Katalog Ewa Cioban, 2014-08-13 Dydnia Plastyka, Konspekty Konspekt lekcji plastyki w kl. VScenariusz lekcji plastyki w klasie V Temat: Rzeźba jako dziedzina sztuki. Cele ogólne: • wprowadzenie pojęcia rzeźba (cechy rzeźby, rzeźba jako dziedzina sztuki), • rozbudzanie zainteresowań rzeźbiarstwem, • wzmacnianie w dziecku poczucia własnej wartości, • kształtowanie postaw estetycznych, • rozwijanie wyobraźni oraz zdolności twórczych. Cele szczegółowe: Uczeń: • potrafi zorganizować swój warsztat pracy, • rozpoznaje rodzaje rzeźby, • wie, co to jest forma przestrzenna, • zna pojęcia: relief, polichromia, medalierstwo, • wykonuje z mydła projekt rzeźby parkowej w sposób ekspresyjny i estetyczny, Metody: • słowne: rozmowa kierowana, objaśnienie, wypowiedzi uczniów, • oglądowe: pokaz, prezentacja multimedialna, • aktywizujące: ekspresja artystyczna – działalność plastyczna (ćwiczenia rzeźbiarskie) Formy pracy: indywidualna Środki dydaktyczne: • materiały plastyczne przygotowane przez nauczyciela - przykłady rzeźb oraz płaskorzeźb; karta ewaluacji • materiały plastyczne przyniesione przez uczniów – kostki mydła naturalnego, nożyki, kredki, podkładki. Czas trwania: 45 min. Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjno-porządkowe – przygotowanie stanowisk pracy. 2. Pokaz materiałów plastycznych przygotowanych przez nauczyciela – rzeźby i płaskorzeźby. Odgadnięcie przez dzieci tematyki lekcji i zapis hasła na tablicy (nauczyciel); podanie tematu i zapis w zeszytach uczniów. Określenie zadań i celów lekcji. 3. Wprowadzenie do zagadnienia – rozmowa kierowana – przypomnienie cech wspólnych form twórczości tj. rysunek, malarstwo, grafika – ich dzieła są dwuwymiarowe, czyli znajdują się na płaszczyźnie. Rzeźba jest kompozycją trójwymiarową, przestrzenną tzn. każda rzeźba ma wysokość, szerokość i głębokość, czyli 3 wymiary. 4. Nauczyciel omawia charakterystykę rzeźby - prezentacja multimedialna. Omawia rodzaje rzeźby ( wolno stojąca – pomnik, posąg, rzeźba parkowa oraz rzeźba związana z architekturą – płaskorzeźba, a także medal i moneta). Zapoznaje także uczniów z pojęciami: relief, polichromia, medalierstwo. 5. W celu utrwalenia poznanych wiadomości, uczniowie wykonują z mydła, przy użyciu nożyków, projekt rzeźby parkowej. Wytłumaczenie uczniom zadania rzeźbiarskiego: należy wyrzeźbić z mydła rzeźbę parkową z wyobraźni. Pokazanie uczniom zdjęć przykładowych rzeźb parkowych. 6. Samodzielna praca uczniów. Przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa podczas posługiwania się ostrymi narzędziami. Dyskretna korekta prac przez nauczyciela w czasie trwania zajęć. 7. Podsumowanie zajęć - omówienie najciekawszych projektów rzeźb parkowych i ocena prac. Wykonanie wystawy wszystkich rzeźb. 7. Zakończenie lekcji, porządkowanie stanowisk pracy, podanie materiałów i przyborów na następne zajęcia. Opracowała: Ewa Cioban Wyświetleń: 2204
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |