Katalog Izabela Szymaniec, 2014-10-08 Toszek Ekonomia, Scenariusze "Bilans różnic i bilans ruchu" - scenariusz z rachunkowości.Przedmiot Rachunkowość przedsiębiorstw Typ szkoły Technikum Ekonomiczne Zawód Technik ekonomista Klasa IV Czas trwania jednostki lekcyjnej 2 x 45 min Temat: Bilans różnic i bilans ruchu Cele lekcji • uczeń powinien znać: – zasady sporządzania bilansu różnic – zasady sporządzania bilansu ruchu • uczeń powinien umieć: – konstruować bilans różnic – konstruować bilans ruchu – określić sytuację przedsiębiorstwa na podstawie uzyskanych wyników • uczeń powinien być przekonany: – o konieczności stosowania zasad rachunkowości przy sporządzaniu bilansu różnic i bilansu ruchu – że sporządzenie i analizowanie bilansu różnic i ruchu kształci jego umiejętności analizy konkretnej sytuacji i trafnego wyciągania wniosków – że wytrwałość w rozwiązywaniu zadań sprzyja osiąganiu sukcesów – że zdobyte wiadomości i umiejętności może wykorzystać w przyszłości Forma organizacji lekcji Wykład, praca indywidualna – ćwiczenia dotyczące sporządzania bilansu różnic i bilansu ruchu oraz analizowanie danych z nich wynikających Środki dydaktyczne • zbiór zadań do rachunkowości cz. II: L. Jakubiszyn, T. Krzyżanowska, B. Piotrowska • zeszyty przedmiotowe • bilans • tablica i kreda Plan lekcji 1. Rozpoczęcie lekcji 2. Sprawdzenie wiadomości z lekcji poprzednich 3. Wprowadzenie do zajęć, podanie tematu i uświadomienie uczniom celu lekcji 4. Praca nad nowym materiałem 5. Omówienie ćwiczenia 6. Praca indywidualna – ćwiczenia dotyczące sporządzania bilansu różnic i bilansu ruchu 7. Podsumowanie 8. Zadanie pracy domowej Przebieg lekcji Ad. 1. Rozpoczęcie lekcji • sprawdzenie obecności Ad. 2. Sprawdzenie wiadomości z lekcji poprzednich • sprawdzenie wiadomości z poprzednich lekcji - indywidualna odpowiedź ustna wybranego ucznia Ad. 3. Wprowadzenie do zajęć, podanie tematu i uświadomienie uczniom celu lekcji • nawiązanie do poprzednich lekcji i realizowanych treści • podanie i zapisanie tematu w zeszytach • zapoznanie uczniów z celem lekcji Ad. 4. Praca nad nowym materiałem • omówienie tematu lekcji Bilans różnic sporządza się porównując stan aktywów i pasywów za dwa okresy ujęte w bilansie. Odchylenia ustalone po stronie aktywów powinny być równe odchyleniom po stronie pasywów. Na podstawie informacji wynikających z bilansu różnic można stwierdzić, że nastąpiło zwiększenie bądź zmniejszenie majątku przedsiębiorstwa i źródeł ich pochodzenia w porównywanych okresach. Bilans ruchu to zestawienie wykorzystania środków pieniężnych i ich pochodzenia. Wykorzystanie środków pieniężnych powoduje wzrost aktywów i zmniejszenie pasywów. Natomiast źródłem pochodzenia środków pieniężnych jest zmniejszenie aktywów i wzrost pasywów. Na podstawie danych zawartych w bilansie ruchu można określić kierunki wykorzystania środków na zwiększenie majątku. Ad. 5. Omówienie ćwiczenia Ad. 6. Praca indywidualna – ćwiczenia dotyczące sporządzania bilansu różnic i bilansu ruchu • praca indywidualna uczniów • sprawdzenie wykonanej pracy oraz analiza uzyskanych wyników poprzez dyskusję wszystkich uczniów • omówienie ewentualnych błędów i ich wyjaśnienie Ad. 7. Podsumowanie • określenie celu sporządzania bilansu różnic oraz bilansu ruchu • zwrócenie uwagi na potrzebę kształtowania umiejętności analizowania konkretnych sytuacji Ad. 8. Zadanie pracy domowej Praca domowa – „Na podstawie danych uzyskanych z wykonanej części zadania sporządź informację dodatkową" Wyświetleń: 1365
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |