Katalog

Krystyna Mroczek, 2014-09-12
Narol

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego Krystyny Mroczek nauczyciela przyrody ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego

- n +

Sprawozdanie z realizacji planu
rozwoju zawodowego
Krystyny Mroczek
nauczyciela przyrody
ubiegającego się o stopień zawodowy
nauczyciela mianowanego
/termin stażu 01.09.2008 – 31.05.2011/





Imię i nazwisko: Krystyna Mroczek
Stopień awansu nadany z mocy prawa: nauczyciel kontraktowy
Posiadane kwalifikacje: wyższe studia magisterskie w zakresie nauczania początkowego, podyplomowe studia w zakresie przyrody
Pełniona funkcja, nauczany przedmiot: nauczyciel przyrody, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciel wychowawca
Miejsce odbywania stażu: Szkoła Podstawowa w Łówczy
Imię i nazwisko opiekuna stażu: Małgorzata Witko


Działając na podstawie:
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego przez nauczycieli na podstawie art. 9g ust. 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, z późniejszymi zmianami),
podjęłam działania mające na celu podniesienie swoich kwalifikacji zawodowych ze szczególnym uwzględnieniem, wynikających z treści ww. rozporządzenia, umiejętności.


§ 7 ust. 2 pkt. 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań,
a także oceniania skuteczności
i dokonywania zmian w tych działaniach


