Dopuszcza się dyskusję.
• Janek zbił siostrę , bo mu przeszkadzała oglądać mecz.
• Zosia powtórzyła plotki o Hani swojej koleżance
• Wojtek złamał swoją rakietę tenisową, gdy przegrał mecz z Jurkiem.
• Monika na treningu karate rzuciła Roberta na matę.
• Pielęgniarka zrobiła zastrzyk dziecku, które krzyczało i wyrywało się.
• Kuba niechcący popchnął kolegę , który jechał na rowerze.
• Michał zaniósł chorego psa do weterynarza, aby ten go uśpił.
• Tomek krzyczał głośno ze złości, gdy nikt go nie słyszał.
• Dawid kopał psa sąsiada.
• Ania wyjęła z plecaka pamiętnik Kasi i śmiejąc się głośno czytała go w obecności kolegów.
• Andrzej powiedział do brata „Ty idioto”.
• Adam zepchnął Tomka ze schodów.
• Ola popłakała się z bezsilności.

4. Uczniowie uzupełniają definicję agresji. (Agresja to działanie umyślne, którego celem jest ............... .)
5. Uczniowie wymieniają źródła i przyczyny agresji.
6. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa losuje kartkę z opisem scenki do odegrania. Po 5 minutach przygotowań uczniowie prezentują scenki.
• Chłopcy potrzebują pieniędzy na piwo. Spotykają młodszego kolegę, popychają go i kopią. Za chwilę odchodzą bogatsi o 20 zł.
• Kaśka z I f jest obdarzona przez naturę piegami i krzywym nosem. Na przerwie Kaśka spotyka dwie koleżanki, wita się z nimi i odchodzi. Koleżanki wyśmiewają jej wygląd.
• Tomek i Marcin nie lubią matematyki. Tomek namawia kolegę do zepsucia zamka. Marcin nie jest przekonany do tego pomysłu. Tomek stosuje szantaż mówiąc, że jeśli mu nie pomoże, to nie jest jego kolegą.
• Grupa chłopców nudzi się i postanawia powyrzucać śmieci z okolicznych koszy i zdemolować przystanek.
• Ania przynosi na lekcję ulubioną książkę Małgosi. Małgosia chce pożyczyć książkę, ale Ania jej odmawia. W czasie przerwy Małgosia kradnie książkę.

7. Odnosząc się do odegranych scenek nauczyciel pyta jakie dwa rodzaje agresji można wyodrębnić. Uczniowie podają przykłady.
8. Nauczyciel pyta jak rozładować złość ,aby nie przerodziła się w agresję. W razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów.
9. Każda grupa uczniów otrzymuje kartki do uzupełnienia: Zamiast reagować agresją, gdy jestem zły ................ . Gdy mnie ktoś zrani ..................... . Gdy się boję ........................ . Gdy inni śmieją się ze mnie .................. . Gdy mnie ktoś atakuje ............... .

10. Każdy uczeń otrzymuje do uzupełnienia wiersz będący kwintesencją lekcji. Wybrani uczniowie po 5 minutach prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel zbiera wszystkie wiersze, by odnieść się do nich na następnej lekcji i dokonać wyboru do gazetki ściennej.
Agresja jest ...................... .
Złość ........................ .
Okrutne .......................... .
Czasem nawet ......................
Ogarnia ................................
Nie szukajmy zemsty
Szukajmy ..........................
11.Nauczyciel podsumowuje lekcję i pracę uczniów, wręcza na ręce przewodniczącej zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Materiały do lekcji

• Janek zbił siostrę , bo mu przeszkadzała oglądać mecz.
• Zosia powtórzyła plotki o Hani swojej koleżance.
• Wojtek złamał swoją rakietę tenisową, gdy przegrał mecz z Jurkiem.
• Monika na treningu karate rzuciła Roberta na matę.
• Pielęgniarka zrobiła zastrzyk dziecku, które krzyczało i wyrywało się.
• Kuba niechcący popchnął kolegę , który jechał na rowerze.
• Michał zaniósł chorego psa do weterynarza, aby ten go uśpił.
• Tomek krzyczał głośno ze złości, gdy nikt go nie słyszał.
• Dawid kopał psa sąsiada.
• Ania wyjęła z plecaka pamiętnik Kasi i śmiejąc się głośno czytała go w obecności kolegów.
• Andrzej powiedział do brata „Ty idioto”.
• Adam zepchnął Tomka ze schodów.
• Ola popłakała się z bezsilności.
• Chłopcy potrzebują pieniędzy na piwo. Spotykają młodszego kolegę, popychają go i kopią. Za chwilę odchodzą bogatsi o 20 zł.
• Kaśka z I f jest obdarzona przez naturę piegami i krzywym nosem. Na przerwie Kaśka spotyka dwie koleżanki, wita się z nimi i odchodzi. Koleżanki wyśmiewają jej wygląd.
• Tomek i Marcin nie lubią matematyki. Tomek namawia kolegę do zepsucia zamka. Marcin nie jest przekonany do tego pomysłu. Tomek stosuje szantaż mówiąc, że jeśli mu nie pomoże, to nie jest jego kolegą.
• Grupa chłopców nudzi się i postanawia powyrzucać śmieci z okolicznych koszy i zdemolować przystanek.
• Ania przynosi na lekcję ulubioną książkę Małgosi. Małgosia chce pożyczyć książkę, ale Ania jej odmawia. W czasie przerwy Małgosia kradnie książkę.

Zamiast reagować agresją , gdy jestem zły ................ .
Gdy mnie ktoś zrani ..................... .
Gdy się boję ........................ .
Gdy inni śmieją się ze mnie................... .
Gdy mnie ktoś atakuje .................... .



Agresja jest ............................................. .
Złość .................................................... .
Okrutne .................................................. .
Czasem nawet ............................................. .
Ogarnia .................................................. .
Nie szukajmy zemsty.
Szukajmy ................................................. .

Zaświadczenie dla klasy ………………
o ukończeniu szkolenia na temat :
„Agresja, jej przyczyny, skutki i sposoby zwalczania”
zorganizowanego przez wychowawcę klasy.

Zespół dostrzega zjawisko agresji, wie gdzie tkwią jej źródła i potrafi się jej przeciwstawić.


Gratulacje. Jesteście kreatywni i otwarci na wiedzę. Jestem z was dumna.

Wychowawca – …………………………………………………………

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 994


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.