Katalog Tomasz Gęsina, 2014-10-08 Mszana Język polski, Konspekty Muzyka ukryta na kartach papieru – artykuł prasowy o Konkursie ChopinowskimKonspekt języka polskiego – lekcja literacka dla klasy VI Hasła programowe: artykuł prasowy, streszczenie, list. Temat lekcji: Muzyka ukryta na kartach papieru – artykuł prasowy o Konkursie Chopinowskim. Cele poznawcze. Uczeń: poznaje, co to jest artykuł prasowy i z czego się składa; poznaje fragment artykułu Młode szaty muzyki Jacka Marczyńskiego, zawarty w podręczniku; poznaje krótką historię Konkursu Chopinowskiego; poznaje znaczenie takich wyrazów obcych, jak: wylansować, ranga, innowacje, jury, ex aequo. Cele kształcące. Uczeń potrafi: wskazać cechy gatunkowe artykułu prasowego; streścić przeczytany artykuł; potrafi odszukać w słowniku wyrazów obcych znaczenie wcześniej wymienionych wyrazów; napisać list nieoficjalny oraz krótki artykuł prasowy (osoby chętne). Cele wychowawcze. Uczeń: dostrzega wpływ muzyki Fryderyka Chopina na ukształtowanie się polskiej, jak i zagranicznej sceny muzycznej; Metody dydaktyczne (wg M. Nagajowej): podająca; poszukująca; zajęć praktycznych; oglądowa. Środki dydaktyczne: Derlukiewicz Marlena, "«Słowa na start!» Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy szóstej szkoły podstawowej", Gdańsk 2007; Okarmus Jacek, Tytula Magdalena, "Słownik wyrazów obcych", Warszawa 2008; laptop; kartka z ilustracjami, na których znajdują się polscy zwycięzcy Konkursu Chopinowskiego; wydruki komputerowe, zawierające znaczenia omawianych wyrazów obcych. Formy pracy: zbiorowa; jednostkowa. Bibliografia merytoryczna: Derlukiewicz Marlena, "«Słowa na start!» Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy szóstej szkoły podstawowej", Gdańsk 2007; Okarmus Jacek, Tytula Magdalena, "Słownik wyrazów obcych", Warszawa 2008. Bibliografia metodyczna: Nagajowa Maria, "ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli", Warszawa 1990. PRZEBIEG LEKCJI I Ogniwo wstępne Czynności organizacyjne: przywitanie klasy; sprawdzenie obecności. Stworzenie sytuacji motywacyjno– problemowej (nawiązanie do tematu lekcji): jakie czytacie gazety? Jakiego rodzaju znajdują się w nich artykuły? (Przykładowe odpowiedzi uczniów: tak/nie czytamy; artykuły dotyczące muzyki, polityki, sportu, filmu itp.); jeżeli nie rozumiecie jakiegoś wyrazu w artykule, gdzie wówczas sięgacie, aby zrozumieć znaczenie danego słowa? (Przykładowe odpowiedzi: możemy zapytać kogoś z rodziny, zajrzeć do słownika). Zapisanie tematu lekcji na tablicy: Muzyka ukryta na kartach papieru – artykuł prasowy o Konkursie Chopinowskim. II Ogniwo centralne: nauczyciel, wykorzystując fragment artykułu Młode szaty muzyki Jacka Marczyńskiego, wyjaśnia uczniom z jakich elementów składowych składa się artykuł prasowy. (Tytuł – napis wyjaśniający treść tekstu; dział – wydzielona część publikacji poświęcona określonym zagadnieniom; imię i nazwisko lub pseudonim autora); nauczyciel podaje uczniom do zeszytu krótką notatkę, co to jest artykuł prasowy. (Artykuł prasowy – wypowiedź publicystyczna na aktualne w danym momencie tematy polityczne, społeczne, kulturalne itp., która powinna charakteryzować się przejrzystą kompozycją i logicznym uporządkowaniem. Artykuł posiada tytuł, znajduje się w określonym dziale gazety oraz opatrzony jest imieniem i nazwiskiem, czasem pseudonimem autora); przeczytanie fragmentu artykułu Młode szaty muzyki Jacka Marczyńskiego; nauczyciel pyta się uczniów czym wyróżnia się Konkurs Chopinowski spośród innych konkursów muzycznych? (Przykładowe odpowiedzi uczniów: najpierw trzeba przejść przez eliminacje; jest to najważniejsza impreza pianistyczna; posiada wyjątkowy charakter; wypromował wielu znaczących artystów); co wg nich oznacza tytuł artykułu? (Przykładowa odpowiedzi: Muzyka Chopina, pochodząca z poprzedniego wieku, jest grana przez młodych, utalentowanych pianistów itp.); uczniowie zapisują w zeszycie streszczenie przeczytanego artykułu – 5 zdań. (Przykładowa odpowiedź: artykuł autorstwa Jacka Marczyńskiego dotyczy Konkursu Chopinowskiego. To niezwykłe wydarzenie, które po raz pierwszy odbyło się w 1927 roku, cieszy się ogromną popularnością. Konkurs posiada wyjątkowy charakter, gdyż jako jedyny na świecie poświęcony jest twórczości jednego muzyka. W tym roku dokonano kilku zmian w regulaminie, co jeszcze bardziej podniesie poziom muzycznej imprezy. Autor ma nadzieję, iż na scenie, tak jak za dawnych lat, znowu zagrają utalentowani muzycy); uczniowie wyjaśniają znaczenie słów: wylansować, ranga, innowacje, jury, ex aequo. W razie potrzeby korzystają ze słownika wyrazów obcych. Następnie nauczyciel rozdaje im wydruki komputerowe, zawierające znaczenie wcześniej podanych słów. Następnie uczniowie zapisują zdania z tymi wyrazami na kartach rozdanych im przez nauczyciela (karty zostają wklejone do zeszytu); jeden z uczniów odczytuje z podręcznika informację o polskich zwycięzcach Konkursu Chopinowskiego; nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające polskich zwycięzców Konkursu Chopinowskiego oraz krótkie nagranie z koncertu Rafała Blechacza. III Ogniwo końcowe: podsumowanie wiadomości zebranych na lekcji – nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące omówionego tematu, np. z czego składa się artykuł prasowy? Co oznaczają wyrazy: wylansować, ranga, innowacje, jury, ex aequo?; zadanie pracy domowej uczniom: 1. wyobraź sobie, że jesteś słuchaczem konkursu pianistycznego. Napisz list do kolegi/koleżanki, w którym opowiesz o emocjach towarzyszących Ci podczas koncertu (obowiązkowe); 2. napisz krótki artykuł prasowy na dowolny temat, zachowując jego podstawowe elementy (tytuł, dział, autor artykułu, przejrzysta kompozycja). Dla chętnych. Wyświetleń: 493
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |