Katalog

Wiesława Stolarczyk-Kos, 2014-11-24
Bielsko-Biała

Język polski, Scenariusze

Scenariusze A. Onichimowska "Duch starej kamienicy"

- n +

Scenariusz 1.

Temat: Czy rozumiem, co czytam?(lekcja wprowadzająca do omawiania lektury Anny Onichimowskiej „Duch starej kamienicy”)
Czas realizacji: 45 minut
Cel główny: Uczeń potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.
Cele szczegółowe:
uczeń-
*potrafi czytać ze zrozumieniem
*potrafi wymienić bohaterów utworu, określić temat i miejsce akcji
*uczy się selekcji informacji
Metody i techniki:
*rozmowa dydaktyczna
*praca z tekstem
Formy pracy:
*praca z całą klasą
*praca indywidualna
*praca w parach
Materiały i środki dydaktyczne:
*tekst książki”, A. Onichimowska,Duch starej kamienicy
*karty pracy nr 1,2,3,4
Przebieg zajęć:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od swobodnej rozmowy na temat przeczytanej książki. W czasie rozmowy uczniowie starają się odpowiedzieć między innymi na pytania : Kim są bohaterowie książki? Jak się nazywają, gdzie mieszkają, z kim się przyjaźnią ? Powinni też zwrócić uwagę na problematykę książki- jaka jest rola ducha Maćka zamieszkującego starą kamienicę, jakie jest jego zachowanie w stosunku do mieszkańców tego budynku, o czym duch Maciek najbardziej marzy, itp.
Po tej części zajęć nauczyciel zachęca uczniów do udziału w Klasowym konkursie. Proponuje rozwiązanie zadania z Karty pracy nr 1 na czas. Nagradza plusami troje uczniów, którzy najszybciej i oczywiście poprawnie rozwiążą zadanie. To ćwiczenie oraz kolejne, określone w kartach pracy zadania, służą przede wszystkim sprawdzeniu uczniów ze znajomości treści lektury.
Następnie uczący proponuje indywidualne rozwiązanie zadania z Karty pracy nr 2. Wybrany uczeń czyta głośno odpowiedzi. Inni słuchając potwierdzają odpowiedzi poprawne lub zgłaszają uwagi. Po tej części zajęć proponuje pracę w parach -Karta pracy nr 3. Po rozwiązaniu zadania wybrana para uczniów czyta poprawne odpowiedzi na forum klasy.
Zajęcia kończymy podziałem uczniów na grupy, np. dziewczyny i chłopcy. Nauczyciel proponuje im wykonanie w grupach ćwiczenia z Karty pracy nr 4. Nagradza plusami grupę, która jako pierwsza poprawnie rozwiąże zadanie. Oczytaniem poprawnych odpowiedzi z karty pracy nr 3 i ewentualna dyskusją na temat odpowiedzi błędnych kończymy lekcję.




KARTA PRACY NR 1

CO NIE PASUJE?
Wśród postaci fantastycznych i rzeczywistych znaleźli się bohaterowie, którzy nie pochodzą z tej lektury. Wyszukaj ich i wpisz w puste pola.


postaci fantastyczne
postaci rzeczywiste
duch Maciek, sroka Wiesława, bóbr, kot Prot IV, wróżka, mysz, mrówki, pies Filuś, smok, kot Fryderyk, duch Kalasanty, rodzice ducha Maćka
dozorczyni Guzdralska, król, pani Kowalska, czarodziej, Agata z rodzicami, strażak, pisarz, doktor Bioderko, bliźniaki- Marek i Jarek, pan Karolek, mały Piotruś, Mikołaj
Nie pasują:
1.
2.
3.
Nie pasują:
1.
2.
3.

KARTA PRACY NR 2

PRAWDA czy FAŁSZ?

Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe (P), a które fałszywe (F).

L.p.
Zdanie
P/F
1
Duch Maciek przestał rosnąć w wieku pięciu lat.

2
Maciek mieszka na strychu bez rodziców.

3
Sroka Wiesława strzelała z procy guzikami.

4
Kot, Prot IV zjadł srokę Wiesławę.

5
Sroka ukradła biżuterię dozorczyni Guzdralskiej.

6
Pani Kowalska była właścicielka psa Filusia.

7
Mała Agata z rodzicami mieszkają nad panią Kowalską.

8
Duch Maciek zjadł u pani Guzdralskiej słoiczek malinowego dżemu i kawałek szarlotki.

9
W słoiku z powidłami zamieszkały gąsienice.

10
Duch Maciek przyczepił bałwankowi marchewkowy nos.

11
Doktor Bioderko miał długą, siwa brodę.

12
Pan Karolek był malarzem.

13
Pan Karolek pomagał wnosić meble doktorowi.

14
Pan doktor miał dwóch synów- bliźniaków.

15
Doktor Bioderko miał fortepian.

16
Sroka Wiesława zrobiła na drutach czerwony kubrak dla ducha.

17
Duch maciek odwiedził szkołę razem z bliźniakami.

18
Sroka spotyka nieznajomego staruszka Mikołaja przy śmietniku.

19
Niemowlaki i zwierzęta widzą duchy.

20
Małemu Piotrusiowi podobała się bajka ducha.

21
Duch Maciek ujawnił się Agacie i bliźniakom.

22
Tylko mama odwiedziła ducha Maćka.

23
Rodzicom ducha udało się wystraszyć mrówki.

24
Pani Guzdralska zatkała komin kamienicy pościelą.

25
Duch Maciek znalazł sposób na wyprowadzenie mrówek z kamienicy.

26
Agata i bliźniaki podarowali duchowi tort urodzinowy.



KARTA PRACY NR 3

KTO? CO? I DO KOGO POWIEDZIAŁ?

