Katalog Anna Komarnicka, 2014-08-26 Przytok Biologia, Ćwiczenia Metoda naukowa- propozycja zadania maturalnegoOpracowanie: Anna Komarnicka METODA NAUKOWA zadanie maturalne – szkoła ponadgimnazjalna Smak sera Roquefort jest efektem działania grzybów Penicillium. Grzyb Penicillium roqueforti jest szlachetnym gatunkiem, charakteryzującym się ciemnoniebieską lub ciemnozieloną grzybnią, której kolor pochodzi od zabarwienia zarodników. W pomieszczeniu o stałej wilgotności i temperaturze przeprowadzono doświadczenie: W 30 wysterylizowanych szalkach (o średnicy 11cm) z podłożem agarowym i pożywką, umieszczono próbki grzyba Penicillium roqueforti. Próbki miały wymiary 1cm x 1cm x 0,3cm. Szalki podzielono na trzy zestawy (I- III) po 10 sztuk: Zestaw I podłoże o pH 4 Zestaw II podłoże o pH 7 Zestaw III podłoże o pH 9 Pomiary poszczególnych parametrów kolonii grzyba Penicillium roqueforti rozpoczęto w trzecim dniu doświadczenia i kontynuowano do szóstego dnia badań. Otrzymano następujące wyniki: 1. Kolejny dzień badań w, którym grzybnia uzyskała ciemnozielone zabarwienie: zestaw I - dzień 3, zestaw II - dzień 5, zestaw III – dzień 7 2. Średnica kolonii grzyba (w cm) w kolejnych dniach: ZESTAW I dzień 1 - 4,4 dzień 2 - 6,6 dzień 3 - 8,4 dzień 4 - 9 ZESTAW II dzień 1 - 0,5 dzień 2 - 1 dzień 3 - 1,2 dzień 4 - 1,8 ZESTAW III dzień 1 - 0 dzień 2 - 0 dzień 3 - 0 dzień 4 - 0,5 3. Wysokość kolonii grzyba (w cm) w kolejnych dniach: ZESTAW I dzień 1 - 3 dzień 2 - 4,4 dzień 3 - 5,6 dzień 4 - 6 ZESTAW II dzień 1 - 0 dzień 2 - 0,3 dzień 3 - 0,5 dzień 4 - 0,6 ZESTAW III dzień 1 - 0 dzień 2 - 0 dzień 3 - 0 dzień 4 - 0,2 Polecenia: ZADANIE 1 Skonstruuj dwie tabele w których przedstawisz wyniki doświadczenia. ZADANIE 2 Sformułuj: a) problem badawczy do powyższego doświadczenia, ........................................................................................................................ b) hipotezę, której słuszność potwierdzają wyniki doświadczenia. ........................................................................................................................ ZADANIE 3 Drewno ściętych drzew gatunków europejskich wykazuje odczyn w granicach pH 3,3-6,5. Wiele gatunków drewna jest wykorzystywanych do budowy drewnianych konstrukcji. Na podstawie tych informacji i powyższej hipotezy, która jest słuszna dla większości grzybów: a) sformułuj i uzasadnij wniosek dotyczący wpływu grzybów na konstrukcje drewniane, ........................................................................................................................ ............................................................ b) wyjaśnij na czym polega mechanizm odnoszenia korzyści przez grzyby. .................................................................................................................................................................................... Aneks do zadania: Przy opisie zestawów zamiast określonych wartości pH można podać nazwy konkretnych substancji dodanych do pożywki np.: Zestaw I – sok z cytryny Zestaw II – woda destylowana Zestaw III – soda oczyszczona Wymagania ogólne I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia. Zdający [...] przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem. III. Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych. Zdający [...] formułuje problemy badawcze [...],stawia hipotezy i weryfikuje je na drodze obserwacji i doświadczeń, formułuje wnioski z przeprowadzonych obserwacji i doświadczeń. V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający [...] wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe. Wymagania szczegółowe IV. Przegląd różnorodności organizmów. 10. Grzyby. 2) wymienia cechy grzybów, które są przystosowaniem do heterotroficznego trybu życia w środowisku lądowym. 3) Określa rolę grzybów w przyrodzie, przede wszystkim jako destruentów materii organicznej. VII Ekologia. 1.Nisza ekologiczna. 2) określa środowisko życia organizmu, mając podany jego zakres tolerancji na określone czynnik (np. temperaturę, wilgotność, stężenie tlenków siarki w powietrzu). 5. Przepływ energii i krążenie materii w przyrodzie. 3) wykazuje rolę, jaką w krążeniu materii odgrywają różne organizmy odżywiające się szczątkami innych organizmów. KLUCZ ODPOWIEDZI ZADANIE 1 SCHEMAT PUNKTOWANIA 1 pkt za poprawną konstrukcję tabeli 1 2 pkt za poprawną konstrukcję tabeli 2 ZADANIE 2 a) ROZWIĄZANIE - Badanie wpływu pH środowiska na rozwój grzyba Penicillium roqueforti. - Wpływ pH na wzrost i rozwój grzyba Penicillium roqueforti. - Wpływ odczynu środowiska na rozwój grzyba Penicillium roqueforti. SCHEMAT PUNKTOWANIA 1 pkt - za poprawnie sformułowany problem badawczy 0 pkt - za problem badawczy sformułowany w sposób niepełny lub błędny np. Wpływ pH na wzrost grzyba Penicillium roqueforti. b) ROZWIĄZANIE - Optymalnym środowiskiem dla rozwoju grzyba Penicillium roqueforti jest środowisko kwasowe/kwasowy odczyn środowiska. SCHEMAT PUNKTOWANIA 1 pkt - za poprawnie sformułowaną hipotezę 0 pkt - za niepoprawnie sformułowaną hipotezę dotyczącą tylko wzrostu grzyba 0 pkt - za niepoprawnie sformułowaną hipotezę ZADANIE 3 a) ROZWIĄZANIE - Grzyby rozwijające się na konstrukcjach drewnianych wywierają negatywny wpływ na ich stan. Optymalne wartości pH dla rozwoju większości grzybów pokrywają się z zakresem wartości pH dla drewna. Z tego też powodu drewniane konstrukcje często ulegają zniszczeniu. SCHEMAT PUNKTOWANIA 1 pkt - za poprawnie sformułowany wniosek i uzasadnienie zawierające informacje dotyczące wartości pH 0 pkt - za sformułowanie tylko wniosku, bez jego uzasadnienia lub z uzasadnieniem nieadekwatnym do hipotezy dotyczącej pH 0 pkt - za niepoprawnie sformułowany wniosek b) ROZWIĄZANIE - Drewno stanowi dla grzybów idealne miejsce siedliskowe nie tylko z powodu pH środowiska, ale także dostępnej materii organicznej. Grzyby odżywiają się martwą materią organiczną, którą rozkładają do substancji prostych za pomocą wydzielanych do środowiska zewnętrznego enzymów hydrolitycznych. - Enzymy trawienne – (hydrolazy), które wydzielają grzyby są najaktywniejsze w środowisku kwasowym. Powoduje to swobodne rozkładanie drewna i pobieranie substancji odżywczych. SCHEMAT PUNKTOWANIA 1 pkt – za poprane wyjaśnienie odnoszenia korzyści przez grzyby, które zawiera informacje dotyczące sposobu odżywiania grzybów saprofitycznych. 0 pkt - za wyjaśnienie, które nie uwzględnia udziału pH lub enzymów hydrolitycznych 0 pkt – za podanie błędnego wyjaśnienia Wyświetleń: 1512
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |