Katalog Katarzyna Odyas, 2014-08-26 Jędrzejów Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze Scenariusz zajęć warsztatowych przeprowadzonych w ramach realizacji programu ochrony zdrowia psychicznego w sosw w węgleńcuTemat zajęć: Dojrzewamy do podejmowania ważnych decyzji życiowych Opracowanie: K. Odyas Osoby prowadzące: K. Odyas, K. Balant Cel główny: stwarzanie okazji do uświadamiania własnych celów i dążeń życiowych Cele ogólne: Kształtowanie kompetencji w zakresie radzenia sobie ze stresem Rozpoznawanie własnych potrzeb i celów oraz rozwijanie zdolności konstruowania realistycznych planów dążenia do nich Rozwijanie zdolności dokonywania realistycznej oceny osobistego wpływu na zdarzenia Budowanie stabilnej i adekwatnej samooceny dostosowanej do indywidualnych możliwości ucznia Cele szczegółowe: poznanie procedury konkretyzowania celów życiowych kształtowanie umiejętności określania i weryfikowania hierarchii ważności celów życiowych kształtowanie umiejętności racjonalnego wyboru działań służących realizacji ważnych celów zachęcenie do przyjęcia postawy refleksyjnej nad etycznymi aspektami realizacji celów rozwijanie umiejętności rozpoznawania swoich mocnych i słabych stron trening umiejętności radzenia sobie z krytyką i wzmacniania obrazu siebie poznanie sposobów rozwijania indywidualnych kompetencji osobistych rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji i odczuć zapoznanie z uwarunkowaniami sukcesów i porażek w życiu uczniów Metody: ćwiczenia z elementami autorefleksji "burza mózgów" Mini – wykład Dyskusja Rysunek Ćwiczenia praktyczne Formy: indywidualna i grupowa Środki: arkusze papieru, karteczki, kartki - wieżowce, flamastry, klej Opis grupy: uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną stopniu umiarkowanym Przebieg zajęć 1. Czynności organizacyjno - porządkowe • Powitanie uczestników warsztatów • Ćwiczenie „Bezludna wyspa” – przedstawienie się uczestników jakby się widzieli po raz pierwszy. Zwrócenie uwagi na kulturę osobistą uczniów i poprawną wymowę. 2. Zapoznanie z tematem i celem zajęć • temat zapisany na tablicy • krótkie wyjaśnienie celów 3. Stworzenie okazji do uświadomienia własnych celów i dążeń życiowych • Wprowadzenie nauczyciela Jesteście już uczniami gimnazjum i szkoły przysposabiającej do pracy. Wkrótce zaczniecie podejmować pierwsze ważne dla was decyzje. Ażeby te decyzje były naprawdę świadome, konieczne jest określenie własnych celów i dążeń życiowych. Każdy człowiek , nawet małe dziecko, ma swoje cele życiowe np. posiadanie lalki Barbie. Dziecko w związku z tym podejmuje pewne działania, które według niego spowodują realizację tego celu, np. płacze, prosi rodziców o kupienie tej lalki itp. Jednak te cele nie mają wpływu lub w niewielki sposób wpływają na jego dalsze życie. W waszym przypadku jest już inaczej. Wasze cele i dążenia, jakie sobie wyznaczycie i działania, jakie w związku z tym podejmiecie, będą miały wpływ na całe wasze życie. Dlatego też tak ważne jest uświadomienie sobie celów i dopiero wtedy podejmowanie odpowiednich działań które doprowadzą do ich realizacji • Ćwiczenie „Kto tak jak ja lubi:...” • Ćwiczenie „Słoneczko” • Rozpoznawanie własnych potrzeb i celów oraz rozwijanie zdolności konstruowania realistycznych planów dążenia do nich • Graficzne przedstawienie znaczenia celów życiowych - rysunek wieżowca na tablicy • Krótkie omówienie - "wieżowiec" jako baza do dalszych rozważań • Rozdanie uczniom kartek z narysowanym „wieżowcem” jako bazy do dalszych ćwiczeń • Ćwiczenie umiejętności określania własnych celów: uczniowie indywidualnie określają swoje zamierzenia oraz cele życiowe – każdy cel na osobnej karteczce • Ćwiczenie umiejętności tworzenia hierarchii celów • Ustalanie celów długo- i krótkoterminowych • Symboliczne zatwierdzenie swoich celów życiowych do realizacji • Wybór działań służących realizacji ważnych celów życiowych - praca w grupach na zasadzie,, burzy mózgów'' • Ćwiczenie „Kwiatek grupowy” • Ćwiczenie „Puszka zmartwień” • Ćwiczenie „Moja złość” • Ćwiczenie „Moje cele życiowe, moje plany i marzenia”- każdy z uczestników zapisuje na kartce ok. 10 celów w życiu, które by sobie postawił. Następnie uczestnik wybiera cele i porządkuje je do kategorii (1. bardzo ważne, 2. ważne, 3. odległe, 4. nierealne). Uczestnicy zastanawiają się jakie z nich wydają się istotne w ciągu najbliższych kilku lat. Następnie wybierają jeden cel i określają co musiałoby się stać, żeby ten cel osiągnąć 4. Omówienie z refleksją możliwych dróg realizacji celów. • Ćwiczenie - trening oddechowy 5. Podsumowanie • Refleksje uczniów o czy dowiedzieliście się czegoś nowego o sobie? o czy to ćwiczenie zmusiło was do autorefleksji - czyli zastanowienia się nad swoimi dążeniami życiowymi? o w jakim stopniu to ćwiczenie pomogło wam ustalić hierarchię ważności celów życiowych? • Omówienie wyników zajęć warsztatowych z osobową grupą niepełnosprawną intelektualnie o Nawiązanie pozytywnego kontaktu z osobami biorącymi udział w zajęciach warsztatowych o Przypomnienie celów spotkania o Przedstawienie (podsumowanie) wyników: a) język dostosowany do poziomu rozumienia osób b) informacje przedstawione w pozytywny i konstruktywny sposób c) nacisk kładziony na mocne strony każdego uczestnika warsztatów d) przedstawienie możliwość zastosowania wyników badania przez osobę badaną w podejmowaniu różnych decyzji związanych z podjęciem pracy • Zakończenie zajęć – podziękowanie każdemu z osobna za udział w zajęciach Wyświetleń: 967
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |