Katalog Anna Tomczyk, 2014-06-16 Szczecin Język polski, Konspekty SCENARIUSZ LEKCJI J. POLSKIEGO W KLASIE 4KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY 4 a Temat lekcji: Drogi Święty Mikołaju…- poprawnie redagujemy list. Czas: 45 minut Cel ogólny lekcji: umiejętność poprawnego redagowania listu Cele operacyjne lekcji : Uczeń: - zna elementy kompozycyjne listu - stosuje odpowiedni układ graficzny listu - stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne dotyczące korespondencji - potrafi współpracować w grupie Cele lekcji sformułowane w języku ucznia: - przypomnisz sobie, jak zbudowany jest list - właściwie rozmieścisz jego elementy - utrwalisz zasady grzeczności dotyczące korespondencji - wyćwiczysz umiejętność redagowania listu - zgodnie współpracujesz z grupą Metody: - zajęć praktycznych - pogadanka - metoda projektu - ,,tarcza strzelecka” Formy pracy: indywidualna, grupowa Środki dydaktyczne: instrukcje dla grup, papier listowy, teksty, z których uczniowie zredagują treść listów, karteczki z numerkami dla uczniów, kartki z zapisanymi elementami listu. Przebieg lekcji Faza wstępna /3 min/ 1. Przed wejściem do klasy uczniowie losują karteczki z numerem grupy, w której będą pracować podczas lekcji. 2. Po zajęciu miejsc przy odpowiednich stolikach nauczycielka wita się z uczniami i wprowadza ich w tematykę zajęć. Informuje, że dziś będą pracować w grupach, zapoznaje ich z celami lekcji, podaje temat. Faza właściwa /30 min/ 3. Nauczycielka rozdaje każdej grupie kartkę z zapisanymi elementami listu ( gr. I- miejscowość i data, postscriptum, gr. II- nagłówek, rozwinięcie, gr. III- wstęp, pozdrowienie, gr. IV- zakończenie, podpis) Uczniowie mają za zadanie umieścić te elementy w odpowiednich miejscach na arkuszu zawieszonym na tablicy. Powstaje w ten sposób schemat przypominający rozmieszczenie poszczególnych elementów listu. 4. Następnie nauczycielka zadaje pytania kontrolne dotyczące zasad pisania listów: - Jakie znacie sposoby zapisywania daty? O czym należy pamiętać przy zapisywaniu daty? - Czym rozpoczynamy kolejny element listu, jeżeli zmieniamy temat? -Jakie zasady ortograficzne obowiązują nas przy pisowni zwrotów do adresata w liście? 5. W dalszej części lekcji nauczycielka rozdaje uczniom papier listowy i prosi o zapoznanie się z poleceniami. Każda grupa otrzymuje kartkę, na której zapisane są informacje o nadawcy listu, jego zainteresowaniach i wymarzonym prezencie. Uczniowie pomagają napisać w jego imieniu list do św. Mikołaja z zastosowaniem poznanych reguł . Na pracę prowadząca przeznacza 25 min. Faza końcowa /7 min/ 6. Po zakończonej pracy nauczycielka wiesza na tablicy listy poszczególnych grup, sprawdza wspólnie z uczniami poprawność zapisu. Faza podsumowująca i ewaluacja lekcji (metoda ,,tarczy’’) / 5 min/ 7. Ocenienie listów i pracy poszczególnych grup, wstawienie stopni. 8. Nauczycielka prosi, aby przy wyjściu z klasy każdy uczeń ocenił dzisiejszą lekcję umieszczając swoją ,,strzałę” w odpowiednim miejscu na symbolicznej tarczy, gdzie każde koło określa jeden aspekt pracy na lekcji. opracowała Anna Tomczyk Wyświetleń: 542
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |