AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marta Kaiser, 2014-06-16
Góra

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Asertywność - sposobem na skuteczną komunikację: scenariusz lekcji wychowawczej dla uczniów gimnazjum

- n +

Asertywność – sposobem na skuteczną komunikację
scenariusz lekcji wychowawczej dla uczniów gimnazjum

CELE:
• podnoszenie umiejętności uczniów w zakresie rozpoznawania zachowań agresywnych, uległych i asertywnych
• kształtowanie postaw wzmacniających ich poczucie własnej wartości
• dostarczenie uczniom propozycji metod przeciwdziałania agresji oraz obrony swych praw
• wywołanie chęci dążenia do zmian
• integracja grupy
METODY:
• pogadanka
• dyskusja
• drama
FORMY:
• praca indywidualna
• praca w grupach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• słownik języka polskiego
• kartki ze scenariuszami scenek
• tekst pięciu praw osobistych napisanych przez Herberta Fensterheima, jednego z twórców asertywności
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Sprawy organizacyjne
2. Rozmowa kierowana. Nauczyciel pyta czym jest poczucie własnej wartości, czym różni się od dumy i próżności? Mówi, że każdy człowiek ma prawo do stanowczego sprzeciwu w sytuacjach, gdy łamane lub przekraczane są normy ludzkich zachowań. Nauczyciel wprowadza pojęcie „asertywność”. Asertywność to świadomość posiadania własnych praw i ubiegania się o nie, jak również poszanowanie praw innych ludzi. Człowiek ma prawo powiadamiać innych o swoich potrzebach, np. odmawiać, mówić „nie” i nie czuć z tego powodu dyskomfortu. Jednak należy pamiętać, że zachowanie asertywne nie jest zachowaniem agresywnym.
3. Nauczyciel prosi uczniów o odegranie następujących scenek:
a) Uczeń nie jest zwolennikiem ściągania, ale kolega na klasówce prosi go o podpowiedź.
b) Jedna z koleżanek namawia Cię do zapalenia papierosa, choć wie, że nie palisz.
c) Stoisz w kolejce do szkolnej stołówki, starszy kolega wpycha się przed Ciebie. Mówi, że stał tu wcześniej. Co robisz?
d) Kolega, którego nie lubisz i który Ci wcześniej dokuczał, prosi Cię o pomoc w matematyce.
e) Koleżanka rok temu pożyczyła od Ciebie sporą sumę pieniędzy i obiecała, że pożyczkę będzie regularnie spłacać, jednak tego nie robi. Jak się zachowasz w takiej sytuacji?
f) Nie masz zwyczaju pożyczać swoich rzeczy, ale Twoja przyjaciółka wybiera się na wesele i prosi Cię, abyś pożyczyła jej swoją ulubioną bluzkę. Co robisz?
4. Po odegraniu scenek następuje analiza powyższych zachowań. Uczniowie dyskutują o uczuciach, wątpliwościach i emocjach, jakie nimi targały podczas odgrywania scenek. Nauczyciel przypomina pojęcia asertywności i prosi ucznia o odczytanie pięciu praw osobistych Herberta Fensterheima (załącznik nr 1).
Postępujmy asertywnie! Asertywność to wyrażenie swoich uczuć, poglądów i postaw wobec innych, w sposób respektujący poglądy i postawy tych osób. Jest to umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swe myśli, uczucia, przekonania nie raniąc równocześnie swych rozmówców. Umiejętność asertywnego zachowania się pozwala współpracować z drugą osobą – nie jesteś ani dominujący, ani uległy. Asertywność to w dużym stopniu umiejętność dobrego komunikowania się z innymi. Stosując kilka podstawowych zasad można polepszyć swoje kontakty z ludźmi. Oto kilka wskazówek:
 przekaz powinien być jasny i prosty, bez „owijania w bawełnę”
 rozmówca powinien być elastyczny, musi umieć zachować się w różnych sytuacjach. Inaczej przecież rozmawiamy np. z osobą dorosłą, inaczej z dzieckiem
 wygłaszajmy poglądy w pierwszej osobie, w swoim imieniu, a nie jako jedynie słuszną opinię. Wtedy odbiorca przemyśli nasze uwagi i się do nich ustosunkuje
 słuchajmy uważnie swego rozmówcy, szanujmy go i nie przerywajmy wypowiedzi
PODSUMOWANIE
Nauczyciel pyta uczniów co z dzisiejszej lekcji najbardziej utkwiło im w pamięci? Proponuje dyskusję na temat: „Dlaczego warto postępować asertywnie?”
BIBLIOGRAFIA
1. Bulanda – Frączkiewicz R.: Komunikacja interpersonalna: propozycje zajęć warsztatowych. Poradnik Bibliotekarza 2004 nr 3 s. 30-31.
2. Burzyk E.: Asertywność. W: Poradnik wychowawcy. Scenariusze godzin wychowawczych. Warszawa 2000.
3. Kukiełka B.: Asertywność – sposób na agresję: scenariusz zajęć. Biblioteka w Szkole 2001 nr 10 s. 23.

Załącznik nr 1
Pięć praw osobistych, napisanych przez Herberta Fensterheima, jednego z twórców asertywności:
1. Masz prawo do robienia tego, co chcesz – dopóty, dopóki nie rani to kogoś innego.
2. Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie - nawet jeśli to rani kogoś innego - dopóty, dopóki twoje intencje nie są agresywne, lecz asertywne.
3. Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb - dopóty, dopóki uznajesz, że druga osoba ma prawo odmówić.
4. Istnieją takie sytuacje między ludźmi, w których prawa nie są oczywiste.
5. Masz prawo do korzystania ze swych praw.




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 564


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.