Katalog

Katarzyna Bachul, 2014-07-28
Osielec

Matematyka, Konspekty

Konspekt lekcji matematyki w klasie V

- n +


Konspekt lekcji matematyki w klasie V

Temat: „Przyrządzamy pierogi”- jednostki masy i czasu.

Cele:
Uczeń:
- powtarza wiadomości na temat jednostek masy
- posługuje się zapisem w postaci wyrażeń dwumianowanych
- potrafi wyrażać w różnych jednostkach te same masy
- potrafi zamieniać jednostki czasu
- potrafi wykonywać obliczenia związane z pieniędzmi
Metody:
- „burza mózgów’
- dyskusja
Formy pracy:
- zbiorowa, indywidualna
Pomoce:
- przepis na pierogi
- waga kuchenna
- mąka, olej, jajko, woda, szklanka, łyżeczka
- cennik wybranych produktów

Przebieg zajęć:

1. Przypomnienie podstawowych zależności między jednostkami masy.
2. Podział klasy na grupy ( np. za pomocą losowania numerków 1-5, następnie uczniowie, którzy wylosowali liczbę 1 pracują razem itd.)
3. Wyświetlenie na tablicy multimedialnej przepisu na pierogi:

Składniki:
• 2 szklanki mąki
• szczypta soli
• 1 łyżeczka oleju
• 1 jajko
• około 3/4 szklanki ciepłej wody
Dodatkowo: jogurt, truskawki.

Uczniowie na karteczkach otrzymują zadania, które maja wykonać:
1. Zważ poszczególne składniki na pierogi, a następnie uzupełnij poniższy tekst.
Waga mąki: g= dag= kg
Waga jajka: g= dag= kg
Waga oleju: g= dag= kg
Waga wody: g= dag= kg
Oblicz ich łączną wagę. Wyraź wagę w gramach, dekagramach, kilogramach.

Po wykonaniu zadania przedstawiciele poszczególnych grup przedstawiają wyniki, uczniowie porównują swoje wyniki i wraz z nauczycielem sprawdzają ich poprawność.
4. Wyświetlenie cennika produktów ( na podstawie cen z pobliskiego sklepu) przygotowanego przez wybranych wcześniej uczniów.
Przykładowy cennik:
C E N N I K


MĄKA (1 kg) - 2,29 zł
CUKIER (1 kg) - 3,45 zł
OLEJ (1 l) - 6,45 zł
JAJKA ( 10 SZTUK) - 4,40 zł
TRUSKAWKI - 4,99 zł
JOGURT - 2,05 zł
Na podstawie cennika uczniowie mają wykonać następujące polecenia:

1. Oblicz łączny koszt zakupów.
2. Ile reszty otrzymasz, jeśli zapłacisz za zakupy banknotem 50 zł?
3. Ile kosztuje jedno jajko?

Po wykonaniu zadania przedstawiciele poszczególnych grup przedstawiają wyniki, uczniowie porównują swoje wyniki i wraz z nauczycielem sprawdzają ich poprawność.

4. Oto fragment przepisu informujący o czasie potrzebnym na przygotowanie pierogów:

Przygotowanie ciasta - godziny
Lepienie pierogów – kwadrans
Gotowanie – 3 minuty
Dokończ treść zadania, wymyślając dwa pytania dotyczące powyższego fragmentu.

Uczniowie wymyślają pytania, a następnie wymianiaja się nimi w grupach i rozwiązują.

5. Rozmowa na temat potrzeby znajomości jednostek masy, czasu, a także umiejętności obliczeń związanych z pieniędzmi.
Zadanie domowe
Ugotowano 30 pierogów. Jak podzielić je między czteroosobową rodzinę złożoną z : taty, mamy i dwójki dzieci, tak by rodzice mieli taką sama ilość pierogów i dzieci miały taką sama ilość pierogów. Zakładamy, że rodzice zjedzą większa ilość pierogów niż dzieci.


Opracowała: Katarzyna Bachul

Wyświetleń: 740


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.