AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Kwaśnicka
Język polski, Scenariusze

"Antygona" Sofoklesa oglądana z bliska - scenariusz lekcji dla klasy III gimnazjum

- n +

Cel ogólny: Uwrażliwienie na wieloaspektowość i aktualność problematyki utworu

Cele operacyjne:
Po zakończeniu lekcji uczeń:

  • poprzez różne punkty widzenia lepiej poznaje tematykę "Antygony"
  • rozumie konieczność szerszego spojrzenia na problem winy i kary
  • umie dokonać selekcji wydarzeń z punktu widzenia interesów swojej grupy
  • próbuje spojrzeć na problematykę z różnej perspektywy - sytuacji i czasu
  • potrafi bronić swojego stanowiska także poprzez właściwy dobór cytatów
  • ma możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy także we własnym życiu

    Metoda: praca w grupach, burza mózgów, praca z tekstem, plakat (gazeta), mówiąca ściana

    Materiały: szary i kolorowy papier, nożyczki, klej, mazaki, kolorowe czasopisma, wydrukowane propozycje tytułów gazet - różnorodna czcionka (zał. 2), masa mocująca


    Przebieg lekcji:

    Podział klasy na grupy za pomocą kartek z wypisanymi greckimi literami. Ilość grup w klasie
    w zależności od jej liczebności.
    Czas 5 min.

    Grupy otrzymują polecenia (zał. 1) i materiały, ich zadaniem jest opracowanie pierwszej strony gazety, która ma zaprezentować różne spojrzenie i ocenę wydarzeń mających miejsce w "Antygonie" Sofoklesa. Wykorzystują tu nie tylko swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności, ale także własne obserwacje.
    Czas 40 min.

    Nauczyciel cały czas obserwuje pracę grup, w razie potrzeby służy pomocą. Dobrze jest przypomnieć o podziale pracy w grupie - wyborze lidera, który kieruje praca całej grupy, sekretarza - spisującego wszystkie pomysły, strażnika czasu i sprawozdawcę - osobę (mogą być dwie) która będzie przedstawiała efekty pracy grupy.

    Po wykonaniu zadania, grupy kolejno czytają treść swojego polecenia i prezentują swoje gazety. Pozostałe grupy za pomocą pokazywanych punktów oceniają pracę kolegów. (zał. 3)

    Czas do 30 min. (w zależności od ilości grup)

    Podsumowanie - mówiąca ściana: "Jakie elementy gazet i dlaczego przemówiły do mnie najbardziej?" Uczniowie na samoprzylepnych karteczkach wypisują swoje wybory i przyklejają karteczki na tablicy.
    Czas 10 min. z głośnym odczytaniem

    Załącznik 1:

    Zadanie dla grupy I

    Jesteście gazetą reprezentującą interesy rodziny Edypa. Mimo śmierci większości jej członków, nie wyrażacie zgody na rządy okrutnego Kreona. Przedstawcie wydarzenia, które rozegrały się w Tebach, (te, o których mowa w "Antygonie") z punktu widzenia zrozpaczonych poddanych i równie nieszczęśliwych dalszych członków rodzinny. Wybierzcie tytuł gazety i opracujcie pierwszą jej stronę z najważniejszymi informacjami, ilustracjami oraz reklamami odnoszącymi się do tamtych czasów i wydarzeń.
    Czas pracy 40 min.

    Zadanie dla grupy II

    Jesteście gazetą reprezentującą interesy rodziny Kreona. Przedstawcie wydarzenia, które rozegrały się w Tebach, (te, o których mowa w "Antygonie") z punktu widzenia wiernych poddanych i nieszczęśliwych dalszych członków rodzinny. Wybierzcie tytuł gazety i opracujcie pierwszą jej stronę z najważniejszymi informacjami, ilustracjami oraz reklamami odnoszącymi się do tamtych czasów i wydarzeń.
    Czas pracy 40 min.

    Zadanie dla grupy III

    Jesteście niezależną gazetą reprezentującą interesy wszystkich mieszkańców miasta. Przedstawcie wydarzenia, które rozegrały się w Tebach, (te, o których mowa w "Antygonie") z punktu widzenia zbuntowanych Tebańczyków. Wybierzcie tytuł gazety i opracujcie pierwszą jej stronę z najważniejszymi informacjami, ilustracjami oraz reklamami odnoszącymi się do tamtych czasów i wydarzeń.
    Czas pracy 40 min.
    Zadanie dla grupy IV

    Jesteście gazetą reprezentującą interesy zwolenników wieszcza Terezjasza. Przedstawcie wydarzenia, które rozegrały się w Tebach, (te, o których mowa w "Antygonie") z punktu widzenia przekonanych o prawdziwości głoszonych przez Terezjasza wizji. Wybierzcie tytuł gazety i opracujcie pierwszą jej stronę z najważniejszymi informacjami, ilustracjami oraz reklamami odnoszącymi się do tamtych czasów i wydarzeń.
    Czas pracy 40 min.

    Zadanie dla grupy V

    Jesteście niezależną gazetą reprezentującą interesy kobiet tebańskich. Przedstawcie wydarzenia, które rozegrały się w Tebach, (te, o których mowa w "Antygonie") z punktu widzenia typowych kobiet. Wybierzcie tytuł gazety i opracujcie pierwszą jej stronę z najważniejszymi informacjami oraz ilustracjami. Nie zapomnijcie także o innych kobiecych zainteresowaniach.

    Czas pracy 40 min.

    Załącznik 2:

    WIADOMOŚCI TEBAŃSKIE

    TEREZJAŃSKIE WIDZENIA

    KURIER RODZINNY

    TEBAŃSKIE PLOTECZKI

    KOBIETA TEBAŃSKA

    MROKI I CIENIE

    MŚCICIEL TEBAŃSKI



    Szepty i krzyki
    Załącznik 3:

    Zasady oceniania:

  • Zgodność z treścią polecenia   1 - 5 punktów
  • Zawartość artykułów   1 - 5
  • Zgodność z treścią utworu   1 - 5
  • Wykorzystanie cytatów   1 - 5
  • Pomysłowość   1 - 5
  • Strona graficzna  

    Razem każda grupa może otrzymać maksymalnie 30 punktów, pomnożone przez ilość grup. Żadna grupa nie ocenia swojej własnej pracy. Nauczyciel może wywiesić na tablicy punktację i przypisane jej oceny, w ten sposób uczy także sprawiedliwego oceniania i odpowiedzialności uczniów za proponowaną ocenę.

    Opracowanie: Barbara Kwaśnicka

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11548


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 5.5



    Ilość głosów: 4

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.