Katalog

Justyna Kołowajtys, 2014-06-24
PISZ

Barbara Andrzejczyk
Język polski, WSO

Przedmiotowy System Oceniania z języka polskiego do gimnazjum

- n +


OPRACOWANY PRZEZ ZESPÓŁ POLONISTYCZNY GIMNAZJUM KATOLICKIEGO
IM. KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO W PISZU

B. ANDRZEJCZYK I J. KOŁOWAJTYS

 zgodny z:
 Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z dnia 30 kwietnia 2007 r. Dziennik Ustaw z 2007 r. Nr. 83 poz. 562 z dnia 11 maja 2007 r.
 Wewnątrzszkolnym Systemem Nauczania Gimnazjum Katolickiego im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Piszu
 opracowany w oparciu o:
 podstawę programową języka polskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego,
 program nauczania języka polskiego Między nami,
 załącznikiem do PSO są szczegółowe kryteria oceniania dla klas I, II, III gimnazjum.

SPIS TREŚCI:
I. Zasady ogólne PSO.
II. Rodzaje aktywności ucznia podlegające ocenie.
III. Sposoby oraz częstotliwość sprawdzania osiągnięć uczniów.
IV. Skala ocen.
V. Kryteria oceniania.
VI. Jakościowy i ilościowy sposób oceniania prac pisemnych.
VII. Sposoby dokumentowania osiągnięć uczniów.
VIII. Sposoby informowania o ocenach.
IX. Poprawa oceny.

Załącznik 1 Szczegółowe kryteria oceniania dla klasy I.
Załącznik 2 Szczegółowe kryteria oceniania dla klasy II.
Załącznik 3 Szczegółowe kryteria oceniania dla klasy III.

I. Zasady ogólne PSO.

1. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów o zakresie wymagań z języka polskiego oraz o sposobie i zasadach oceniania. Wskazane jest powtórzenie tych czynności na początku II semestru.
2. Prace klasowe są obowiązkowe. Jeżeli uczeń w tym czasie był nieobecny na lekcji, powinien pisać w terminie późniejszym, uzgodnionym z nauczycielem.
3. Za prace klasowe uważa się wypracowania klasowe, sprawdziany gramatyczne, różnego rodzaju testy zapowiadane z przynajmniej1-tygodniowym wyprzedzeniem.
4. Uczeń jest zobowiązany do noszenia zeszytu przedmiotowego, ćwiczeń i podręcznika (dopuszcza się jeden podręcznik na ławce).
5. Raz w semestrze uczeń może zgłosić brak przygotowania do lekcji bez żadnych sankcji, nie podając przyczyny. Nie dotyczy to lekcji, na których nauczyciel zaplanował sprawdzian lub powtórzenie.
6. Uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji, jeśli zgłosi brak przygotowania, które nastąpiło z ważnych przyczyn potwierdzonych pisemnie przez rodzica/opiekuna.
7. Prace domowe powinny być wykonywane w terminie. Jeśli ich brak, nauczyciel odnotowuje to w dzienniku (znakiem -) i wyznacza nowy termin. W przypadku ponownego niedotrzymania terminu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
8. Jeżeli uczeń ma trudności w opanowaniu materiału ma prawo do pomocy ze strony nauczyciela lub innego ucznia.
9. Nie ocenia się ucznia po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole. Okres ten trwa do 7 dni w zależności od długości absencji.
10. Uczeń, który wylosował „szczęśliwy numerek”, zwolniony jest z odpowiedzi. Nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów i kartkówek. Jeśli kartkówka była niezapowiedziana, wówczas uczeń pisze pracę, ale ocena wpisywana jest do dziennika za jego zgodą.
11. Prace skopiowane z Internetu lub innych źródeł i oddane jako własne nie są sprawdzane, a uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.

II. Rodzaje aktywności ucznia podlegające ocenie.

1. Ocenie podlegają:
 sprawdziany pisemne (prace klasowe 1 i 2-godzinne z działu, testy, kartkówki, dyktanda),
 praca ucznia na lekcji (aktywność, praca w grupie),
 samodzielna praca domowa ucznia (pisemna praca w zeszycie, ćwiczenia),
 wypowiedzi ustne: odpowiedzi na pytania, opowiadanie treści lektury lub zadanego tekstu,
 wypowiedzi pisemne: odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie ćwiczeń, redagowanie tekstów użytkowych i form wypowiedzi przewidzianych w podstawie programowej,
 recytacja z pamięci,
 czytanie ze zrozumieniem,
 zeszyt (poprawność językowa, estetyka systematyczność prowadzenia),
 zeszyt ćwiczeń (poprawność merytoryczna wykonanych zadań i staranność),
 udział w konkursach (klasowych, szkolnych, pozaszkolnych).

III. Sposoby oraz częstotliwość sprawdzania osiągnięć uczniów.

1. Prace klasowe:
 2-4 sprawdziany z nauki o języku w roku szkolnym,
 sprawdziany znajomości przeczytanej lektury – na bieżąco,
 2 dłuższe prace pisemne w semestrze,
 2 dyktanda w semestrze,
 kartkówki z bieżącego materiału – wg uznania nauczyciela,
 2 testy czytania ze zrozumieniem w semestrze,
 1 test diagnostyczny.
2. Prace domowe:
 4 dłuższe prace domowe (wypracowania) w roku,
 liczne krótkie wypowiedzi pisemne na określony temat,
 ćwiczenia utrwalające (polecenia zawarte w podręczniku i zeszycie ćwiczeń).
3. Odpowiedzi ustne – możliwe na każdej lekcji, nie mniej niż 1 w semestrze.
4. Zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń – raz w semestrze.
5. Uczniowie uzdolnieni polonistycznie mogą brać udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Zajęcie miejsca w konkursie premiowane jest cząstkową oceną celującą. Uzyskanie tytułu Laureata Konkursu Języka Polskiego podnosi ocenę końcową na ocenę celującą.

IV. Skala ocen.

1. Zgodnie z WSO stosuje się skalę ocen od 1 do 6.
2. W celu dokładniejszego pokazania jakości pracy ucznia oraz lepszego motywowania do nauki dopuszcza się przy ocenach cząstkowych stosowanie plusów (+).
3. Znakiem plus (+) oceniana jest na bieżąco aktywność ucznia na lekcji ( 5 znaków (+) równa się ocenie bardzo dobrej).
4. Brak przygotowania do lekcji oraz pracy na lekcji zaznaczany jest minusem (-). Trzy minusy w rubryce braki równają się jedynce, przy czym nie jest to ocena wiedzy czy umiejętności ucznia, lecz jedynie informacja o pilności ucznia.

V. Kryteria oceniania.

Ustala się następujące kryteria wystawiania stopni cząstkowych oraz klasyfikacyjnych.
Stopień celujący (6) – może otrzymać uczeń, który:
 pracował systematycznie oraz z dużym zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu,
 wykazywał się inwencją twórczą, nie czekając na inicjatywę nauczyciela,
 biegle posługiwał się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych objętych podstawą programową,
 wykazywał się samodzielną pracą nad poszerzaniem własnych umiejętności i wiadomości,
 reprezentował klasę, szkołę w konkursach przedmiotowych np. polonistycznym, ortograficznym, recytatorskim, kwalifikując się do wyższego etapu.
Stopień bardzo dobry (5) – otrzymuje uczeń, który:
 pracował systematycznie z zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu,
 wykazywał się wiedzą i umiejętnościami na poziomie ponadpodstawowym o znacznym stopniu trudności,
 wszystkie zadania wykonywał w terminie.
Stopień dobry (4) – otrzymuje uczeń, który:
 pracował systematycznie na każdej lekcji i w domu,
 opanował umiejętności umiarkowanie trudne, ale i niezbędne w dalszej nauce,
 poprawnie stosował wiadomości, wykonywał nietypowe zadania teoretyczne i praktyczne,
 wykonywał zadania w terminie określonym przez nauczyciela, a także uzupełniał ewentualne braki.
Stopień dostateczny(3) – otrzymuje uczeń, który:
 pracował w miarę systematycznie i doskonalił w sobie tę cechę,
 opanował umiejętności i wiadomości z języka polskiego na poziomie podstawowym,
 potrafi zastosować zdobyte wiadomości w sytuacjach typowych według poznanego wzorca.
Stopień dopuszczający(2) – otrzymuje uczeń, który:
 wykazał się znajomością treści całkowicie niezbędnych w dalszym zdobywaniu wiedzy z języka polskiego,
 wykonywał samodzielnie lub z niewielką pomocą nauczyciela zadania typowe, wyćwiczone na lekcji, o niewielkim stopniu trudności.
Stopień niedostateczny(1) – otrzymuje uczeń, który:
 nie opanował wiadomości i umiejętności elementarnych, a stwierdzone braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z języka polskiego,
 nie umie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.

VI. Jakościowy i ilościowy sposób oceniania prac pisemnych.

1. Ocenianie dłuższych form pisemnych uwzględnia następujące elementy:
 rozwinięcie tematu,
 kompozycję i styl (akapity, zgodność z formą wypowiedzi),
 poprawność językową (leksyka, fleksja, frazeologia, składnia),
 zapis (interpunkcja i ortografia),
 estetyka pracy (czytelność pisma).
Ocena pracy pisemnej opatrzona jest komentarzem słownym.

2. Ocenianie ilościowe (w zależności od zdobytej liczby punktów):
 w przypadku prac klasowych (sprawdzianów, testów) obejmujących większe partie materiału:
celujący(6) – 100%
bardzo dobry(5) – 99% - 90%
dobry(4) – 89% - 75%
dostateczny(3) – 74% - 51%
dopuszczający(2) – 50% - 30%
niedostateczny(1) – poniżej 30%
 w przypadku kartkówek, dyktand, lub innych prac pisemnych dopuszczalne są inne wielkości w zależności od stopnia trudności pracy i innych czynników. W takim przypadku nauczyciel każdorazowo informuje uczniów o sposobie oceniania i kryteriach ocen.
VII. Sposoby dokumentowania osiągnięć uczniów.

1. Osiągnięcia uczniów odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym, zeszycie przedmiotowym.
2. Oceny za prace pisemne wpisywane są czerwonym kolorem.
3. Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcowej bierze się pod uwagę wszystkie oceny, jednak w następującej hierarchii:
 pisemne prace klasowe (prace stylistyczne, sprawdziany, testy),
 testy znajomości lektury,
 kartkówki,
 odpowiedzi ustne,
 prace domowe, recytacja,
 aktywność.

VIII. Informowanie o ocenach.

1. Wszystkie oceny są jawne i wystawiane według ustalonych kryteriów.
2. Uczeń ma prawo zapoznać się z uzasadnieniem ustalonej oceny.
3. Sprawdzone i ocenione prace pisemne rodzice/opiekunowie mogą otrzymać do wglądu podczas indywidualnego spotkania z nauczycielem.
4. O semestralnej lub końcowej ocenie niedostatecznej rodzice/opiekunowie ucznia informowani są na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Za poinformowanie rodziców/opiekunów odpowiada wychowawca.
5. Tydzień przed radą klasyfikacyjną uczniowie informowani są o rzeczywistych ocenach semestralnych/rocznych.
6. Ocena klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną otrzymanych ocen.

IX. Poprawa oceny.

1. W przypadku otrzymania z pracy klasowej (sprawdzianu) oceny niedostatecznej uczeń ma prawo do jednorazowej jej poprawy, przy czym w dzienniku zachowane są dwie oceny.
2. Poprawa nie dotyczy innych stopni oraz kartkówek.


Wyświetleń: 708


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.