Katalog

Dorota Cholewa, 2014-06-24
Tarnów

Język angielski, Sprawozdania

Sprawozdanie ze stażu na nauczyciela mianowanego

- n +

Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Gwoźdźcu


SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

(zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593) z późniejszymi zmianami, Rozporządzenia MENiS z dnia 14 listopada 2007 r. (Dz. U. z 14 listopada 2007 r. Nr 214, poz. 1580) oraz MENiS z dnia 1 marca 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 393).


Imię i nazwisko nauczyciela kontraktowego mgr Dorota Cholewa
Imiona i nazwiska opiekunów stażu mgr Bogumiła Zielonka, mgr Maria Ojczyk

Nauczany przedmiot język angielski
Data rozpoczęcia stażu 01.09.2010 r.
Przerwa w odbywaniu stażu 23.06.2011 r.- 14.06.2012 r.
Data zakończenia stażu 21.05.2014 r.

Kwalifikacje
 Ukończenie studiów licencjackich na kierunku filologia angielska - Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie
 Ukończenie studiów magisterskich na kierunku filologia angielska – Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi

Dodatkowe zadania pełnione w szkole
 Dekoracja szkoły
 Prowadzenie kroniki szkolnej
 Funkcja protokolanta
 Opiekun Samorządu Uczniowskiego
 Koordynator do spraw wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli i badania wyników nauczania

Nagrody
 Nagroda Dyrektora Szkoły z okazji Dnia Edukacji Narodowej (2012 r.)

Dokumenty poświadczające kwalifikacje zawodowe
 Poświadczona kopia dyplomu ukończenia studiów magisterskich na kierunku filologia angielska – Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi
 Poświadczona kopia dyplomu ukończenia studiów licencjackich na kierunku filologia angielska – Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie

Dokumenty związane z realizacją stażu
 Plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez Dyrektora szkoły,
 Sprawozdanie z realizacji stażu na stopień nauczyciela mianowanego,
 Ocena dorobku zawodowego za okres stażu.



CEL PODSTAWOWY: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.


1 września 2010 r. rozpoczęłam staż zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego
w Zespole Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Gwoźdźcu na stanowisku nauczyciela języka angielskiego. W pierwszym roku stażu moim opiekunem była p. mgr Bogumiła Zielonka.
Od czerwca 2012 r. funkcję tę przejęła p. mgr Maria Ojczyk.
Jestem magistrem filologii angielskiej z przygotowaniem pedagogicznym. Mój staż pracy
w szkole to 10 lat.
Przystępując do zadań związanych z przygotowaniem sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego, realizowałam zamierzenia, które podporządkowałam podstawowym zadaniom szkoły, to jest:
• ustawicznemu podnoszeniu jakości pracy szkoły;
• doskonaleniu kadry pedagogicznej;
• udoskonaleniu bazy szkoły;
• zintegrowaniem szkoły ze środowiskiem lokalnym.
W trakcie odbywania stażu zrealizowałam zadania przedstawione w planie rozwoju zawodowego. Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji zadań zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. i z 1 marca 2013 r. zmieniające to rozporządzenie.

§ 7 ust. 1 pkt 1
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły
i środowiska lokalnego

1. W celu poprawnego zaplanowania zadań, przed skonstruowaniem planu rozwoju zawodowego, przeanalizowałam dokumentację szkoły:
• Statut Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Gwoźdźcu
• Program Wychowawczy
• Program Profilaktyczny
• Wewnątrzszkolny System Oceniania.
Pomocne mi były także liczne wskazówki dotyczące zasad awansu zamieszczone na edukacyjnych portalach internetowych, lektura czasopism i fachowej literatury. Tworząc plan rozwoju zawodowego wzięłam pod uwagę specyfikę i potrzeby szkoły, w której pracuję, swoje mocne i słabe strony oraz wynikające z prawa oświatowego wymagania na stopień nauczyciela mianowanego. Przedstawiony przeze mnie plan rozwoju został zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły.
2. W czasie trwania stażu uczestniczyłam w zebraniach Rady Pedagogicznej. Pełniąc funkcję protokolanta mogłam dogłębniej analizować treść tych spotkań.
3. W okresie stażu pełniłam funkcję opiekuna Samorządu Uczniowskiego, wraz z którym organizowałam:
• dyskoteki szkolne (2010/2011, 2012/2013, 2013/2014)
• uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej (2010/2011)
• zabawy andrzejkowe (2010/2011, 2012/2013, 2013/2014)
• zabawy karnawałowe (2010/2011, 2012/2013, 2013/2014)
• walentynkową pocztę oraz koncert życzeń (2010/2011, 2012/2013)
• dyskotekę walentynkową (2013/2014)
4. W okresie stażu systematycznie realizowałam zaplanowane zadania wychowawcy klasowego wynikające i opracowane na podstawie Planu Wychowawczego Szkoły. Plan wychowawczy oparłam na priorytetach szkoły oraz propozycjach rodziców. Ogólne zadania wychowawcze i efekty, które chciałam osiągnąć w danym zakresie były dostosowane do aktualnej sytuacji wychowawczej, problemów z poprzedniego roku oraz zadań wynikających z planu pracy szkoły. Zadania realizowałam w czasie zajęć dydaktycznych lub podczas rozmów z uczniami, wynikających z zaistniałej sytuacji.

W ramach pracy wychowawczej uczestniczyłam z uczniami w wielu wycieczkach :
• wycieczka do Zakopanego (2010 r.)
• wycieczka do Krakowa (2011 r.)
• wycieczka do Wieliczki i Krakowa (2013 r.)
• wyjazd na basen do Proszówek (2013 r.)
• wyjazd na spektakl teatralny do Brzeska (2013)
• wycieczka na wystawę malarstwa do Zakliczyna (2014 r.)
• wycieczka na lodowisko do Tarnowa (2014)

Organizowałam różnego rodzaju wyjścia z uczniami:
• wyjście na pomniki w celu uprzątnięcia mogił żołnierskich (2010, 2013)
• akcja „Sprzątnie Świata” (2010, 2013)
• Pierwszy Dzień Wiosny (2014)

Sprawowałam także opiekę nad uczniami podczas:
• zabaw i dyskotek (2010/2011, 2012/2013, 2013/2014)
• corocznego Pikniku Rodzinnego w Gwoźdźcu
• ogniska klasowego (2011)

§ 7 ust. 1 pkt 2
Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego

1. Rozpoczynając swoją drogę ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego musiałam przede wszystkim zapoznać się z aktami prawa oświatowego dotyczącymi tego tematu, czyli ustawami i rozporządzeniami w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, czy Kartą Nauczyciela.
Pragnąc stale podnosić własne kwalifikacje brałam aktywny udział
w wewnątrzszkolnym doskonaleniu:
• szkoleniowe rady pedagogiczne,
• warsztaty,
• narady,
• lekcje otwarte,
• dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami.

2. Chcąc poszerzyć wiedzę i umiejętności uczestniczyłam w radach szkoleniowych:
• „Praca z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)”;
• „Co każdy kierownik wycieczek szkolnych wiedzieć powinien”;
• „Kompetencje kluczowe ucznia klasy III szkoły podstawowej w świetle nowej Podstawy programowej”.

3. W celu podniesienia własnych kwalifikacji pracy w szkole uczestniczyłam w różnorodnych szkoleniach, warsztatach i konferencjach metodycznych. Były to m.in.:
• „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” (2010);
• “Time for new stories & new adventures in English” zorganizowane przez Wydawnicwo Pearson Longman (2011);
• “Learning about the world through English” zorganizowane przez Wydawnicwo Pearson Longman (2011);
• “How can we help young teens to write in English?” zorganizowane przez Wydawnicwo Pearson Longman (2011);
• „Diagnoza uzależnień (narkomania, alkoholizm). Komunikacja w trudnych sytuacjach.” (2013)
• „Gamification: this is where learning happens” zorganizowane przez Wydawnicwo Pearson (2013);
• “Sprawdzian szóstoklasisty – roads to success” zorganizowane przez Wydawnicwo Pearson (2013);
• „Listen into the future – final exam and beyond” zorganizowane przez Wydawnictwo Macmillan (2013);
• “Ten great ideas for using flashcards” zorganizowane przez Wydawnictwo Macmillan (2013)
• “Sprawdzian! Co kryje sprawdzian?” zorganizowane przez Wydawnictwo Macmillan (2013)
• „Ideas for practising grammar” zorganizowane przez Wydawnictwo Macmillan (2013)
• szkolenie “Platforma Burlington English” (2013)
• „Uczeń – aktywny uczestnik procesu uczenia się” w ramach projektu „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli – drogą
do sukcesu edukacyjnego uczniów powiatu tarnowskiego”(2013/2014)
• „Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów?” spotkania sieci współpracy
i samokształcenia w ramach projektu „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli – drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów powiatu tarnowskiego”(2013/2014)
• „Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym” zorganizowane przez Kuratorium Oświaty oraz Policję (2014)
• „Zagrożenia w sieci” zorganizowane przez Kuratorium Oświaty oraz Policję (2014)
• „Odpowiedzialność nieletnich za czyny karalne” zorganizowane przez Kuratorium Oświaty oraz Policję (2014)
• „Jak radzić sobie z depresją dziecka” zorganizowane przez Kuratorium Oświaty (2014)

