Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Danuta Filipowicz
Język polski, Konspekty

Budowa Książki - konspekt lekcji dla klasy III SP

- n +

Cel główny:
- poznanie budowy książki oraz roli, jaką pełnią poszczególne elementy jej budowy

Cele operacyjne:
1. Wiadomości: - uczeń po lekcji zapamięta, jak zbudowana jest książka i jaką rolę pełnią jej poszczególne elementy - uczeń po lekcji potrafi odróżnić i wskazać poszczególne elementy budowy książki.
2. Umiejętności: - uczeń po lekcji potrafi zapisać z karty tytułowej dane o książce - uczeń potrafi przy pomocy spisu treści znaleźć w książce określony wiersz, opowiadanie itp.

Pomoce dydaktyczne: - książki - plansza "Budowa książki" - pomoce wykonane przez nauczyciela, imitujące elementy budowy książki: obwoluta, okładka, strona tytułowa, trzon-blok, kapitałka).

Metoda:
1. Drama w połączeniu z pokazem i wykładem nauczyciela.
2. Dwie techniki dramowe: - rozmowa w grupach na postawiony przez nauczyciela problem – improwizacja
3. Pokaz i wykład nauczyciela, poprzedzający improwizację; podsumowanie.

Tok lekcji:
1. Powitanie uczniów.
2. Podzielenie zespołu klasowego na pięć czteroosobowych grup.
3. Rozdanie grupom książek i postawienie problemu: z czego składa się książka.
4. Dzieci w grupach oglądają książki, same próbują ustalić z jakich najważniejszych elementów zbudowana jest książka.
5. Po zakończeniu rozmów w grupach, nauczyciel dokonuje podsumowania; pokazuje planszę opisującą budowę książki i wspólnie z dziećmi dokonuje porównania elementów z planszy z tymi, które odkryły i ustaliły dzieci.
6. Dzieci otrzymują od nauczyciela przygotowane wcześniej rekwizyty (pomoce imitujące elementy składowe książki), wybierają dla siebie role - wcielają się w dowolny element książki, improwizują. Tu nauczyciel może podsunąć dzieciom pomysł np. jedno z dzieci będzie introligatorem, który ma poskładać książkę w całość. Pozostałe dzieci, które wybrały dla siebie rolę np. obwoluty, okładki itp. mają ustalić, w jakiej kolejności introligator powinien je poskładać. Dzieci (części składowe książki) kłócą się, kto jest ważniejszy, uzasadniają: dlaczego, a tym samym mówią o funkcji jaką pełni obwoluta, okładka, kapitałka itp.
Po zakończeniu improwizacji dzieci przystępują do ćwiczeń: - na otrzymanych kartkach spisują ze strony tytułowej najważniejsze informacje o książce - wyszukują przy pomocy spisu treści wskazane przez nauczyciela utwory.

Opracowanie: mgr Danuta Filipowicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4242
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014