Katalog

Justyna Kołowajtys, 2014-06-25
PISZ

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego

- n +





SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO






NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
JUSTYNY KOŁOWAJTYS
NAUCZYCIELA ZESPOŁU SZKÓŁ KATOLICKICH
W PISZU





















Sprawozdanie napisane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku.





MIEJSCE ZATRUDNIENIA: Zespół Szkół Katolickich w Piszu

STANOWISKO: nauczycielka języka polskiego

STAŻ PRACY: 8 lat

POSIADANY STOPIEŃ AWANSU: nauczyciel kontraktowy

WYMIAR REALIZACJI STAZU: 2 lata i 9 miesięcy ( 01.09.2011– 31.05.2014)

POSIADANE KWALIFIKACJE:
Dyplom ukończenia studiów wyższych magisterskich na kierunku filologia polska AKADEMII PEDAGOGICZNEJ IM. KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ w Krakowie.

IMIĘ I NAZWISKO OPIEKUNA STAŻU: Barbara Andrzejczyk

DODATKOWE ZADANIA PEŁNIONE W SZKOLE: opiekun Koła Teatralnego i Koła Języka Polskiego oraz Filmoteki Licealisty, a także protokolantka.

DOKUMENTY ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ STAŻU:
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego – zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły.
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego.
Ocena dorobku zawodowego za okres stażu 01.09.2011 – 31.05.2014.














Wstęp
Czas trwania stażu był dla mnie okresem intensywnej pracy nad sprostaniem wymaganiom, jakie założyłam sobie w planie rozwoju zawodowego, a także okresem zmian zarówno jako nauczyciela jak i człowieka.
Przez 2 lata i 9 miesięcy pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze oraz opiekuńcze, doskonaliłam znajomość prawa oświatowego w sferze funkcjonowania szkoły, aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych.
Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji zadań ujętych w planie rozwoju zawodowego oraz ich efekty. Jednocześnie jestem przekonana, że praca nad sobą i nad doskonaleniem kompetencji dydaktycznych i wychowawczych wcale nie dobiegła końca. Współczesny nauczyciel to przecież człowiek nieustający w poszukiwaniach i starający się sprostać zmieniającej się dziś w szalonym tempie rzeczywistości.

§ 7. 2. 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach
1. Rozpoczynając staż poznałam procedury awansu zawodowego i przygotowałam plan rozwoju zawodowego. Na początku roku szkolnego 2011/12 zapoznałam się z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli (Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli & 7 ust. 2 pkt 5). Zgodnie z przepisami we wrześniu 2011 r. przygotowałam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz opracowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez dyrektora szkoły.

2. Trudno sobie wyobrazić pracę nauczyciela bez pomocy i konsultacji z bardziej doświadczonymi kolegami i koleżankami, dlatego bardzo istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy było ustalenie zasad współpracy formie ustnej z opiekunką mojego stażu panią Barbarą Andrzejczyk. Rozmowy i konsultacje oraz obserwacja zajęć stały się podstawą naszej współpracy. Jej celem było dbanie o mój rozwój i pomyślne ukończenie stażu. Pani Barbarą Andrzejczyk zawsze służyła mi pomocą i radą, kiedy tego potrzebowałam. Szczególnie ceniłam sobie uwagi dotyczące realizacji celów nowej podstawy programowej, których świadomość i monitorowanie jest szczególnie ważna. Wspólnie podejmowałyśmy różne przedsięwzięcia. Obserwacja prowadzonych przez opiekuna zajęć pozwoliła mi na wdrażanie podpatrzonych pomysłów na własnych lekcjach. Udział w takich lekcjach pozwolił mi na praktyczne ocenienie swoich postępów i porównanie przebiegu swoich zajęć do tych, które są prowadzone przez doświadczonego nauczyciela. Szczególną uwagę zwracałam na różnorodne formy pracy grupowej oraz aktywizację uczniów, zwłaszcza tych mało aktywny. Wszystkie hospitowane lekcje odbywały się na podstawie scenariuszy, w których zamieszczałam przebieg lekcji, cele, metody i formy, a także wykaz środków dydaktycznych wykorzystanych na lekcji. Podczas rozmów pohospitacyjnych dowiadywałam się o zaobserwowanych mocnych i słabych stronach przeprowadzonych przeze mnie zajęć. Uzyskałam wiele cennych rad i wskazówek. Lekcje te utwierdziły mnie w przekonaniu o słuszności podejmowanych przeze mnie decyzji odnośnie prawidłowego sposobu doboru metod, środków oraz ćwiczeń. Dostrzeżenie przez hospitujących dobrych stron poprowadzonej przeze mnie lekcji było dodatkowym bodźcem i działało motywująco na moje kolejne działania. Nauczyłam się również krytycznie patrzeć na swoją pracę oraz dokonywać adekwatnej samooceny.

3. W trakcie stażu tworzyłam również samodzielnie konspekty lekcji, które pozwoliły mi na doskonalenie umiejętności prowadzenia moich zajęć. Opracowałam i dostosowywałam w zależności od potrzeb w danym roku szkolnym własny Przedmiotowy System Oceniania oraz plany wynikowe pod kątem realizacji celów nowej podstawy programowej, a także specyfiki zespołu klasowego. Systematycznie przeprowadzałam różnorodne formy sprawdzania postępów uczniów. Pozwoliło mi to odpowiednio ocenić potrzeby i osiągnięcia moich uczniów. Brałam udział w lekcji otwartej języka niemieckiego prowadzonej przez panią Kamilę Szewczyk.
4. Ważnym elementem doskonalenia własnego warsztatu pracy jest udział w różnego rodzaju szkoleniach i kursach. W czasie trwania stażu aktywnie uczestniczyłam w Wewnątrzszkolnym Doskonaleniu Nauczycieli oraz szkoleniach zewnętrznych. Uczestniczyłam także w szkoleniowych radach pedagogicznych organizowanych przez dyrektora szkoły.
 Konferencja OKE w Łomży dla nauczycieli języka polskiego szkół ponadgimnazjanych pod tytułem Sztuka czytania. Uczniowskie strategie odbioru tekstu w kontekście wyników egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2011 roku. (listopad 2011);
 Kurs pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowany przez RSK. (grudzień 2011);
 BIBLIOTEKA
 Warsztaty GWO Formy dziennikarskie na lekcjach języka polskiego. (kwiecień 2012);
 Warsztaty GWO Ocenianie holistyczne w szkole i na egzaminach zewnętrznych. (wrzesień 2012);
 Warsztaty GWO Praca z uczniem zdolnym (październik 2012);
 Kurs zorganizowany w ramach Grantów Edukacyjnych Pomorskiego Kuratora Oświaty przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli CREATIVE Tworzenie własnych przedmiotowych programów nauczania w oparciu o nową podstawę programową. (listopad 2012);
 Warsztaty GWO ADHD – jak sobie z nim radzić na lekcjach języka polskiego. (kwiecień 2013);
 Polonistyczna e-konferencja organizowana przez WSiP Jaką maturę z języka polskiego zapowiada nowa podstawa programowa? (kwiecień 2013);
 Warsztaty GWO W poszukiwaniu twórczych rozwiązań. O efektywnym nauczaniu na lekcjach języka polskiego i historii. (wrzesień 2013);
 Warsztaty zorganizowane przez Warmińsko – Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie Planowanie dydaktyczne pracy nauczyciela a efektywność realizacji podstawy programowej. (październik 2013);
 Konferencja zorganizowana przez ORE Metody pracy szkoły z uczniem zdolnym – wspieranie i rozwijanie uzdolnień humanistycznych. (październik 2013);
 E-warsztaty polonistyczne organizowane przez WSiP Matura z języka polskiego 2015. Jak przygotować ucznia do nowej formuły egzaminu ustnego (grudzień 2013)
 Wojewódzka Konferencja Polonistyczna zorganizowana przez Warmińsko – Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie Modyfikacja egzaminu maturalnego od roku 2015. Rodzaje i funkcje tekstu w zadaniach maturalnych. (styczeń 2014);
 E-konferencja organizowana przez WSiP Dobra strategia przygotowań do matury 2015. Projekt ZDASZ TO! (kwiecień 2014)
 ORE POWIAT PISKI
Różnorodne formy doskonalenia zawodowego, w których uczestniczyłam, oprócz ugruntowania mojej wiedzy, pomogły mi również w rozwiązywaniu problemów, z którymi spotykam się w codziennej pracy. Zwiększyły one poziom umiejętności zawodowych i wiedzy merytorycznej potrzebnej w pracy nauczyciela oraz wpłynęły na podwyższenie poziomu pracy z uczniem. Wiedzę tę z powodzeniem wykorzystuję w planowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych. Pomogły mi one udoskonalić pracę z uczniem zdolnym, a także napisać własny program nauczania retoryki do szkoły ponadgimnazjalnej Odpowiednie dać rzeczy słowo, który uzyskał pozytywna opinię nauczyciela dyplomowanego i będzie wdrażany od roku szkolnego 2014/2015 w Katolickim Liceum Ogólnokształcącym. Podwyższyły one również moją świadomość dotyczącą celów działań edukacyjnych.

5. Doskonalenie warsztatu polega również na zmienianiu i modyfikowaniu go, co ma służyć dostosowaniu go do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia. W swej pracy starałem się rozpoznawać indywidualne potrzeby ucznia poprzez własną obserwację lub analizę opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a następnie wdrażać rozwiązania adekwatne do danego problemu edukacyjnego.
Aby zaspokoić potrzeby edukacyjne uczniów, jakie diagnozowałam w swojej pracy, indywidualizowałam swój warsztat pracy poprzez podejmowanie następujących czynności:
 Stosowałam trudniejsze ćwiczenia dla uczniów zdolnych, ze szczególnym nastawieniem na przygotowanie ich do konkursu przedmiotowego z języka polskiego. W rezultacie uczniowie ci mogli w czasie lekcji szkolnych efektywniej rozwijać swe umiejętności językowe i zgłębiać zagadnienia gramatyczne, leksykalne oraz poszerzać kompetencje redakcyjne i twórcze.
Efektem podejmowanych przeze mnie w tym celu czynności były późniejsze sukcesy uczniów w konkursie przedmiotowym - jedna uczennica uzyskała zaszczytny tytuł laureata Wojewódzkiego Konkursu z Języka Polskiego dla Uczniów Gimnazjum. Inni uczniowie odnosili sukcesy w konkursach recytatorskich i ortograficznych.
 W ramach współpracy z pedagogiem prowadziłam własne obserwacje uczniów oraz udzielałam opinii dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się(czytanie, pisanie, rażące błędy ortograficzne), kierując uczniów na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Wnikliwie zapoznawałam się z opiniami uczniów przebadanych i zdiagnozowanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
 Brałam udział w spotkaniach Zespołu Wychowawczego i razem z pedagogiem szkolnym opracowałam Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, uczniów z bardzo słabymi wynikami w nauce oraz uczniów szczególnie uzdolnionych.
Efektem tych działań było dostosowywanie tempa i metod pracy do potrzeb poszczególnych uczniów, uwzględnianie ich potrzeb przy dostosowaniu sprawdzianów do możliwości uczniów z deficytami (większe arkusze, zadania zamknięte, wydłużony czas pracy).
6. Współpracując z nauczycielami naszej szkoły brałam czynny udział w realizacji kalendarza imprez szkolnych. Byłam współautorem i współorganizatorem następujących uroczystości szkolnych:

 Dzień Edukacji Narodowej i ślubowanie klas pierwszych;
 Wigilię szkolną (spektakle Koła Teatralnego) oraz śniadanie Wielkanocne;
 Uroczyste akademie na rozpoczęcie oraz zakończenie roku szkolnego;
 Uroczysty apel upamiętniający rocznicę odzyskania niepodległości;
 Uroczysty apel upamiętniający ofiary wprowadzenia w Polsce stanu wojennego;
 Uroczysty apel upamiętniający ofiary mordu katyńskiego i zsyłek w głąb Rosji;
 Spektakl wystawiony podczas uroczystych obchodów 10-lecia Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego
 Współpraca przy organizacji Dnia Języków Obcych (zagadki polonistyczne);
 Organizacja eliminacji szkolnych do konkursów przedmiotowego, recytatorskich i ortograficznego.
Podczas odbywanego stażu opiekowałam się również pracowniami polonistycznymi, dbając o to, by znajdowały się tam w formie gazetki ważne informacje, słowniki, z których można korzystać w trakcie lekcji i po lekcjach do wykonania pracy domowej. Starałam się również, by znajdowały się tam inne książki, dzięki którym uczniowie mogą poszerzać i pogłębiać swoją polonistyczną wiedzę.

7. Plan rozwoju zawodowego, sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, ciekawe scenariusze umieściłam na stronie internetowej. Publikowanie materiałów na stronie internetowej dało mi możliwość dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniem z innymi nauczycielami i jednocześnie uświadomiło jak ważna jest wymiana tych doświadczeń i jak duże jest zainteresowanie publikacjami internetowymi.

8. i 9. Na bieżąco prowadziłam dzienniki zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz gromadziłam materiały do sprawozdania z realizacji stażu. Pogłębiłam wiedzę dotyczącą prowadzenia dzienników lekcyjnych oraz dzienników zajęć pozalekcyjnych, arkuszy ocen. Zdobyta w ten sposób wiedza jest wykorzystywana w praktyce do prawidłowego prowadzenia dokumentacji szkolnej.
Systematyczne gromadzenie dokumentów dało mi podstawę do udokumentowania przebiegu stażu, napisania sprawozdania oraz oceny własnych zadań i starań na każdym etapie realizacji zadań z planu rozwoju zawodowego. Bardzo dobra znajomość wszystkich dokumentów pozwala mi prawidłowo realizować założenia pracy szkoły, a tym samym wpływać na podnoszenie jakości pracy szkoły.

§ 7. 2. 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

1. W pracy nauczyciela bardzo ważne są zadania opiekuńczo-wychowawcze. Bardzo istotne jest poznanie młodzieży i ich problemów potrzeby rozwojowe uczniów (edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze) poznawałam poprzez obserwacje własne, rozmowy z wychowawcami, analizę opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, korzystanie z pracy pedagoga szkolnego lub udział w Radach Pedagogicznych poświęconych omawianiu problemów wychowawczych istniejących w naszej szkole. Swoją wiedzę na temat potrzeb rozwojowych oraz problemów i zagrożeń charakterystycznych dla młodzieży szkolnej poszerzałem również biorąc udział w szkoleniach i szkoleniowych Radach Pedagogicznych poświęconych tym zagadnieniom.
Dzięki zdobytej szczegółowej wiedzy na temat tych problemów mogłam później w swej pracy łatwiej diagnozować ich oznaki i przyczyniać się do ich rozwiązywania.
W poznawaniu młodzieży w znacznym stopniu pomaga mi zachowanie dystansu, zdrowy rozsądek, umiejętność przyjmowania punktu widzenia ucznia, rozumienia komunikatów niewerbalnych, a przede wszystkim empatia. Codzienna praca wychowawcza wymaga trudu, zaangażowania, nieustannej refleksji i ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań.
W roku szkolnym 2011/2012 zostałam wychowawcą klasy I gimnazjum. Napisałam plan wychowawczy dla mojej klasy. Napisane przeze mnie plany wychowawcze tworzyły wspólną całość – trzyletniego procesu wychowania. Każdy zawiera zagadnienia i wartości: religijne, społeczne, patriotyczne, moralne, prospołeczne, zdrowotne, poznawcze. Ogólne zadania wychowawcze i efekty, które chciałam osiągnąć w danym zakresie były dostosowane do aktualnej sytuacji wychowawczej oraz zadań wynikających z planu pracy szkoły. Zadania realizowałam w czasie zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz podczas rozmów z uczniami np. w sytuacji zaistniałego konfliktu lub potrzeby pomocy w rozwiązywaniu problemów. W wyniku założonych zadań udało mi się zniwelować pojawiające się zachowania agresywne, doprowadzić do bezinteresownej pomocy koleżeńskiej w lekcjach. Uważam to za duży sukces wychowawczy, gdyż w tym wieku jest to najlepszy sposób utrwalenia sobie wiedzy przez uczniów zdolniejszych oraz uświadomienie, że nie za każdą pomoc należy się zapłata. Jako pedagog i wychowawca staram się aktywnie uczestniczyć w życiu klasowym i szkolnym moich podopiecznych. Częste rozmowy z dziećmi i dyskusje na bieżące tematy, jak również tematy sugerowane przez samych wychowanków powodują, że moi uczniowie mają do mnie zaufanie i chętnie dzielą się ze mną swoimi radościami i problemami. Moim obowiązkiem jest między innymi przygotowanie moich uczniów do życia w cywilizowanym społeczeństwie, a zatem krytykowanie złych postaw i wskazywanie tych właściwych. W realizacji tego trudnego zadania pomocny był wyjazd integracyjny, wycieczki edukacyjne oraz udział w uroczystościach szkolnych lub pozalekcyjnych.

2. Współpraca z rodzicami moich wychowanków polegała na organizowaniu comiesięcznych spotkań oraz indywidualnych spotkaniach, na których informowałam o postępach w nauce, sposobach przezwyciężania pojawiających się trudności, problemach wychowawczych. Kontakty z rodzicami wspomagały ucznia w procesie wychowawczym oraz korzystnie wpływały na wizerunek szkoły. Powyższe działania pozwoliły mi na zyskanie większego zaufania, a to wiąże się także z uzyskaniem istotnych z punktu widzenia mojej pracy informacji odnośnie np. stanu zdrowia, umiejętności dziecka czy problemów pojawiających się w środowisku rodzinnym. Osobisty kontakt z rodzicami to także pewność, że działania podjęte przez wychowawcę są znane rodzicom, a to z kolei daje nadzieję na wsparcie i współpracę między obiema stronami.
Moja współpraca z rodzicami układała się dobrze. Byłam w stałym kontakcie z nimi i miałam zazwyczaj ich wsparcie. Rodzice chętnie udzielali się przy organizowanych przeze mnie imprezach, wspierali mnie i aprobowali moje przedsięwzięcia na rzecz klasy i szkoły.
Podsumowując moją dotychczasową pracę wychowawczą mogę stwierdzić, że przepracowane do tej pory lata w szkole nauczyły mnie lepszej współpracy ze środowiskiem, przedsiębiorczości jako wychowawcy, rozwiązywania trudnych problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz trudnej roli mediatora i arbitra wśród uczniów.

3. Praktyczne wykorzystanie wiedzy i umiejętności nabytych przez uczniów podczas edukacji szkolnej było „motorem napędowym” do uczestnictwa w rywalizacji międzyszkolnej, dzięki której uczniowie mieli możliwość skonfrontowania w praktyce swoich osiągnięć edukacyjnych. Podczas mojej kilkuletniej pracy i oczywiście w okresie odbywania stażu przygotowałam moich uczniów do udziału w różnego rodzaju konkursach polonistycznych – przedmiotowym, recytatorskich, ortograficznym. Konkursy te rozwijają dbałość o czystość i poprawność języka, uwrażliwiają na kulturę żywego słowa. Realizują również cele dydaktyczne, wychowawcze i etyczne zgodnie z założeniami zadań naszej szkoły.
Moja praca i zaangażowanie w organizację i przygotowanie uczniów do konkursów przyczyniły się do wzrostu zainteresowania uczniów udziałem w tego typu przedsięwzięciach, a co za tym idzie doskonalenie umiejętności w zakresie języka polskiego. Osiągane przez dzieci sukcesy zwiększyły ich wiarę we własne możliwości. Uczniowie mieli również szansę rozwijać swoje zainteresowania w czasie dodatkowych zajęć.


4. Podczas stażu starałam się rozwijać zainteresowania i potrzeby obcowania z dziełami sztuki i dziedzictwem narodowym uczniów poprzez organizację wycieczek, wyjazdów do kina, wyjść na spektakle teatralne do PDK czy popołudniowych spotkań Teatru przy stoliku odbywających się w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej. Pełniłam również rolę opiekuna zajęć pozalekcyjnych Szkolnego Koła Teatralnego, Koła Polonistycznego oraz Filmoteki Licealisty. Obcowanie z młodzieżą w sytuacjach pozalekcyjnych przynosić może wiele satysfakcji obu stronom. Wymiana myśli, poglądów, pomysłów jest niezwykle inspirującym zjawiskiem dla nauczyciela i działa niezwykle motywująco. Potrzeby rozwojowe uczniów uwzględniałam też poprzez opiekę podczas dyżurów śródlekcyjnych, uroczystości i imprez szkolnych oraz wyjść pozaszkolnych takich jak np. wyjścia do PDK, OPiT, kościoła, itp., tym samym uczestnicząc w realizacji zadań opiekuńczych szkoły.
Wycieczki mają dla mnie duży aspekt wychowawczy, dzięki mim miałam możliwość lepszego poznania uczniów, kształtowania pożądanych cech życia w zespole, wpływania na rozwój uczuć estetycznych i patriotycznych, zainteresowań regionem oraz najbliższą okolicą. Dlatego też chętnie podejmowałam się funkcji opiekuna wycieczek innych klas .

§ 7. 2. 3
Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

1. Umiejętność stosowania technologii informatycznej i komunikacyjnej w pracy zawodowej i w życiu codziennym jest moim zdaniem niezbędną umiejętnością, nie tylko ułatwiającą pracę, ale także umożliwiającą własny rozwój. W związku z tym trudno sobie wyobrazić doskonalenie zawodowe, czy pracę na rzecz szkoły bez komputera i dostępu do sieci Internet. Konieczność posługiwania się TIK wynika również ze specyfiki czasów, w których żyjemy i trudno sobie wyobrazić dziś lekcje bez wykorzystywania tych możliwości. Pamiętać należy przecież, że nasi wychowankowie to dzieci Internetu i Facebooka.
2. Komputer i Internet wykorzystuję przede wszystkim w pracy nauczyciela języka polskiego. Wszelkie sprawdziany, testy, kartkówki, materiały dodatkowe, jak również dokumenty szkolne (sprawozdania, podania, wnioski) tworzę przy użyciu edytora tekstów Word. Wykorzystuję na swoich lekcjach scenariusze lekcji i materiały dodatkowe do nauki języka polskiego dostępne na ogólno edukacyjnych portalach internetowych takich jak np.: www.profesor.pl, www.ibe.pl, www.ore.edu.pl, www.gwo.pl, www.wsip.pl.
Wykorzystanie komputera w pracy ułatwia mi prowadzenie ciekawych i atrakcyjnych dla uczniów często wykorzystuję muzykę, materiały ikonograficzne, reprodukcje obrazów, fragmenty lub całe filmy i spektakle teatralne, które umożliwiają mi realizowanie założeń podstawy programowej. Korzystam również z platform ćwiczeniowych www.wsipnet.pl, polecam również uczniom korzystanie z zasobów Internetu w przygotowaniu prac domowych.
Komputer i sieć internetowa służą mi również jako narzędzie do samokształcenia oraz udziału w szkoleniach i konferencjach. W trakcie stażu brałam udział w e-konferencjach i warsztatach organizowanych przez wydawnictwo WSiP i kursie organizowanym przez Operon. Internet jest dla mnie również źródłem wiedzy o organizowanych przez różne instytucje szkoleniach i kursach.
Umiejętność posługiwania się komputerem i różnymi programami znacznie przyspiesza przygotowywanie wielu materiałów, które mogę wykorzystać podczas swojej pracy. Odwiedzając w sieci Internet ciekawe strony, np.: publikacje innych nauczycieli, fora dyskusyjne, akty prawne, konkursy i gry edukacyjne dla uczniów, strony poświęcone językowi polskiemu i zagadnieniom wychowawczym poszerzam i doskonalę swój warsztat pracy. W ten sposób gromadzę ciekawe pomysły wpływające na wszechstronny rozwój uczniów, co podnosi jakość mojej pracy oraz pracy szkoły.

3. Poza tym wykorzystywałam Internet i komputer do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego. Wiedzę na temat awansu zawodowego nauczycieli uzyskiwałam, korzystając z portali nauczycielskich wymienianych powyżej np. www.profesor.pl lub serwisów poświęconych wyłącznie kwestiom z nim związanym takich jak np. www.men.gov.pl, www.ko.olsztyn.pl. Przepisy i akty prawa oświatowego, w tym te regulujące system awansu, poznawałem i aktualizowałem również poprzez Internet i wyżej wymienione serwisy. Starałam się również w trakcie stażu w miarę możliwości aktualizować szkolną stronę internetową poprzez dostarczanie relacji z różnych wydarzeń z życia szkoły napisanych przeze mnie lub uczniów w ramach zajęć dodatkowych. W procesie dokumentowania realizacji stażu korzystałam z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż takich jak sprawozdania, plany rozwoju, wskazówki dostępnych na portalach prezentujących nauczycielskie publikacje.
4. W celu dzielenia się swoją wiedzą z innymi nauczycielami opublikowałam swoje własne prace, mając nadzieję, iż pomogą one innym, tak jak wcześniej publikacje innych nauczycieli pomogły mnie. Na stronie www.profesor.pl opublikowałam swój plan rozwoju, scenariusze, test z lektury oraz sprawozdanie z realizacji stażu.

§ 7. 2. 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań

W mojej pracy starałam się szukać nowych rozwiązań, a więc pogłębiać swoją wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki. Teoretyczną stronę problemu zgłębiałam podczas lektury wybranych artykułów publikowanych w Internecie, literatury fachowej, metodycznej i psychologiczno – pedagogicznej, czytałam czasopisma zawodowe np. „Wychowawca”. Systematycznie współpracowałam z pedagogiem szkolnym. Brałam również udział w kursie zorganizowanym przez RSK na temat organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Liczne rozmowy z pedagogiem pozwoliły mi w efektywny sposób pomóc swoim wychowankom. Po wspólnej analizie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej ustaliłyśmy, jakie działania należy podjąć by pomóc uczniom. Współpracując z pedagogiem poprzez sporządzanie opisów obserwacji uczniów kierowałam również dzieci do Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej na badania w kierunku diagnozy specyficznych trudności w nauce. Regularnie uczestniczyłam w spotkaniach Zespołu Wychowawczego, gdzie wspólnie z koleżankami i kolegami rozwiązywałam problemy wychowawcze i opracowałam Indywidualne Karty Ucznia. Kontakt z pedagogiem szkolnym był zawsze wtedy konieczny i przydatny, gdy pojawiały się problemy z danym uczniem i miały one podłoże typowo psychologiczne. Rozmowa i ukazanie przez panią pedagog problemów dziecka z innej perspektywy pozwoliły mi na zrozumienie wielu dotąd nieznanych zachowań i przygotowania się do dalszej pracy z takim dzieckiem.
Rozwiązywałam problemy wychowawcze w klasie. Nabyte podczas częstych rozmów z pedagogiem umiejętności podejścia do dzieci, szczególnie tych, które sprawiały trudności wychowawcze pozwoliły mi na przekonanie się, że w celu pomocy takiemu dziecku, wiele tak naprawdę zależy od samego podejścia nauczyciela. Indywidualne podejście do każdego z uczniów, zapewnienie dyskrecji i liczenie się z jego zdaniem pozwoliło mi na przełamanie wielu barier w kontaktach z takimi „problemowymi” dziećmi. W trakcie pełnienia funkcji wychowawcy wielokrotnie rozwiązywałam trudne sytuacje jakie miały miejsce w klasie.
Współpracowałam z rodzicami w celu rozwiązywania problemów wychowawczych poprzez organizację wywiadówek, także spotkań indywidualnych czy rozmów telefonicznych. Rodzice chętnie uczestniczyli w spotkaniach klasowych. O grożących ocenach niedostatecznych informowani byli pisemnie. Prowadziłam rozmowy, doradzałam jak pomóc dziecku osiągnąć pozytywną wyniki w nauce. Spotkania z rodzicami pomogły mi poznać sytuacją rodzinną, materialną, warunki zdrowotne, zrozumieć psychikę każdego ucznia, by lepiej rozwijać cechy jego osobowości i scalać zespół klasowy. Każdy uczeń ma bowiem wiele możliwości lecz wymaga indywidualnego podejścia i akceptacji aby je wykorzystać. To dzięki współpracy z rodzicami mogłam rozwiązać trudne problemy wychowawcze i dydaktyczne w klasach.
Funkcja wychowawcy klasy wymaga dużo zaangażowania i wiele pracy, ale także niesie za sobą wiele radości oraz satysfakcji z wyników podejmowanych działań.


§ 7. 2. 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż

W chwili rozpoczęcia stażu zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego. Szczegółowo przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego ze szczególnym uwzględnieniem Ustawa o Systemie Oświaty, Karta Nauczyciela oraz Rozporządzenia MENiS z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Przeanalizowałam Statut Szkoły, Regulamin Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Szkolny Program Wychowawczy, kompetencje Rady Pedagogicznej. Brałam udział w Radach Pedagogicznych poświęconych tworzeniu i wdrażaniu tych dokumentów szkolnych. Jak również w pracach plenarnych, klasyfikacyjnych i zatwierdzających Rad Pedagogicznych. Systematycznie studiowałam również zmiany jakie zachodziły w programach szkolnych. Uczestniczyłam w posiedzeniach komisji do spraw zmian w Statucie szkoły. Zapoznałam się z przepisami prawnymi warunkującymi awans zawodowy nauczycieli.
Opierając się na tych przepisach napisałam wniosek o rozpoczęcie stażu oraz plan rozwoju zawodowego. Posługiwałam się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: podczas pisania planu, sprawozdania, przygotowaniu prezentacji dorobku i przygotowaniu się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin. Służyłam pomocą, wskazówkami oraz udostępniałam własną biblioteczkę aktów prawa oświatowego i własne materiały multimedialne innych nauczycielom. Brałam udział w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych w ramach pracy Rady Pedagogicznej. Podczas sprawdzianów i egzaminów (gimnazjalnych i maturalnych) pełniłam funkcję przewodniczącego i członka komisji. Prawidłowe przeprowadzenie egzaminu poprzedził mój aktywny udział w radach szkoleniowych organizowanych przez dyrektora szkoły, podczas których zapoznałam się z przepisami prawnymi warunkującymi zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i maturalnego.
W trakcie stażu poznałam przepisy prawa oświatowego. Starałam się na bieżąco śledzić zmiany w przepisach prawnych. Szczególnie teraz w obliczu zmian jakie niesie za sobą reforma szkolnictwa i podstaw programowych. Podczas odbywania stażu pełniłam również rolę protokolantki.
Podsumowanie
W swojej dotychczasowej pracy pedagogicznej starałam się stosować nowoczesne metody i formy pracy z dziećmi. W ciągu tych lat pracowałam zarówno z uczniami zdolnymi jak i z uczniami mającymi trudności w nauce. Starałam się znaleźć rozwiązanie dla każdego problemu wychowawczego czy dydaktycznego moich wychowanków. Angażowałam się z pełnym poświęceniem w przydzielone mi zadania, a także byłam inicjatorem i opiekunem wielu zadań z poza ram obowiązkowych. Moja energiczna osobowość powoduje, że mam coraz to nowe pomysły, myślę, że zjednałam sobie wiele koleżanek i kolegów, którzy ze mną współdziałają; nawzajem sobie pomagamy i wspólnie organizujemy wiele ciekawych przedsięwzięć. Jestem przekonana, że dotychczasowa praca, która daje mi wiele satysfakcji, będzie mnie inspirowała na dalsze lata, a entuzjazm jaki w sobie posiadam nie pozwoli mi spocząć. Praca z dziećmi i efekty tej pracy są dla mnie radością, cieszę się z malutkich i dużych sukcesów moich podopiecznych, a sobie stawiam coraz wyższą poprzeczkę.
W czasie trwania stażu udało mi się zrealizować postawione w planie rozwoju zawodowego zadania, dzięki którym poszerzyłam swoją wiedzę i umiejętności pedagogiczne, przyczyniając się w ten sposób do podniesienia jakości pracy szkoły. Udało mi się zdobyć dodatkowe umiejętności, udział w kursach i warsztatach pogłębił moje umiejętności dydaktyczne i wychowawcze. Zrozumiałam, że by zostać dobrym pedagogiem, często musimy zauważać rzeczy niewidoczne dla innych, pochylać się nad najmniejszym nawet osiągnięciem ucznia, każdym odniesionym sukcesem wychowawczym, gdyż może być on jednym z kamyków na drodze do osiągnięcia doskonałości. Zakończenie stażu wcale nie oznacza końca działań. Większość moich przedsięwzięć zaplanowana jest na dalsze lata, więc myślę, że nic nie przeszkodzi mi w ich realizacji.
Zamierzam nadal doskonalić swoje kwalifikacje, podnosić jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować zadania szkoły.
Wyświetleń: 5930


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.