Katalog Marek Ochocki Lekcja wychowawcza, Konspekty Europa - kontynent poszukujący jedności - czy Unia Europejska jest jej gwarantem, czy może zagrozić utracie naszej tożsamości narodowej?
Cel lekcji: Uczeń zna struktury organizacji i czynniki, które warunkują wejście naszego kraju do UE oraz bycie jej członkiem. Uczeń rozważa argumenty za i przeciw przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Metoda pracy: Dyskusja wielokrotna (praca w grupach) Fazy lekcji: 1) Faza wstępna (I) a) Nauczyciel wprowadza temat i cele lekcji, określając problem. Jedność każdy rozumie inaczej. Narody Europy łączy wspólna historia i pomimo wielu różnic, wspólne dziedzictwo kulturowe. Przemiany demokratyczne, które objęły Europę Środkową i Wschodnią są nieodwracalne. Stary porządek w Europie wschodniej ostatecznie przeminął. Obecnie podstawowymi zadaniami państw Europy Środkowo- Wschodniej są: odbudowa gospodarki, przywrócenie demokracji i podniesienie poziomu życia mieszkańców tej części naszego kontynentu. W dziedzinach tych współpracują ze sobą wszystkie kraje UE. Jedno jest pewne, uczyniono pierwsze kroki ku europejskiej jedności i proces ten należy kontynuować. Wspólnota wciąż się powiększa. UE stanowi dziś najpoważniejszą siłę polityczną i gospodarczą na kontynencie. b) Podział klasy na grupy: (losowo) Każda grupa wybiera swojego przedstawiciela, po czym nauczyciel przydziela poszczególnym grupom zadania. 2) Faza II - praca w grupach: (dyskusja w grupach) Uczniowie na podstawie przygotowanych przez nauczyciela materiałów (materiały dot. Unii Europejskiej) wybierają istotne dla swojej grupy informacje i przedstawiają je na forum. grupa 1 - co to jest Unia Europejska, ilu członków liczy obecnie itp. grupa 2 - Jakie są cele i podstawowe wartości Unii Europejskiej grupa 3 - obecne stosunki naszego kraju z Unią Europejską Następnie poproszone wcześniej 2 osoby (przygotowywały się w domu przez 2 tygodnie) zabierają głos na temat: - stosunek innych państw do naszego wejścia do Unii Europejskiej ( uczeń, który dostał to zadanie zebrał, opracował i przedstawił wyniki ankiet przeprowadzonych w stolicy Niemiec, wsród mieszkańców Berlina, które przeprowadziła młodzież klasy będąc na seminarium językowym w Niemczech) - uczennica przewertowała prasę ogólnopolska i lokalną, szukając wypowiedzi na temat Unii wsród polityków, i zwykłych Polaków. Jako podsumowanie nauczyciel przedstawił wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w Zespole Szkół Mechanicznych w Pabianicach oraz w Liceum Zawodowym. Wyniki były pewnym zaskoczeniem, na 28 oddanych ankiet klasy prawie 3 uczniów wyraziło niepokój w związku w wejściem Polski do UE, argumentując to między innymi: Cytując dosłownie: - nagłe i wysokie bezrobocie, - słaba waluta, - będziemy jako kraj słaby ekonomicznie rynkiem zbytu dla gigantów europejskich - utracimy swoją tożsamość, o wszystkim będą za nas decydować w Brukseli... Faza III - plenarna: Wybór naszym zdaniem optymalnego rozwiązania, jego uzasadnienie i podsumowanie Wyboru tego dokonuje młodzież, wypisując na papierze pakowym "plusy i minusy" wejścia Polski do Unii Europejskiej.
Opracowanie: mgr Marek Ochocki Wyświetleń: 2629
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |