Katalog

Marta Klause, 2014-09-15
Chludowo

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zajęć: Piłka z jajka? Takie cuda? Zobaczymy, czy się uda!

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ
EDUKACJA SPOŁECZNO-PRZYRODNICZA
1.Temat zajęć: Piłka z jajka? Takie cuda? Zobaczymy, czy się uda!
2.Klasa: II SP
3.Liczba uczniów: 25
4.Metody:
-rozmowa kierowana
-burza mózgów
-praktycznego działania
5.Formy:
-grupowa
-zbiorowa
6.Środki:
- krótka historyjka wprowadzająca w temat
-ilustracje 25 jajek w 5 kolorach (do podziału na 5 grup)
-przygotowane wcześniej jajko w occie (jajko, ocet, słoik)
-5 jajek ugotowanych
-5 jajek surowych
- 10 pojemników
-woda
-sól
-5 łyżeczek do zamieszania
-flamastry
-duży arkusz papieru
7.Cele ogólne:
-rozbudzenie zainteresowań światem przyrody
-wykonanie eksperymentów chemicznych i fizycznych
-wyciąganie wniosków z eksperymentów
-rozwijanie umiejętności pracy w grupie
8.Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
- Przeprowadzać proste eksperymenty
- Współpracować w grupie
- Twórczo rozwiązywać problemy
- Wyciągać wnioski z dyskusji
- Zapisać notatkę na podany temat
- Sprawdzić poprawność zapisanej notatki
- Uważnie słuchać innych.

PRZEBIEG ZAJĘĆ
1)Pewien chłopiec o imieniu Krzyś pomagał rodzicom w sprzedaży jajek. Bardzo dużo pracował, aż pewnego dnia wpadł na pomysł, żeby pobawić się jajkami. Chciał użyć jajka jako piłki. Zastanawiał się czy jajko będzie na tyle wytrzymałe, żeby nie rozbiło się podczas rzucania. Czy będzie można zakręcić jajkiem tak jak prawdziwą piłką? Czy jajko tak jak piłka będzie pływało po powierzchni wody, czy utonie? Pomóżmy Krzysiowi znaleźć odpowiedzi na te pytania. Piłka z jajka? Takie cuda? Zobaczymy, czy się uda!

2) Podział na grupy, dzieci losują ilustracje jajek w różnych kolorach, te same kolory tworzą jedną grupę.

3) Czy po rzuceniu jajko rozbije się?
Wspólna obserwacja, co dzieje się z surowym jajkiem, które zostanie rzucone z wysokości.
Co można zrobić, żeby było bardziej wytrzymałe na rzucanie?
Każda z grup otrzymuje jajko, które wcześniej było zamoczone w occie i zwykłe jajko surowe – porównywanie, czym różnią się, co mogło stać się z jajkiem, że jest miękkie, sprawdzenie, co dzieje się z miękkim jajkiem po rzuceniu z wysokości.
(Eksperyment: jajko w occie)

4) Czy można jajkiem zakręcić tak samo jak piłką?
Każda grupa otrzymuje po 2 jajka (ugotowane- oznaczone czerwoną kreską i surowe- oznaczone niebieską kreską).
Zadaniem każdej grupy jest zakręcenie na blacie stołu każdym z otrzymanych jajek i zaobserwowanie różnic.
Próba wysunięcia hipotez odnośnie tego, dlaczego jedno jajko kręci się szybko i długo, a drugie wolno i krótko.
Które jajko bardziej nadawałoby się na piłkę?
Pytanie: Rozbita skorupkę trudno byłoby posklejać w idealną całość, a czy można sprawdzić, czy jajko jest ugotowane bez rozbijania skorupki?
(Eksperyment: kręcenie jajkiem surowym i ugotowanym)

5) Czy jajko utrzymuje się na wodzie tak jak piłka?
Co można zrobić, żeby jajko zaczęło utrzymywać się na wodzie?
Eksperyment: włożenie jajka do solanki.
Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego jajko utrzymuje się na solance a opada na dno w wodzie?
(Eksperyment: jajko w solance)

6) Podsumowanie:
Zapisanie notatki w zeszycie odnośnie wysuniętych wniosków.
Wspólne stworzenie plakatu z wnioskami z przeprowadzonych eksperymentów.
Powieszenie plakatu w sali.
Wyświetleń: 633


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.