KTO?
CO POWIEDZIAŁ?
DO KOGO?
......................
„To okropnie smutno nie obchodzić urodzin, a my nie chcemy, żeby ci było smutno”.
.........................
......................
„Chodzi o to, żeby je stąd wystraszyć, rozumiecie, wystraszyć na dobre”.
.........................
.......................
„Trzeba cię teraz ogolić na łyso, nie ma rady. Przecież nie możesz chodzić z czymś takim na głowie”.
..........................
.......................
„Ale uprzedzałem cię, że ja już jestem na emeryturze i...”.
.........................
........................
„Gdzie masz kubrak?”
..........................
........................
„Fortepian, mój fortepian. Zanieście chociaż mój fortepian”!
..........................
........................
„Jest nas tu dziewięćdziesiąt tysięcy czterysta osiemdziesiąt pięć”!
.........................
........................
„Niech już tak pani nie rozpacza. Wszystko się znajdzie, na pewno”.
.........................



KARTA PRACY NR 4
Połącz przedmiot z jego właścicielem.

PRZEDMIOT
DO KOGO NALEŻAŁ?
proca
duch Maciek
dwa pierścionki i bransoletka
doktor Bioderko
słoik malinowego dżemu
duch Maciek
pluszowy fotel
Mikołaj
patyk
sroka Wiesława
fortepian
Jarek
różowa parasolka w zielone koguty
mama bliźniaków
czerwony kubrak
pani Kowalska
kraciasta kurtka
pani Guzdralska
trąbka
duch Maciek
syrop
duch Maciek
kapelusz ze słomy
mrówka




Scenariusz 2.
Temat: Razem z mrówkami w fabryce cukierków- lekcja kreatywności i twórczego myślenia
Czas realizacji: 45 minut
Cel główny:Uczeń rozwija wyobraźnię i kreatywne myślenie. Utrwala wiadomości związane z redagowaniem listu.
Cele szczegółowe:
uczeń:
*rozróżnia znaczenie dosłowne i przenośne słów
*wymienia części składowe listu
*potrafi zredagować list twórczy
*uczy się samooceny i oceny innych
Metody i techniki:
*metoda problemowa
*metoda gry skojarzeniowej
*metoda kuli śniegowej
Formy pracy:
*indywidualne
*zbiorowe
*w parze
Materiały i środki dydaktyczne:
*tekst przewodni
*karty pracy nr 8 i 9
Bibliografia:
*Bortnowski S., Scenariusze półwariackie, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2002.
*Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2005
*Jas M., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Scenariusze lekcji z wykorzystaniem metod akyuwizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.

Przebieg zajęć:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję czytając fragment książki opisujący wędrówkę mrówek do fabryki cukierków (rozdział pt. „Faraon i fabryka cukierków”). Następnie uczniowie- wykorzystując swoją wyobraźnię- wypowiadają się swobodnie na temat fabryki -co tam się znajduje, jak jest wyposażona, co produkuje, kto tam pracuje, itp. Po zakończonej dyskusji przystępują do rozwiązania ćwiczenia- Karta pracy nr 8. Następnie uczniowie na forum klasy prezentują swoje prace. Czytają kolejno- metoda śniegowej kuli- wymyślone przez siebie rozwiązania. Głosują indywidualnie i wybierają najciekawsze pomysły.
Po tej części lekcji uczniowie razem z nauczycielem przypominają o podstawowych elementach listu nieoficjalnego (miejscowość, data, nagłówek, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, pozdrowienie,podpis). Indywidualnie lub w parze starają się zredagować list- Karta pracy nr 9. Odczytaniem wybranych listów nauczyciel kończy lekcję. Zabiera listy do oceny. Kolejną lekcję rozpoczyna od ich omówienia.





KARTA PRACY NR 8

POMYŚL, WYMYŚL, ZAPISZ.

W fabryce cukierków.

Wyobraź sobie, że jesteś mrówką, która trafiła do fabryki cukierków razem z innymi mrówkami. Poznałaś/-eś tam wiele słodkich smakołyków. Uzupełnij tabelę wykorzystując własną wiedzę o słodyczach i wyobraźnię.


Nazwa słodyczy
Wygląd słodyczy- kolor, kształt, wielkość
Jak się zachowują w czasie jedzenia?
bąbelkowa przyjemność w galaretce


wybuchowy baton


płonąca czekolada


krzyczące czekoladki


uśmiechnięte pączki


tańczące bezy


gadatliwe krówki


smutne zozole


glutki koszmarki


Teraz wymyśl własne nazwy słodyczy wykorzystując ich kształt oraz właściwości.
..............................................
drobne, kolorowe cukierki, należy je zjeść od razu po rozwinięciu papierka
gdy dotkniesz cukierka ręką, podskakuje wysoko w górę
...............................................
kwadratowe, przezroczyste cukierki z zatopioną w środku muchą wykonaną z czarnej lukrecji
w buzi kręcą się w kółko i łaskoczą język
.................................................
okrągłe, zielone pastylki
po przyciśnięciu językiem do podniebienia zaczynają łagodnie mruczeć
..................................................
kakaowe ciasteczka z białymi, lukrowanymi kokardkami
uśmiechają się ślicznie, gdy weźmiesz je do ręki



KARTA PRACY NR 9

Teraz, jako mrówka, napisz list do ducha Maćka z fabryki cukierków


....................................................
(miejscowość, data)

.........................................
( nagłówek)


(wstęp)..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
(rozwinięcie).........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
(zakończenie) ................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


.......................................
(podpis)


scenariusze opracowała mgr Wiesława Stolarczyk- Kos
Wyświetleń: 6412


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.