Katalog Małgorzata Targowska , 2014-06-16 Warszawa Ekologia, Projekty edukacyjne Edukacja przyrodnicza ucznia z autyzmem - program proekologicznyEdukacja przyrodnicza ucznia z autyzmem-program proekologiczny: SZKOLNE KOŁO EKOLOGICZNE PRZYJACIEL ZIEMI przy ZS Nr 97 dla uczniów z autyzmem 1. Ogólna charakterystyka programu W obecnej chwili poziom zanieczyszczeń jest duży, przyroda jest w nienajlepszej kondycji ,a sam człowiek jest zagrożony negatywnymi skutkami własnych nieopatrznych działań wbrew naturze. W prowadzenie trwałych zmian jest niełatwe jednak najlepszym sposobem wydaje się wdrażanie pozytywnych postaw dzieciom. Ma to tym większe szanse powodzenia, że dzieci wpływają pośrednio i bezpośrednio na zwyczaje swoich rodziców. Propozycje kierowane zatem do uczniów szkoły , są tak na prawdę ofertą dla całej społeczności rodzin uczniów oraz dla społeczności szkolnej, pośrednio także pracowników i ich rodzin. Program ekologiczny uwzględnia elementy edukacji ekologicznej i przyrodniczej. Przede wszystkim jednak jest to propozycja podjęcia konkretnych aktywności na rzecz środowiska i kształtowanie trwałych nawyków proekologicznych. Jako nauczycielowi i terapeucie ucznia z autyzmem ogromnie zależało mi także na tym, by poszerzać kompetencje społeczne dzieci i młodzieży. Umożliwić im działania dobroczynne i społeczne na rzecz innych. Kolejnym ważnym elementem dla tej grupy odbiorców jest możliwość nabywania i kształtowania wybranych umiejętności w toku zajęć, oraz udostępnienie wielu bogatych doświadczeń polisensorycznych, ruchowych i artystycznych. 2. Użytkownicy programu Program przeznaczony jest dla ucznia z autyzmem i dostosowany do jego specyficznych potrzeb. Elementy programu mogą być z powodzeniem wykorzystywane i rozwijane na wielu zajęciach dydaktyczno – opiekuńczych przez wychowawców, nauczycieli, terapeutów i pedagogów, psychologów począwszy od wczesnego wspomagania rozwoju prowadzonego w placówce, przez nauczanie zintegrowane, II etap edukacyjny oraz gimnazjum. Program może być szczególnie użyteczny przy realizacji edukacji przyrodniczej i ekologicznej w nauczaniu początkowym oraz w ramach nauczania przedmiotu funkcjonowanie w środowisku a także przy kształtowaniu wybranych umiejętności praktycznych w ramach plastyki, techniki i w czasie zajęć świetlicowych: artystycznych , tematycznych i ruchowych . 3. Metody i formy pracy z uczniem Adresatami programu są zarówno wybrani uczniowie uczestniczący w indywidualnych zajęciach edukacyjnych koła, jak i cała społeczność szkolna poprzez udział w projektach i akcjach ekologicznych. Realizacja programu powinna odbywać się poprzez zajęcia organizowane na terenie szkoły jak i na szkolnych wycieczkach. Zamierzona jest różnorodność form i metod pracy, która w dużej mierze przyczynią się do efektywniejszej nauki , przez co pogłębienia i kształtowania właściwych postaw proekologicznych uczniów umożliwia to także dostosowanie toku oddziaływań do specyficznych potrzeb ucznia z autyzmem. 4. Cele Cel ogólny programu: Głównym celem programu jest kształtowanie u ucznia proekologicznej postawy „PRZYJACIELA ZIEMI”. To zauważanie potrzeby ochrony przyrody i budowanie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko. Uwrażliwianie na naturalne piękno oraz promowanie zdrowego stylu życia .Aktywizowanie ucznia w jego środowisku i włączanie do codziennych konkretnych działań ekologicznych w szkole i w domu. Priorytetem jest aktywizacja uczniów poprzez korzystanie z aktualnie dostępnej oferty, dzięki włączaniu się w akcje i projekty ekologiczne. Cele szczegółowe: zdobywanie wiedzy o przyrodzie oraz na tematy ekologiczne zainteresowanie uczniów obserwowaniem przyrody, dostrzeganie jej piękna kształtowanie umiejętność odpowiedzialnego zachowania się na terenie zielonym- w parku, w lesie nabywanie umiejętności dbania o rośliny uwrażliwienie uczniów na los potrzebujących zwierząt i roślin, w tym gatunków zagrożonych wskazywanie pozytywnych i negatywnych postaw względem środowiska, kształtowanie aktywnej postawy proekologicznej poprzez energii elektrycznej oraz zasobów naturalnych prawidłowe gospodarowanie odpadami wyrobienie nawyków dbałości o zdrowie poprzez ruch na powietrzu korzystanie z oferty szkolnych i pozaszkolnych projektów, akcji i konkursów ekologicznych Procedury osiągania celów: przeprowadzanie z uczniami badań, doświadczeń i eksperymentów przeprowadzanie obserwacji, pracy hodowlanych korzystanie ze sprzętu multimedialnego, gier dydaktycznych nauka z kartami pracy, korzystanie z prasy, książek, Internetu organizacja zajęć warsztatowych szkolnych, klasowych i terenowych (wycieczki przyrodnicze i edukacyjne), pogadanek i prezentacji współpraca z instytucjami prowadzącymi działalność ekologiczną oraz zajęcia edukacyjne w organach pozaszkolnych (np.: ratusz, muzeum, centrum nauki ) organizowanie konkursów wiedzy ekologicznej, konkursów plastycznych włączanie uczniów do ogólnopolskich akcji i projektów ekologicznych oraz w działania prospołeczne organizowanie wystaw, tworzenie albumów, plakatów, prac plastycznych, tekstów prowadzenie zbiórek surowców wtórnych działania praktyczne jak- sadzenie drzewek, zakładanie zielników, opieka nad zwierzętami, ochrona gatunków zagrożonych dokumentacja w Internecie (na stronie szkoły i na blogu koła) i w przestrzeni szkolne 5. Zakres tematyczny koła: - Przyroda w mieście na przełomie pór roku - Ochrona przyrody: wybrane zagrożone gatunki roślin i zwierząt - Promowanie aktywności ruchowej na świeżym powietrzu - Segregowanie śmieci i recykling - Oszczędzanie energii elektrycznej oraz zasobów naturalnych 6. PRZYKŁADOWE PROJEKTY: A. Przyroda w mieście na przełomie czterech pór roku (w parku, w lesie , w ogródku) „Poszukiwania wiosennych kwiatów” warszawskie parki, ogród botaniczny, ogród UW „SIEJE JE!” sianie i sadzenie roślin wiosną. „Lasy dla ludzi” ( instytucja Lasy Państwowe) „Międzynarodowy Rok Lasów 2011” ( instytucja Lasy Państwowe ) "LEŚNE INSPIRACJE"- Wojewódzki Konkurs Fotograficzny Wystawa fotograficzna „Parada Puszcz” Przyrodnicze zajęcia edukacyjne z użyciem instalacji interaktywnych (Centrum Nauki Kopernik) „Art - Eko” plastyczne zajęcia ekologiczne Warsztaty „Akademia Twórczego Recyklingu” Fundacja Nasz Ziemia „W kontakcie z Naturą”-Blog internetowy „Najlepsza inicjatywa ekologiczna” –firma Enea „Skrzydlaci mieszkańcy naszych okolic”- ogólnopolski konkurs Eko Planeta Święto Drzewa- Drzewo roku. Sadzenie drzew w intencji pokoju na świecie B. Ochrona przyrody; wybrane zagrożone gatunki roślin i zwierząt oraz sposoby pomocy Program Ochrony Kasztanowców, Fundacja Nasza „POMÓŻMY KASZTANOWCOM” (Wielkie kasztanobranie. Zbierz. Zgrab. Zutylizuj. Budki dla sikorek. Warsztaty edukacyjne. Święto Kasztanowca. Szkolne konkursy „Zdrowy i chory liść kasztanowca” i „ CO GRYZIE - LIŚCIE – KASZTANOWCA?”. „Jak pomagam Kasztanowcom?”) „PAMIĘTAMY O ZWIERZĘTACH ZAGROŻONYCH” (kino-Goryl Snieżek, Rybki z ferajny, wycieczki do ZOO) Rok Nietoperza 2011-2012 Hotele dla owadów (wsparcie gniazdowania gatunków zagrożonych: pszczoła) „Opowieści z czerwonej księgi”. O dziesięciu gatunkach zagrożonych z Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt.-Warsztaty „Teatr Cieni” fundacji Chlorofil C. Projekt internetowy „W kontakcie z Naturą” Stworzenie szkolnego kącika ekologicznego z pozyskanych dla szkoły funduszy (nagroda finansowa z wygranej w ogólnopolskim konkursie na najlepszą inicjatywę ekologiczną) D. Promowanie aktywności ruchowej na świeżym powietrzu „EUROPEJSKI DZIEŃ BEZ SAMOCHODU”- 09.2011r. „W zdrowym ciele zdrowy duch- EKO DZIECI STAWIAJĄ NA RUCH!” – II semestr 2012- • Szklony kącik ekologiczny. a. Grządki klasowe. b. Kącik przyrodniczy. c. Plenerowa ścieżka polisensoryczna. d. Tunel z wierzby energetycznej. e. SZKOLNE DOŻYNKI E. Segregowanie śmieci i recykling • „NASZE DZIECI SORTUJĄ ŚMIECI” • „RECYKLING DAJE OWOCE!” (Klubokawiarnia Powiśle) • „SPRZĄTANIE ŚWIATA” ( Fundacja Nasza Ziemia ) • Zbiórka zużytych BATERII. Punktowy Programu Szkolnego REBA– semestr II • AKCJA NAKRĘTKA” ( Żoliborskie stowarzyszenie Dom Rodzina Człowiek) • Zbiórka używanych telefonów -program Cool School Eko Szkoły, • Zbiórka makulatury (klub Gaja) • Konkurs i wystawa „Wiosna .Lato. Jesień Zima/ z nakrętką” • Ogólnopolski program „Moje Miasto bez Elektrośmieci” • Listy dla ziemi • „Dzień bez śmieci” 2013 F. Oszczędzanie energii elektrycznej oraz zasobów naturalnych "GODZINA DLA ZIEMI" ( WWF) „W kontakcie z Naturą Kids” zajęcia ekologiczne w oparciu o materiały internetowe „ŚWIATOWY DZIEŃ WODY” Warsztaty ekologiczne „O gatunkach chronionych ptaków nadwiślańskich łąk” fundacja Chlorofil „Chcę więcej wiedzieć o wodzie” oraz „Woda źródłem życia”- zajęcia edukacyjne wg materiałów dydaktycznych Krajowego Zarządu Gospodarki wodnej „Zaadoptuj Rzekę” projekt klubu Gaja Happening „Kolejka po wodę” Klub Gaja 7. Zamierzone efekty Koło ekologiczne ma pełnić rolę atrakcyjnego dopełnienia szkolnej oferty wychowawczo dydaktycznej. Przekazywać wiedzę i doświadczenia uczniom i być atrakcyjna ofertą do wzbogacania edukacji przyrodniczej dla nauczycieli Ma kształtować prawidłową postawę proekologiczną uczniów, ale też pośrednio wpływać na pracowników szkoły i rodziny uczniów. Ma kreować pozytywny wizerunek szkoły Wpływać na pozytywne przemiany w środowisku Dawać radość i satysfakcję Wyświetleń: 586
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |