Katalog

Ewa Kowalówka
Historia, Konspekty

Realizacja standardów wymagań egzaminacyjnych w temacie lekcji: Powstanie kościuszkowskie

- n +

I. Główne I obszar: Czytanie i odbiór tekstów kultury

Uczeń:
1. czyta teksty kultury w tym źródła historyczne;
  • Tekst przysięgi Tadeusza Kościuszki
    2. interpretuje teksty kultury, uwzględniając intencje nadawcy, odróżnia fakty od opinii.
  • "Relacja posła pruskiego o wybuchu powstania", Tekst przysięgi T. Kościuszki
    3. wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury, w szczególności w tekstach popularnonaukowych, mapach, tabelach...
  • "Tadeusz Kościuszko - zakres biografii",
  • mapa powstania,
  • mapa rozbiorów,
  • podręcznik.
    4. dostrzega w odczytywanych tekstach środki wyrazu i określa ich funkcje - dostrzega środki wyrazu typowe dla dzieł sztuki plastycznej;
  • "Przysięga Tadeusza Kościuszki" - obraz Michała Stachowicza,
  • "Panorama Racławicka" - Jana Styki i Wojciecha Kossaka.
    5. odnajduje i interpretuje związki przyczynowo - skutkowe w rozwoju cywilizacyjnym Polski i świata - odnajduje i interpretuje związki przyczynowo - skutkowe w polityce, gospodarce, kulturze i życiu społecznym;
  • rozumie przyczyny wybuchu Powstania kościuszkowskiego i jego skutki,
  • wskazuje przyczyny upadku Rzeczypospolitej,
  • przyczyny, motywy i skutki udziału chłopów w powstaniu,
    6.dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji tekstów kultury: historyczny, biograficzny, plastyczny, regionalny i wypowiada się na ich temat oraz wyjaśnia zależności między różnymi rodzajami tekstów kultury (plastyką, muzyką, literaturą);
  • dostrzega związek wydarzeń historycznych z twórczością plastyczną - wykorzystane w lekcji reprodukcje obrazów, obejrzane obrazy, pamiątki związane z powstaniem w Muzeum Miasta Krakowa "Krzysztofory" i w Muzeum Narodowym w Sukiennicach w czasie wycieczki przedmiotowej,
  • dostrzega związki historii Polski z historią regionalną -np. przysięga T. Kościuszki na Rynku Głównym w Krakowie - złożenie kwiatów na miejscu przysięgi na dwa dni przed rocznicą (wycieczka), Kopiec Kościuszki, pomnik na Wawelu, grobowiec na Wawelu itp.
  • kojarzy związki historyczne z twórczością literacką np. "Pan Tadeusz" A. Mickiewicza itp.
  • i muzyczną np. "Krakowiak Kościuszki", "Marsz Kościuszki" itp.
    7. dostrzega wartości wpisane w teksty kultury;
  • T. Kościuszko jako bohater narodowy, wzór patriotyzmu i odwagi, uczciwości, skromności, umiłowania wolności oraz sprawiedliwości,
  • odpowiedzialność uczestników powstania za losy ojczyzny,

    II obszar: Tworzenie własnego tekstu

    Uczeń:
    1. buduje wypowiedzi poprawne pod względem językowym i stylistycznym...
  • opisuje obrazy, opowiada o przebiegu powstania, przedstawia biografię Kościuszki itp.
    2. posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów humanistycznych...
  • pojęcia: powstanie, insurekcja, uniwersał
    3. analizuje, porównuje, porządkuje i systematyzuje informacje zawarte w tekstach kultury...
  • praca z wykorzystanymi w lekcji tekstami kultury
    Do powyższego opracowania dołączam scenariusz lekcji przeprowadzonej w klasie drugiej gimnazjum.

    Opracowanie: mgr Ewa Kowalówka

  • Wyświetleń: 2058


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.