Katalog

Anna Brych, 2014-11-24
Chorzów

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Zabawy badawcze z wykorzystaniem soli - konspekt dla 5 - 6 latków

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘC dla 5 – 6 latków

Temat: Zabawy badawcze z wykorzystaniem soli.

Autor: Anna Brych

Cele operacyjne:
dziecko
- rozwiązuje zagadkę
- poznaje właściwości fizyczne soli; jej wygląd ( kolor, fakturę, twardość) i wypowiada się na ich temat (po zbadaniu kryształów wzrokiem - obserwacja przez lupę, dotykiem i językiem
- bada rozpuszczalność soli w wodzie
- wykonuje doświadczenie

Pomoce: zagadka, woreczki, kryształki - bryłki soli, mapa skarbu, słoiczki, mocno ciepła woda, lupy, kosmata włóczka, patyczki, sól.

Przebieg zajęcia:
1. Dzieci zgromadzone na dywanie. Rozwiązują zagadkę:
Wydobywa się ją z ziemi, lecz kupuje w sklepie.
Gdy jej dodasz do potrawy, to smakuje lepiej.
W Wieliczce się wszędzie z nią spotkasz
i w morzu też jest - rozpuszczona.
Nie kwaśna, nie gorzka, nie słodka,
no, jakże nazywa się ona? (sól)

lub

Choć podobna jest do cukru,
inaczej smakuje.
Mama często jej używa,
gdy obiad gotuje. (sól)

Chętne dziecko udziela odpowiedzi „na ucho” nauczycielowi. Jeśli nauczyciel potwierdzi prawidłową odpowiedź, powtarza ją głośno innym dzieciom.

2. Zabawa „Ciepło, zimno”.
Wybrane dzieci, kolejno kierowane słownie przez nauczycielkę, odszukują ukryte w sali woreczki z małymi kryształami – bryłkami soli.

lub (w zależności od umiejętności i upodobań dzieci)

Zabawa „Gdzie jest skarb?”.
Nauczycielka przekazuje dzieciom mapę (schemat sali) z zaznaczonym punktem startowym oraz przebiegiem drogi, na której zaznaczone są miejsca ukrycia skarbu w sali. Nauczycielka wyjaśnia symbole umieszczone na mapie. Dzieci odczytują mapę samodzielnie lub z pomocą nauczycielki i odnajdują skarb (ukryte w różnych miejscach woreczki z kryształkami soli).

3. Badanie kryształków soli.
Dzieci przy stolikach oglądają kryształki soli z wykorzystaniem lupy, badają je dotykiem, poznają ich smak. Podejmują próby określania ich koloru, faktury, twardości, smaku.

4. „Solne rzeźby” - zabawa z elementem dramy.
Dzieci dobierają się w pary (jedno dziecko to rzeźbiarz, a drugie bryła soli). Rzeźbiarz w dowolny sposób modeluje rzeźbę. Wszyscy rzeźbiarze, wraz z nauczycielką podziwiają powstałe rzeźby. Następuje zamiana ról.

5. „Tworzymy kryształy” - otrzymywanie soli ze słonej wody.
Dzieci, pojedynczo lub w parach, otrzymują słoik z mocno ciepłą wodą. Samodzielnie wsypują sól do wody i mieszają sprawdzając czy się rozpuści. Dosypują soli tak długo, aż się rozpuszcza. Po przygotowaniu roztworu nasyconego, zawieszają patyczki z kosmatą wełna na słoiku, zanurzają wełnę w słonej wodzie i umieszczają słoiki na parapecie, najlepiej nad kaloryferem. Po paru dniach będą obserwować tworzące się na nitkach kryształki soli powstające pod wpływem odparowywania
wody.
Wyświetleń: 1768


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.