Podstawą wykonania jakiegokolwiek zadania jest wcześniejsze dokładne zaplanowanie jego realizacji oparte na dogłębnej analizie sytuacji.
W związku z tym, mój staż rozpoczęłam od dokonania wstępnej analizy posiadanej wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykonywania pracy pedagogicznej. Pozwoliło mi to na zdefiniowanie moich mocnych i słabych stron jako nauczyciela i pedagoga.
Kolejnym krokiem było poznanie procedur awansu zawodowego. Szczegółowa analiza aktów prawnych z nią związanych umożliwiła mi prawidłowe opracowanie dokumentów niezbędnych do realizacji ścieżki kariery zawodowej oraz wdrożenie procedury awansu.
Po przeprowadzeniu analizy przepisów prawa oświatowego regulującego system awansu opracowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły Podstawowej w Łówczy. Następnie przystąpiłam do jego realizacji. Jednym z pierwszych zadań było stworzenie kontraktu z opiekunem stażu określającego jasne i czytelne zasady współdziałania.
Realizacja współpracy z opiekunem stażu odbywała się poprzez wzajemne obserwacje lekcji, spotkania i konsultacje, co miało wpływ na doskonalenie mojego warsztatu pracy oraz umiejętności analizowania i dokumentowania własnych działań. Rady i sugestie opiekuna dotyczyły przede wszystkim mocnych i słabych stron moich lekcji (te ostatnie starałam się eliminować) oraz wychowawczej roli każdego nauczyciela.
Współpraca ułatwiła mi planowanie oraz realizację własnych zajęć ,
a zaobserwowane metody i sposoby prowadzenia lekcji z pewnością wpłynęły na podniesienie ich jakości.
Do doskonalenia warsztatu i metod pracy pedagogicznej przyczyniły się uwagi, spostrzeżenia poczynione przez Dyrektora Szkoły w czasie obserwacji prowadzonych przeze mnie zajęć. Prowadziłam również otwarte zajęcia przyrody dla wszystkich członków Rady Pedagogicznej licząc na cenne wskazówki w dalszej pracy.
Co roku planowałam moją pracę dydaktyczną i wychowawczą, a we wcześniej zaplanowanych działaniach dokonywałam modyfikacji i korekt. Samodzielnie opracowałam plany wynikowe w nauczaniu korzystając z kilku różnych źródeł. Biorąc pod uwagę poczynione przeze mnie obserwacje wprowadzałam w obrębie tych planów zmiany.
Bazując na własnych doświadczeniach stworzyłam Przedmiotowe Ocenianie z nauczanych przedmiotów . Na bieżąco dokonuję w nim korekt dostosowując wymagania do potrzeb zarówno uczniów zdolnych jak i tych z problemami w nauce.
W czasie trwania stażu analizowałam programy nauczania w oparciu o merytoryczne jego wartości i starałam się dokonać właściwego wyboru. Swój warsztat pracy starałam się także wzbogać poprzez systematyczne poszerzanie zestawu metod nauczania zwłaszcza o metody aktywizujące .
Opracowałam również zbiór testów do każdego podręcznika, z którego uczę. Staram się, by były one dostosowane do indywidualnej charakterystyki klas, w których je przeprowadzam. W związku z tym co roku dokonuję w nich modyfikacji kładąc nacisk na poszczególne umiejętności zależnie od możliwości i umiejętności klasy.
Opracowałam pomoce dydaktyczne: testy, sprawdziany, ćwiczenia, plansze. wzbogaciłam bazę materiałów dydaktycznych o kilkadziesiąt pozycji książkowych (podręczniki , zbiory testów, albumy, książki o roślinach i zwierzętach, parkach narodowych, ekologii, ochronie środowiska, krainach geograficznych, podręczniki do biologii, atlasy anatomiczne, atlasy przyrodnicze, zbiory map, ćwiczenia, ), kasety audio i wideo, płyty CD i DVD, prezentacje multimedialne, płyty do zajęć z przyrody w klasach IV- VI.
Zgromadziłam też zestaw pomocy, podręczników, ćwiczeń i lektur przydatny w pracy z uczniami młodszymi w etapie edukacji wczesnoszkolnej.
W swojej pracy dobierałam różnorodne metody i narzędzia w procesie sprawdzania i oceniania. Modyfikowałam warsztat pracy w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych uczniów . Starałam się poznać potrzeby edukacyjne każdego ucznia, bądź to przez samodzielną obserwację, bądź analizowanie opinii z Poradni Pedagogicznej, rozmowy z rodzicami i innymi nauczycielami.
Pracując z dwoma uczniami z upośledzeniem lekkim opracowałam plany pracy, Przedmiotowego Oceniania indywidualnie dla każdego z nich uwzględniając możliwości tych uczniów ich predyspozycje, specyfikę pracy .
W okresie trwania stażu brałam udział we wszystkich pracach Rady Pedagogicznej, zgodnie z harmonogramem posiedzeń , uczestniczyłam we wszystkich zebraniach i szkoleniach j (także w roli protokolanta) . Prowadziłam na bieżąco dokumentację szkolną ; dzienniki lekcyjne, ścieżki edukacyjne, dzienniki pozalekcyjne, teczkę wychowawcy. Przez kilka lat prowadziłam kronikę szkolną.
Uczestniczyłam w pracach zespołów ewaluacyjnych przeprowadzając ewaluacje wewnętrzne , analizując ich wyniki i wykorzystywałam je w późniejszej pracy.
• „ Czy uczniowie są zaangażowani w zajęcia pozalekcyjne organizowane przez szkołę „– (maj- czerwiec 2010 r.)
• „Czy oferta edukacyjna szkoły skierowana do uczniów umożliwia pełną realizacje podstawy programowej?” (październik 2010r. – kwiecień 2011r. )
• „Czy w szkole analizuje się wyniki sprawdzianu i wdraża się wnioski
z tych analiz” ( wrzesień 2010 r. – maj 2011r. )
Ponadto, w miarę możliwości starałam się poszerzać wiedzę i umiejętności w procesie wewnątrzszkolnego i pozaszkolnego doskonalenia. W związku z tym uczestniczyłam w:
• Kursie „ Rozwiązywanie konfliktów i problemów wychowawczych”
zorganizowany przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli „ SOF- OKLES” ( 18- 19 październik 2008 r.)
• Kursie „ Awans zawodowy nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego” zorganizowany przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli „ PRO- FUTURO” ( 26.09. 2009 r. )
• Szkoleniu „ Metody aktywizujące w nauczaniu” M. Pawelec ( 09.12. 2009 r. )
• Konferencji „ Dzieci z zaburzeniami zdrowia psychicznego. Jak je rozumieć i jak im pomagać?” , organizatorem był Europejski Instytut „ Socrates Scola” Sp. Z o. o. ( 10 maj 2010 r. )
• Szkoleniu- instruktażu w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie udzielania pierwszej pomocy zorganizowane przez A. F. P. H. MIŚ w Jarosławiu ( 31.05. 2010 r.)
• Szkoleniu „ Wykorzystanie technik komputerowych w procesie oceniania ucznia szkoły podstawowej” Wydawnictwo „ Librus”
( 28.04. 2010 r. )
• Kursie „ Wykorzystanie Internetu w dydaktyce . Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela” zorganizowany przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli „ PRO- FUTURO” ( 06. 11. 2010 r.)
• Szkoleniu „ Narkotyki i dopalacze w szkole z perspektywy bycia funkcjonariuszem publicznym. Sposoby skutecznego przeciwdziałania narkomanii wśród uczniów na tle Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich i Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii” organizowane przez Studio Profilaktyki Społecznej ( 27.09. 2010 r. )
• Kursie „ Kierownik wycieczki szkolnej” Ośrodek Rozwoju Edukacji „ Edukator” ( 30.09- 11.10 2010 r.)
• Szkoleniu „ Dzieci z zaburzeniami zachowania w szkole- jak przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się dysfunkcji” PCEN Rzeszów ( listopad 2010 r. )
• Szkoleniu „ Ewaluacja wewnętrzna” J. Grechuta (15.11.2010r).
• Zajęciach warsztatowych „ Nadpobudliwość psychoruchowa – jak sobie z nią radzić w szkole i w domu” PPP Lubaczów
( 13.12. 2010 r. )
• Kursie e- learningowym „ Psychologiczne aspekty wspierania rozwoju uczniów” Akademia Profesjonalnego Nauczyciela
( 23 .09. 2010- 10. 03. 2011 r. )
• Seminarium dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
( 08. 03. 2011 r. )
• Szkoleniu „ Ewaluacja wewnętrzna” ( 10.05. 2011 r. )
Opisane powyżej kursy, szkolenia i warsztaty pozwoliły mi na:
- zapoznanie się z różnorodnymi metodami i technikami, które pomagają mi w efektywniejszym uczeniu, a przede wszystkim w ciekawszym prowadzeniu zajęć, na których dzieci się nie nudzą;
- kształtowanie zdolności i zainteresowań uczniów oraz wspomaganie ich rozwoju intelektualnego i emocjonalnego;
- zwrócenie uwagi na różne problemy, z którymi mogę się spotkać w swojej pracy dydaktycznej i wychowawczej i jednocześnie zapoznały mnie z metodami, jakie mogę zastosować w walce z nimi;
- doskonalenie mojego warsztatu pracy, poprzez poznawanie różnych ciekawych opracowań i nowości, które pojawiają się na rynku;
- diagnozowanie różnych problemów, które spotykają moich wychowanków;
- spotkanie z innymi nauczycielami, z którymi mogę wymieniać się doświadczeniami, które są tak ważne w pracy nauczyciela, bowiem zawsze wnoszą coś nowego;
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, ułatwiającej proces dydaktyczny.
Korzystając z wiadomości i umiejętności zdobytych na kursie w Akademii Profesjonalnego Nauczyciela postanowiłam podzielić się swoją wiedzą
z Radą Pedagogiczną przeprowadzając szkolenie „ Psychologiczne aspekty autorytetu nauczyciela” ( 14. 04. 2011 r. )
Uważam, że poprzez rozwój umiejętności pedagogicznych i doskonalenie mojego warsztatu pracy wpływam na rozwój moich wychowanków, a tym samym w znacznym stopniu przyczyniam się do wyższej jakości pracy mojej szkoły.
Wszystkie moje działania były na bieżąco oceniane pod względem efektywności. Odbywało się to podczas rozmów z opiekunem stażu dyrektorem szkoły oraz członkami grona pedagogicznego. Na podstawie dokonanej samooceny systematycznie wprowadzałam zmiany w moim warsztacie pracy polegające na zastosowaniu różnorodnych metod, ale i coraz bardziej zróżnicowanych pomocy dydaktycznych. Biorąc pod uwagę obserwacje swoich postępów, wprowadzałam zmiany w realizowanych planach, scenariuszach zajęć oraz modyfikowałam kryteria oceny. W trakcie modyfikacji korzystałam z literatury pedagogicznej, psychologicznej, metodycznej i przedmiotowej.


§ 7 ust. 2 pkt. 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego
oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.


W szkole na bieżąco monitoruję indywidualne potrzeby uczniów i na miarę własnych umiejętności staram się indywidualizować formę przekazu informacji tak, by uzyskać jak najlepsze efekty w obrębie danej klasy czy ucznia.
Posiadam i na bieżąco aktualizuję wykaz uczniów objętych pomocą Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lubaczowie stosując się do jej zaleceń. Indywidualizacja ta odnosi się zarówno do formy przekazywania jak i sprawdzania wiedzy.
Praca z dziećmi stanowi nie lada wyzwanie dla pedagoga. Nie zawsze kłopoty z nauką wynikają z braku możliwości umysłowych dzieci, a problemy wychowawcze z nieznajomości i nieposzanowania zasad współżycia społecznego. Każdy człowiek jest indywidualnością i do każdego musimy starać się dotrzeć. Dlatego też pełniąc funkcję wychowawcy klasowego, przede wszystkim starałam się poznać swoich wychowanków, ich potrzeby i zainteresowania, środowisko rodzinne, panujące w nim zwyczaje. Czyniłam to poprzez analizę ankiet wypełnianych przez uczniów oraz ich rodziców, ale także, a może nawet przede wszystkim poprzez rozmowy ze swoimi wychowankami i ich opiekunami, oraz nauczycielami, którzy z nimi pracują. Mając tę wiedzę mogłam stworzyć plan pracy wychowawczej dla klasy uwzględniający potrzeby rozwojowe uczniów. Realizowałam zadania nauczyciela - wychowawcy starając się na bieżąco rozpoznawać i rozwiązywać problemy uczniów. Realizację tego zadania opierałam na systematycznej współpracy z rodzicami i innymi nauczycielami. Prowadziłam zebrania z rodzicami, wykazując inicjatywę w kwestii wzajemnych kontaktów, co w wielu wypadkach okazało się nader skutecznym środkiem wychowawczym. Starałam się poznać sytuację rodzinną moich wychowanków, co ułatwiło mi zrozumienie ich potrzeb i możliwości oraz dało wiedzę komu i jaka pomoc jest potrzebna. Przeprowadziłam pedagogizacje rodziców” Nagrody i kary w wychowaniu” wykorzystując informacje zdobyte na szkoleniu „Rozwiązywanie konfliktów i problemów wychowawczych”.
Pracowałam nad integracją zespołu klasowego starając się wykształcić wśród młodzieży postawę proekologiczną i prozdrowotną. Starałam się jak najbardziej zaangażować młodzież w życie szkoły poprzez przygotowanie i uczestnictwo w uroczystościach klasowych, szkolnych, środowiskowych w projektach edukacyjnych.
W okresie trwania stażu pełniłam funkcję opiekuna Samorządu Uczniowskiego. Zostałam wybrana przez uczniów szkoły poprzez głosowanie co świadczyć może o tym iż jestem dla nich osobą godną zaufania. To pozwoliło mi na pełniejszy wgląd w życie szkolne uczniów, angażowanie ich w poszczególne projekty, poznanie ich potrzeb problemów.
Aby zintegrować uczniów szkoły organizowałam - zabawy i dyskoteki dla dzieci (min. zabawę andrzejkową, choinkową i dyskoteki) , ogniska, podchody. Prowadziłam sklepik szkolny a pieniążki były przeznaczane na zakup nagród, na konkursy, wycieczki , organizację ognisk.
Swoje zamiłowania do przyrody wpajam moim uczniom przy każdej nadarzającej się okazji. Nawet zajęcia organizowane przez samorząd Uczniowski powiązane były z poznawaniem przyrody i lokalnej historii. Organizowałam wycieczki po Łówczy i okolicach- corocznie do Śniłowki, oglądanie pomników przyrody, szukanie śladów historii ( ruiny dworku, stary cmentarz, cerkiew, pomnik, krzyże i figurki).
Jako nauczyciel przyrody corocznie byłam odpowiedzialna za realizację projektu edukacyjnego „Dzień Ziemi”. Obchody tego święta były przeprowadzane bardzo uroczyście. Rozpoczynały się od sprzątania przyszkolnego terenu. Następnie uczniowie prezentowali program artystyczny. W trakcie uroczystości przygotowywałam konkursy między-klasowe z wiedzy ekologicznej, przyrodniczej w różnorakiej formie.
Wykorzystywałam zagadki, mapy, plansze, przedmioty codziennego użytku.
Zwieńczeniem dnia było sadzenie drzew i krzewów na szkolnym terenie wraz z zaproszonymi gośćmi.
Zawsze we wrześniu każdego roku brałam aktywny udział wraz z wszystkimi uczniami i nauczycielami naszej szkoły w akcji „ Sprzątanie Świata”. Zawsze w czasie zajęć starałam się wcześniej przybliżyć idee i sens tej akcji oraz zapoznać z corocznym hasłem i jego przesłaniem.
W czasie trwania stażu brałam udział w realizacji projektu "Bogactwo Przyrodnicze Gminy Narol i Podkarpacia" realizowanego w terminie od 20 maja do 30 listopada 2009 r. Projekt miał na celu integrowanie całej szkolnej społeczności , wzrost świadomości ekologicznej uczniów
i rozwijanie aktywnych postaw wobec przyrody i jej ochrony oraz uwrażliwienie na piękno przyrody poprzez bezpośredni z nią kontakt.
W związku z projektem organizowałam konkurs wiedzy ekologicznej
i współorganizowałam konkurs plastyczny pod hasłem "Moja Gmina - Moja Ziemia - Mój Świat". Uczestniczyłam jako opiekun w wycieczkach na ścieżki dydaktyczne znajdujące się w naszej gminie, do arboretum w Nadleśnictwie Narol, Szkółki Leśnej w Łówczy, Bolestraszyc, Sanoka. W związku z tym projektem zorganizowałam konkurs wiedzy na temat ścieżki przyrodniczo- dydaktycznej „ Kobyle Jezioro”. Nagrody zakupiłam z pieniędzy zarobionych w sklepiku szkolnym.
Kolejny projekt w którym brałam aktywny udział to ”Moja mała Ojczyzna”. Realizowany w terminie od 10 czerwca 2010 r. do 15 września 2010 r. Projekt miał na celu wzbogacenie wiedzy historycznej i kultury regionu poprzez uczestnictwo uczniów i rodziców w wycieczkach, rajdach, prelekcjach.
W ramach realizacji projektu został brałam udział w zorganizowaniu Dnia Otwartego z licznymi atrakcjami dla uczniów i ich rodziców. Uczniowie zaprezentowali wiele ciekawych scenek rodzajowych, wierszy, pokazali swoje umiejętności taneczne. Rodzice i uczniowie uczestniczyli również w konkurencjach i rozgrywkach sportowych.
Dzień otwarty cieszył się tak wielkim powodzeniem wśród lokalnej społeczności , ze w tym roku postanowiliśmy znów zorganizować taką uroczystość. Odbyło się to w Dniu Dziecka 01. 06.2011 r. Zaangażowałam się w przygotowanie występu klasy II oraz przygotowanie dekoracji.
Propagując ekologiczny i pro- przyrodniczy styl życia co roku opracowywałam konkurs wiedzy przyrodniczej i ekologicznej dla klas I- III i IV- VI. Uczniowie bardzo chętnie i licznie brali udział w zmaganiach konkursowych, nie tylko tych szkolnych ale gminnych i ogólnopolskich
(„Olimpus”) Dzięki temu łatwiej dostrzegali zależności między człowiekiem, a otaczającym go środowiskiem. Chętnie uczestniczyli również w zajęciach kółka przyrodniczego. W czasie zajęć uczulałam dzieci w poszanowaniu przyrody- kształtowałam postawy ekologiczne. W roku 2008 r. moi uczniowie zdobyli pierwsze miejsce w gminnym konkursie „ Środowisko przyrodnicze Gminy Narol i regionu”. W szkole również przeprowadzałam ” Konkurs wiedzy o Roztoczańskim Parku Narodowym i walorach przyrodniczych Gminy Narol”.
Obecnie prowadzę dodatkowe zajęcia przyrodnicze gdzie staram się poszerzać i uzupełniać wiedzę z lekcji poprzez zajęcia w terenie, doświadczenia, obserwacje, filmy i programy komputerowe.
Aktywnie włączałam się w życie kulturalne szkoły. Sprawowałam opiekę nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść poza szkolnych . Oprócz wcześniej wspomnianych również w czasie wyjazdu na rozstrzygnięcie konkursów; fotograficznego-„ Moja wakacyjna przygoda z przyrodą” , konkursu historyczno- artystycznego” Sybiracy”, konkursie wiedzy i plastycznym z zakresu profilaktyki zorganizowanym przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narolu, gminnych konkursach ekologicznych, uczestniczyłam wraz z uczniami w warsztatach plastycznych w Muzeum Kresów w Lubaczowie, wyjeździe na przedstawienie teatralne” Szatan z VII klasy”, w czasie wyjazdów na basen. Byłam opiekunem wolontariuszy w czasie WOŚP.
Wkładając swój wkład w życie szkoły opracowałam scenariusze niektórych uroczystości szkolnych . Corocznie organizowałam Dzień Chłopaka, Mikołajki dla kl.0, Pasowanie Uczniów klasy I, Walentynki, Pożegnanie klasy VI .Współpracowałam z gronem pedagogicznym podczas organizowania szkolnych i różnorodnych imprez min, Rozpoczęcia i Zakończenia Roku Szkolnego, Święta Edukacji Narodowej , Dnia Babci i Dziadka .
Posiadając pewne uzdolnienia plastyczne przygotowywałam ścienne gazetki o różnorodnej tematyce oraz dekoracje na uroczystości szkolne i środowiskowe. W 2008 r. w szkole podstawowej w Łówczy odbyło się rozstrzygnięcie gminnego konkursu fotograficznego „ Cztery pory roku” . Przygotowałam wówczas całą scenografię do występów, współpracowałam przy przygotowaniu inscenizacji oraz przygotowywałam uczniów do udziału w konkursie.
W szkole również, we współpracy z innymi nauczycielami organizowałam konkursy plastyczne oraz przygotowywałam do plastycznych konkursów pozaszkolnych min. na najpiękniejszą ozdobę świątecznego stołu, najpiękniejsza bombkę choinkową oraz „ Eko- strój”, konkurs plastyczny „ Moja gmina, moja ziemia, mój świat”, najpiękniejsza ozdoba świąteczna ,plakat „ Nasza planeta”, „ Google4doodle” , „W krainie śniegu i mrozu”. Prowadzę również dodatkowe zajęcia plastyczne z klasą IV. W tym roku uczniowie z moja pomocą przygotowali przedstawienie kukiełkowe „ Jaś i Małgosia” .
Będąc opiekunem SU brałam wraz z uczniami udział w akcjach charytatywnych” Pomóż i Ty”, „ Góra grosza”, „ WOŚP” .
W czasie ferii zimowych włączałam się w organizację czasu wolnego dla uczniów spędzających czas w szkole. Organizowaliśmy konkursy sportowe, plastyczne, kulinarne. Pokazy ciekawych filmów oraz warsztaty sztuki ludowej.
W czasie trwania stażu współpracowałam z : PPP w Lubaczowie, Urzędem miasta i Gminy w Narolu, Kołem Gospodyń Wiejskich w Łówczy, Szkółką Leśną w Łówczy, Nadleśnictwem w Narolu, Biblioteką Miejską w Narolu, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narolu, MDK w Lubaczowie, Muzeum Kresów w Lubaczowie, powiatową Komendą Policji w Lubaczowie, Gminnym Ośrodkiem Kultury w Narolu.
Wszystkie te działania podejmowane przeze mnie w trakcie odbywania stażu są były ewaluowane. Starałam się je tak organizować i udoskonalać, aby przyniosły mnie i moim uczniom powody do satysfakcji i zadowolenia. Starałam się stale je ulepszać i uskuteczniać, a wyciągnięte wnioski wykorzystuję do planowania pracy na przyszłość.


§ 7 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność wykorzystania w swojej pracy
technologii komputerowej i komunikacyjnej.

Praca nauczyciela wymaga często stosowania technologii komunikacyjnej i informacyjnej. Szybki rozwój techniki spowodował duże zmiany w naszym życiu. Nie ominęło to także szkoły. Przed nauczycielami stanęło nowe zadanie – musieliśmy poszerzyć zakres wiedzy w tym zakresie. Komputer stał się obecnie nieodłącznym elementem naszej pracy. Umiejętne włączenie komputera w proces dydaktyczny może stanowić jeden z ważnych czynników wpływających na uatrakcyjnienie lekcji, przyspieszenie i ułatwienie procesu zapamiętywania, motywacje działań poznawczych uczniów i uzyskiwanie lepszych wyników nauczania. Na szczególną uwagę zasługuje wykorzystanie sieci internetowej. Uczniowie mogą wyszukać potrzebne informacje, gromadzić i zbierać dane rozproszone w różnych źródłach oraz korzystać ze stron internetowych związanych z edukacją.
Podczas tak prowadzonych zajęć nie tylko realizowany jest program nauczania, ale także poruszone zostają tematy związane z życiem społecznym, kulturą czy indywidualnymi zainteresowaniami uczniów.
W związku z tym staram się wykorzystywać technologię komputerową w mojej pracy pedagogicznej. Pomogły mi w tym szkolenia z zakresu obsługi komputera , w których brałam udział. „ Wykorzystanie technik komputerowych w procesie oceniania ucznia szkoły podstawowej” oraz „Wykorzystanie Internetu w dydaktyce . Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela”. W czasie zajęć korzystałam z komputerowych programów edukacyjnych , encyklopedii multimedialnych, filmów dostępnych online. Przygotowanie testów, kartkówek, sprawdzianów oraz pomocy dydaktycznych powoduje, iż możne je wykorzystywać stale dokonując potrzebnych modyfikacji. Komputer jest także narzędziem służącym mi do opracowywania innych dokumentów. Internet oraz fora i portale stanowią dla mnie cenne źródło informacji i innowacji w zakresie nauczania, są też cenną bazą zdobywania dodatkowych materiałów i ćwiczeń dla uczniów, wyszukiwania scenariuszy zajęć, filmów i innych materiałów pomocnych w prowadzeniu zajęć. Internet jest znakomitym źródłem pozyskiwania informacji dotyczących nowych metod pracy, ciekawych rozwiązań metodycznych W trakcie stażu redagowałam dla własnych potrzeb spis stron pomocnych w nauce i nauczaniu Gromadziłam wybrane akty prawa oświatowego w formie multimedialnej. Korzystanie z Internetu umożliwiło mi poznawanie na bieżąco zmian w przepisach prawa oświatowego. Korzystałam również z możliwości szkoleń drogą internetową( „Psychologiczne aspekty wspierania rozwoju uczniów”, „ Kierownik wycieczki szkolnej” )
Internet wykorzystywałam również w celu poszukiwania dostępnych na portalach edukacyjnych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii i pedagogiki. Posiadam swój adres poczty internetowej, służy mi ona do przesyłania i przyjmowania plików. Wiedzę informatyczną wykorzystałam też do sporządzenia dokumentacji awansu zawodowego.


