Katalog

Marek Ochocki
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Europa - kontynent poszukujący jedności - czy Unia Europejska jest jej gwarantem, czy może zagrozić utracie naszej tożsamości narodowej?

- n +

Cel lekcji: Uczeń zna struktury organizacji i czynniki, które warunkują wejście naszego kraju do UE oraz bycie jej członkiem. Uczeń rozważa argumenty za i przeciw przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej.

Metoda pracy: Dyskusja wielokrotna (praca w grupach)

Fazy lekcji: 1) Faza wstępna (I)

a) Nauczyciel wprowadza temat i cele lekcji, określając problem.

Jedność każdy rozumie inaczej. Narody Europy łączy wspólna historia
i pomimo wielu różnic, wspólne dziedzictwo kulturowe. Przemiany demokratyczne, które objęły Europę Środkową i Wschodnią są nieodwracalne. Stary porządek w Europie wschodniej ostatecznie przeminął. Obecnie podstawowymi zadaniami państw Europy Środkowo- Wschodniej są: odbudowa gospodarki, przywrócenie demokracji i podniesienie poziomu życia mieszkańców tej części naszego kontynentu.

W dziedzinach tych współpracują ze sobą wszystkie kraje UE.
Jedno jest pewne, uczyniono pierwsze kroki ku europejskiej jedności
i proces ten należy kontynuować. Wspólnota wciąż się powiększa. UE stanowi dziś najpoważniejszą siłę polityczną i gospodarczą na kontynencie.

b) Podział klasy na grupy: (losowo)

Każda grupa wybiera swojego przedstawiciela, po czym nauczyciel przydziela poszczególnym grupom zadania.

2) Faza II - praca w grupach: (dyskusja w grupach)

Uczniowie na podstawie przygotowanych przez nauczyciela materiałów (materiały dot. Unii Europejskiej) wybierają istotne dla swojej grupy informacje i przedstawiają je na forum.

grupa 1 - co to jest Unia Europejska, ilu członków liczy obecnie itp.

grupa 2 - Jakie są cele i podstawowe wartości Unii Europejskiej

grupa 3 - obecne stosunki naszego kraju z Unią Europejską

Następnie poproszone wcześniej 2 osoby (przygotowywały się w domu przez 2 tygodnie) zabierają głos na temat:

- stosunek innych państw do naszego wejścia do Unii Europejskiej ( uczeń, który dostał to zadanie zebrał, opracował i przedstawił wyniki ankiet przeprowadzonych w stolicy Niemiec, wsród mieszkańców Berlina, które przeprowadziła młodzież klasy będąc na seminarium językowym w Niemczech)
- uczennica przewertowała prasę ogólnopolska i lokalną, szukając wypowiedzi na temat Unii wsród polityków, i zwykłych Polaków.

Jako podsumowanie nauczyciel przedstawił wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w Zespole Szkół Mechanicznych w Pabianicach oraz w Liceum Zawodowym.

Wyniki były pewnym zaskoczeniem, na 28 oddanych ankiet klasy prawie 3 uczniów wyraziło niepokój w związku w wejściem Polski do UE, argumentując to między innymi:
Cytując dosłownie:
- nagłe i wysokie bezrobocie,
- słaba waluta,
- będziemy jako kraj słaby ekonomicznie rynkiem zbytu dla gigantów europejskich
- utracimy swoją tożsamość, o wszystkim będą za nas decydować w Brukseli...

Faza III - plenarna:

Wybór naszym zdaniem optymalnego rozwiązania, jego uzasadnienie i podsumowanie

Wyboru tego dokonuje młodzież, wypisując na papierze pakowym "plusy i minusy" wejścia Polski do Unii Europejskiej.

Opracowanie: mgr Marek Ochocki
XXI LO im. B. Prusa w Łodzi

Wyświetleń: 2629


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.