Katalog Danuta Filipowicz Język polski, Konspekty Budowa Książki - konspekt lekcji dla klasy III SP
Cel główny: - poznanie budowy książki oraz roli, jaką pełnią poszczególne elementy jej budowy Cele operacyjne: 1. Wiadomości: - uczeń po lekcji zapamięta, jak zbudowana jest książka i jaką rolę pełnią jej poszczególne elementy - uczeń po lekcji potrafi odróżnić i wskazać poszczególne elementy budowy książki. 2. Umiejętności: - uczeń po lekcji potrafi zapisać z karty tytułowej dane o książce - uczeń potrafi przy pomocy spisu treści znaleźć w książce określony wiersz, opowiadanie itp. Pomoce dydaktyczne: - książki - plansza "Budowa książki" - pomoce wykonane przez nauczyciela, imitujące elementy budowy książki: obwoluta, okładka, strona tytułowa, trzon-blok, kapitałka). Metoda: 1. Drama w połączeniu z pokazem i wykładem nauczyciela. 2. Dwie techniki dramowe: - rozmowa w grupach na postawiony przez nauczyciela problem improwizacja 3. Pokaz i wykład nauczyciela, poprzedzający improwizację; podsumowanie. Tok lekcji: 1. Powitanie uczniów. 2. Podzielenie zespołu klasowego na pięć czteroosobowych grup. 3. Rozdanie grupom książek i postawienie problemu: z czego składa się książka. 4. Dzieci w grupach oglądają książki, same próbują ustalić z jakich najważniejszych elementów zbudowana jest książka. 5. Po zakończeniu rozmów w grupach, nauczyciel dokonuje podsumowania; pokazuje planszę opisującą budowę książki i wspólnie z dziećmi dokonuje porównania elementów z planszy z tymi, które odkryły i ustaliły dzieci. 6. Dzieci otrzymują od nauczyciela przygotowane wcześniej rekwizyty (pomoce imitujące elementy składowe książki), wybierają dla siebie role - wcielają się w dowolny element książki, improwizują. Tu nauczyciel może podsunąć dzieciom pomysł np. jedno z dzieci będzie introligatorem, który ma poskładać książkę w całość. Pozostałe dzieci, które wybrały dla siebie rolę np. obwoluty, okładki itp. mają ustalić, w jakiej kolejności introligator powinien je poskładać. Dzieci (części składowe książki) kłócą się, kto jest ważniejszy, uzasadniają: dlaczego, a tym samym mówią o funkcji jaką pełni obwoluta, okładka, kapitałka itp. Po zakończeniu improwizacji dzieci przystępują do ćwiczeń: - na otrzymanych kartkach spisują ze strony tytułowej najważniejsze informacje o książce - wyszukują przy pomocy spisu treści wskazane przez nauczyciela utwory. Opracowanie: mgr Danuta Filipowicz Wyświetleń: 4894
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |