Katalog Wioleta Dudzińska, 2014-08-26 Bogatynia Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Konspekt zajęć w klasie III - Wyrażenia dwumianowaneImię i nazwisko nauczyciela: Wioleta Dudzińska Przedmiot: zajęcia zintegrowane Klasa: III d Data: Temat zajęć: Wyrażenia dwumianowane. Realizowany element podstawy programowej: Treści nauczania: Rozumie polecenia i właściwie na nie reaguje. Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi, chce zrozumieć to, co przekazują. Dokonuje prostych obliczeń pieniężnych. Mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości. Waży przedmioty. Wykonuje proste obliczenia zegarowe. Realizowane zagadnienia programów naprawczych: Dokonuje prostych obliczeń pieniężnych. Zwraca uwagę na poprawne pod względem stylistycznym wypowiedzi. Cele lekcji: Cele główne: - utrwalenie poznanych jednostek miar oraz ich skrótów, - doskonalenie umiejętności zapisywania wielkości w postaci wyrażeń dwumianowanych. Cele szczegółowe: Uczeń: posługuje się poznanymi jednostkami miary, zna ich skróty i związki między nimi, przedstawia wyniki pomiarów w postaci wyrażeń dwumianowanych (długość, czas, masa, pieniądze), zamienia jednostki miary, zamienia wyrażenia jednomianowane na dwumianowane i odwrotnie. dokonuje pomiarów związanych z masą, długością, czasem. Kryteria oceny pracy ucznia (wytyczne dla ucznia, wskazówki, czego uczeń musi się nauczyć): - wymienia jednostki miar oraz ich skróty, zamienia wyrażenia jednomianowane na dwumianowane i odwrotnie. Formy pracy: indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa. Metody pracy: słowna, praktycznego działania, aktywizująca -tarcza strzelecka. Pomoce dydaktyczne: - kartoniki z hasłem dnia, z napisami jednostek: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr, godzina, minuta, długość, masa, pieniądze, czas; metry krawieckie, odważniki, wagi, modele zegarów, karty pracy, monety, szary arkusz papieru z tarczą strzelecką, tabela. Przebieg lekcji: Część wstępna : Czynności nauczyciela: 1. Wita uczniów. Wprowadza uczniów w temat zajęć. Poleca uczniom, aby ułożyli jednostki długości miary od najmniejszej do największej. Rozwiązaniem tego zadania będzie temat zajęć: WYRAŻENIA DWUMIANOWANE 2. Podaje cel zajęć: Na dzisiejszych zajęciach będziemy utrwalać poznane jednostki miar oraz doskonalić umiejętności zapisywania wielkości w postaci wyrażeń dwumianowanych. 3. Umieszcza na tablicy kartoniki z wyrazami: grosz, złoty, kilogram, dekagram, metr,centymetr. Pyta: Co oznaczają podane nazwy? 4. Prosi o umieszczenie na tablicy kolejnych kartoników z wyrazami: godzina, minuta, długość, masa, pieniądze, czas. Poleca przyporządkować jednostki odpowiednim miarom (karta pracy nr 1). Pyta: Jakie związki zachodzą między tymi jednostkami? Czynności uczniów: 1. Witają nauczyciela. Wykonują zadanie i odczytują hasło. Kartki z tematem zajęć i jednostkami miary. 2. Słuchają w skupieniu nauczyciela. Poznają cele lekcji. 3. Odczytują wyrazy. Odpowiadają: Są to jednostki miary: długości, masy i pieniężne. Kartoniki z wyrazami: grosz, złoty, kilogram, dekagram, metr, centymetr. 4. Przyporządkowują dane jednostki odpowiednim miarom. Sprawdzają poprawność z rozwiązaniem na tablicy. Odpowiadają: 1 metr to 100 centymetrów, 1 kilogram to 100 dekagramów, 1 złoty to 100 groszy, 1 godzina to 60 minut. Karta pracy nr 1, zad. 1, kartoniki z wyrazami: grosz, złoty, kilogram, dekagram, metr, centymetr, godzina, minuta, długość, masa, pieniądze, czas. Część główna- realizacja tematu Czynności nauczyciela: 1. Prosi o uzupełnienie zapisu w zadaniu 2. Pyta: Jakimi skrótami oznaczamy te miary? Przypomina: Obok liczb będących wynikami mierzenia, ważenia, i płacenia piszemy miana. Pyta: Jakie znacie inne jednostki miary? Jaką jednostką miary jest litr? 2. Poleca uczniom w grupach skorzystać z karty pracy nr 2: Przeczytajcie polecenia, dokonajcie pomiarów, wykonajcie obliczenia. (1. Zmierz długość ławki szkolnej. Wynik wyraź w centymetrach. 2.Zmierz długość trzech tasiemek i podaj łączną ich długość w centymetrach. 3. Zważ cukier i wynik podaj w dekagramach. 4. Zważ fasolę i wynik podaj w dekagramach. 5. Policz ile pieniędzy ma Tomek. Wynik wyraź w groszach. 6. Oblicz korzystając z modelu zegara, ile czasu trwają łącznie dwa filmy przyrodnicze, jeśli jeden trwa 50 minut, a drugi 23 minuty. Wynik podaj w minutach.) Czynności uczniów: 1. Uzupełniają zapis i odpowiadają: 1 metr (m)=100 centymetrów (cm), 1 kilogram (kg)= 100 dekagramów (dag), 1 złoty (zł)=100 groszy (gr), 1 godzina (godz.)= 60 minut (min) Karta pracy nr 1 Słuchają nauczyciela. Odpowiadają: Litry. Jest to jednostka pojemności. 2. Odczytują cicho polecenia: Dokonują pomiarów i obliczeń, zapisują wyniki w tabeli. Karta pracy nr 2, centymetry krawieckie, tasiemki o różnych długościach, wagi, odważniki, cukier, fasola, monety, modele zegarów, tabela. Przerwa śródlekcyjna: Zabawa ruchowa w „Polecenia”: np. „Kto najwyżej klaśnie nad głową?” „Kto ma najdłuższą szyję?” „Kto potrafi dotknąć sufitu?” „Kto dotknie głową do kolana?” „Kto przełoży nogę przez splecione ręce?” Czynności nauczyciela cd.: 3. Prosi o podanie wyników i zapisanie wyników w tabeli na tablicy i na karcie pracy. Pyta: Ile mian występuje obok każdej z liczb? Prosi o zapisanie i odczytanie wyników w tabeli w taki sposób, aby wystąpiły w nich dwa miana. Mówi: Takie wyrażenia, w których występują dwa miana nazywamy wyrażeniami dwumianowanymi. Prosi o zapisanie nazwy w nagłówku ostatniej kolumny. 4. Poleca uczniom rozwiązać zad. 3, 4, 5 na karcie pracy nr 2. Czynności uczniów: 3.Podają rozwiązania. Zapisują wyniki w tabeli i na karcie pracy. Odpowiadają: Jedno miano: cm, dag, gr, min. Zapisują i odczytują wyniki w tabeli, w taki sposób, aby wystąpiły dwa miana np. 126 gr to 1 zł 26 gr. 4. Łączą w pary wyrażenia jednomianowane i dwumianowane, zamieniają wyrażenia jednomianowane na dwumianowane i odwrotnie. Część końcowa Podsumowanie i ocena. Czynności nauczyciela: 1. Sprawdza poprawność wykonanych prac. Prosi, aby dzieci oceniły swoją aktywność oraz współpracę z innymi przy użyciu tarczy strzeleckiej. Czynności uczniów: 1. Oceniają swoją aktywność oraz współpracę z innym. Tarcza strzelecka Wyświetleń: 1936
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |