AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Filipowicz
Język polski, Konspekty

Budowa Książki - konspekt lekcji dla klasy III SP

- n +

Cel główny:
- poznanie budowy książki oraz roli, jaką pełnią poszczególne elementy jej budowy

Cele operacyjne:
1. Wiadomości: - uczeń po lekcji zapamięta, jak zbudowana jest książka i jaką rolę pełnią jej poszczególne elementy - uczeń po lekcji potrafi odróżnić i wskazać poszczególne elementy budowy książki.
2. Umiejętności: - uczeń po lekcji potrafi zapisać z karty tytułowej dane o książce - uczeń potrafi przy pomocy spisu treści znaleźć w książce określony wiersz, opowiadanie itp.

Pomoce dydaktyczne: - książki - plansza "Budowa książki" - pomoce wykonane przez nauczyciela, imitujące elementy budowy książki: obwoluta, okładka, strona tytułowa, trzon-blok, kapitałka).

Metoda:
1. Drama w połączeniu z pokazem i wykładem nauczyciela.
2. Dwie techniki dramowe: - rozmowa w grupach na postawiony przez nauczyciela problem – improwizacja
3. Pokaz i wykład nauczyciela, poprzedzający improwizację; podsumowanie.

Tok lekcji:
1. Powitanie uczniów.
2. Podzielenie zespołu klasowego na pięć czteroosobowych grup.
3. Rozdanie grupom książek i postawienie problemu: z czego składa się książka.
4. Dzieci w grupach oglądają książki, same próbują ustalić z jakich najważniejszych elementów zbudowana jest książka.
5. Po zakończeniu rozmów w grupach, nauczyciel dokonuje podsumowania; pokazuje planszę opisującą budowę książki i wspólnie z dziećmi dokonuje porównania elementów z planszy z tymi, które odkryły i ustaliły dzieci.
6. Dzieci otrzymują od nauczyciela przygotowane wcześniej rekwizyty (pomoce imitujące elementy składowe książki), wybierają dla siebie role - wcielają się w dowolny element książki, improwizują. Tu nauczyciel może podsunąć dzieciom pomysł np. jedno z dzieci będzie introligatorem, który ma poskładać książkę w całość. Pozostałe dzieci, które wybrały dla siebie rolę np. obwoluty, okładki itp. mają ustalić, w jakiej kolejności introligator powinien je poskładać. Dzieci (części składowe książki) kłócą się, kto jest ważniejszy, uzasadniają: dlaczego, a tym samym mówią o funkcji jaką pełni obwoluta, okładka, kapitałka itp.
Po zakończeniu improwizacji dzieci przystępują do ćwiczeń: - na otrzymanych kartkach spisują ze strony tytułowej najważniejsze informacje o książce - wyszukują przy pomocy spisu treści wskazane przez nauczyciela utwory.

Opracowanie: mgr Danuta Filipowicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4894


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1