4. Tworzę własny warsztat pracy poprzez budowanie bazy materiałów dydaktycznych
do nauczania języka angielskiego (testy, filmy, artykuły, scenariusze lekcji); tworzę również bazę łączy do stron www z materiałami dydaktycznymi, prowadzę dokumentację przyswojonych pozycji z zakresu dydaktyki i metodyki. Na bieżąco śledzę artykuły zamieszczane w różnych czasopismach i książkach, które przedstawiają najnowsze
i najskuteczniejsze metody i techniki nauczania, inspirują mnie do efektywnej pracy, informują o nowościach wydawniczych. Do najważniejszych należą:
• „Meritum”
• „Języki Obce w Szkole”
Odwoływałam się także to literatury:
• „Jak uczyć się szybko i skutecznie” Ch. Drapeau
• „Music and Song” T. Murphey
• „Games for children” G. Lewis,G. Bedson

§ 7 ust. 1 pkt 3
Poznanie przepisów dotyczących systemu oświaty,
z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły,
w której odbywa się staż

1. W ramach realizacji powyższego zadania:
Zapoznałam się z przepisami prawa oświatowego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007
w sprawie warunków i zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, Ustawa
o systemie oświaty z 1991 r. wraz z późniejszymi zmianami) oraz na bieżąco starałam się aktualizować swoją wiedzę na temat zmian obowiązującego prawa oświatowego
• Zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego:
- odpowiednimi przepisami dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli,
- analizowałam publikacje interpretujące zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego (materiały CODN, publikacje w Internecie i prasie oświatowej)
- dokumentowałam osiągnięcia związane z ubieganiem się o stopień nauczyciela mianowanego
• analizowałam dokumenty dotyczące organizacji pracy szkoły
(Statut, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Szkolny Program Wychowawczy
i Profilaktyczny, regulaminy, przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny).

§ 7 ust. 2 pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach

1. W sierpniu 2010 roku zanim rozpoczęłam staż, zapoznałam się z przepisami prawa oświatowego oraz dokonałam analizy własnych możliwości. Informacje dotyczące uzyskiwania stopni awansu zawodowego odnalazłam na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Przeczytałam i przeanalizowałam Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. i z 1 marca 2013 r. zmieniające to rozporządzenie, jak również Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela .
W celu poprawnego zaplanowania zadań, przed skonstruowaniem planu rozwoju zawodowego, przeanalizowałam wymienioną we wcześniejszych punktach dokumentację szkoły oraz na bieżąco śledziłam zadania nauczyciela kontraktowego, który ubiega się
o kolejny stopień awansu. Utworzony plan został zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły –
p. mgr Halinę Tobołę. W czasie trwania stażu na bieżąco realizowałam postawione sobie
w nim zadania, jednocześnie podejmując się dodatkowych czynności, które wyniknęły
w międzyczasie.
2. We wrześniu 2010 roku nawiązałam współpracę z opiekunem stażu p. mgr Bogumiłą Zielonką, która udzieliła mi wskazówek dotyczących przebiegu stażu oraz zasad sporządzania planu rozwoju zawodowego.
Ustaliłyśmy przejrzyste warunki współpracy oraz wzajemne zobowiązania, które dotyczyły m. in. hospitowania i prowadzenia zajęć w obecności opiekuna stażu.
Prowadzone przeze mnie zajęcia były obserwowane przez opiekunów stażu:
p. mgr Bogumiłę Zielonkę oraz p. mgr Marię Ojczyk, a także przez Dyrektora Szkoły. To doświadczenie w znaczny sposób wpłynęło na moją dalszą pracę. Uwagi obserwatorów pozwoliły mi na dokonanie oceny swoich umiejętności dydaktycznych oraz podjęcie stosownych korekt.
W trakcie stażu (2013/2014 r.) uczestniczyłam w lekcjach otwartych prowadzonych przez dyplomowanych nauczycieli naszej szkoły: nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej –
p. mgr Monikę Dudek, opiekuna stażu – mgr Marię Ojczyk.
Obserwacje tych zajęć pozwoliły mi poznać warsztat pracy doświadczonego nauczyciela, dokonać analizy rozwiązań metodycznych i ich skuteczności w odniesieniu do tematu zajęć. Ciekawe rozwiązania metodyczne mogłam następnie wdrażać na własnych zajęciach. Szczególną uwagę zwracałam na stosowane metody i formy pracy, na atmosferę panującą na zajęciach, a także na stosunek nauczyciela do uczniów. Obejrzane przeze mnie zajęcia były tematem późniejszych rozmów z opiekunem stażu.
Posiadanie swojego opiekuna podczas stażu dało mi poczucie większego komfortu podczas pełnienia swoich obowiązków, bowiem miałam świadomość, iż wszelkie mogące się pojawić trudności zostaną wspólnie rozwiązane. Taka sytuacja oprócz tego, że dała mi możliwość systematycznego pogłębiania swojej wiedzy wpłynęła także na to, że wraz
z każdym kolejnym spotkaniem ze swoim opiekunem byłam bogatsza o nowe informacje
i wskazówki, które wpływały znacząco na jakość mojej pracy, która zapewne była też odczuwalna ze strony uczniów.
Analizowałam wyniki konkursów, biorąc pod uwagę opinie członków jury
w konkursach. W ramach oceny skuteczności własnych działań wychowawczych, dokonywałam indywidualnych obserwacji zachowań uczniów i wyciągałam odpowiednie wnioski, pomocne w dalszej pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną.
3. Od początku swojej pracy zawodowej starałam się na bieżąco doskonalić swój warsztat pracy. Przez cały okres stażu pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe aktywnie uczestnicząc w szkoleniach zewnętrznych i wewnętrznych, czyli różnego rodzaju kursach
i warsztatach, na których miałam okazję zapoznać się z różnorodnością podręczników wykorzystywanych na lekcjach języka angielskiego. Dzięki warsztatom przyswoiłam także katalog form i metod aktywizujących, które stosuję obecnie zarówno jako nauczyciel języka angielskiego jak i wychowawca. Opracowałam przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego, analizowałam również merytoryczne opinie na temat poszczególnych programów nauczania. W czasie trwania stażu samodzielnie tworzyłam pomoce dydaktyczne – testy, postery, gazetki. W procesie oceniania starałam się stosować różnorodny dobór metod i narzędzi. Systematycznie dokonywałam zmian elementów w dekoracjach, związanych ze zmianą pór roku, ze świętami lub uroczystościami odbywającymi się na terenie szkoły.
4. Plan rozwoju zawodowego, sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, ciekawe scenariusze umieściłam na stronie internetowej oraz w bibliotece szkolnej.
5. Na bieżąco prowadziłam dzienniki zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, tj. zajęć odbywających się w ramach art. 42 Karty Nauczyciela oraz gromadziłam materiały do sprawozdania z realizacji stażu.
(§ 7 ust. 2 pkt 2)
Umiejętność uwzględniania w swojej pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych

1. W okresie trwania stażu przygotowywałam następujące uroczystości szkolne:
• akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej (2010)
• część artystyczna podczas Majówki Rodzinnej (2011, 2014)
• akademia – pożegnanie uczniów klasy VI (2011)
• część artystyczna – Dzień Babci i Dziadka (2013)
• prowadzenie Pikniku Europejskiego (2013)
• akademia z okazji Święta Niepodległości (2013)
• podkład muzyczny do quizu kolęd (2013)

Brałam aktywny udział w następujących akcjach charytatywnych:
• Upominki świąteczne dla osób samotnych (2010- 2012)
• Piknik charytatywny na rzecz mieszkanki Gwoźdźca (2012)
• Akcja sprzątanie cmentarza wojskowego (2010/2011, 2012/2013)
• Akcja sprzątanie świata (2010/2011, 2012/2013, 2013/2014)
• Zbiórka aluminiowych puszek (2010- 2014)
• Zakup kalendarzyków na rzecz chorych dzieci (2010-2013)
• Akcja „Góra Grosza” (2013)
• Zbieranie funduszy na tarnowskie hospicjum Via Spei (2014)
2. Podczas swojej pracy przygotowywałam gazetki ścienne o różnorodnej tematyce: świątecznej, dotyczącej funkcjonowania i pracy szkoły, pracy Samorządu Uczniowskiego, prezentowałam prace uczniów z języka angielskiego, tworzyłam gazetki tematyczne związane z obchodami świąt w Wielkiej Brytanii.
3. W ramach pracy z uczniami interesującymi się językami obcymi, organizowałam tzw. „Dni Europejskie” – uczniowie byli zaznajomieni z kilkoma europejskimi krajami, ich stolicami, charakterystycznymi miejscami, językami oraz flagami, jak również znanymi postaciami z tychże krajów.
4. W ciągu stażu starałam się poznać sytuację rodzinną moich wychowanków, tak aby zadbać o udzielenie im odpowiedniej pomocy. Obserwowałam moich wychowanków
na zajęciach szkolnych, przerwach, a także na wszelkiego rodzaju wycieczkach szkolnych czy też imprezach klasowych. W poznaniu środowiska uczniów, dzieci pomagały mi rozmowy
z nimi samymi i z ich rodzicami lub opiekunami. Zaobserwowane przeze mnie oraz innych nauczycieli problemy wśród moich wychowanków rozwiązywałam poprzez rozmowy z nimi. Starałam się bieżące nieporozumienia klasowe rozwiązywać samodzielnie. Ewentualne problemy zgłaszałam dyrekcji oraz Radzie Pedagogicznej. Wielokrotnie w klasie były przeprowadzane pogadanki na temat akceptacji klasowej, indywidualności, zgrania klasowego, agresji, przemocy, bezpieczeństwa. Kontakty z rodzicami uczniów mających trudności z nauką bądź zachowaniem odbywały się podczas konsultacji indywidualnych, zebrań klasowych, w czasie uroczystości szkolnych bądź telefonicznie.
5. W celu podnoszenia jakości pracy szkoły organizowałam lub współorganizowałam także konkursy szkolne i klasowe:
• Zabawy Andrzejkowe (2010, 2012, 2013)
• Szkolny konkurs języka angielskiego dla klas V i VI (2011, 2013)
• Konkurs religijno – plastyczny (2013)
• Jasełka (2013)
• „II Przegląd Recytacji Wierszy Pisarzy Polskich – twórczość Juliana Tuwima” (2014)

Podczas realizacji projektów edukacyjnych przygotowywałam uczniów do konkursów:
• Szkolny konkurs języka angielskiego klas V i VI (2011, 2013)
• Gminny konkurs języka angielskiego „Master of English” w Stróżach (2014)
Brałam też udział w pracach komisji kilku szkolnych konkursów organizowanych przez innych nauczycieli.
6. W trakcie trwania stażu w ramach art. 42, ust.2, pkt 2 prowadziłam zajęcia dodatkowe z języka angielskiego oraz niemieckiego. Obserwując i analizując możliwości intelektualne uczniów dużą uwagę zwracałam na uczniów zdolnych. Starałam się udzielić im jak najwięcej pomocy w przygotowaniu do konkursów szkolnych, a także międzyszkolnych, a także motywować do dalszej wytężonej pracy.
Praca z uczniem zdolnym jest dla mnie wyzwaniem, które mobilizuje do samorozwoju oraz poszukiwania nowoczesnych metod i form pracy. Celem organizowanych przeze mnie konkursów w szkole oraz zachęcanie uczniów do udziału w konkursach organizowanych przez inne instytucje było wzbudzenie u uczniów ciekawości, prezentowanie swoich umiejętności, chęci samodzielnej pracy oraz zdrowej rywalizacji wśród najlepszych.
7. Zgodnie z daną potrzebą prowadziłam też działania naprawcze, w tym dodatkowe lekcje przygotowujące uczniów klasy VI do testu. Pracę z uczniem słabszym oparłam na indywidualnym podejściu, w zależności od potrzeb dziecka. Zwróciłam szczególną uwagę na dowartościowanie i angażowanie uczniów w sprawy organizacyjne, jak również motywowałam poprzez dostrzeganie pozytywnych efektów pracy. Organizowałam pomoc w wyrównywaniu braków w wiadomościach. Uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów na bieżąco współpracowałam z pozostałymi nauczycielami w celu osiągnięcia pozytywnych wyników swoich działań.


§ 7 ust.2 pkt 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii
informacyjnej i komunikacyjnej

Technologia informacyjna od samego początku odgrywa w mojej pracy dużą rolę. Okres stażu to czas, w którym systematycznie korzystałam z technologii informacyjnej i komputerowej. Internet i komputerowe programy edukacyjne pomogły mi w zdobywaniu nowych informacji. Systematycznie doskonale umiejętności obsługi komputera w drodze samokształcenia. Używam komputera niemal codziennie do prac związanych z działaniem szkoły ( scenariusze zajęć, karty pracy, kartkówki, sprawdziany, testy).

1. Technologię komputerową wykorzystywałam do: przekazywania materiałów
na stronę internetową szkoły, do pisania protokołów z zebrań członków Rady Pedagogicznej, do prowadzenia dokumentacji szkolnej, a także podczas przygotowania dokumentacji dotyczącej awansu zawodowego. Uzyskiwałam wiedzę na temat awansu zawodowego (portale internetowe), poznawałam przepisy prawa oświatowego i ich aktualizację, korzystałam z internetowych publikacji innych nauczycieli, konsultowałam się z nimi poprzez fora internetowe różnych portali, publikowałam na stronie internetowej własne plany, plan rozwoju zawodowego itp.; Odwiedzałam strony np.: www.literka.pl, www.gwo.pl, www.men.gov.pl, www.interklasa.pl, www.oswiata.org.pl, www.publikacje.edu.pl, www.scholaris.pl,

2. Przy pomocy technologii informacyjnej przygotowywałam także: elementy gazetek ściennych, dyplomy, referaty, regulaminy konkursów, wycieczek, informacje dla rodziców i uczniów, rozkłady materiału, testy, sprawdziany, scenariusze lekcji. Technologia informacyjna uatrakcyjniała również zajęcia lekcyjne. Uczniowie chętnie powtarzali
i ćwiczyli materiał pracując na stronach www kursów bądź na płytach MultiROM. W swojej pracy korzystałam z następujących stron www:
• www.macmillan.pl
• www.jezykangielski.pl
• www.jezykniemiecki.pl
• www.anglomaniacy.pl
• http:// elt.oup.com
Wykorzystywałam w pracy narzędzia techniczne: aparat fotograficzny, drukarkę, kserokopiarkę, skaner.
Promuję szkołę w środowisku lokalnym poprzez fotografowanie przedstawień i uroczystości szkolnych. Sprawnie przeprowadzam działania dydaktyczne np. pisemne sprawdziany wiadomości. Wykorzystywanie urządzeń technicznych usprawnia organizację pracy. Korzystając ze środków audiowizualnych uatrakcyjniam zajęcia, doskonalę metody pracy oraz podnoszę jakość pracy szkoły.
Propagowałam wśród uczniów portale poświęcone nauce m. in. ortografii, tabliczki mnożenia, zachęcałam do samodzielnego doskonalenia praktycznych umiejętności, pogłębiania swojej wiedzy i powtarzania materiału.
W związku z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego wykorzystywałam technologię informacyjną i komunikacyjną poprzez:
• uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego poprzez Internet (portale poświęcone awansowi)
• poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego i ich aktualizowanie (poprzez stronę MEN i KO)
• korzystanie z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż
• korzystanie z rad ekspertów, odpowiadających online na pytania użytkowników portali, dotyczących awansu
• konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych.

§ 7 ust.2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów zawiązanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań

1. Wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki wykorzystuję na co dzień w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz podczas spotkań z rodzicami. Systematycznie czytam fachową literaturę oraz korzystałam ze zbiorów Internetu. Wiedza i umiejętności zdobyte w czasie udziału w wewnątrzszkolnych i zewnętrznym doskonaleniu, udział w warsztatach, konferencjach, seminariach i szkoleniach służą doskonaleniu warsztatu pracy oraz zaspokajaniu potrzeb wychowawczych uczniów.
Jako wychowawca opracowałam plan wychowawczy klasy z uwzględnieniem propozycji uczniów i rodziców. W planie tym zawarty był harmonogram imprez klasowych, uroczystości szkolnych i wycieczek. Imprezy klasowe pomogły w stworzeniu przyjaznej atmosfery i integracji zespołu klasowego. Poprzez imprezy klasowe starałam się w uczniach wzbudzić poczucie odpowiedzialności i obowiązkowości oraz przełamywania wśród dzieci bariery wstydu i małej wiary we własne możliwości i zdolności. Do wielu imprez klasowych jak i szkolnych włączali się również rodzice.
Przez cały okres stażu analizowałam dokumentację z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. Dokumentacja dotyczyła specyficznych trudności w nauce, które występowały u moich uczniów. W związku z tym starałam się dostosować metody nauczania do zaleceń zawartych w powyższych opiniach.
W czasie stażu starałam się również umiejętnie stosować wiedzę z zakresu dydaktyki. W realizacji tego zadania pomogło mi wprowadzenie różnych metod aktywizujących w pracy z uczniami. Zastosowanie tych metod sprawiło, że uczniowie, samodzielnie lub w grupie wykonywali zadania, które sprawiały im satysfakcję, a nie zdawali sobie sprawy, że w ten sposób uczą się i rozwiązują problemy. Metody rozwinęły w uczniach umiejętność współdziałania w zespole, komunikowania się oraz podejmowania decyzji.

Rozwiązywanie problemów to przede wszystkim praca z wychowankami podczas lekcji i ich obserwacja polegająca na:
• omawianiu problemów edukacyjnych uczniów
• proponowaniu środków naprawczych
• wdrażaniu metod aktywizujących
• prowadzeniu konsultacji dla uczniów
• konsultacjach z opiekunem stażu
• stwierdzaniu o potrzebie skierowania uczniów na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
• uwzględnianie w planach dydaktycznych i wychowawczych zaleceń z opinii wystawionych prze Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.

Poza tym brałam udział w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poruszanych podczas rad pedagogicznych, korzystając z doświadczeń kolegów i koleżanek nauczycieli.

2. Podczas trwania stażu na bieżąco prowadziłam spotkania z rodzicami, informowałam ich o życiu klasy i szkoły, postępach oraz trudnościach w nauce, o zachowaniu, jak i pojawiających się trudnościach wychowawczych, zapoznawałam z dokumentacją szkolną. Starałam się na bieżąco rozwiązywać problemy zaistniałe w klasie.
Mogłam dzięki temu lepiej poznać potrzeby dzieci, przyczyny ich zachowań, zainteresowania czy frustracje i niezadowolenia. Starałam się dostrzegać zarówno potrzeby i zdolności, pracując zarówno z dzieckiem zdolnym jak i potrzebującym specjalnej pomocy, troski i zrozumienia.
W prowadzonych działaniach edukacyjnych uwzględniałam rozwój psychofizyczny dziecka, możliwości i potrzeby, potencjał rozwojowy i zainteresowania. Pomagałam swoim wychowankom w pokonywaniu trudności (nieufność, lęk, strach, nieśmiałość i etc). Bardzo ważnym elementem mojej pracy, były podejmowane przeze mnie działania w zakresie pracy indywidualnej.




§ 7 ust.2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciela odbywał staż

1. W trakcie odbywania stażu na bieżąco zapoznawałam się z podstawowymi przepisami regulującymi system oświaty: Karta Nauczyciela, Ustawa o Systemie Oświaty, Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Rozporządzenie MEN dot. podstawy programowej, Rozporządzenie MEN dot. programów nauczania, Rozporządzenie MEN dot. oceniania i promowania uczniów, Konwencja o Prawach Dziecka, Rozporządzenie w sprawie BHP itp.
Aktualizowałam wiedzę na temat obowiązującego prawa poprzez umiejętne wykorzystywanie zasobów internetowych:
• Ministerstwo Edukacji Narodowej: http://www.men.gov.pl
• Kuratorium Oświaty w Krakowie: http://kuratorium.krakow.pl/
• Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie: http://www.oke.krakow.pl
• Samorządowe Centrum Edukacji w Tarnowie: http://www.sce.pl/
• MCDN ODN Tarnów : http://tarnow.mcdn.edu.pl/
Starałam się wykorzystać swoją znajomość zagadnień z prawa oświatowego pomagając rodzicom i uczniom.
Posłużyłam się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych
z odbywaniem stażu: w procesie pisania planu rozwoju zawodowego, sprawozdania, przygotowywania prezentacji dorobku i przygotowywania się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin.
Prowadziłam dokumentację szkolną, brałam udział w konstruowaniu
i modyfikowaniu dokumentów szkolnych w ramach prac rady pedagogicznej oraz w pracach klasyfikujących i zatwierdzających rad pedagogicznych, co dało mi szansę wykorzystania mojej wiedzy w praktyce.
Ponadto znajomość przepisów prawa była mi potrzeba przy organizacji wycieczek klasowych i szkolnych.
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego starałam się pomagać rodzicom
w kierowaniu ich dzieci do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Przepisy prawne posłużyły mi także do głębszej analizy dokumentów nauczania takich jak: plany wynikowe czy przedmiotowe systemy oceniania.
Statut Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Gwoźdźcu stał się dla mnie najważniejszym źródłem szkolnego prawa, ponieważ dzięki niemu dowiedziałam się nie tylko o przysługujących – nauczycielom i uczniom – prawach, ale także obowiązkach. Dokument ten okazał się także niezwykle pomocny we wszystkich sytuacjach spornych.
W czasie mojego stażu w Zespole Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Gwoźdźcu zapoznałam się również ze sposobem prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji:
• dzienników lekcyjnych
• dzienników zajęć pozalekcyjnych
• księgi zastępstw
• arkuszy ocen
Brałam udział w pracach zespołu nadzorującego sprawdzian po klasie VI, pracach zespołu ewaluacyjnego oraz w pracach konkursów przedmiotowych.
Kompleksowe zapoznanie się z przepisami dotyczącymi systemu oświaty i stosowanie ich w praktyce, uświadomiło mi, jak ważna jest sprawa organizacji pracy
i przestrzeganie obowiązujących zarządzeń.

PODSUMOWANIE

Okres stażu był dla mnie bardzo aktywnym okresem w pracy zawodowej. W latach poprzedzających staż również aktywnie uczestniczyłam w życiu szkoły, sumiennie wykonywałam powierzone obowiązki. W szkole jako instytucji pracuję od 2004 roku i każdy rok pracy przynosił dla mnie nowe wyzwania, nowe doświadczenia i odkrywał przede mną nowe możliwości rozwiązywania problemów spotykających nauczyciela w jego pracy zawodowej. Okres stażu i praca nad uzyskaniem stopnia awansu nauczyciela mianowanego była dla mnie ogromnym wyzwaniem. Chciałam, aby ten czas pokazał mi jakim jestem nauczycielem czy wychowawcą, jakie są mocne strony mojej pracy, a jakie słabe, nad którymi muszę jeszcze popracować. Analizując swoją dotychczasową pracę mogę stwierdzić, że założone przeze mnie cele zostały osiągnięte. Zdobyta wiedza i umiejętności pozytywnie wpłynęły na poprawę jakości mojej pracy jak i całej instytucji. W trakcie trwania stażu starałam się stosować aktywne metody pracy, aby zachęcić dzieci do nauki
i poznawania otaczającego świata, osiągania przez nich dobrych wyników w nauce i rozwijania własnych zainteresowań. W swojej pracy kieruję się zawsze dobrem ucznia i szkoły nie zapominając jednak o osobistym rozwoju zawodowym.
Ogromną satysfakcję sprawia mi fakt, że poczynienia moje są zauważane przez Dyrektora Szkoły, czego dowodem jest otrzymanie NAGRODY DYREKTORA w październiku 2012 r. za rzetelną pracę oraz wkład wniesiony w rozwój szkoły.
Dzień, w którym zakończyłam staż będący jednym z etapów uzyskania stopnia awansu nauczyciela mianowanego, nie jest dniem w którym zakończyłam swoją aktywność zawodową. W dalszym ciągu zamierzam podnosić swoje kwalifikacje, doskonalić swój warsztat pracy tak, aby systematycznie poprawiać jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować powierzone mi zadania.
Realizacja wyżej wymienionych zadań pozwoliła mi rozwinąć umiejętności pedagogiczne oraz wychowawcze. Przez 2 lata i 9 miesięcy stażu w Szkole Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Gwoźdźcu nauczyłam się: systematyczności, organizacji czasu, rozwiązywania konfliktów i innych nurtujących moich wychowanków problemów, cierpliwości, konsekwencji, współpracy, obiektywizmu, asertywności, planowania
i projektowania, usprawniania własnej pracy, wykorzystywania nowych metod aktywizujących. Uczyłam się jak być lepszym nauczycielem uczestnicząc w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizując imprezy klasowe i szkolne, czytając fachową literaturę, zgłębiając tajniki technologii komputerowej. Ale przede wszystkim uczyłam się słuchając i obserwując uczniów, dzieci, rodziców i korzystając z doświadczenia innych nauczycieli. Uważam, że w ciągu 2 lat i 9 miesięcy trwania mojego stażu spełniłam wszystkie wymagania stawiane nauczycielowi kontraktowemu ubiegającemu się o awans na kolejny stopień awansu zawodowego.





Wyświetleń: 890


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.