§7 ust. 2 pkt. 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii,
pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów
związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

W codziennej praktyce stawałam często przed problemami, przy których rozwiązywaniu niezbędna okazała się wiedza z zakresu psychologii, pedagogiki czy dydaktyki. Począwszy od pomocy rozwiązywaniu konfliktów i sporów, po radzenie sobie z zachowaniami agresywnymi, aroganckimi, ekspansywnymi lub odwrotnie z postawą wycofania, strachu, braku wiary w siebie, braku aktywności, odizolowania, czy też brakiem posłuszeństwa, ucieczkami, nadpobudliwością, starałam się radzić najlepiej jak umiałam. Studiowałam literaturę fachową z zakresu pedagogiki i psychologii. Zdobyte wiadomości wykorzystuję w pracy wychowawczej i dydaktycznej . Jednym z podstawowych zadań szkoły jest praca wychowawcza. Ciekawą formą służącą integracji grupy i wyrabianiu właściwych postaw są wspólnie przeżywane imprezy klasowe. Integrowałam swój zespół klasowy poprzez udział we wspólnych zabawach i spotkaniach, organizowanie różnych uroczystości i spotkań, wycieczek, ognisk, imprez klasowych.
Jako wychowawca klasy, współpracowałam z rodzicami. Oprócz rutynowych spotkań na wywiadówkach utrzymywałam stały kontakt z rodzicami uczniów, zwłaszcza sprawiających trudności wychowawcze, czy dydaktyczne.
Na spotkaniach z rodzicami oprócz bieżących spraw dydaktyczno – wychowawczych znajdowałam czas na krótką pogadankę lub referat dla rodziców. Chciałam w ten sposób ułatwić im zrozumienie niektórych problemów z dzieckiem, wyjaśnić relacje: rodzic - dziecko – nauczyciel, czy opowiedzieć o zagrożeniach, jakie czyhają na ich pociechy.
W dziedzinie postępowania w sprawach nieletnich oraz pomocy społecznej zasięgałam często rady dyrektora szkoły lub opiekuna stażu celem uniknięcia ewentualnych błędów.

§ 7 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność posługiwania się przepisami
dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej
lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż.

Poznałam procedury awansu zawodowego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000 roku w sprawie awansu zawodowego nauczycieli, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 maja 2002 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, par. 7 ust.2 pkt5, Dz. U. z 2004 roku nr 260, poz. 2593). Na bieżąco zapoznawałam się ze zmianami dotyczącymi przepisów awansu zawodowego nauczycieli, w związku z czym przeanalizowałam kolejne akty prawne (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz. U. z 16 listopada 2007 roku nr 214 poz. 1580). Szczegółowa analiza aktów prawnych związanych z procedurami uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczyciela umożliwiła mi prawidłowe opracowanie dokumentów niezbędnych do realizacji ścieżki kariery zawodowej oraz wdrożenie procedury awansu.
Istotna okazała się również znajomość i stosowanie przepisów Konstytucji, Karty Praw Dziecka, Karty Praw Człowieka.
Zapoznałam się z zasadami funkcjonowania oraz organizacją zadań szkoły, w której pracuję poprzez analizę Statutu Szkoły, Regulaminu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Oceniania, Programu Wychowawczego, Przedmiotowego Oceniania, Planu Rozwoju, Szkolnego Programu Profilaktyki. Brałam udział w RP poświęconych tworzeniu i wdrażaniu tych dokumentów. Poznawałam rozporządzenia dotyczące oceniania i promowania uczniów, wypełniania świadectw i innych ważnych w pracy nauczyciela przepisów. Udzielałam pomocy rodzicom uczniów chcących skorzystać z pomocy PPP w Lubaczowie.
Co roku pracowałam w szkolnych komisjach powołanych przez dyrektora. Praca w charakterze członka lub przewodniczącego komisji konkursowych lub egzaminacyjnych wymagała zapoznania z regulaminami organizacji tego typu sprawdzianów.

WNIOSKI PŁYNĄCE Z REALIZACJI ZADAŃ
Staż nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego zakończyłam 31 maja 20011 r. Był to okres budowania własnego warsztatu pracy, okres pełen inicjatyw, pomysłów, tworzący więzi z uczniami i rodzicami, czasem trudny, przynoszący także porażki, ale bogaty w doświadczenia, pełen twórczych emocji i w pełni wykorzystany.
W swojej dotychczasowej pracy pedagogicznej starałam się stosować nowoczesne metody i formy pracy z dziećmi. W ciągu tych lat pracowałam zarówno z uczniami zdolnymi jak i z uczniami mającymi trudności w nauce. Starałam się znaleźć rozwiązanie dla każdego problemu wychowawczego czy dydaktycznego moich wychowanków. Angażowałam się z pełnym poświęceniem w przydzielone mi zadania, a także byłam inicjatorką i opiekunką wielu zadań z poza ram obowiązkowych.
Realizacja wyżej wymienionych zadań pozwoliła mi rozwinąć umiejętności pedagogiczne oraz wychowawcze. Przez 2 lata i 9 miesięcy uczyłam się: systematyczności, organizacji czasu, rozwiązywania konfliktów i innych nurtujących moich wychowanków problemów, cierpliwości, konsekwentności, współpracy, obiektywności, asertywności, planowania i projektowania, usprawniania własnej pracy, wykorzystywania nowych metod aktywizujących, jednym słowem, uczyłam się jak być lepszym nauczycielem i wychowawcą. Jednocześnie jestem przekonana, że praca nad sobą i swoimi dokonaniami dydaktycznymi wcale nie dobiegła końca i jeszcze wielu rzeczy przyjdzie mi się nauczyć.
Praca z dziećmi i dla dzieci daje mi ogromną satysfakcję ale też zobowiązuje do podnoszenia własnych umiejętności oraz poziomu pracy na rzecz całego środowiska szkolnego. Zamierzam dalej doskonalić swój warsztat pracy i aktywnie uczestniczyć w realizacji zadań szkoły.
mgr Krystyna Mroczek


Sprawozdanie złożyłam w dniu 07.06.2011 r.






Wyświetleń: 1245


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.